۴ نکته مهم درباره بقا و آینده خرده فروشی آجری یا سنتی

۴ نکته مهم درباره بقا و آینده خرده فروشی آجری یا سنتی


19 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چهار نکته برای بقا و شکوفایی آینده خرده فروشی آجری یا سنتی

با تمام صحبت هایی که در مورد فروپاشی خرده فروشی آجری یا خرده فروشی آفلاین فیزیکی یا همان خرده فروشی سنتی می شود، ممکن است تعجب کنید اگر بدانید انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۱ فروش این نوع خرده فروشی به رقمی معادل ۴.۴۴ تریلیون دلار برد. امروزه خرده فروشی آجری در جای خوبی ایستاده است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به بحث شکوفایی آینده خرده فروشی آجری یا سنتی و فیزیکی انداخته ایم.

اگر به شما بگویند بدون گوگلینگ از صنعتی نام ببرید که در سال گذشته حداقل ۶ درصد رشد داشته باشد تقریبا پاسخ ها یکسان خواهد بود. ممکن است یکی از موارد تجارت آنلاین، تولید ماسک صورت و یا حتی تحویل غذا را نام ببرید. قطعا گزینه خرده فروشی آجری به ذهنتان خطور نمی کند. اما باید گفت علی رغم پوشش های متناقض رسانه ای، فروشگاه های فیزیکی هرگز بازار را از دست نداده اند. پیشنهاد می کنیم پیش از خواندن این مطلب مقاله پیش نیاز خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد را بخوانید.

 

 

خرده فروشی چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

 

خرده فروشی آجری یا سنتی همچنان پادشاه است!

 

خرده فروشی آجری یا سنتی همچنان پادشاه است!

 

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ زمانی که پاندمی کرونا آسیب چشمگیری به اقتصاد جهانی وارد کرد، خرده فروشی آجری یا سنتی نسبت به سال گذشته ۶.۹ درصد افزایش فروش داشت. این موضوع منکر رشد تجارت آنلاین در صنعت خرده فروشی نمی شود. با این حال باید گفت که خرده فروشی فیزیکی یا سنتی همچنان پادشاه است. مطمئنا زمان های سختی نیز برای خرده فروشان فیزیکی و سنتی سپری شده است.

 

 

حرکت رو به جلو خرده فروشی سنتی

 

در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۲ هزار فروشگاه درهای خود را برای همیشه بستند. فروشگاه هایی چون «گَپ»، فعالیت های خود را کاهش دادند. بسیاری از خرده فروشان کمتر شناخته شده بدون سروصدا محو شدند. این ضررها را نمی توان نادیده گرفت، اما با تمام این اوصاف خرده فروشی آفلاین در سال ۲۰۲۰ به جلو حرکت کرد نه عقب. این حرکت همچنان ادامه دارد. طبق گزارش دولت ایالات متحده در مورد رفتار مصرف کنندگان در سال ۲۰۲۱، تمایل زیادی به خرده فروشی فیزیکی وجود دارد. ۵۰ درصد از هزار مصرف کننده ای که در نظرسنجی شرکت کرده اند، معتقدند اگر واکسن کرونا ایمنی کامل برایشان به همراه داشته باشد بار دیگر به سمت خرید از فروشگاه های فیزیکی روی می آورند.

 

 

تلاش برای بقا و شکوفایی خرده فروشی آجری

 

تلاش برای بقا و شکوفایی خرده فروشی آجری

 

علی رغم رشد خرده فروشی آجری یا آفلاین نباید به آمار و ارقام خیلی تکیه کرد. برای حفظ مستمر فروشگاه های خرده فروشی آفلاین باید مدام خود را با شرایط بروز کرد. پاندمی کرونا سلیقه و انتظارات مصرف کننده را تغییر داده است. بنابراین باید فراتر از انتظارات مصرف کنندگان حرکت کرد. باید در مشتریان وفاداری مداوم به برند ایجاد کرد.

حتما بخوانید  4 دلیل برای سرمایه گذاری در فرانچایز | چطور یک فرانچایز مناسب پیدا کنیم؟

 

 

استفاده از اومنی چنل برای شکوفایی خرده فروشی آجری

 

استفاده از اومنی چنل برای شکوفایی خرده فروشی آجری

 

یکی از موضوعاتی که در از بین رفتن خرده فروشی های سنتی یا فیزیکی و  آجری تاثیرگذار بود، پاندمی و عدم توانایی خرده فروشان سنتی در ارایه خدمات در این زمان بود. بسیاری از برندها و سازمان ها نتوانستند در چارچوب وظایف مدنی و حتی ترجیحات مشتری فعالیت کنند. در مقابل سازمان هایی فعالیت های درون فروشگاهی و در عین حال بازاریابی آنلاین و اومنی چنل خود را تقویت کردند. ارایه بهترین خدمات بازاریابی و رضایت مشتری باعث رشد و رونق آن ها شد. آن ها تجربه خرده فروشی آفلاین متفاوتی را به مشتریان ارایه دادند، تجربه ای که تا پیش از آن کمتر بدان پرداخته می شد. یکی از این تجارب، خرید آنلاین و دریافت حضوری است.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره مفهوم اومنی چنل در خرده فروشی «

 

 

رشد دانلود اپلیکیشن های خرده فروشی های فیزیکی

 

طبق گزارش «سنسور تاور»، دانلود اپلیکیشن های خرده فروشی های فیزیکی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان می دهد که مصرف کنندگان با پایبندی به فروشگاه های خرده فروشی آجری در دوران پاندمی از روش های جایگزین خرید استفاده کردند. تمام این موضوعات نشان دهنده استقبال از بازاریابی اومنی چنل در این نوع خرده فروشی است. ادامه سرمایه در بازاریابی اومنی چنل در خرده فروشی آجری یک عملکرد عاقلانه محسوب می شود. این موضوع یک مزیت رقابتی است. رهبران صنعت خرده فروشی در رقابت برای ارائه بهترین تجربه خرید به مشتریان هستند.

 

سازگاری فروشگاه های خرده فروشی آجری با ابزار دیجیتال

 

سازگاری فروشگاه های خرده فروشی آجری با ابزار دیجیتال

 

به والمارت نگاه کنید. خرده فروشی هایی چون والمارت چه راهکارهایی را برای پیشرفت خود در پیش گرفته اند؟ چه اتفاقی افتاده که والمارت در دوران همه گیری کرونا رشد کرده است؟ والمارت ویژگی های دیجیتالی جدیدی را در سراسر فروشگاه های خرده فروشی آجری خود اجرا می کند. این خرده فروشی قدرتمند با ادغام همه کانال های ارتباط با مشتری (تلفن همراه، آنلاین، درون فروشگاهی) یک تجربه یکپارچه برای مصرف کنندگان خلق کرده است. هدف والمارت ارایه یک سفر یکپارچه و غنی برای مشتریان است. بروز رسانی دیجیتالی در این ماموریت نقش مهمی ایفا می کند.

 

 

علامت گذاری تعاملی کالاها

 

دیجیتالی شدن می تواند به مشتریان شما در یافتن کالاها در داخل فروشگاه بسیار کمک کند. علامت گذاری تعاملی می تواند به مشتریان کمک کند تا هر آنچه در مورد یک محصول نیاز است بدانند. اطلاعاتی از جمله قیمت گذاری، می تواند در علامت گذاری باعث قیاس با رقبا شود. علایم دیجیتالی می تواند جذابیت بصری به فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی بدهد.

 

 

تجربه Nordstrom

 

خرده فروشانی چون Nordstrom با ادغام کانال های رسانه های اجتماعی‌شان با تجارب درون فروشگاهی به کمک دستیارهای دیجیتال در این زمینه رشد چشمگیری داشته اند. در این میان نباید نقش کیوسک های خود آزمایی را نادیده گرفت. کیوسک هایی که یک قدم بزرگ دیگر در جهت توانمندسازی مشتری با کمک ابزار آلات دیجیتال محسوب می شوند. آینده به سمت دنیای دیجیتال در حال حرکت است و فروشگاه های خرده فروشی آجری نباید از این مسیر دور شوند.

حتما بخوانید  5 اصول مهم و غیر قابل انکار در فروش که باید به آن توجه کرد

 

 

تاثیر تجربه شخصی سازی شده مشتری در خرده فروشی آجری

 

تاثیر تجربه شخصی سازی شده مشتری در خرده فروشی آجری یا فیزیکی

 

مشتریان فروشگاه های خرده فروشی آجری به تجربیات یونیک نیاز دارند. شخصی سازی می تواند یک تجربه بی نظیر در خرده فروشی فیزیکی برای مشتریان خلق کند. بر اساس گزارش مکنزی، تنها ۱۵ درصد از مدیران ارشد بازاریابی معتقدند که سازمان آن ها در مسیر درست برای خلق تجربه شخصی سازی قرار گرفته است. کلید تقویت و رشد در این موضوع ارتباط قوی با مصرف کننده است.

 

 

درک سلیقه مشتری

 

در خرده فروشی آفلاین باید سلیقه مشتری به درستی درک شود. سازمان هایی که دیتای مناسب از عادات خرید و انگیزهای شخصی هر مشتری برای خرید جمع آوری می کنند در این زمینه رشد بیشتری داشته اند. یکی از راهکارها در این زمینه ارایه تخفیف های فروشگاهی به مشتریان کاملا بومی است. این کار ارزش ملموسی در ذهن مشتری خلق می کند. تخفیف ها باید در میان کالاهایی باشد که مشتریان از آن ها بیشتر خرید می کند.

 

بیشتر بخوانید » بررسی ترندهای تجربه مشتری در بازاریابی خرده فروشی «

 

 

ارایه مداوم تجربه های شگفت انگیز درون فروشگاهی در خرده فروشی آجری

 

ارایه مداوم تجربه های شگفت انگیز درون فروشگاهی در خرده فروشی آجری

 

۹۰ درصد از مصرف کنندگان معتقدند اگر تجربه فروشگاهی مثبتی از فروشگاه های خرده فروشی آجری داشته باشند، بار دیگر برای خرید بازمی گردند. ۶۰.۳ درصد به دلیل یک تجربه بد درون فروشگاهی خرید دائم از یک فروشگاه خرده فروشی خاص را متوقف کردند. جای خطایی برای شما وجود ندارد. سازمان شما باید تجربیات شگفت انگیز درون فروشگاهی را برای مشتریان خلق کند. این کار باید به طور مداوم صورت بگیرد. امروزه مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردارند. طبق گزارش فدراسیون ملی خرده فروشی آمریکا، ۹۷ درصد از خریداران پس از خرید ناخوشایند، فروشگاه مورد نظر را کنار گذاشته اند. اما منظور از خرید ناخوشایند چیست؟ صف های طولانی، حضور وانت های بارگیری در کنار فروشگاه های خرده فروشی آجری و کاستی های دیگر باعث ایجاد تجربه درون فروشگاهی بد خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید » خرده فروشی سنتی یا مدرن؟ »

 

 

آینده خرده فروشی آجری یا سنتی

 

آینده خرده فروشی آجری یا سنتی

 

آینده خرده فروشی سنتی یا آجری متنوع است. برخی خرده فروشان در آینده پیش رو می توانند رشد چشمگیری داشته باشند. خلق تجارب درون فروشگاهی ویژه و استفاده از بازاریابی اومنی چنل در این مسیر بسیار تاثیرگذار است. علی رغم این برخی نکات دیگر را نباید فراموش کرد. خرده فروشان آجری باید به کانال های درآمد آنلاین ورود کرده و در این مسیر سرمایه گذاری کنند. برای شخصی سازی خدمات به مشتریان باید به طور عمیق تر و جدی تر به بحث داده در خرده فروشی ورود کرد. باید سهم مناسب منابع بین هر کانال فروش را به درستی ارزیابی کرد. گرچه گفتن این موضوعات بسیار آسان است اما قطعا به زیرساخت های بنیادی در این زمینه نیاز است.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک