خواص انجیر و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص انجیر و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


2 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 24 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید انجیر
فهرست محتوا پنهان

انجیر یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که انسان ها به مصرف آن روی آورده اند. حتی برخی محققان حتی معتقدند که میوه ممنوعه چیده شده توسط حوا انجیر بوده، نه سیب. جالب تر این که، انجیر میوه مورد علاقه کلئوپاترا بوده است. انجیر در کنار فواید بی نظیر و زیاد، داستان و اسطوره هایی هم به همراه دارد. ما در این مقاله از مجله کوروش، به تاریخچه، خواص و فواید انجیر برای سلامت بدن، زیبایی پوست و مو، طبع و مصلح و حتی مضرات احتمالی آن می پردازیم.

 

 

درباره انجیر و اصالت آن بیشتر بدانید

 

درباره انجیر و اصالت آن بیشتر بدانید

 

انجیر میوه ای است که روی درخت فیکوس، از اعضای خانواده توت یا موراسه رشد می کند. البته نام علمی آنها Ficus carica است. انجیر با نام های مختلف در زبان های محلی شناخته می شود. انجیر در زبان هندی «Anjeer»، در کانادایی «Anjura» و در بنگالی «Dumoor» نامیده می شود.

درخت انجیر برگ ریز است و می تواند تا ارتفاع ۷ تا ۱۰ متر رشد کند. این درخت پوست سفید صافی دارد و در مناطق خشک و آفتابی که دارای خاک تازه و عمیق هستند به صورت وحشی رشد می کند. این درختان در مناطق صخره ای هم رشد می کنند و حتی در خاک کم بارور می توانند زنده بمانند. درختان انجیر می توانند تا ۱۰۰ سال عمر کنند و دارای شاخه های بلند و پیچ خورده ای هستند که از ارتفاع درخت فراتر می روند.

انجیر بومی خاورمیانه و آسیای غربی است و اکنون در سراسر جهان کشت می شود. در حال حاضر این درختان در نقاط مختلف آسیا و آمریکای شمالی به طور طبیعی رشد می کنند. انجیر جزو میوه های تک دانه است و به اندازه۳ تا ۵ سانتی متر رشد می کند. میوه های انجیر در زمان رشد سبز هستند و پس از رسیدن به رنگ بنفش یا قهوه ای در می آیند.

البته از نظر گیاه شناسی، انجیر را نمی توان میوه نامید. یعنی یک سیکونیوم است. به این معنی که قسمتی از ساقه به صورت کیسه ای گسترش می یابد و گل ها در داخل رشد می کنند. انجیر خشک در طول سال و انجیر تازه در فصل تابستان به وفور در دسترس است. این میوه ها بیضی شکل یا گلابی هستند و در رنگ های سفید، سبز، قرمز، زرد، بنفش و سیاه وجود دارند. می توانید آنها را به صورت خام و تازه، خشک شده با دستور العمل های مختلف استفاده کنید. این میوه هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان عجیب و غریب تلقی می شود. آن ها بعد از رسیدن شیرین و آبدار می شوند و طعم آن ها بستگی به رنگ آنها دارد.

 

 

تاریخچه انجیر

 

نام «انجیر» از یک کلمه لاتین به نام «ficus» و یک نام عبری قدیمی به نام «feg» گرفته شده است. انجیر اولین میوه هایی است که برداشت و پرورش داده شده است. آن ها بومی هند و ترکیه بودند و در دهه ۱۵۰۰ به آمریکا آمدند. حفاری های دوران سنگی بقایای انجیر کشف شد که مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد است. نام این میوه حتی در کتاب مقدس به عنوان نشانه ای از صلح و رفاه ذکر شده است.

انجیر در خاورمیانه و اروپا هم به طور گسترده کشت می شد. این میوه اواسط دهه ۱۵۰۰ به چین رسید. باغ های انجیر مشهور جهان در کالیفرنیا در اواخر قرن ۱۹ توسط مبلغان اسپانیایی به وجود آمدند. همچنین انجیر در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد توسط آشوری ها به عنوان شیرین کننده استفاده شد.

گفته می شود گیاه انجیر اولین گیاهی است که توسط انسان کشت شده است. ارسطو کشت انجیر در یونان را در آثار خود شرح داد. انجیر همچنین منبع غذایی رایجی برای رومیان بود. یونانیان و رومیان، میوه را در منطقه مدیترانه پخش کردند.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن «

 

 

انواع انجیر

 

انواع انجیر

 

پنج نوع معمول انجیر وجود دارد. هر نوع نیز از نظر طعم و شیرینی بسیار متفاوت است.

 

 

۱- انجیر بلک میشن (Black Mission): لایه بیرونی این انجیرها مشکی-بنفش و داخل آن ها صورتی است. این انجیر ها فوق العاده شیرین هستند و حتی شربت شان به بیرون نشت می کند. آن ها برای خوردن به عنوان یک دسر یا میکس کردن در کیک یا کوکی برای افزایش طعم، عالی هستند.

 

 

۲. انجیر Kadota : انجیر سبز با گوشت بنفش است. آنها در بین انواع انجیر کمترین شیرینی را دارند. برای خوردن خام عالی هستند و اگر با کمی نمک گرم شوند، طعم خوبی دارند.

 

 

۳- کالی میرنا (Calimyrna): لایه خارجی انجیرهای Calimyrna زرد مایل به سبز و داخل آن کهربایی است. آنه ا در مقایسه با انواع دیگر انجیر، بزرگ تر هستند و طعم منحصر به فرد و قوی دارند.

 

 

۴- انجیر قهوه ای (Brown Turkey): انجیر قهوه ای دارای پوست بنفش و گوشت قرمز است. طعم آن ملایم و شیرین تر از انواع دیگر انجیر است. می توان آن ها را در سالاد استفاده کرد.

 

 

۵- انجیر آدریاتیک (Adriatic): انجیر آدریاتیک پوست سبز روشن دارد و داخل آن صورتی است. به آن ها انجیر سفید هم گفته می شود چون رنگشان بسیار روشن است. این انجیر ها بسیار شیرین هستند و می توان آنها را به عنوان یک دسر میوه ای ساده میل کرد.

 

 

آیا انجیر برای شما مفید است؟

 

انجیر سرشار از فیبر و بسیاری از مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، منگنز، کلسیم، مس، پتاسیم و ویتامین K و B6 است. ضمنا ارزش غذایی انجیر خشک بیشتر از انجیر تازه است. یک انجیر خشک به اندازه خوردن تخم مرغ مفید است.

انجیر، چه تازه و چه خشک، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. انجیرها جزء اصلی طب سنتی را تشکیل می دهند و از آنها به صورت خشک شده، به شکل خمیر استفاده می شود. یا برای مقابله با بیماری ها و مشکلات مختلف به صورت آسیاب شده مصرف می شوند.

 

 

حقایق تغذیه ای انجیر

 

انجیر نیروگاهی قوی از مواد مغذی ضروری مختلف است. این میوه سرشار از مواد مغذی گیاهی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است. انجیر خشک حاوی مواد معدنی و ویتامین و منبع غنی از قند های طبیعی و فیبر های محلول است.

ارزش غذایی انجیر در هر ۱۰۰ گرم بر اساس وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA):

 

انرژی: ۷۴ کالری

کربوهیدرات: ۱۹/۱۸ گرم

پروتئین: ۰/۷۵ گرم

چربی کل: ۰/۳۰ گرم

کلسترول: ۰ میلی گرم

فیبر خوراکی: ۲/۹ گرم

 

 

ویتامین ها:

 

اسید فولیک: ۶ میکروگرم

ویتامین ث: ۲ میلی گرم

ویتامین آ: ۱۴۲  یکای بین المللی

ویتامین ای (E): ۰/۱۱ میلی گرم

ویتامین K: ۴/۷ میکروگرم

سدیم: ۱ میلی گرم

پتاسیم: ۲۳۲ میلی گرم

کلسیم: ۳۵ میلی گرم

مس: ۰/۰۷۰ میلی گرم

آهن: ۰/۳۷ میلی گرم

منیزیم: ۱۷ میلی گرم

روی: ۰/۱۵ میلی گرم

کاروتن: ۸۵ میکروگرم

زاگزانتین: ۹ میکروگرم

 

 

خواص و فواید انجیر

 

بهبود عملکرد و سلامت دستگاه گوارش با انجیر

 

۱- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

 

انجیر یبوست را برطرف کرده و سلامت کلی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. ۲ یا ۲ عدد انجیر را شب تا صبح در آب خیس و صبح روز بعد آن را با عسل میل کنید. با این معجون می توانید با مشکلات یبوست خداحافظی کنید. فیبر برای هضم غذا عالی است و انجیر سرشار از فیبر غذایی است که به حرکت سالم روده و رفع یبوست کمک می کند. حجم زیادی به مدفوع می افزاید و باعث عبور صاف آن ها از بدن می شود.

فیبر موجود در انجیر همچنین اسهال را درمان و عملکرد کل دستگاه گوارش را روان می کند. رژیم غذایی سرشار از فیبر چیزی است که شما برای تنظیم دستگاه گوارش به آن نیاز دارید و انجیر ضروری است. جون باعث ایجاد احساس سیری و جلوگیری از پر خوری می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های خانگی درمان یبوست «

 

 

۲- بهبود سلامت قلب

 

انجیر سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و به بهبود سلامت قلب کمک می کند. تری گلیسیرید ها ذرات چربی در خون و عامل اصلی بیماری های قلبی هستند. همچنین، آنتی اکسیدان های موجود در انجیر، رادیکال های آزاد بدن را که باعث انسداد عروق کرونر و بیماری عروق کرونر قلب می شوند، از بین می برند. انجیر همچنین حاوی فنل و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

 

۳- خواص و فواید انجیر برای کاهش کلسترول

 

انجیر حاوی پکتین است، یک فیبر محلول که باعث کاهش سطح کلسترول می شود. فیبر موجود در انجیر، کلسترول اضافی را از دستگاه گوارش شما پاک و آن را به روده منتقل می کند تا از بین ببرد. انجیر همچنین حاوی ویتامین B6 است که سروتونین تولید می کند.

همچنین سروتونین باعث افزایش خلق و خو و کاهش کلسترول می شود. انجیر خشک کلسترول کلی را کاهش می دهد. چون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و فیتوسترول است و سنتز کلسترول طبیعی را در بدن کاهش می دهد.

 

 

۴- جلوگیری از سرطان روده بزرگ

 

مصرف منظم انجیر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. فیبر موجود در انجیر به حذف سریع مواد زائد بدن کمک می کند، که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ به خوبی عمل می کند. دانه های متعدد انجیر حاوی مقادیر بالایی از موسین است که مواد زائد و مخاط را در روده بزرگ جمع آوری کرده و آنها را خارج می کند.

 

 

۵- خواص و فواید انجیر برای درمان کم خونی

 

کمبود آهن در بدن می تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود. انجیر خشک حاوی آهن است که جزء اصلی هموگلوبین به حساب می آید. مصرف انجیر خشک باعث بهبود سطح هموگلوبین در خون می شود. کودکان، نوجوانان و زنان در دوران قاعدگی و زنان باردار باید سطح آهن خود را کنترل کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین، اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، انجیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سطح آهن بدن شما افزایش یابد و به طور موثر با مشکلات بعد از عمل مقابله کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع کم خونی و روش های درمان آن «

 

 

 ۶- خواص و فواید انجیر برای بیماران دیابتی

 

فواید انجیر برای بیماران دیابتی

 

نه تنها میوه، بلکه برگ های انجیر هم برای سلامتی مفید هستند. برگ انجیر دارای خواص شگفت انگیزی است که به تنظیم سطح گلوکز خون شما کمک می کند. بر اساس یک مطالعه، گنجاندن برگ انجیر در رژیم غذایی به کنترل افزایش قند خون پس از غذا در بیماران دیابتی وابسته به انسولین کمک می کند.

می توانید برگ انجیر را به شکل چای مصرف کنید. ۴ یا ۵ عدد برگ انجیر را در آب تصفیه شده بجوشانید و عصاره آن را به عنوان چای بنوشید. همچنین می توانید برگ انجیر را خشک کرده و آسیاب کنید تا پودر شود. دو قاشق غذاخوری از این پودر را به یک لیتر آب اضافه کرده و بجوشانید و میل کنید.

 

 

۷- جلوگیری از سرطان پستان

 

انجیر از جمله میوه هایی است که بیشترین میزان فیبر را دارد. در یک تحقیق مشخص شد زنانی که در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی فیبر غذایی بیشتری مصرف می کردند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. مصرف زیاد فیبر با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه قبل از شروع یائسگی مرتبط بود. عصاره انجیر و انجیر خشک هم حاوی عناصری هستند که به جلوگیری از سرطان سینه یائسگی کمک می کنند.

 

 

۸- خواص و فواید انجیر در تقویت استخوان ها

 

انجیر حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که همه آنها به سلامت استخوان ها کمک می کنند. انجیر باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش تجزیه استخوان ها می شود که با افزایش سن شروع می شود. همچنین انجیر حاوی پتاسیم است که با افزایش از دست دادن کلسیم ادرار ناشی از رژیم های پر نمک مقابله می کند. این کار از نازک شدن استخوان های شما جلوگیری می کند.

 

 

 ۹- سرشار از آنتی اکسیدان ها

 

انجیر یک منبع قوی از آنتی اکسیدان ها است و رادیکال های آزاد بدن را خنثی و با بیماری ها مبارزه می کند. انجیر هر چه رسیده تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. این میوه همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان های فنلی است. آنتی اکسیدان های موجود در انجیر «لیپوپ روتئین» های موجود در پلاسما را غنی و آن ها را از اکسیداسیون بیشتر محافظت می کنند.

 

 

 ۱۰- تنظیم فشار خون بالا

 

مطالعات نشان می دهد که گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزانه به کاهش فشار خون کمک می کند. فیبر موجود در انجیر خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد، در حالی که محتوای پتاسیم انجیر به حفظ آن کمک می کند. به غیر از پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ موجود در انجیر نیز به حفظ فشار خون کمک می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کاهش اورژانسی فشار خون

 

 

۱۱- جلوگیری از فشار خون بالا

 

وقتی پتاسیم کمتر و سدیم بیشتری مصرف می کنید، تعادل سدیم و پتاسیم در بدن شما مختل می شود و راه را برای فشار خون بالا هموار می کند. انجیر به دلیل غنی بودن از پتاسیم به بازگرداندن این تعادل کمک می کند.

 

 

 ۱۲- افزایش توان جنسی با انجیر

 

افزایش توان جنسی با انجیر

 

انجیر به عنوان یک مکمل باروری و جنسی عالی در نظر گرفته می شود. این میوه سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی است. همچنین  منیزیم بالایی دارد، یعمی همان ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن. انواع مختلف انجیر، به اختلالات جنسی مانند ناباروری، اختلال نعوظ و اشتهای جنسی کمک می کنند.

هیچ پشتوانه علمی قوی وجود ندارد، اما در بسیاری از فرهنگ ها انجیر به عنوان نماد «باروری» در نظر گرفته می شود. آن ها همچنین یک آمینو اسید تولید می کنند که مسئول افزایش تولید نیتریک اکسید است، که باعث گسترش عروق خونی و افزایش جریان خون در تمام نقاط بدن از جمله اندام های جنسی می شود. انجیر را شب تا صبح در شیر خیس  و روز بعد بخورید تا توانایی جنسی خود را تقویت کنید.

 

 

 ۱۳- خواص و فواید انجیر برای درمان آسم

 

یک روش کارآمد برای مقابله با آسم، مصرف مخلوط دانه شنبلیله پودر شده، عسل و انجیر است. همچنین می توانید برای رفع بیماری آسم از آب انجیر استفاده کنید. انجیر غشای مخاطی را مرطوب و بلغم را تخلیه می کند. در نتیجه علائم آسم را برطرف خواهد کرد.

 

 

۱۴- جلوگیری از بیماری های جنسی و مقاربتی

 

مصرف یا استفاده از عصاره انجیر به عنوان تسکین دهنده بیماری های مقاربتی در بسیاری از فرهنگ ها شناخته شده است. انجیر به عنوان مرهم آرام بخش برای بیماری های مقاربتی شناخته شده است.

 

 

۱۵- کاهش درد گلو

 

انجیر دارای موسیلاژ بالایی است که گلو درد را التیام می بخشد. این میوه باعث تسکین گلو می شود و آب میوه طبیعی آن، درد و استرس را در تارهای صوتی آرام می کند. همچنین انجیر یک درمان طبیعی برای التهاب لوزه است. این میوه به کاهش تورم و سوزش ناشی از این بیماری کمک می کند. انجیر را با آب گرم خیس کنید و آن را روی گلو خود بمالید. این کار باعث کاهش درد و تسکین گلو می شود.

 

 

۱۶- جلوگیری از انحطاط ماکولا

 

انجیر می تواند از دژنراسیون ماکولا جلوگیری کند، که علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است. انجیر بینایی شما را تقویت کرده و از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند. زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که سلامت چشم را بهبود می بخشد. از چشم در برابر رادیکال های آزاد محافظت و از آسیب شبکیه جلوگیری می کند.

 

 

 ۱۷- خواص و فواید انجیر برای کبد

 

انجیر انسدادهای کبد را برطرف می کند و در نتیجه سلامت آن را افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد که عصاره تهیه شده از برگ انجیر فعالیت محافظتی کبدی را در موش ها نشان می دهد و راه را برای استفاده از آن برای جلوگیری از آسیب کبدی در انسان هموار می کند.

 

 

بخوانید: بهترین و بدترین غذاها برای کبد در طب سنتی 

 

 

۱۸- ملین طبیعی موثر

 

انجیر به دلیل داشتن فیبر زیاد، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند. این میوه مدفوع شما را نرم و هضم آسان را ممکن می سازند. انجیر با ترکیبات فوق العاده ای در شربت های ملین به کار می رود.

 

 

 ۱۹- دردهای ناشی از یبوست را درمان کنید

 

انجیر خشک بهترین درمان برای توده های مدفوع است. این میوه مدفوع را نرم کرده و فشار بر راست روده را کاهش می دهد. انجیر ها را دو بار در روز با خیساندن سه تا چهار انجیر در آب مصرف کنید. همچنین می توانید آبی را که در آن خیس شده اند، بنوشید. انجیرها را قبل از مصرف حدود ۱۲ ساعت در یک لیوان آب خیس کنید. آنها را یک بار صبح و سپس شب بخورید.

 

 

۲۰- جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب

 

جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب

 

آنتی اکسیدان های موجود در انجیر و همچنین خواص کاهش فشار خون آنها، رادیکال های آزاد بدن را از بین می برد و از انسداد عروق کرونر جلوگیری می کند. همچنین وجود پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ در انجیر به جلوگیری از حملات قلبی کمک می کند.

 

 

  ۲۱- منبع خوب انرژی

 

افزودن انجیر به رژیم غذایی راهی مطمئن برای افزایش سطح انرژی است. کربوهیدرات ها و قند موجود در انجیر درصد انرژی بدن را افزایش می دهند.

 

 

۲۲- خواص و فواید انجیر برای بی خوابی

 

رژیم غذایی متعادل برای داشتن خواب خوب ضروری است. گنجاندن انجیر در رژیم غذایی باعث افزایش کیفیت خواب می شود. انجیر حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به بدن در ایجاد ملاتونین کمک می کند. انجیر همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به داشتن خواب بهتر کمک می کند.

تریپتوفان موجود در انجیر به سنتز ویتامین B3 در بدن شما کمک می کند، که از بی خوابی جلوگیری می کند. کمبود ویتامین B3 در بدن، فرد را بی قرار می کند و می تواند باعث اختلال در خواب شود. علاوه بر این ها انجیر منبع غنی منیزیم است. کمبود منیزیم در بدن باعث ایجاد استرس و تحریک پذیری و منجر به بی خوابی می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های افزایش طبیعی ملاتونین در بدن «

 

 

 ۲۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

انجیر باکتری ها، ویروس ها و کرم های گرد را در بدن شما از بین می برد، که وجود آن ها باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شود. انجیر حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم و منگنز است که به همراه آنتی اکسیدان ها، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

 

 

 خواص و فواید انجیر برای پوست

 

فواید انجیر برای پوست

 

 ۲۴- جلوگیری از چین و چروک

 

نتایج یک مطالعه نشان داد که عصاره انجیر دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضد کلاژن از روی پوست چروکیده است و درصد عمق چین و چروک را کاهش می دهد. در مطالعه دیگری، مشخص شد که فرمولاسیون حاوی عصاره میوه انجیر ملانین پوست، از دست دادن آب ترانس اپیدرمی و سبوم پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش رطوبت پوست می شود. از این رو، انجیر می تواند به عنوان درمانی برای رنگدانه ها، آکنه، کک و مک و چین و چروک مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

 ۲۵- پوست خود را جوان کنید

 

انجیر برای پوست شما عالی است. چه آنها را بخورید و چه به عنوان ماسک از آنها استفاده کنید، باعث زیبایی پوست شما می شوند. در اینجا دستور تهیه ماسک آمده است.

 

 

ماسک انجیر برای پوست

 

یک انجیر بزرگ یا دو انجیر کوچک بردارید از وسط نصف کنید. گوشت آن را بردارید و کاملا له کنید. اگر می خواهید بافت پوست خود را تقویت کنید، یک قاشق چای خوری عسل یا ماست به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و آن را به مدت ۵ دقیقه نگه دارید. سپس صورتتان را با آب بشویید و به پوست تازه شده سلام کنید.

 

 

 ۲۶- درمان جوش و زگیل

 

می توانید انجیر را مستقیما روی پوست بمالید تا اشکال مختلف التهاب پوست مانند جوش و آبسه را از بین ببرد. یک مطالعه نشان داد که لاتکس درخت انجیر فعالیت ضد زگیل انجام می دهد. این موضوع می تواند به دلیل فعالیت پروتئولیتیک آنزیم های لاتکس باشد.

 

 

 ۲۷- پوست خود را نرم و لطیف کنید

 

انجیر حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که به روشن و یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند. پنج انجیر را مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. ۱ قاشق چای خوری پودر جو دوسر، ۱/۲ لیوان شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. این مخلوز را را دو بار در هفته روی پوست صورت ماساژ دهید تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

 

 

خواص و فواید انجیر برای مو

 

فواید انجیر برای مو

 

۲۸- حالت دهنده مو

 

انجیر در صنعت مراقبت از مو بسیار محبوب است چون از عصاره  آن برای تهیه حالت دهنده های موثر برای مو استفاده می شود. این عصاره ها رطوبت را به پوست سر می رسانند و به حالت دادن موها کمک می کنند. آن ها مو را بدون سنگینی یا وزنی موها مرطوب می کنند.

 

 

 ۲۹- رشد مو را تقویت کنید

 

ریزش مو معمولا به دلیل تغذیه نا مناسب رخ می دهد. انجیر حاوی مواد مغذی مو مانند منیزیم، ویتامین C و ویتامین E است که باعث رشد مو می شود. مواد مغذی ضروری موجود در این میوه باعث تحریک گردش خون در پوست سر می شود و رشد مو را تسریع می بخشد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های پیشگیری از ریزش مو در زنان و مردان «

 

 

مضرات احتمالی انجیر

 

مضرات احتمالی انجیر 

 

انجیر حاوی فروکتوز است و باید در حد اعتدال مصرف شود.

 

 

ایجاد اسهال و خارش پوست

 

هنگام مصرف انجیر در مقادیر زیاد باید احتیاط کنید چون ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند؛ از استفراغ گرفته تا اسهال و حتی خارش پوست. افرادی که دارای پوست حساس یا سابقه حساسیت هستند، باید از خوردن یا استفاده از انجیر روی پوست خودداری کنند.

 

 

حساسیت در ناحیه دهان

 

هرگز انجیرهای نارس مصرف نکنید. آن ها لاتکس سفید تولید می کنند که حاوی ترکیباتی مانند فوروکومارین ها و متوکسی پسورالن (۵-MOP) است و می تواند باعث ایجاد حساسیت شدید در اطراف دهان و لب ها شود و به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

 

 

 نامناسب برای افراد دارای رژیم لاغری

 

انجیر کالری بالایی دارد و خوردن آن به مقدار زیاد به کاهش وزن شما کمک نمی کند. بنابراین، در صورتی که رژیم دارید، تعداد انجیرهایی را که مصرف می کنید، بررسی کنید.

 

 

طبع و مصلح انجیر

 

انجیر، چه به صورت تر و چه به صورت خشک، طبع گرم و تر دارد. افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند، بهتر است انجیر خشک استفاده کنند تا بر تری طبع آن‌ ها افزوده نشود. افراد با مزاج سرد و خشک هم انجیر تازه (یا انجیر خشکی که در آب یا گلاب چند ساعتی خیس خورده باشد) مصرف کنند. چون در این صورت، انجیر رطوبت بیشتر دارد. در ضمن با توجه به اینکه طبیعت این میوه گرم است، افراد گرم‏ مزاج باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کنند.

برای مصلح انجیر هم می توان به سکنجبین، شربت ریواس و شربت بالنگ، انیسون (بادیان رومی یا رازیانه رومی)، آویشن، بادام درختی و گردو اشاره کرد.

 

 

سخن پایانی

 

انجیر، میوه ای فوق العاده آبدار، شیرین و دارای گوشت جویدنی و دانه های ترد است. این میوه به دو صورت خام و خشک مصرف می شود. البته انجیر تازه مغذی تر از انواع خشک است، بنابراین سعی کنید تعداد بیشتری از آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در ضمن می توانید انجیرهای شیرین و آبدار را بدون هیچ گونه افزودنی میل کنید تا از طعم آنها نهایت لذت را ببرید. قبل از خوردن یا استفاده از انجیر، آنها را با آب بشویید و ساقه را به آرامی جدا کنید. می توانید انجیر تازه را کامل یا پوست کنده بخورید. در ضمن برای بهره بردن از خواص و فواید انجیر، همان طور که گفتیم، در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه مربا و مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه »

 

 

منبع: stylecraze

کالابرگ الکترونیک