۱۰ روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

۱۰ روش خانگی جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل


6 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جلوگیری از عرق کردن

چطور از عرق کردن بدن و زیر بغل جلوگیری کنیم؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که عرق کردن زیاد باعث آزارتان می‌شود، احتمالا روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از عرق کردن امتحان کرده‌اید. اگر تاکنون نتوانسته‌اید درمان قطعی برای این مشکل پیدا کنید، به این معنی نیست که چاره‌ای وجود ندارد. البته در برخی موارد، افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند، ممکن است به یک بیماری به نام «اختلال هیپرهیدروزیس» یا «هایپر هیدوزیس» مبتلا شوند که توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان می‌شود. «هایپرهیدروزیس» شامل تعریق زیاد در تمام بدن است. در هر صورت چندین روش درمان طبیعی بدون نسخه و به روش خانگی وجود دارد که می‌تواند تعریق اضافی بدن را کاهش داده یا از بین ببرد. ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی روش‌های خانگی جلوگیری از عرق کردن شدید بدن می‌پردازیم.

 

علت تعریق زیاد چیست؟

 

علت تعریق زیاد چیست؟

 

تعریق بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب، سیگنال‌هایی را به غدد عرق می‌فرستند بدون اینکه در اثر گرما یا فشار فیزیکی تحریک شده باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که هایپرهیدروزیس ممکن است در برخی افراد ارثی باشد اما ژنی که باعث این بیماری یا اختلال سلامتی می‌شود، به طور قطعی شناسایی و تشخیص داده نشده است.

برخی از شرایط پزشکی هم باعث تعریق بیش از حد می‌شوند که برخی از آنها عبارتند از بیماری قلبی، یائسگی، سکته مغزی، پرکاری تیروئید، سرطان و غیره. تعریق بیش از حد همچنین می‌تواند حاصل عوارض جانبی چندین دارو باشد.

 

روش‌های جلوگیری از عرق کردن بدن و زیر بغل

 

۱- از ضد تعریق‌های موضعی استفاده کنید

 

اگر شما هم از لکه‌های عرق روی پیراهن خود خسته شده‌اید، سعی کنید دئودورانت استانداردتان را کنار بگذارید و به سمت استفاده از کرم‌های ضد تعریق بروید. دئودورانت‌ها ممکن است بوی زیر بغل را از بین ببرند، اما برای جلوگیری از تعریق طراحی نشده است.‌ در عین حال، انواع مام ضد تعریق هم باکتری‌های ایجاد کننده بو را از بین می‌برند و هم به طور فعال، غدد عرق را از تولید عرق زیر بغل، بازمی‌دارند.

اگر کرم‌های ضد تعریق‌ معمولی به خوبی روی بدنتان جواب نمی‌دهند، به دنبال ضد تعریق‌های قوی‌تر با مقدار بیشتری از کلرید آلومینیوم، ماده فعال (حداقل ۱۳ درصد) باشید. اگر باز هم جواب نداد، با پزشک خود در مورد دریافت نسخه ضد تعریق قوی‌تر صحبت کنید.

 

روش استفاده صحیح از ضد تعریق‌ها برای جلوگیری از عرق زیر بغل:

 

روش استفاده صحیح از ضد تعریق‌ها برای جلوگیری از عرق زیر بغل

 

*زیر بغل خود را اصلاح کنید چون مو می‌تواند مانع انجام کار ضد تعریق شود. (با این حال، از زدن ضد تعریق بلافاصله بعد از اصلاح خودداری کنید. چون کرم ضد تعریق می‌تواند پوست تازه تراشیده شده شما را تحریک کند.)

حتما بخوانید  غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند

 

*ضد تعریق را فقط روی پوست خشک و تمیز بمالید (آن را در قسمت‌های مختلف از جمله زیر بغل‌ که از قبل عرق کرده یا در اثر دوش گرفتن مرطوب هستند، استفاده نکنید).

 

*از کرم ضد تعریق در شب، بعد از حمام کردن و زمانی که بدن شما خنک‌تر است، استفاده کنید. در این زمان‌‌ها اثر آن بیشتر خواهد بود.

 

*به کرم ضد تعریق زمان بدهید تا اثر خود را بگذارد. ممکن است تا ۴ روز طول بکشد تا شما اثر کامل ضد تعریق را تجربه کنید.

 

۲- برای جلوگیری از عرق کردن بین دوش گرفتن و لباس پوشیدن فاصله بیندازید

 

بعد از دوش گرفتن، چند دقیقه صبر کنید و بعد لباستان را بپوشید، مخصوصا اگر دوش آب گرم می‌گیرید یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید. اجازه دادن به بدن برای خنک و خشک شدن قبل از پوشیدن لباس می‌تواند به جلوگیری از عرق کردن، بلافاصله بعد از حمام کمک کند.

 

۳- چه غذاهایی باعث تشدید تعریق می‌شوند؟

 

چه غذاهایی باعث تشدید تعریق می‌شوند؟

 

آیا می‌دانید که رژیم غذایی شما می‌تواند بر میزان تعریق بدنتان تأثیر بگذارد؟ برخی از غذاها باعث می‌شوند بدن بیشتر عرق تولید کند. اگر احساس می‌کنید بیش از حد عرق می‌کنید، کاهش یا حذف غذاهای تحریک‌کننده عرق در رژیم غذایی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

غذاهایی با محتوای فیبر کم، سیستم گوارش شما را مجبور می‌کند تا برای تجزیه مواد غذایی‌تان اضافه‌کاری کند. یک رژیم غذایی با سدیم بالا به این معنی است که بدن شما تمام آن نمک را به شکل ادرار و عرق اضافی سم‌زدایی می‌کند. همچنین خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند، باعث می‌شود که احساس گرمای درونی کنید چون بدنتان چربی را پردازش می‌کند.

برخی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث عرق کردن زیر بغل شوند؛ عبارتند از:

 

• غذاهای فرآوری شده
• نوشیدنی‌های الکلی
• سیر و پیاز
• غذاهای چرب
• نوشیدنی‌های کافئین‌دار
• غذاهای داغ و تند
بستنی

 

۴- چی بخوریم عرق نکنیم؟

 

چی بخوریم عرق نکنیم؟

 

فرقی نمی‌کند که برای درمان عرق شدید سر و صورت دنبال راه چاره‌اید یا از عرق زیر بغل خسته شده‌اید؛ در هر حال برخی از غذاها می‌توانند میزان عرق تولید شده توسط بدن را کاهش دهند و غدد عرق بیش از حد فعال را در این فرآیند آرام کنند. برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی کاهش‌دهنده تعریق عبارتند از:

 

• آب
• غذاهای با محتوای کلسیم بالا (مثل لبنیات و پنیر)
• انواع بادام‌ها
• موز
• کشک
• سبزیجات و میوه‌های آبدار (مثل هندوانه، انگور، طالبی، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، کلم قرمز)
• روغن زیتون
• جو دوسر
چای سبز
• سیب‌زمینی شیرین

 

۵- بدنتان را هیدراته نگه دارید

 

نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا، می‌تواند بدن شما را خنک نگه دارد و از تعریق بیش از حد زیر بغل جلوگیری کند.

 

۶- لباس‌های گشاد بپوشید

 

برای کاهش تعریق لباس‌های گشاد بپوشید

 

پوشیدن لباس‌های تنگ – به‌ویژه لباس‌هایی که در قسمت زیر بغل تنگ و چسبان هستند – می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زیر بغل روی پیراهن شود. این لباس‌ها همچنین میزان تعریق را افزایش می‌دهند. برای جلوگیری از عرق کردن بدن سعی کنید لباس‌هایی بپوشید که از الیاف پنبه‌ای و نخی در آن‌ها استفاده شده است و قابلیت تنفس دارند. پوشیدن لباس‌های گشاد باعث می‌شود زیر بغل به خوبی خنک شده و از تعریق و لکه‌دار شدن لباس‌ها جلوگیری شود.

حتما بخوانید  دلایل لرزش بدن بعد از ورزش چیست و چرا نباید نگران بود؟

 

۷- کافئین را کنار بگذارید

 

کافئین باعث تحریک سیستم عصبی و افزایش تعریق می‌شود. همچنین باعث می‌شود فشار خون و ضربان قلب بالا برود. در نتیجه فعالیت غدد عرق هم به سرعت بالا می‌رود. بنابراین برای جلوگیری از تعریق بدن سعی کنید کافئین را به طور کامل کاهش دهید یا حذف کنید.

 

۸- سیگار را ترک کنید

 

نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن مصرف می‌کنید، بسیار شبیه کافئین است و دمای بدن شما را افزایش می‌دهد، ضربان قلب شما را تندتر می‌کند و باعث می‌شود غدد عرق فعالیتشان بیشتر شود. بنابراین، برای کاهش و جلوگیری از عرق کردن و بهبود سلامت کلی بدنتان، سیگار را ترک کنید.

 

۹- داروهای گیاهی برای عرق نکردن بدن

 

داروهای گیاهی برای عرق نکردن بدن

 

برای اینکه با خوردن مواد غذایی و گیاهی بتوانید به جلوگیری از عرق کردن بدن کمک کنید، کافی است خوردن برخی مواد غذایی مثل جوشانده مریم گلی، چای سیاه، لیمو شیرین و روغن نارگیل را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. می‌توانید تفاله گوجه‌ فرنگی را به مدت ۱۵ دقیقه روی مناطقی که عرق می‌کنند، قرار دهید.

از سرکه سیب نیز می‌توانید به عنوان یک ماده شوینده استفاده کنید. سرکه را روی قسمتی از بدن که زیاد عرق می‌کند بمالید و به مدت یک شب تا صبح آن را نشویید. صبح روز بعد، دوش بگیرید و بعد از آن، از دئودورانت یا ضد تعریق استفاده کنید.

 

۱۰- تزریق بوتاکس یا جراحی

 

اگر روش‌های جلوگیری از عرق کردن بدون و عرق کردن زیر بغل به روش خانگی جواب نداد، ممکن است یک روش پزشکی مانند تزریق بوتاکس یا جراحی برای جلوگیری از تعریق بیش از حد زیر بغل کارساز باشد.

تحقیقات نشان داده که تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل موثر است. بوتاکس یک «نوروتوکسین» است که متخصص پوست می‌تواند برای مسدود کردن ارتباط اعصاب سمپاتیک که باعث تعریق می‌شود، تجویز کند. البته از آنجایی که اثرات تزریق بوتاکس به مرور از بین می‌رود، این روش باید بعد از مدتی تکرار شود تا همچنان موثر بماند.

چندین گزینه جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس وجود دارد که دو مورد از آنها «سمپاتکتومی قفسه سینه‌» و «برداشتن غده عرق» است. «سمپاتکتومی توراسیک» یک جراحی کم‌تهاجمی است که در آن جراح اعصاب سمپاتیک را قطع می‌کند، بنابراین اعصاب نمی‌توانند سیگنال‌هایی را به غدد عرق ارسال کنند.

در روش دیگر هم، غدد عرق را می‌توان از طریق جراحی با تکنیک‌های مختلف جراحی از جمله برداشتن، کورتاژ و لیپوساکشن خارج کرد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های خانگی درمان عرق‌سوز شدن

 

سوالات متداول

 

عرق کردن سر نشانه چیست

 

عرق کردن سر نشانه چیست؟

 

تعریق می‌تواند در اقصی نقاط بدن رخ بدهد. در برخی افراد عرق کردن در سر و صورت شایع‌تر است که به آن «هایپرهیدروز جمجمه‌ای» می‌گویند. در این مورد هم ممکن است با انجام روش‌های خانگی بتوانید تعریق سر و صورت را کنترل کنید، در غیر این‌صورت به پزشک مراجعه کنید.

 

چه زمانی برای جلوگیری از عرق کردن باید پزشک مراجعه کرد؟

 

اگر درمان‌های خانگی و بدون نسخه در مورد شما مؤثر نیستند، به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، ممکن است برای جلوگیری از عرق کردن بدن به یک داروی ضد تعریق خاص نیاز داشته باشید یا درمان‌هایی مانند تزریق بوتاکس برایتان تجویز شود.

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک