دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) یا بازاریابی قطره ای چیست؟

دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) یا بازاریابی قطره ای چیست؟


8 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دریپ مارکتینگ ( drip marketing) یا بازاریابی چکه ای چیست؟

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای یا بازاریابی چکه ای یکی از انواع استراتژی های بازاریابی محسوب می شود که داده های مربوط به کسب و کار به صورت متناوب به مخاطب منتقل می شود. بازاریابی چکه ای که از آن تحت عنوان بازاریابی قطره ای نیز یاد می شود، تا حد زیادی کمک می کند تا میزان آگاهی از برند افزایش یابد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به دریپ مارکتینگ یا همان بازاریابی قطره ای پرداخته ایم.

 

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

شاید رایج ترین روش برای توصیف دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای، مجموعه ای از بازاریابی ایمیلی باشد که به طور خودکار بر اساس یک برنامه از پیش تعریف شده به مخاطبان ارسال می شود. به عبارت دیگر اطلاعات مناسب در زمان مناسب به افراد مناسب ارائه می شود. بازاریابی قطره ای یا بازاریابی چکه ای مراحل مختلفی از کمپین های بازاریابی را در بر می گیرد. اگر این مراحل بازاریابی را به صورت یک قیف تصور کنید، مصرف کننده و مخاطب در این نوع بازاریابی از مرحله خوش آمد گویی تا ورود به تراکنش از طریق دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای هدف قرار می گیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ در خرده فروشی

 

 

تعامل مداوم با مخاطبان هدف

 

بازاریابی قطره ای به عبارتی برگرفته از یک روش شناخته شده در کشاورزی تحت عنوان آبیاری قطره ای است. گیاهان با دریافت مقدار اندک آب به صورت قطره ای در طول زمان رشد می کنند. این نوع بازاریابی به برند های تجاری این امکان را می دهد تا مدام با مخاطبان هدف خود در تعامل باشند. مشتریان مدام ذهن شان درگیر خواهد بود و روزی به سمت پروسه خرید سوق داده می شوند.

 

ویژگی های اصلی دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای

 

ویژگی های اصلی دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای

 

دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای یا چکه ای از ویژگی های خاصی برخوردار است. با اتوماسیون می توان بسیاری از کارها در این نوع بازاریابی به سادگی انجام داد. مصرف کنندگان شما نیازها و ترجیحات فردی دارند. این نیازها و ترجیحات باید در طول بازاریابی قطره ای در نظر گرفته شود. اگر کسی یک کودک ۲ ساله در خانه دارد، فایده ای ندارد که برای او پیامی درباره لباس بارداری بفرستید. اما اگر همان شخص ایمیلی درباره اسباب بازی آموزشی برای نوزادان دریافت کند، به احتمال زیاد خوشحال خواهد شد.

 

 

ارسال پیام های مرتبط

 

ارسال پیام های مرتبط

 

بنابراین ارسال پیام های مرتبط در دریپ مارکتینگ از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی دیگر از نکات مهمی که در دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای باید به آن توجه کرد، ارسال پیام های شخصی سازی شده است. پیام ها علاوه بر این که باید مرتبط باشند، شخصی سازی شده نیز باید بشوند. مصرف کننده باید احساس کند پیام به طور خاص بر اساس علایق او تنظیم شده است.

حتما بخوانید  7 استراتژی بازاریابی موبایلی در تجارت الکترونیک

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصلی مهم در روایت سازی بازاریابی برند

 

 

استفاده از داده های رفتار خرید مصرف کننده

 

اگر شخصی به محصول خاصی علاقه نشان داده باشد، شما می توانید برای او ایمیل یادآوری ارسال کنید. اگر شخصی محصولی را خریداری کرده باشد، ممکن است ایمیل دیگری با پیوند به محصول مرتبط بتواند تاثیرگذار باشد. شما می توانید با بررسی رفتار خرید مصرف کنندگان از تمایلات آن ها استفاده کنید. یکی از ویژگی های مهم در دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای، برنامه ریزی خودکار است. در این نوع بازاریابی لازم نیست مدام پس از ارسال یک ایمیل یک یادآوری تنظیم شود و دوباره محتوایی نوشته شود. نامه ها بر اساس انواع مصرف کنندگان و اقدامات آن ها از پیش ساخته شده هستند.

 

بیشتر بخوانید: فاکتورهای مهم تصمیم گیری در انتخاب ایمیل مارکتینگ و بازاریابی مستقیم

 

 

فرصت های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

 

مزیت های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

 

کمپین های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای اگر به درستی اجرا شوند، فرصت های زیادی در آن ها نهفته است. یکی از این فرصت های اصلی این است که شما می توانید با پیام رسانی مدام با مخاطبان خود در ارتباط باشید. نام تجاری شما در ضمیر ناخود آگاه مخاطب ثبت می شود. در نتیجه شما فرصت بیشتری برای دیده شدن و به خاطر آوردن خواهید داشت.

 

 

باز طراحی کمپین

 

در کمپین های بازاریابی چکه ای، فرصت های زیادی فراهم می شود تا هر زمان که بخواهید با مخاطبین خود در ارتباط باشید. با گذشت زمان برخی از مخاطبان غیر فعال می شوند. آن ها گاهی حتی پیام های شما را باز نمی کنند. شما می توانید در چنین شرایطی کمپین خاصی برای بازگرداندن مجدد آن ها طراحی کنید.

 

 

ارائه محتوای آموزشی استفاده از محصول یا خدمات

 

همچنین می توانید از طریق بازاریابی قطره ای کانال های دیگر بازاریابی خود مانند رسانه های اجتماعی را پر رنگ کنید. برخی کاربران تعامل با رسانه های اجتماعی را در فضای مجازی ترجیح می دهند. شما می توانید از این طریق چشم اندازی جدید از کسب و کار خود ایجاد کنید. کمپین های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای به صورت ایمیلی به شما این امکان را می دهد تا با مشتریان تان ارتباط بهتری برقرار کنید.

به عنوان مثال اگر فردی محصولی را خریداری کرده، شما می توانید با استفاده از کمپین ایمیل قطره ای و ارسال یک سری ایمیل های مرتبط به مشتری نشان دهید که چطور از محصولات خاص شما استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: مارتک یا مارکتینگ تکنولوژی چیست؟

 

 

انواع کمپین های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای

 

انواع کمپین های دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای

 

دریپ مارکتینگ کمپین های مختلفی دارد که هر یک از کسب و کار ها با توجه به نیاز خود، مشتریان و همچنین اهدافی که در نظر دارند از کمپین های مختلفی در این نوع بازاریابی استفاده می کنند.

 

کمپین بازاریابی چکه ای Top Of Mind

 

کمپین بازاریابی چکه ای اصلی یا همان Top Of Mind همان کمپین های مهمی هستند که باید مورد توجه زیادی قرار بگیرند. هدف این کمپین ها، تعامل با مشتریان اصلی و تاثیرگذاری در نقاط اصلی در طول فرایند فروش است.

حتما بخوانید  اهمیت استراتژی و اصول مکان‌ یابی فروشگاهی در صنعت خرده فروشی

 

کمپین دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای دانشی

 

در این نوع کمپین بازاریابی قطره ای، برای مخاطبان اطلاعات و محتوای مفید و مرتبط تولید می شود. بازاریابان در این نوع کمپین ها قصد ندارند مخاطب را متقاعد برای فروش بکنند. آن ها تنها در نظر دارند به عنوان بخشی از کمپین قطره ای، نام خود را در ذهن مخاطب ثبت کنند. همچنین گاهی اوقات اطلاعاتی در مورد محصول و نحوه کار با آن با فایل آموزشی و ویدیو در اختیار مخاطبان هدف قرار می گیرد. این اطلاعات معمولا برای افراد بسیار کاربردی هستند.

 

کمپین تعامل مجدد با مخاطب

 

کمپین تعامل مجدد با مخاطب

 

از کمپین قطره ای تعامل مجدد با مخاطب در بازاریابی چکه ای زمانی استفاده می شود که می خواهید با مخاطبان که با برند شما در تماس بوده اند ارتباط مجدد برقرار کنید. این مخاطبان معمولا پس از مدت زمانی ارتباط خود را با شما قطع کرده اند. هدف از این کمپین این است که بتوانید آن ها را بار دیگر به برند تجاری خود وفادار کنید.

 

کمپین های قطره ای رقابتی و ترفیعی در دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای

 

در کمپین دریپ مارکتینگ یا بازاریابی چکه ای از نوع رقابتی، سعی بر آن است که مخاطبان رقبای تان را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنید. اما در کمپین قطره ای ترفیعی، یکی از محصولات یا خدماتی که معمولا مورد استفاده مصرف کننده قرار می گیرد، در یک بازه زمانی محدود به او پیشنهاد ویژه داده می شود. پیشنهاد ویژه همان تخفیف ویژه ای است که در اختیار او قرار می گیرد. این نوع کمپین معمولا بسیار تاثیرگذار است.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟

 

 

مزایای دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

 

مزایای دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای

 

دریپ مارکتینگ مزایای زیادی برای کسب و کار ها دارد. در صورتی که از این نوع بازاریابی استفاده نکنید، مشتریان کسب و کار شما را خیلی سریع فراموش می کنند و به سراغ دیگر رقبا می روند. اما با این تکنیک بازاریابی می توانید همیشه در ذهن آن ها ثبت شوید. با استفاده از روش بازاریابی قطره ای می توانید با مخاطبان هدف خود ارتباط تعاملی موثری شکل دهید. در عین حال می توانید مخاطب را به خرید در لحظه تشویق کنید.

 

 

ارسال پیام های جذاب فروش و حراج به مشتریان

 

در زمان حراج ها می توانید با ارسال پیام های جذاب به مشتریان آن ها را تشویق به خرید کنید. در روش بازاریابی قطره ای، مصرف کنندگانی هدف قرار می گیرند که مشتریان بالقوه کسب و کار شما محسوب می شوند. بنابراین اگر بتوانید آن ها را تحریک به خرید بکنید، تا حد زیادی با افزایش فروش روبرو خواهید شد.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

 

 

سخن پایانی

 

درباره بازاریابی چکه ای یا دریپ مارکتینگ چه می دانید؟

 

بازاریابی چکه ای یا قطره ای یکی از تکنیک های مهم در بازاریابی برای طول مدت زمان تعامل با مشتریان محسوب می شود. شما در این نوع بازاریابی می توانید با مخاطبان هدف خود به روش های مختلف از جمله ارسال ایمیل و محتوا های ویدیویی و آموزشی در تماس باشید. پیام های تبلیغاتی و ارایه کد های تخفیف نیز رویکرد جالبی در این نوع بازاریابی محسوب می شود.

 

 

منبع: moengage

کالابرگ الکترونیک