۵ روش خشک کردن انگور و تهیه کشمش در خانه بدون تیزاب

۵ روش خشک کردن انگور و تهیه کشمش در خانه بدون تیزاب


29 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 روش خشک کردن انگور و تهیه کشمش در خانه بدون تیزاب

چطور انگور را خشک کنیم؟ کشمش یکی از مفیدترین تنقلاتی است که از خشک کردن انگور تهیه می‌شود. به طور کلی در طرز تهیه کشمش از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. آشنایی با روش خشک کردن انگور در خانه به شما کمک می‌کند تا بدون اضافه کردن افزودنی‌های مضر یک کشمش خانگی خوش طعم و طبیعی داشته باشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش کامل خشک کردن انگور آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن کشمش در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

روش‌های خشک کردن انگور در خانه

 

روش خشک کردن انگور

 

کشمش درواقع انگور خشک شده است که انواع مختلفی دارد و به شیوه‌های متفاوتی آماده می‌شود. نوع فراوری کشمش تأثیر مستقیمی بر کیفیت آن دارد. از طرفی نوع انگوری که برای تهیه کشمش استفاده می‌شود نیز بر طعم و ظاهر کشمش تأثیر می‌گذارد. در ادامه می‌توانید با انواع روش‌های خشک کردن انگور آشنا شوید.

 

۱- خشک کردن انگور در آفتاب

 

خشک کردن انگور در آفتاب

 

یکی از رایج‌ترین و البته سالم‌ترین روش‌های درست کردن کشمش در خانه، خشک کردن انگور در آفتاب است. در ادامه می‌توانید با مراحل خشک کردن انگور زیر نور آفتاب آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن انگورها

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

آماده کردن انگورها

 

در اولین مرحله از خشک کردن انگور در آفتاب باید انگورهای را از خوشه‌های آن جدا کنید و با آب فراوان بشویید. برای تهیه کشمش لازم نیست همه انگورها از خوشه جدا شوند، تنها جدا کردن خوشه‌های بزرگ نیز کافی است.

 

مرحله دوم؛ پهن کردن انگور در سینی

 

بعد از شستن انگورها باید آن‌ها را روی یک سینی چوبی، حصیری، بامبو یا پلاستیکی پهن کنید. انگورها باید طوری در سینی قرار بگیرند که با هم تماس نداشته باشند. حال از یک لایه پارچه یا توری برای قرار دادن روی انگورها استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا حشرات مزاحم روی انگورها ننشینند و انگورها تمیزتر خشک شوند. دقت کنید که پارچه‌ای که روی انگورها قرار می‌دهید، نباید ضخیم باشد و جلوی گردش هوا را بگیرد.

 

مرحله سوم؛ قرار دادن سینی در آفتاب

 

بعد از این که همه انگورها را در سینی چیدید، آن‌ها را در بیرون از خانه و زیر نور خورشید قرار دهید. هر چقدر میزان گرمای هوا بیشتر باشد و آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، خشک‌تر باشد، کشمش‌های شما سریع‌تر آماده خواهند شد.

خشک شدن انگورها در هوای خنک با رطوبت زیاد معمولاً بیشتر طول می‌کشد. اگر در محل زندگی شما شب‌ها هوا مه آلود و یا بارانی است، بهتر است شب سینی انگور را به داخل خانه بیاورید و صبح روز بعد دوباره در فضای بیرون قرار دهید.

 

مرحله چهارم؛ آماده شدن کشمش‌ها

 

آماده شدن کشمش‌ها

 

معمولاً آماده شدن کشمش حدود ۳ تا ۴ روز می‌کشد. در این مدت باید هر از گاهی کشمش‌ها را زیر و رو کنید و مطمئن شوید که هر دو طرف انگورها در معرض آفتاب قرار می‌گیرد. بعد از ۳ روز می‌توانید کشمش‌ها را تست کنید. اگر احساس می‌کنید که هنوز به اندازه کافی خشک نیستند، بهتر است تا چند روز دیگر آن‌ها را در معرض آفتاب قرار دهید.

حتما بخوانید  9 مورد از بهترین غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک

به یاد داشته باشید که انگورها نباید بیشتر از ۵ روز در معرض آفتاب بمانند، زیرا بعد از ۵ روز خشک و خراب می‌شوند.

 

مرحله پنجم؛ نگهداری کشمش

 

بعد از آماده شدن کشمش‌های خانگی باید آن‌ها را در یک ظرف درب‌دار بریزید و در یخچال یا فریزر قرار دهید. معمولاً کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار و شیشه‌های درب‌دار برای نگهداری کشمش خانگی مناسب‌تر هستند و موجب می‌شوند تا کیفیت کشمش شما حفظ شود.

 

۲- طرز تهیه کشمش در فر

 

طرز تهیه کشمش در فر

 

اگر در خانه به آفتاب دسترسی ندارید و یا در جایی زندگی می‌کنید که رطوبت هوا زیاد و مقدار آفتاب کم است، می‌توانید برای خشک کردن انگور از فر استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با روش خشک کردن انگور در فر آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ روشن کردن فر

 

در ابتدا و قبل از این که انگورها را برای خشک کردن آمده کنید، باید فر را با دمای حدود ۱۰۷ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید برای ۱۵ دقیقه گرم شود. هیچگاه قبل از گرم کردن فر انگورها را در آن قرار ندهید، زیرا این کار روی کیفیت کشمش‌ها تأثیر می‌گذارد. با این دما کشمش‌های شما بعد از ۴ ساعت آماده می‌شوند.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن انگورها

 

بعد از روشن کردن فر حال نوبت آماده کردن انگورها است. برای این کار باید انگورها را بشویید و آن‌ها را از خوشه جدا کنید. انگورهای له و خراب را جدا کنید و دور بریزید. سپس انگورها را با آب فراوان بشویید و در آبکش بریزید تا کاملاً خشک شوند.

 

مرحله سوم؛ قرار دادن انگورها در فر

 

قرار دادن انگورها در فر

 

در این مرحله باید با استفاده از یک براش سطح سینی فر را چرب کنید. سپس انگورها را در سینی بچینید. توجه داشته باشید که انگورها به هیچ عنوان نباید با هم تماس داشته باشند و باید با فاصله در کنار هم چیده شوند. در این مرحله می‌توانید در صورت نیاز از کاغذ روغنی نیز در کف سینی فر استفاده کنید.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن کشمش

 

آماده کردن کشمش

 

حال سینی فر را برای حدود ۴ ساعت در فر قرار دهید تا آماده شوند. برای اطمینان از آماده شدن کشمش‌ها باید هر از چند گاهی درب فر را باز کنید و انگورها را چک کنید. قرار گرفتن کشمش‌ها بیشتر از حد نیاز در فر موجب می‌شود تا بیش از حد خشک و سفت شوند. هر چقدر اندازه انگور شما ریزتر باشد، قطعاً به زمان کمتری برای خشک شدن نیاز دارد.

 

مرحله پنجم؛ نگهداری کشمش

 

نگهداری کشمش

 

بعد از این که کشمش‌های شما آماده شدند، سینی را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا کشمش‌ها برای ۳۰ دقیقه خنک شوند. سپس با استفاده از یک کفگیر نازک به آرامی کشمش‌ها را از داخل سینی جدا کنید. بعد از این که کشمش‌ها کاملاً خنک شدند، باید آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی زیپ‌دار یا شیشه درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید. این کشمش‌ها تا ۳ هفته در یخچال ماندگاری دارند. برای افزایش ماندگاری کشمش می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید.

 

۳- روش خشک کردن انگور در دستگاه میوه خشک‌کن

 

روش خشک کردن انگور در میوه خشک کن

 

روش بعدی برای طرز تهیه کشمش خانگی استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن است. در این روش می‌توانید به راحتی و بدون دردسر کشمش‌هایی خوش طعم و باکیفیت در خانه درست کنید. در ادامه می‌توانید با نحوه خشک کردن انگور در خانه با استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ شستن و آماده کردن انگورها

 

در این روش خشک کردن انگور ابتدا باید میوه را با آب فراوان بشویید و آن‌ها را به طور کامل از خوشه جدا کنید. در حین شستن انگور باید انگورهای خراب و له را جدا کنید و دور بریزید. سپس انگورها را داخل آبکش بریزید و یا روی یک پارچه پهن کنید تا آب اضافه آن خارج شود.

 

مرحله دوم؛ قرار دادن انگورها در دستگاه

 

در این مرحله باید انگورها را داخل سینی دستگاه میوه خشک‌کن بریزید. به هیچ عنوان انگورها نباید روی هم و یا با فشار در کنار هم قرار بگیرند. سپس دمای دستگاه را روی ۵۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و اجازه دهید انگورها حداقل برای ۲۴ ساعت در دستگاه میوه خشک‌کن بمانند و به آرامی خشک شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 غذای مخصوص شب عید و سیزده به در کرمانشاه

هر ۲ ساعت انگورها را چک کنید و در صورت نیاز کشمش را امتحان کنید تا بیش از حد خشک نشود. اگر انگور ریز باشد، معمولاً زودتر آماده می‌شوند. به یاد داشته باشید که انگورها نباید بیشتر از ۴۸ ساعت در دستگاه میوه خشک‌کن قرار بگیرند.

بعد از آماده شدن کشمش آن‌ها را در ظرف در بسته یا کیسه‌های زیپ‌دار قرار دهید و در مکانی خشک و خنک یا داخل یخچال بگذارید.

 

۴- روش خشک کردن انگور در سایه

 

روش خشک کردن انگور در سایه

 

قدیمی‌ها معمولاً برای درست کردن کشمش در خانه، خوشه‌های انگور را روی طناب آویزان می‌کردند و می‌گذاشتند تا انگورها برای چند روز در هوای بیرون از خانه خشک شوند. هنوز هم یکی از سالم‌ترین و جذاب‌ترین روش‌های خشک کردن انگور در خانه همین کار است. برای این روش باید خوشه‌های شسته شده و سالم انگور را با استفاده از نخ به بند یا طناب آویزان کنید.

اجازه دهید انگورها برای ۵۰ تا ۶۰ روز در این وضعیت بمانند تا کاملاً خشک شوند. در این روش خشک کردن انگور بیشتر ویتامین‌های میوه حفظ می‌شود و طعم کشمش نیز بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد بود. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن انگور در این روش می‌توانید از باد پنکه نیز استفاده کنید.

 

۵- آموزش خشک کردن انگور با آب جوش

 

آموزش خشک کردن انگور با آب جوش

 

یکی دیگر از روش‌هایی که برای خشک کردن انگور استفاده می‌شود، قرار دادن خوشه‌های انگور در آب جوش است. استفاده از این روش موجب می‌شود تا کشمش‌های شما سریع‌تر آماده شود. برای این کار باید یک قابلمه آب جوش روی گاز قرار دهید.

سپس انگورها را به صورت خوشه‌ای بشویید و خوشه انگور را با دست یا یک چنگال بگیرید و برای ۱۰ ثانیه در آب جوش فرو کنید. حالا انگور را آبکش کنید و روی دستمال قرار دهید تا خشک شود. در این مرحله انگورها را روی پارچه یا داخل سینی پهن کنید و در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

 

انتخاب انگور برای تهیه کشمش

 

انتخاب انگور برای تهیه کشمش

 

*بهترین نوع انگور برای تهیه کشمش، انگورهای بدون دانه هستند.

*به طور معمول هر چقدر رنگ انگور زردتر و طلایی‌تر باشد، قند بیشتری دارد و مزه آن شیرین‌تر و خوشمزه‌تر است.

*برای تهیه کشمش حتماً از انگورهای سالم، مرغوب و باکیفیت استفاده کنید.

*انگور زرد و بی هسته بهترین نوع انگور برای تهیه کشمش است.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کشمش خانگی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کشمش خانگی

 

*اگر برای تهیه کشمش خانگی از انگورهای دانه‌دار استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از یک چاقوی تیز انگورها را باز کنید و هسته انگور را جدا کنید.

*در طرز تهیه کشمش خانگی بهتر است از روش‌های طبیعی برای شستن انگور استفاده کنید. بهترین روش برای شستن و ضدعفونی کردن انگور استفاده از ترکیب آب و سرکه است.

*روش خشک کردن انگور کشمش تیزابی معمولاً شیوه مناسبی برای تهیه کشمش خانگی نیست و بهتر است حتی‌الامکان از روش‌های طبیعی و بدون افزودنی برای خشک کردن انگور استفاده کنید.

*طرز خشک کردن انگور سبز با انگور قرمز تفاوتی ندارد، تنها زمان خشک شدن انگورها با توجه به میزان آب و اندازه‌ای که دارند متفاوت است.

*برای تهیه کشمش مویز خانگی نیز می‌توانید از یکی از روش‌های خشک کردن انگور در خانه استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

بهترین نوع انگور برای تهیه کشمش چیست؟

 

انگور زرد و بی هسته بهترین نوع انگور برای تهیه کشمش است.

 

چه روش‌هایی برای درست کردن کشمش در خانه استفاده می‌شود؟

 

بهترین روش‌های درست کردن کشمش در خانه قرار دادن انگور در آفتاب، آویزان کردن انگور در سایه و همچنین تهیه آن در فر و میوه خشک‌کن است. برای تسریع خشک کردن انگور می‌توانید از ترفند آب جوش نیز استفاده کنید.

 

 

منابع: wikihow، vegrecipesofkarnataka، wonderlandkitchen

کالابرگ الکترونیک