طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی به روش اصیل جنوبی با طعمی لذیذ

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی به روش اصیل جنوبی با طعمی لذیذ


13 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 18 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی به روش اصیل جنوبی
فهرست محتوا پنهان

قلیه ماهی با تن ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاها با تن ماهی است که به دلیل سبزی‌های معطری که در آن به کار رفته عطر فوق‌العاده‌ای دارد. قلیه ماهی جنوبی معمولاً با انواع ماهی تازه درست می‌شود، اما طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی یکی از خوشمزه‌ترین و البته سریع‌ترین روش‌های آماده کردن این خورش جنوبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه قلیه تن ماهی را برای شما آماده کرده‌ایم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت قلیه ماهی جنوبی با کنسرو تن ماهی پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و تمر هندی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کنسرو تن ماهی ۲ عدد
گشنیز تازه ۳۵۰ گرم
شنبلیله تازه ۵۰ گرم
تمر هندی ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
سیر ۱ حبه
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
آب جوش به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت قلیه ماهی با کنسرو تن ماهی: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه قلیه با کنسرو تن ماهی

مراحل طرز تهیه قلیه تن ماهی با تمر هندی

درست کردن قلیه ماهی با تن و تمر هندی بسیار راحت است و طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. طعم قلیه ماهی باید کمی ترش و تند باشد و از همین رو در این خورش برای ترش شدن غذا از مقداری تمر هندی استفاده می‌شود. در ادامه مراحل درست کردن قلیه تن ماهی با تمر هندی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ تفت دادن سبزیجات

در اولین مرحله از طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی باید گشنیز و شنبلیله تازه را ساطوری و ریز خرد کنید. سپس مقداری روغن در یک ماهیتابه بزرگ بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. بعد از این که روغن داغ شد سبزیجات را به ماهیتابه اضافه کنید و کمی در روغن تفت دهید. هر زمان که رنگ سبزی‌ها عوض شد شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل می‌توانید روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز و سیر

بعد از این که سبزی‌ها را تفت دادید، مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازهای خرد شده را در روغن سرخ کنید. زمانی که رنگ پیازها طلایی شد، سیر خرد شده را اضافه کنید و سپس زردچوبه (خواص زردچوبه)، فلفل قرمز، فلفل سیاه و رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه فرنگی) را اضافه کنید و خوب سرخ کنید.

برای خرید فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زردچوبه و رب گوجه فرنگی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن تمر هندی

در این مرحله باید تمر هندی را در ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش حل کنید. سپس آن را از صافی رد کنید تا پوست و هسته تمر هندی جدا شود. در نهایت تمر هندی صاف شده را به ترکیب سیر، پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

تمر هندی را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن سبزی

در این مرحله از طرز تهیه قلیه تن ماهی به روش جنوبی باید سبزی‌های سرخ شده را به خورش اضافه کنید. سپس مقداری آب جوش در خورش بریزید و شعله گاز را روی حرارت ملایم روشن کنید تا خورش برای ۱ ساعت جا بیفتد. در این مرحله باید نمک را به خورش اضافه کنید، اما مراقب باشید که تن ماهی حاوی نمک است و از همین رو باید در اضافه کردن نمک محتاط باشید.

نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر؛ پختن و جا افتادن خورش قلیه تن ماهی

بعد از حدود ۱ ساعت باید کنسرو تن ماهی را ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و سپس تن ماهی را به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش قلیه با تن ماهی برای ۱۵ دقیقه دیگر بپزد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. پیشنهاد می‌شود قلیه تن ماهی را با برنج زعفرانی و سیر ترشی میل کنید.

شما برای تهیه این خورش می‌توانید کنسرو تن ماهی و برنج از برند طبیعت را از فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر کشور خریداری کنید و در قرعه کشی جشنواره طبیعت با جوایز نفیس شرکت کنید. در انتهای این مقاله درباره شرایط شرکت در جشنواره و قرعه کشی برای شما بیشتر توضیح می‌دهیم.

روش تهیه قلیه تن ماهی با سبزی خشک و رب گوجه

طرز تهیه قلیه ماهی با سبزی خشک و رب گوجه

طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و سبزی خشک بسیار راحت است. در تهیه این خورش با سبزی خشک می‌توانید از گشنیز تازه و شنبلیله خشک استفاده کنید. برای این کار باید گشنیز تازه را ساطوری کنید و با مقداری روغن سرخ نمایید. سپس پیاز، سیر و ادویه‌ها را با هم سرخ کنید، رب گوجه را هم اضافه کنید و تفت دهید و در نهایت مثل روش بالا تمر هندی صاف شده را به آن‌ها اضافه کنید.

گشنیز سرخ شده را همراه با شنبلیله خشک به سایر مواد اضافه کنید و در نهایت در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید محتویات خورش با شعله ملایم بپزد و جا بیفتد. در یک ربع آخر می‌توانید تن ماهی جوشانده شده را به خورش اضافه کنید و از طعم این غذای خوشمزه لذت ببرید.

حتما بخوانید  لیست طرز تهیه انواع غذای ایرانی و فرنگی با گوشت + فیلم

برای خرید انواع سبزی خشک معطر می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه قلیه با تن ماهی و رب انار

روش تهیه قلیه ماهی با تن ماهی و رب انار

طعم قلیه ماهی باید ترش باشد، به همین دلیل بسیاری از جنوبی‌ها برای درست کردن قلیه ماهی با تن ماهی از رب انار (طرز تهیه رب انار) نیز استفاده می‌کنند. برای این کار باید این مقدار از مواد خورش قلیه از ۳ قاشق غذاخوری رب انار در کنار نصف بسته تمر هندی استفاده کنید. ترکیب رب انار ترش با تمر هندی مزه بی‌نظیری به قلیه ماهی شما می‌بخشد.

رب انار را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قلیه با تن ماهی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی

  • در صورت تمایل می‌توانید برای درست کردن قلیه تن ماهی خوشمزه از مقدار سیر بیشتری استفاده کنید.
  • قبل از اضافه کردن تن ماهی حتماً کنسرو را برای حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و سپس به غذا اضافه کنید. خواص تن ماهی و مضرات آن را می‌دانید؟
  • بعد از این که تن ماهی را به خورش اضافه کردید، آن را هم نزنید تا ماهی داخل خورش له نشود.
  • برای لعاب‌دار شدن خورش قلیه ماهی با تن می‌توانید مقداری آرد را با آب سرد ترکیب کنید و بعد به خورش اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید به جای رب گوجه فرنگی از چند عدد گوجه رنده شده در خورش قلیه ماهی با تن اضافه کنید.
  • به خاطر داشته باشید که تن ماهی کمی نمک دارد، بنابراین در اضافه کردن نمک به خورش احتیاط کنید.
  • برای تهیه قلیه تن ماهی خوشمزه جنوبی معمولی از مقدار فلفل قرمز بیشتری استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید میزان فلفل را با توجه به ذائقه خودتان تنظیم کنید.
  • اضافه کردن مقداری زعفران آب کرده به خورش قلیه ماهی طعم بی‌نظیر می‌بخشد.
  • در دستور پخت قلیه ماهی جنوبی با تن ماهی به هیچ عنوان از مقدار شنبلیله بیشتر از مقدار مشخص شده استفاده نکنید، زیرا این کار موجب بدطعم شدن غذا می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید که اضافه کردن رب انار به خورش قلیه ماهی طعم ترش‌تری می‌بخشد، بنابراین اگر دوست ندارید طعم خورش شما خیلی ترش شود، می‌توانید از رب انار کمتری استفاده کنید و یا مقداری رب انار ملس به خورش اضافه کنید.
  • برای درست کردن قلیه ماهی با تن نباید سبزی‌ها را بیش از حد سرخ کنید، زیرا این کار موجب تلخ شدن مزه خورش می‌شود.
  • در مراحل نهایی پخت قلیه ماهی با تن هیچگاه درب قابلمه را به صورت کامل روی آن قرار ندهید تا خورش شما لعاب‌دار و خوشرنگ شود.
  • برخی افراد در طرز تهیه قلیه ماهی با تن ماهی مقدار کمی جعفری نیز به ترکیب گشنیز و شنبلیله اضافه می‌کنند. در صورتی که قصد دارید از جعفری استفاده کنید، مقدار آن باید برابر با شنبلیله باشد.
  • طبع قلیه ماهی سرد است، به همین دلیل بهتر است مقداری ادویه کاری و ادویه گرم مثل گرام ماسالا به خورش اضافه کنید و بعد از مصرف این غذا از خرما استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قلیه با تن ماهی

آیا قلیه ماهی با تن ماهی، همچون غذاهای دریایی، دارای بوی بد و زننده‌ای است؟

خیر، اگر به روش گفته شده در این دستور قلیه ماهی را با تن درست کنید و از ادویه‌ها، چاشنی‌ها، و سبزی گشنیز و شنبلیله به مقدار ذکر شده استفاده کنید قلیه ماهی با تن ماهی طعم و عطر بسیار لذیذی دارد.

در طرز تهیه قلیه ماهی با تن چطور باید تن ماهی را به خورش اضافه کنیم؟

برای درست کردن قلیه ماهی با تن ابتدا باید قبل از اضافه کردن تن ماهی حتماً کنسرو را برای حدود ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و سپس در ۱۵ دقیقه مراحل پخت خورش کنسرو تن ماهی را به آن اضافه کنید.

بهترین مواد غذایی کنسروی برای درست کردن غذاهای مختلف

هر چه کیفیت مواد غذایی که برای تهیه قلیه ماهی یا هر غذای دیگری استفاده می‌کنید، بالاتر باشد، طبعا هم طعم غذا خوشمزه‌تر خواهد شد و هم ارزش غذایی آن افزایش پیدا خواهد کرد. اگر چه برندهای مختلفی محصولات غذایی را تولید و روانه بازار می‌کنند اما «طبیعت» در میان این برندها، یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین‌ها است. کیفیت مواد اولیه به کار رفته در مواد غذایی طبیعت و رعایت بهداشت در کل روند تولید و بسته‌بندی، این برند را از دیگر برندهای تولید مواد غذایی آماده و کنسروی متمایز کرده است.

در «جشنواره طبیعت ۱۴۰۲»، برخی از محصولات کنسروی و برنج متعلق به این برند، با قیمت‌های مناسب و تخفیف‌های شگفت‌انگیز عرضه شده‌اند که با خرید آنها از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سراسر کشور، می‌توانید در جشنواره طبیعت ۱۴۰۲ افق کوروش شرکت کرده و علاوه بر بهره بردن از این تخفیف‌های هیجان انگیز، در قرعه‌کشی این جشنواره هم شرکت کرده و شانس برنده شدن جوایز این جشنواره را به دست آورید.

به خاطر داشته باشید که هر چه امتیازات شما در این جشنواره بیشتر باشد، شانس شما هم برای برنده شدن، بیشتر خواهد بود.

رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی آسان بازشو طبیعت

رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی آسان بازشو طبیعت

رب گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی بسیار پر کاربرد در تهیه انواع غذاهای ایرانی است. در میان انواع برندهای رب گوجه فرنگی، رب گوجه‌ فرنگی ۸۰۰ گرمی طبیعت می‌تواند طعم غذای شما را دگرگون کند. از آن‌جایی که کیفیت رب گوجه‌فرنگی تاثیر مستقیمی بر رنگ و طعم غذا دارد، انتخاب درست آن می‌تواند رنگ و عطر بی‌نظیری به غذا بدهد و اگر از رب بی‌کیفیت استفاده کنید، رنگ غذا، سیاه و طعم آن تلخ یا بدمزه خواهد شد.

بنابراین دقت در انتخاب رب‌ گوجه‌فرنگی، یک اصل مهم آشپزی است. بد نیست بدانید که این رب گوجه، با بالاترین کیفیت ساخت و بسته‌بندی تولید شده و طعم و رنگ فوق‌العاده‌ای به غذا می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی آسان بازشو طبیعت، سهولت باز کردن درب آن است و به راحتی می‌توانید بدون درباز‌کن، آن را باز کرده و استفاده کنید.

همچنین از دیگر نقاط قوت آن می‌توان به عدم استفاده از مواد نگهدارنده و رنگدانه‌های مصنوعی در این محصول اشاره کرد که این موضوع، آن را به گزینه‌ای سالم تبدیل کرده است. در نهایت با خرید این رب گوجه فرنگی می‌توانید از مزایای یک محصول با بالاترین کیفیت، طعم و غلظت بالا، بهره ببرید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در فر و تابه به روش ساده

کنسرو ماهی تن

کنسرو ماهی تن در روغن ۱۸۰ گرمی طبیعت

اگر می‌خواهید از طعم ماهی و مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن بهره ببرید، اما زمان کافی برای درست کردن ماهی یا دسترسی به ماهی تازه ندارید، کنسرو ماهی تن، معقول‌ترین گزینه پیش روی شما است. با کنسرو ماهی، می‌توانید انواع غذاها با ماهی تن را تهیه کنید یا کنسرو را به تنهایی و با برنج یا نان سرو کنید. اما انتخاب یک تن ماهی که علاوه بر طعم و کیفیت بالا، بوی زننده‌ای نداشته باشد و بتواند لذت یک غذای خوشمزه را برایتان به ارمغان بیاورد، از بین برندهای متعدد بازار، کار آسانی نیست.

در میان محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین برندهای کنسرو تن ماهی «کنسرو ماهی تن در روغن ۱۸۰ گرمی طبیعت» و «کنسرو تن ماهی مارلین ۱۸۰ گرمی سایلان» امتحان خود را پس داده‌اند. این کالاها، جزو پرفروش‌ترین کنسروهای ماهی در بازار هستند که به خاطر مواد مغذی و امگا ۳ موجود در آنها، همچنین به خاطر اطمینان از کیفیت و بهداشت در روند تهیه و بسته‌بندی، محبوب و معروف هستند. در ضمن به خاطر داشته باشید که این کنسروها را قبل از مصرف باید به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و بعد استفاده کنید.

کنسرو تن ماهی مارلین ۱۸۰ گرمی سایلان

انواع کنسرو حبوبات و غلات و خوراک

علاوه بر کنسرو تن ماهی، سبزیجات، غلات، حبوبات و خوراک هم برای نگهداری طولانی‌مدت و استفاده سریع و آسان، به صورت کنسروی روانه بازار می‌شوند. این کنسروها هم مثل کنسرو تن ماهی، قبل از مصرف باید جوشانده شوند. برند طبیعت، به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تهیه مواد غذایی، تمامی کنسروهای برند خود را با مواد اولیه کاملا طبیعی، باکیفیت و بدون نگهدارنده عرضه می‌کند.

همچنین فرمولاسیون مخصوص برند طبیعت باعث شده است که طعم این کنسروها، به غذاهای خانگی کاملا نزدیک و مشابه باشد. علاوه بر این، برند طبیعت با استفاده از ادویه‌های باکیفیت در جهت حفظ سلامت مشتریان، گام موثری برداشته‌ است.

کنسرو ذرت ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو ذرت ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو ذرت ۳۸۰ گرمی طبیعت، با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت برای استفاده در انواع سالاد، برای درست کردن ذرت مکزیکی، انواع ساندویچ و در غذاهایی مثل انواع سوپ، سالاد الویه و … مناسب است. ذرت شیرین موجود در این کنسرو، نیازی به پختن مجدد ندارد و زمان آشپزی با آن، به کمترین میزان می‌رسد. البته باید قبل از استفاده از این کنسرو، آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید.

کنسرو لوبیا چیتی با قارچ ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو لوبیا چیتی با قارچ ۳۸۰ گرمی طبیعت

ترکیب لوبیا چیتی و قارچ، یک خوراک عالی می‌سازد و اگر وقت کافی برای پختن لوبیا ندارید، می‌توانید کنسرو لوبیا چیتی با قارچ طبیعت را خریداری کنید. فقط کافی است قبل از استفاده از این کنسرو، آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید و به صورت گرم یا سرد در غذاهای دیگر یا به تنهایی آن را میل کنید. در این کنسرو از هیچ ماده نگهدارنده‌ای استفاده نشده و مواد اولیه آن، بالاترین کیفیت را دارند.

کنسرو لوبیا چیتی در سس گوجه فرنگی ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو لوبیا چیتی در سس گوجه فرنگی ۳۸۰ گرمی طبیعت

اگر برای تهیه غذاهایی مثل قورمه سبزی، آبگوشت و … به دنبال یک جایگزین برای پختن لوبیا هستند، کنسرو لوبیا چیتی در سس گوجه فرنگی طبیعت، راه چاره شماست. این کنسرو، از لوبیاهای پخته، بدون له شدن در کنسرو خود استفاده کرده است و سس به کار رفته در آن هم طعم بسیار خوبی دارد. می‌توانید این کنسرو را به تنهایی یا در کنار غذای اصلی و به عنوان پیش‌غذا یا غذای سبک هم سرو کنید.

کنسرو خوراک بادمجان ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو خوراک بادمجان ۳۸۰ گرمی طبیعت

کنسرو خوراک بادمجان، به تنهایی یک وعده غذایی است که می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید و نیاز به پخت ندارد. کافی است قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه آن را بجوشانید. در این کنسرو از مواد اولیه باکیفیت استفاده شده است و اگر زمان کافی برای پخت و پز ندارید، می‌توانید به راحتی طعم یک غذای خانگی را با خوردن کنسرو خوراک بادمجان ۳۸۰ گرمی طبیعت تجربه کنید.

در هر ۱۱۰ گرم از این غذا، ۱۱۲/۲ کیلو کالری انرژی، ۶/۶۹ کالری قند، ۱/۵۴ گرم نمک و ۹/۴۹ گرم چربی وجود دارد و گزینه خوبی برای کسانی است که رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنند.

انواع برنج طبیعت

انواع برنج طبیعت

برنج‌ها پای ثابت سفره‌های مهمانی و دورهمی ایرانی‌ها هستند بنابراین کیفیت، طعم و سالم‌ بودن آنها، نیازمند توجه و وسواس به خرج دادن است. علاوه بر این، قیمت به صرفه می‌تواند بر فاکتورهای خرید برنج، تاثیر مستقیمی بگذارید.

انواع برنج‌های بازار، شامل برنج‌های ایرانی و برنج‌های خارجی، هر کدام مشتریان خاص خود را دارند و بنا به کیفیت تولید و بسته بندی، با قیمت‌های متفاوتی عرصه می‌شوند. موضوع مهم در خرید برنج، بالا بودن کیفیت پخت برنج‌ها است. برنج‌های ایرانی و خارجی را می‌توانید هم به صورت کته‌ای و هم به صورت دمی درست کنید و البته در تهیه برخی دسرها هم از برنج استفاده می‌شود.

برند خوشنام طبیعت، به خاطر برنج‌هایی که به بازار عرضه می‌کند، جزو برندهای بااصالت و معروف است و مشتریان زیادی را از کیفیت برنج‌های این برند، راضی هستند. همچنین قیمت به صرفه برنج‌های طبیعت، چه برنج‌های ایرانی و چه برنج‌های هندی و پاکستانی، آنها را به بهترین گزینه‌های خرید تبدیل کرده است.

شما هم می‌توانید بنا به سلیقه، بودجه و نیاز خود، از کیفیت و طعم برنج‌های طبیعت، بهره برده و  با خرید از محصولات زیر، علاوه بر استفاده از تخفیف‌های بالا در قرعه‌کشی جشنواره طبیعت ۱۴۰۲ نیز شرکت کرده و برنده جوایز ارزنده این جشنواره شوید.

جشنواره طبیعت ۱۴۰۲

جشنواره طبیعت 1402

با خرید هر محصول طبیعت = ۱ امتیاز دریافت کنید

جوایز:

  • ۳ عدد گوشی سامسونگ s23 الترا
  • ۱ عدد جایزه ۱۰۰ میلیونی
  • ۵ عدد سکه بهار آزادی
  • ۲۰ عدد پک محصول طبیعت به ارزش ۵۰ میلیون ریال

جهت شرکت در قرعه کشی حتما شماره همراه خود را به صندوقدار اعلام نمایید.

تاریخ شروع: ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

تاریخ اتمام: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

 

کالابرگ الکترونیک