طرز تهیه حلیم زنجانی مرحله به مرحله

طرز تهیه حلیم زنجانی مرحله به مرحله


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلیم زنجانی

حلیم یکی از لذیذترین و مقوی ترین غذاهای ایرانی است که اکثر مردم آن را به عنوان صبحانه گرم یا برای افطار و سحری ماه رمضان میل می کنند. ترکیبی از گندم و گوشت که یک غذای فوق العاده خوشمزه و پرانرژی است. حلیم گندم معمولاً در همه جای ایران شبیه به هم پخت می شود. اما در برخی شهرها در زمان پخت نکاتی خاص در طرز تهیه حلیم گندم رعایت می شود که موجب متمایز شدن طعم آن می شود. زنجانی ها معمولاً حلیم را به عنوان نذری در ماه محرم و صفر و ماه رمضان طبخ می کنند و آن را با نمک میل می کنند. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با طرز تهیه حلیم زنجانی به عنوان یکی از انواع خوشمزه حلیم آشنا شوید.

 

 

 طرز تهیه حلیم زنجانی

 

طرز تهیه حلیم زنجان

 

زمان آماده سازی: ۱ ساعت

زمان پخت: ۵ ساعت

برای ۴ نفر

مواد لازم

 

گندم پوست کنده: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته دار

گوشت مغز ران یا سردست گوسفندی: ۱۵۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

برگ بو: یک عدد (اختیاری)

دارچین و کنجد: به مقدار لازم

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری

کره: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

چوب دارچین: یک تکه

 

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ خیساندن گندم

 

در اولین مرحله از طرز تهیه حلیم زنجان باید گندم را خیس کنید. برای این کار ابتدا گندم ها را در یک آبکش بریزید و به خوبی بشویید. سپس گندم را برای ۲۴ ساعت به همراه آب ولرم خیس دهید. این کار موجب می شود تا گندم راحت تر پخته شود. بهتر است برای خیساندن گندم از یک قابلمه بزرگ تر استفاده کنید تا گندم به خوبی در آب باز شود. در این مدت چند بار آب گندم را عوض کنید.

 

خیساندن گندم

 

مرحله دوم؛ پخت گندم

 

در دومین مرحله از طرز تهیه حلیم زنجان آب گندم خیس خورده را دور بریزید. سپس گندم را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب گندم شعله را کمک کنید و مقداری روغن به گندم اضافه کنید تا خوب پخته شود. گندم باید به اندازه ای پخته شود که خوب له شود. معمولاً پخت گندم حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می کشد. در این مدت چندین بار گندم ها را هم بزنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دسر مافین بستنی خوشمزه و شیک برای پذیرایی

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

طرز تهیه حلیم نذری کشدار و خوشمزه با مرغ یا گوشت 

 

فوت و فن های کشدار شدن حلیم خانگی 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله سوم؛ میکس کردن گندم

 

برای میکس کردن گندم باید بعد از اینکه به طور کامل پخته شد، آن ها را به کمک یک  گوشتکوب برقی به خوبی میکس کنید. این مرحله را با دقت انجام دهید تا همه گندم ها کاملاً له شوند و برای تهیه حلیم گندم آماده شوند. بعد از این که گندم ها را میکس کردید می توانید آن ها را از یک فیلتر یا الک عبور دهید تا کاملاً یک دست شوند و اگر گندم پوستی دارد از آن جدا شود.

 

میکس کردن گندم

 

مرحله چهارم؛ پختن گوشت

 

در سومین مرحله از طرز تهیه حلیم رستورانی گندم باید تکه های گوشت را داخل یک قابلمه بیندازید. در حدود ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید. سپس پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کنید و به آن اضافه کنید. بهتر است هیچ ادویه یا زردچوبه ای به گوشت نزنید تا رنگ و عطر حلیم شما تیره نشود. می توانید یک چوب دارچین و یک برگ بو داخل آب گوشت بیندازید. سپس اجازه دهید گوشت به خوبی پخته شود. اجازه دهید آب گوشت کمی غلیظ شود. سپس برگ بو و چوب دارچین را از داخل آب گوشت بردارید تا از آن برای طعم دادن به حلیم استفاده کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ ریش ریش کردن گوشت

 

در پنجمین مرحله از طرز تهیه حلیم رستورانی زنجان باید گوشت پخته شده را ریش ریش کنید. هر چقدر گوشت حلیم را بهتر بکوبید، حلیم شما کش دارتر و بازاری تر می شود. برای این کار می توانید گوشت ها را با دست یا چنگال ریش ریش کنید و یا به آرامی با گوشت کوب دستی گوشت ها را بکوبید و آن ها را به حالت ریش درآورید.

 

ریش ریش کردن گوشت

 

مرحله ششم؛ ترکیب کردن مواد حلیم

 

در این مرحله از طرز تهیه حلیم رستورانی باید آب گوشت باقی مانده را به همراه گوشت کوبیده شده به گندم میکس شده اضافه کنید. مواد را خوب ترکیب کنید و با شعله ملایم روی حرارت گاز قرار دهید. بهتر است برای دم کشیدن حلیم یک پارچه یا دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید. اما به خاطر داشته باشید که باید برای جلوگیری از ته گرفتن حلیم حتماً هر چند دقیقه آن را هم بزنید. زیرا گوشت حلیم زود ته نشین می شود و ممکن است بسوزد.

 

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن حلیم

 

بعد از اینکه حلیم چند ساعت پخت و کاملاً یک دست شد، حلیم را داخل ظرف مناسب بریزید. در زنجان معمولاً حلیم را با نمک می خورند. اما در بسیاری از شهرها قبل از سرو کردن مقداری عسل یا شکر با حلیم ترکیب می کنند و بعد آن را تزئین می کنند. بعد از ریختن حلیم در ظرف آن را با مقداری چوب دارچین، کنجد و کره ذوب شده تزئین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه گراتن سیب زمینی با سس بشامل به 2 روش

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه حلیم زنجانی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه حلیم زنجان

 

  • در زمان پخت گندم برای جلوگیری از سر رفتن آن یک قاشق چوبی داخل قابلمه قرار دهید.

 

  • هر چقدر مقدار گندم به کار رفته در حلیم بیشتر باشد، حلیم شما به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

 

  • نوع گوشت مورد استفاده برای درست کردن حلیم تأثیر زیادی بر طعم و کش دار شدن ان دارد. برای این که حلیم شما کش دار شود، بهتر است گوشت دنده استفاده کنید.

 

  • برای طرز تهیه حلیم گندم بدون گوشت می توانید از مرغ استفاده کنید. برای طرز تهیه حلیم گندم با مرغ باید مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و همانند روشی که گفته شد به حلیم اضافه نمایید. این حلیم برای افرادی که به هر دلیلی علاقه ای به خوردن گوشت ندارند بسیار مناسب است.

 

  • اضافه کردن مقداری آب قلم به حلیم موجب خوشمزه شدن طعم آن می شود.

 

  • برای خوش طعم شدن حلیم می توانید گندم را بیشتر روی گاز قرار دهید تا آب آن کم شود. سپس به جای آب گندم کمی شیر به آن اضافه کنید تا حلیم شما خوشمزه تر شود.

 

  • در طرز تهیه حلیم نذری برای ۱۰۰ نفر باید به همین روش عمل کنید. تنها باید مواد لازم برای تهیه این حلیم را ضرب در ۲۵ کنید.

 

  • طرز تهیه حلیم بلغور گندم نیز درست شبیه به حلیم گندم است. تنها بلغور گندم به مدت زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

 

  • اگر به گندم پوست کنده دسترسی ندارید، می توانید از گندم پرک استفاده کنید. طرز تهیه حلیم با گندم پرک با گوشت نیز درست شبیه به همین روش است. اما معمولاً طعم این حلیم مثل حلیم بازاری نمی شود و ظاهر متفاوتی پیدا می کند.

 

  • طرز تهیه حلیم گندم و عدس هیچ تفاوتی با حلیم زنجانی ندارد. تنها باید حلیم گندم را در کنار عدسی سرو کنید و میل نمایید.

 

  • طرز تهیه حلیم مشهدی نیز تقریباً شبیه به حلیم زنجانی است. اما در مشهد معمولاً حلیم را به صورت شیرین سرو می کنند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

حلیم یک غذای فوق العاده خوشمزه است که درست کردن آن در خانه به هیچ عنوان کار سختی نیست تنها کافی است گندم ها را به خوبی بپزید. سپس با گوشت ریش شده ترکیب کنید و اجازه دهید چند ساعت جا بیفتد. برای اینکه حلیم شما بیشتر شبیه به حلیم بازاری شود، باید مقداری کره یا آب قلم چرب به حلیم اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری بگیرد.

 

کالابرگ الکترونیک