طرز تهیه انواع حلیم خوشمزه شهرهای مختلف با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه انواع حلیم خوشمزه شهرهای مختلف با تمام فوت و فن ها


23 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع حلیم خوشمزه شهرهای مختلف با تمام فوت و فن ها

حلیم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی و خاورمیانه‌ای است که معمولا به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود، اما چیزی که بین همه انواع حلیم مشترک است، بافت کشدار و طعم لذیذ و خوشمزه آن به عنوان غذایی برای صبحانه مقوی و کامل و سایر وعده‌های روز است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه مشهورترین انواع حلیم ایرانی متعلق به شهرهای مختلف کشورمان و انواع حلیم متعلق به سایر کشورها را برای شما آماده کرده‌ایم.

لیست انواع حلیم خوشمزه

طرز پخت انواع حلیم
حلیم یا هلیم یک غذای مقوی برای کوچک و بزرگ است که برای تهیه آن از گندم درسته یا بلغور گندم و انواع گوشت قرمز و سفید استفاده می‌شود. حلیم گندم محبوب‌ترین انواع حلیم در ایران است که در اکثر استان‌ها به روش مشابهی طبخ می‌شود. برخی حلیم گندم را با مرغ درست می‌کنند و برخی برای تهیه آن، مقداری گوشت‌ گردن و یا گوشت دنده ریش ریش و کوبیده شده در حلیم می‌ریزند. حلیم بوقلمون هم طرفداران خودش را دارد.

یکی دیگر از انواع حلیم خانگی و مجلسی که طرفداران زیادی دارد، حلیم بادمجان است. یک نوع حلیم متفاوت که در ترکیبات آن از گوشت، بادمجان سرخ شده و پیاز داغ و کشک استفاده می‌شود.

برای درست کردن انواع حلیم معمولا از ترکیباتی مثل گندم پوست کنده، بلغور گندم، شیر، روغن، نمک، دارچین، کره، گوشت گوسفند، گوشت بوقلمون و گوشت مرغ استفاده می‌شود. می‌توانید همه مواد مورد نیاز برای تهیه حلیم خانگی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه انواع حلیم آشنا شوید.

۱- حلیم زنجانی

حلیم زنجانی از انواع حلیم
«حلیم زنجانی» یک نوع از روش پخت حلیم گندم است که برای تهیه آن از گندم پوست کنده و گوشت مغز ران یا سردست گوسفندی استفاده می‌شود. زنجانی‌ها معمولاً حلیم را به عنوان نذری در ماه محرم و صفر و ماه رمضان طبخ می‌کنند و آن را با نمک میل می‌کنند. برای تهیه این حلیم ابتدا باید گندم‌ را به خوبی بشویید. سپس آن را برای ۲۴ ساعت به همراه آب ولرم خیس دهید. در ادامه گندم را همراه با آب بپزید و با گوشت‌کوب برقی میکس کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلیم زنجانی مرحله به مرحله می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم زنجانی کلیک کنید.

۲- حلیم زابلی (زاهدانی)

حلیم زابلی از متفاوت ترین انواع حلیم
«حلیم زابلی» یکی از محبوب‌ترین انواع حلیم گندم در زابل است که برای تهیه آن از بلغور گندم به جای گندم پوست کنده استفاده می‌شود. یکی از تفاوت‌های مهم این حلیم با سایر حلیم‌ها استفاده از انواع حبوبات مثل نخود، لوبیا چیتی، عدس و همچنین سیر تازه در آن است. مزه این حلیم شباهت زیادی به آش دارد و مردم زابل معمولا آن را به عنوان نذری در ماه محرم و صفر یا برای افطار ماه رمضان درست می‌کنند.

حتما بخوانید  کالری روغن زیتون در هر قاشق غذاخوری و مرباخوری و 100 گرم چقدر است؟

استفاده از پودر زنجبیل، رب گوجه فرنگی، ادویه کاری و زعفران در این حلیم موجب می‌شود تا طعم بسیار متمایز و خوشمزه‌ای داشته باشد. برای خواندن روش تهیه غلور زابلی یا همان حلیم زاهدانی می‌توانید روی لینک طرز تهیه حلیم زابلی کلیک کنید.

۳- حلیم گندم

حلیم گندم از خوشمزه ترین انواع حلیم
«حلیم گندم» مشهورترین روش پخت حلیم ایرانی است. این حلیم خوشمزه در تمام ایام سال برای صبحانه بسیار پرطرفدار است. حلیم گندم یکی از غذاهای مخصوص افطار ماه رمضان هم هست. حلیم گندم در کنار مزه فوق‌العاده‌ای که دارد، بسیار مقوی است. برای درست کردن این حلیم از گندم پوست کنده، گوشت گردن و دنده گوسفندی، پیاز و روغن حیوانی استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه این حلیم باید گندم را بخیسانید و سپس برای ۴ ساعت بپزید. در ادامه گوشت را خرد کنید و همراه با پیاز، زردچوبه و آب بپزید. بعد از این که گندم پخت، صبر کنید تا سرد شود و سپس آن را با گوشتکوب دستی یا میکسر پوره کنید. گوشت پخته شده را نیز از آب جدا و با چنگال ریش ریش کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلیم گندم مجلسی و نذری به روش بازاری می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم گندم کلیک کنید.

۴- حلیم بادمجان

حلیم بادمجان از انواع حلیم
یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع حلیم، «حلیم بادمجان» است که سبک اصفهانی آن از همه معروف‌تر است. برای تهیه حلیم بادمجان برخلاف دیگر انواع حلیم از برنج به جای گندم استفاده می‌شود. ترکیب بادمجان سرخ شده و له شده، نعنا داغ، پیاز داغ، سیر و کشک در این غذا موجب می‌شود تا طعم آن شباهت زیادی به کشک بادمجان داشته باشید با این تفاوت که این غذای خوشمزه با گوشت گوسفندی طبخ می‌شود. برای درست کردن حلیم بادمجان باید از گوشت سردست یا گردن گوسفندی و زعفران فراوان استفاده کنید.

برای خواندن مراحل روش تهیه حلیم بادمجان و همچنین مشاهده فیلم آموزشی تهیه این غذا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم بادمجان کلیک کنید.

۵- حلیم شیر

طرز تهیه حلیم شیر که یکی از انواع حلیم سنتی ایرانی است

«حلیم شیر» یکی از انواع حلیم محبوب و خوشمزه مخصوص استان اصفهان است که روش تهیه آن بسیار شبیه به حلیم گندم است، اما برای درست کردن آن از مقداری شیر نیز استفاده می‌شود. اصفهانی‌ها حلیم شیر را در اغلب روزهای سال به عنوان صبحانه و در ماه رمضان برای وعده سحری و افطار میل می‌کنند. برای تهیه این حلیم بهتر است از ترکیب گوشت گردن گوسفندی و گوشت بوقلمون استفاده کنید.

برای مطالعه مواد لازم و مراحل طرز تهیه حلیم شیر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۶- شاهی حلیم

طرز تهیه شاهی حلیم پاکستانی

«شاهی حلیم» یا شاه حلیم لاهور پاکستانی یک مدل حلیم تند و آتشین پاکستانی است که برای تهیه آن از انواع ادویه و فلفل استفاده می‌شود. این حلیم خوشمزه معمولا در ایام مذهبی مثل ماه رمضان پخت می‌شود و به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود. برای مزه دار کردن شاهی حلیم می‌توانید از ترکیب فلفل قرمز، فلفل سیاه، زیره، زنجبیل، سیر، ادویه گرام ماسالا، تخم گشنیز و جوز هندی استفاده کنید.

حتما بخوانید  از کجا بفهمیم ترشی رسیده است | ۵ نشانه رسیدن انواع ترشی

برای مطالعه مواد لازم و مراحل طرز تهیه شاهی حلیم روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۷- حلیم گیاهی

طرز تهیه حلیم گیاهی و بدون گوشت

طرز تهیه «حلیم گیاهی» را بلد هستید؟ هلیم یا حلیم یکی از غذاهای مقوی و سنتی ایرانی است که معمولا به عنوان افطار و سحری ماه رمضان یا صبحانه سرو می‌شود. در اصل انواع حلیم به صورت سنتی با گندم و گوشت درست می‌شود ولی برای کسانی که ممنوعیت خوردن گوشت دارند، حلیم گیاهی بدون گوشت با شیر یا آب یک گزینه عالی به حساب می‌آید. در حلیم وگن از هیچ گوشتی استفاده نمی‌شود و در عین حال بسیار خوشمزه است.

برای مطالعه طرز تهیه حلیم گیاهی و مواد لازم آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

۸- حلیم مشهدی

طرز تهیه حلیم مشهدی از انواع حلیم مجلسی

«حلیم مشهدی» یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهد و نیشابور است که معمولا به عنوان افطاری در ماه رمضان سرو می‌شود و طعم فوق‌العاده لذیذی دارد. این حلیم خوشمزه هم به صورت ساده تهیه می‌شود و هم برای تزیین آن از خورش قیمه استفاده می‌کنند. روش پخت حلیم مشهدی شبیه به حلیم گندم است و تفاوت چندانی با آن ندارد. برای مطالعه طرز تهیه حلیم مشهدی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۹- هریسه گندم

هریسه گندم یکی از انواع خوشمزه حلیم به روش جنوبی

هریسه چیست؟ «هریسه»، «هریسا» یا «اریزا»، در اصل نوعی حلیم است که در شهرهای جنوبی ایران و کشورهای عربی به عنوان صبحانه و در ماه رمضان برای سحری و افطار پخته می‌شود. هریسه از ریشه «هرس» به معنی «کوبیدن» گرفته شده است.

این مدل حلیم را گاهی با گوشت و گاهی بدون گوشت می‌پزند و در آن از گندم پوست کنده یا جو (یا بلغور گندم و جو) استفاده می‌شود. سپس در آخر همه مواد کوبیده می‌شوند. هریسه را هم با نمک و هم با شکر سرو می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه هریسه گندم روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن انواع حلیم

برای تهیه حلیم بادمجان به جای گندم از چه چیزی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن حلیم بادمجان باید به جای گندم از مقداری برنج استفاده کنید.

بهترین قسمت گوشت برای درست کردن حلیم گندم چیست؟

بهترین گوشت برای درست کردن حلیم سرسینه، دنده یا گردن گوسفندی است. این قسمت‌های گوشت را به تنهایی می‌توانید استفاده کنید اما ترکیب این قسمت‌های گوشت گوسفند هم عالی است.

چطور حلیم کشدار درست کنیم؟

اصلی‌ترین نکته کشدار شدن حلیم استفاده از گوشت قرمز با استخوان به صورت درسته است. یعنی گوشت حلیم را نباید خرد کنید و زمانی که گوشت پخت استخوان را باید جدا کنید و حتما باید گوشت حلیم با گوشتکوب کوبیده شود. گوشت حلیم را به هیچ‌وجه چرخ نکنید و در غذاساز هم میکس نکنید. هر چه بیشتر حلیم را بکوبید در نهایت بیشتر کش می‌آید. اگر هم از گندم پوست‌دار برای درست کردن حلیم استفاده می‌کنید، صاف کردن گندم بعد از پخت نیز یکی از فوت و فن‌های مهم برای کشدار شدن حلیم نذری است.

 

کالابرگ الکترونیک