طرز تهیه حلیم با مرغ کشدار و مجلسی در ۸ مرحله آسان

طرز تهیه حلیم با مرغ کشدار و مجلسی در ۸ مرحله آسان


17 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلیم با مرغ خوشمزه و مجلسی در ۸ مرحله آسان

طرز تهیه حلیم با مرغ یکی از انواع روش‌های پخت حلیم است که معمولا به عنوان صبحانه یا غذای نذری کم هزینه ماه محرم و سایر ایام مذهبی شناخته می‌شود. حلیم معروف ایرانی با گندم و گوشت قرمز درست می‌شود ولی برای کسانی که ممنوعیت مصرف گوشت دارند، حلیم گندم با مرغ، یک گزینه عالی به حساب می‌آید. حلیم مرغ با بلغور گندم، جو، جو پرک، برنج و با شیر هم می‌توان تهیه کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه حلیم با مرغ به چند روش و فوت و فن‌های پخت، خوشمزه و کشدار شدن حلیم مرغ را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم با مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان) ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
دارچین به مقدار لازم
کنجد، روغن حیوانی، شکر و … برای تزیین حلیم
نان برای سرو حلیم مرغ

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت حلیم مرغ: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه حلیم گندم با مرغ

مراحل طرز تهیه حلیم گندم با مرغ

حلیم گندم با مرغ نسبت به حلیم گندم با گوشت و حلیم نذری به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد ولی در عین حال، طعم بسیار لذیذی دارد. طرز تهیه حلیم مرغ مرحله به مرحله را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: گندم حلیم را بخیسانید

در ابتدا گندم بدون پوست را پاک کنید و در یک کاسه بریزید. روی گندم‌ها را در حدی آب بریزید که آنها را کاملا بپوشاند. به مدت ۲۴ ساعت گندم را خیس کنید و در این مدت، چند بار آن روی گندم را با آب تازه عوض کنید تا گندم ترش نکند یا جوانه نزد.

اگر گندم با پوست هم دارید، همین کار را انجام دهید، فقط بعد از پخت، باید گندم را صاف کنید. در این صورت، میزان گندم را بیشتر در نظر بگیرید چون بخشی از گندم که پوست آن است، از حجم گندم، کم می‌‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید گندم بدون پوست را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: گندم را بپزید

بعد از اینکه گندم‌ها به خوبی خیس خوردند و حجیم شدند، آب روی آنها را دور بریزید. گندم‌ها را در یک قابلمه بریزید و به آنها، به اندازه ۳ برابر گندم‌ها (۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی) آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند. درب قابلمه را بگذارید و هر ۱۵ دقیقه یک بار، گندم‌ها را هم بزنید تا ته نگیرد.

مرحله سوم: مرغ حلیم را بپزید

در حین پختن گندم‌ها، سینه مرغ را هم بپزید. می‌توانید از مخلوط ران و سینه هم استفاده کنید. ۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و به صورت درشت خرد کنید. پیاز و مرغ را در یک قابلمه بریزید و زردچوبه، فلفل سیاه و یک چوب دارچین را روی مرغ بریزید. می‌توانید به جای چوب دارچین از پودر دارچین استفاده کنید. مقداری آب روی مرغ بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه بوقلمون شکم پر روز شکرگزاری در فر و قابلمه با تصاویر مرحله ای

گوشت مرغ و انواع ادویه معطر غذا مثل فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: مرغ را ریش ریش کنید

بعد از جوشیدن آب روی مرغ، کف‌های روی مرغ را بگیرید تا بوی زهم مرغ گرفته شود. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ برای ۱ ساعت بپزد و کاملا نرم شود. سپس مرغ را آبکش کنید و آب آن را نگه دارید. مرغ که کمی سرد شد، آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم: گوشت مرغ را بکوبید

وقتی مرغ‌ها را کاملا ریش ریش کردید، با گوشتکوب دستی، مرغ‌های ریش ریش شده را بکوبید تا کاملا چسبنده شوند و رنگ مرغ به سفیدی بزند. می‌توانید از گوشتکوب برقی هم استفاده کنید ولی استفاده از گوشتکوب دستی، چسبندگی بیشتری به گوشت حلیم می‌دهد و باعث کشدارتر شدن حلیم با گندم می‌شود.

مرحله ششم: گندم حلیم را بکوبید

در فاصله پختن گندم، مدام گندم‌ها را هم بزنید تا آب آنها تمام نشود. اگر آب گندم تمام شد، می‌توانید مقداری از آب مرغ که کنار گذاشته بودید را اضافه کنید. آب گندم نباید کاملا بخار شود. وقتی گندم پخت و نرم شد، شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید گندم از دما بیفتد. اگر گندم با پوست درست کرده‌اید، پوست‌های گندم را صاف کنید. سپس گندم را با گوشتکوب دستی یا برقی بکوبید تا نرم شود.

مرحله هفتم: مواد حلیم مرغ را با هم بپزید

بعد از اینکه گندم‌ها را کوبیدید، گوشت مرغ‌ کوبیده شده را هم به گندم‌ها اضافه کنید. قابلمه حلیم را حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید و در صورت دلخواه، مقداری نمک یا شکر (اگر نمک ریختید شکر اضافه نکنید و بالعکس) به حلیم گندم با مرغ اضافه کنید. حلیم گندم را با کفگیر، مدام به صورت هفتی هشتی هم بزنید تا کشدار شود. حلیم را دورانی هم نزنید چون کشدار نمی‌شود. اگر حلیم گندم خیلی سفت است، کمی دیگر از آب مرغ را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

مرحله هشتم: حلیم گندم با مرغ را سرو کنید

حلیم با مرغ که جا افتاد و غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. بعد از اینکه حلیم پخت و آماده شد، آن را در ظرف سرو بریزید و روی حلیم را با مواد دلخواه خود مثل کنجد، روغن حیوانی، پودر دارچین، برگ گل محمدی خشک و شکر یا نمک، تزیین و سرو کنید.

برای خرید نمک، شکر، روغن حیوانی و کنجد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه حلیم مرغ به روش‌های دیگر

روش تهیه حلیم با مرغ و بلغور گندم

طرز تهیه حلیم با مرغ و بلغور گندم

اگر می‌خواهید حلیم شما زودتر بپزد، می‌توانید از بلغور گندم به جای خود گندم پوست کنده یا گندم با پوست استفاده کنید. بلغورها را با آب بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید تا نرم شود. فقط بلغور، خیلی زود ته می‌گیرد و باید مدام آن را هم بزنید. بلغور را بعد از پخت، با مرغِ پخته و کوبیده مخلوط کنید و همه مواد را یک بار دیگر با گوشتکوب برقی یا دستی بکوبید. بقیه مراحل را مانند روش اول، دنبال کنید.

بلغور گندم را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه حلیم با مرغ و جو

طرز تهیه حلیم با مرغ و جو

در طرز تهیه حلیم مرغ می‌توانید به جای گندم از جو یا جو پرک استفاده کنید. استفاده از جو برای تهیه حلیم، به زمان پخت بیشتری نیاز دارد ولی جو پرک یا بلغور جو در زمان کمی می‌پزد. در این روش هم باید جداگانه جو یا بلغور جو یا پرک جو را بپزید. سپس آنها را بکوبید و بعد با مرغ پخته و کوبیده شده، مخلوط کنید تا یکدست شود. بقیه مراحل را هم مانند روش اول طرز تهیه حلیم مرغ، دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 سوپ مقوی برای ماه رمضان مخصوص سحری و افطار

شما می‌توانید جو به صورت‌های مختلف را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

روش تهیه حلیم مرغ با شیر

طرز تهیه حلیم مرغ با شیر

برای تهیه حلیم مرغ با شیر، باید مراحل طرز تهیه حلیم با مرغ را دنبال کنید، فقط بعد از اینکه گندم پخت، به اندازه نصف لیوان شیر، به گندم‌های پخته اضافه کنید و گندم را با شیر بجوشانید تا شیر به خورد گندم‌ها برود. سپس بقیه مراحل را دنبال کنید.

شیر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه حلیم برنج با مرغ

طرز تهیه حلیم برنج با مرغ

در صورتی که می‌خواهید حلیم برنج با مرغ درست کنید، باید برنج نیم دانه ایرانی را جداگانه بپزید و بکوبید. بهتر است از ترکیب گندم و برنج برای تهیه حلیم برنج با مرغ استفاده کنید. یعنی نصف لیوان برنج نیم دانه و نصف لیوان گندم یا بلغور گندم استفاده کنید.

بعد از اینکه گندم یا بلغور گندم پخت، برنج را هم پختید، آنها را با هم مخلوط کنید و بکوبید. سپس مرغ پخته و کوبیده شده را اضافه کنید و مراحل تهیه حلیم را مانند روش اول تکرار کنید.

برای خرید برنج نیم‌ دانه ایرانی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن حلیم با مرغ

چه کار کنیم حلیم گندم با مرغ کشدار شود؟

  • برای کشدار شدن حلیم مرغ، از سینه مرغ یا ترکیب سینه و ران مرغ استفاده کنید. باید مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و به خوبی بکوبید. استفاده از گوشتکوب دستی برای کشدار شدن حلیم، بهتر از گوشتکوب برقی است.
  • در زمان مخلوط کردن مرغ با گندم، باید مواد حلیم را به صورت هفتی هشتی هم بزنید.
  • هر چه حلیم را بیشتر هم بزنید، کشدارتر می‌شود.

از کدام قسمت مرغ برای حلیم استفاده کنیم؟

بهترین قسمت برای تهیه حلیم با مرغ، سینه مرغ است ولی می‌توانید از ترکیب ران و سینه هم استفاده کنید. فقط مراقب باشید که مرغ نباید پوست و استخوان داشته باشد. اگر از قسمت‌های با پوست و استخوان‌دار استفاده می‌کنید، بعد از پختن، پوست و استخوان را جدا کنید و بعد ریش ریش کرده و بکوبید.

محصولات مرتبط