علت عرق سوز شدن | ۲۵ روش درمان خانگی عرق سوز شدن

علت عرق سوز شدن | ۲۵ روش درمان خانگی عرق سوز شدن


21 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت عرق سوز شدن | 25 روش درمان خانگی عرق سوز شدن
فهرست محتوا پنهان

عرق سوز شدن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که با شروع گرمای تابستان بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند. معمولاً روش‌های درمان خانگی عرق سوز شدن می‌تواند به این افراد کمک کند تا در این فصل مشکلات کمتری را تجربه کنند و کمتر دچار درد و سوزش شوند. اما علت عرق سوز شدن چیست؟ آیا وازلین برای عرق سوز شدن مفید است؟ برای پیشگیری از عرق سوز شدن چه راهکارهایی مؤثر است؟ بهترین روش برای درمان عرق سوز شدن چیست؟ در سرویس سلامت می‌توانید با چند روش مؤثر خانگی درمان عرق سوز شدن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درمان و پیشگیری از عرق سوز شدن پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

علائم عرق سوز شدن چیست؟

 

علائم عرق سوز شدن چیست؟

 

از جمله عواقب عرق کردن علاوه بر بوی بد عرق عرق سوز شدن است. عرق سوز شدن در واقع نوعی بثورات پوستی دردناک است که در اثر گرمای هوا ایجاد می‌شود. این مشکل موجب بروز برجستگی‌های ریزی روی پوست می‌شود که گاهی بی‌رنگ و گاهی قرمز هستند و سبب خارش، سوزش و التهاب پوست می‌گردد.

معمولاً عرق سوز شدن می‌تواند در هر قسمت از پوست ظاهر شود، اما بیشتر در نواحی گردن، کشاله ران و زیر بغل، زیر سینه، آرنج و باسن ظاهر می‌شود. هر چقدر میزان عرق سوز شدن در فرد بیشتر باشد، معمولاً تحریکات و جوش‌های پوستی نیز بزرگ‌تر هستند. برخی افراد احساس خارش خفیف تا شدید را در نواحی آسیب دیده احساس می‌کنند.

 

علت عرق سوز شدن چیست؟

 

علت عرق سوز شدن چیست؟

 

عرق سوز شدن معمولاً به دلیل تعریق زیاد و مسدود شدن منافذ عرق در پوست ایجاد می‌شود. معمولاً افرادی که در مناطق گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، بیشتر با این مشکل روبرو می‌شوند. از طرف دیگر پوشیدن لباس زیاد و ضخیم در فصل گرما به خصوص برای نوزادان نیز موجب ایجاد جوش‌هایی ریز روی پوست می‌شود.

در اکثر مواقع عرق سوز شدن مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و با خنک شدن پوست و کمی مراقبت برطرف می‌شود. اما گاهی این موضوع موجب بروز ناراحتی و حساس شدن پوست می‌شود و هر چقدر میزان تعریق بیشتر باشد، علائم نیز شدیدتر خواهد شد. از مهم‌ترین دلایل عرق سوز شدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب
  • پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی
  • استراحت طولانی در رختخواب
  • ورزش و پیاده‌روی شدید

 

بیشتر بخوانید: انواع جوش و روش‌های درمان آن

 

درمان عرق سوختگی در خانه

 

درمان عرق سوختگی در خانه

 

به طور کلی عرق سوز شدن مشکل جدی محسوب نمی‌شود و بعد از چند روز خود به خود برطرف خواهد شد. اما به هر حال کمک گرفتن از درمان‌های خانگی موجب تسکین خارش و خنک شدن پوست می‌شود و مشکل را سریع‌تر رفع می‌کند. در ادامه می‌توانید با چند درمان عرق سوختگی در خانه آشنا شوید.

 

۱- از کمپرس سرد استفاده کنید

 

از کمپرس سرد استفاده کنید

 

یکی از بهترین روش‌های برای درمان خانگی عرق سوز شدن استفاده از کمپرس سرد است. این کار به تسکین جوش‌های گرمایی و خنک شدن پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید برای کاهش قرمزی، خارش و تورم پوست بعد از عرق سوز شدن از کیسه یخ یا کمپرس سرد روی پوست استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای خنک شدن پوست با کیسه یخ حتماً آن را داخل حوله قرار دهید. سپس کمپرس را روی پوست بگذارید. قرار دادن کیسه یخ به طور مستقیم روی پوست موجب آسیب دیدن پوست و بدتر شدن علائم می‌شود.

 

۲- حمام و دوش خنک بگیرید

 

دومین روش برای درمان عرق سوز شدن در خانه دوش گرفتن با آب سرد است. حمام آب سرد پوست را خنک می‌کند و به تسکین خارش و التهاب پوست کمک می‌کند. از طرف دیگر آب سرد موجب لایه‌برداری پوست و همچنین باز شدن منافذ پوست می‌شود.

 

۳- دمای محیط را خنک کنید

 

برای درمان عرق سوز شدن دمای محیط را خنک کنید

 

روشن کردن پنکه و کولر برای خنک کردن محیط موجب می‌شود دمای بدن کاهش پیدا کند و علائم عرق سوز شدن، گرمازدگی و سکته گرمایی کمتر شود. این روش به خصوص برای افرادی که در بستر بیماری هستند، بسیار مفید است. اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، بهتر است کولر و پنکه را روشن کنید و با این کار از گرمازدگی و عرق سوز شدن جلوگیری کنید.

حتما بخوانید  14 خواص و عوارض روغن کرچک برای سلامتی بدن

 

۴- لباس‌های گشاد و نخی بپوشید

 

پوشیدن لباس‌های گشاد موجب افزایش گردش هوا می‌شود و جلوی عرق سوز شدن را می‌گیرد. پوشیدن لباس‌های سبک و پارچه‌ای با الیاف طبیعی یک راهکار ساده و کاربردی برای جلوگیری از عرق سوز شدن و درمان آن است.

 

۵- از پماد یا لوسیون کالامین استفاده کنید

 

از پماد یا لوسیون کالامین استفاده کنید

 

استفاده از پماد یا لوسیون‌های مرطوب کننده یک راهکار مؤثر برای درمان خانگی عرق سوز شدن است. خشک شدن پوست موجب تشدید علائم عرق سوز شدن می‌شود. برای بهبود علائم عرق سوختگی و جلوگیری از تحریک بیشتر پوست بهتر است از یک لوسیون کالامین یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

این پماد برای عرق سوز شدن گردن بزرگسالان و همچنین بدن کودکان بسیار مفید است. برای استفاده از پماد کالامین باید مقداری از آن را روی پد پنبه‌ای بریزید و سپس روی پوست بمالید.

 

۶- حمام جو دوسر را امتحان کنید

 

یک روش کاربردی برای درمان خانگی عرق سوز شدن استفاده از بلغور جو دوسر است. جو دوسر دارای آنتی اکسیدان‌هایی قوی است و از همین رو برای رفع مشکلات پوستی بسیار مفید است.

ترکیبات موجود در جو دوسر به از بین بردن التهاب پوست و خارش کمک زیادی می‌کند. برای این کار باید جو دو سر را به صورت ماسک روی پوست خود قرار دهید و اجازه دهید پوست شما داخل ترکیب جو دوسر و آب بماند. می‌توانید این ترکیب را به وان حمام اضافه کنید و برای چند دقیقه در وان بنشینید.

 

۷- آنتی هیستامین استفاده کنید

 

آنتی هیستامین استفاده کنید

 

عرق سوز شدن موجب ایجاد تورم و خارش در پوست می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید از آنتی هیستامین‌های خوراکی مثل هیدروکسی زین و دیفن هیدرامین استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مصرف آنتی هیستامین موجب خواب آلودگی می‌شود و بهتر است در شب و زیر نظر پزشک مصرف شود.

 

۸- از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

 

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید

 

استفاده از کرم هیدروکورتیزون به تسکین خارش و رفع بثورات پوستی ناشی از عرق سوز شدن کمک می‌کند. این کرم برای درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد و بزرگسالان مفید است. اما قبل از استفاده از کرم برای نوزادان بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید.

 

۹- از جوش شیرین استفاده کنید

 

استفاده از جوش شیرین یک روش کاربردی دیگر برای درمان عرق سوز در خانه است. مطالعات نشان می‌دهد که جوش شیرین می‌تواند به رفع مشکلات پوستی مختلف کمک کند و علائم عرق سوز شدن را برطرف کند.

 

۱۰- روی پوستتان کمی ژل آلوئه ورا بمالید

 

روی پوستتان کمی آلوئه ورا بمالید

 

آلوئه ورا خواص دارویی بی‌نظیری دارد. از جمله خواص آلوئه ورا برای پوست این است که استفاده از ژل آن می‌تواند به رفع التهابات پوستی و همچنین از بین بردن قرمزی و تورم پوست بعد از عرق سوز شدن کمک کند.

 

۱۱- از چوب صندل استفاده کنید

 

مطالعات نشان می‌دهد که «چوب صندل» دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. برای تسکین علائم عرق سوز شدن می‌توانید مقداری پودر چوب صندل را با آب ترکیب کنید و خمیر ایجاد شده را روی پوست قرار دهید. بهتر است قبل از این کار ابتدا مقداری از آن را روی پوست امتحان کنید و در صورتی که پوست حساسیت نشان نداد، روی نواحی آسیب دیده بگذارید.

 

۱۲- نمک اپسوم چاره‌ساز است

 

«نمک اپسوم» یا سولفات منیزیم می‌تواند به تسکین خارش و التهاب پوست کمک کند. برای این کار می‌توانید ۲ لیوان نمک اپسوم را در وان حمام بریزید و برای چند دقیقه در آب قرار بگیرید. اگر برای کودک از نمک اپسوم استفاده می‌کنید، مراقب باشید تا کودک نمک را نخورد، زیرا خوردن این نمک موجب ایجاد اسهال می‌شود.

 

۱۳- نشاسته ذرت را امتحان کنید

 

نشاسته ذرت را امتحان کنید

 

نشاسته ذرت درست مثل جوش شیرین به باز شدن منافذ پوست و همچنین تسکین علائم ناشی از عرق سوز شدن کمک می‌کند. برای این کار باید ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت را با مقداری آب ترکیب کنید و تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را روی پوست آسیب دیده بگذارید تا خشک شود.

 

۱۴- از سیب زمینی کمک بگیرید

 

استفاده از سیب زمینی می‌تواند به خنک شدن پوست کمک کند. یک روش مؤثر خانگی در درمان عرق سوز شدن قرار دادن برش‌های سیب زمینی روی پوست است. سیب زمینی نه تنها به رفع التهاب پوست کمک می‌کند، بلکه می‌تواند از بیشتر شدن جوش‌ها و التهابات پوستی نیز جلوگیری کند.

 

۱۵- برگ درخت سنجد را امتحان کنید

 

استفاده از برگ درخت سنجد یا «چریش» که از تیره سنجد است، یکی از راه‌های درمان عرق سوز شدن پوست است. برای این کار می‌توانید برگ را با مقداری آب بجوشانید و سپس بعد از خنک شدن یک پارچه را به این محلول آغشته کنید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

حتما بخوانید  دلایل لرزش بدن بعد از ورزش چیست و چرا نباید نگران بود؟

 

۱۶- از آرد نخودچی استفاده کنید

 

یک روش مؤثر برای درمان عرق سوز شدن زیر بغل و سایر بخش‌های بدن استفاده از «آرد نخودچی» است. آرد نخودچی به باز شدن منافذ پوستی و رفع سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. برای این کار باید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آرد نخودچی را با مقداری آب ترکیب کنید. سپس این خمیر را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل آسیب دیده قرار دهید.

 

۱۷- مقداری انبه بخورید

 

برای درمان عرق سوز شدن مقداری انبه بخورید

 

«انبه» یک میوه مؤثر برای درمان و پیشگیری از عرق سوز شدن است. از جمله خواص انبه این است که به پایین آوردن دمای بدن کمک می‌کند و علائم عرق سوز شدن را کاهش می‌دهد. برای این کار باید انبه را به خوبی بشویید و آن را با مقداری آب بپزید. سپس کمی آب سرد، نمک و شکر به آن اضافه کنید و روزی ۱ تا ۲ بار بنوشید.

 

۱۸- خیار تسکین دهنده است

 

خیار یک تسکین دهنده فوق‌العاده برای درمان خانگی عرق سوز شدن نوزاد و بزرگسالان کمک است. قرار دادن برش‌های خیار روی پوست می‌تواند به رفع علائم عرق سوز شدن کمک کند. خیار موجب رفع التهاب و همچنین خنک شدن پوست می‌شود.

 

۱۹- از گلاب کمک بگیرید

 

برای درمان عرق سوز شدن از گلاب کمک بگیرید

 

خواص گلاب برای زیبایی پوست اثبات شده است. استفاده از ترکیب گلاب و عسل بهترین روش برای درمان عرق سوز شدن در خانه است. برای این کار باید ترکیب گلاب و عسل را در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. سپس یخ را در پارچه نخی بپیچید و روی پوست آسیب دیده قرار دهید تا التهابات پوستی برطرف شود.

 

۲۰- از ماست استفاده کنید

 

ماست یک خنک کننده طبیعی است که برای پیشگیری از عرق سوز شدن و درمان آن بسیار مؤثر است. برای رفع این مشکل می‌توانید ماست را برای ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد پوستتان را با آب سرد بشویید.

 

بیشتر بخوانید: انواع ماست و خواص آنها

 

۲۱- برش‌های هندوانه را روی محل عرق‌سوز شده بگذارید

 

از خواص هندوانه این است که یک روش قطعی درمان عرق سوز شدن کشاله ران و سراسر بدن است. برای این کار باید هندوانه را برش دهید و آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی محل عرق سوز شده بگذارید. سپس پوستتان را با آب سرد بشویید. خوردن هندوانه نیز می‌تواند به هیدراته شدن پوست و رفع علائم گرمازدگی کمک کند.

 

۲۲- از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنید

 

از صابون‌های آنتی باکتریال برای درمان عرق سوز شدن استفاده کنید

 

استفاده از صابون آنتی باکتریال یک روش ساده دیگر برای درمان خانگی عرق سوز شدن است. اگر پوست خیلی حساسی ندارید، می‌توانید برای درمان عرق سوز شدن از این صابون‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که صابون‌های آنتی باکتریال معمولاً دارای عطر و رایحه هستند و از همین رو برای پوست‌های حساس مناسب نیستند.

 

۲۳- از وازلین کمک بگیرید

 

وازلین برای عرق سوز شدن بسیار مفید است و از خشکی پوست و زیاد شدن علائم جلوگیری می‌کند. وازلین معمولاً برای درمان عرق سوز شدن کشاله ران استفاده می‌شود. برای این موضوع می‌توانید پوست خود را کمی با وازلین چرب کنید تا علائم برطرف شود.

 

۲۴- از مام یا اسپری ضد تعریق استفاده کنید

 

از مام یا اسپری ضد تعریق استفاده کنید

 

استفاده از مام ضد تعریق زیر بغل یا اسپری ضد تعریق می‌تواند به درمان عرق سوختگی در خانه و همچنین پیشگیری از بروز این مشکل کمک کند. اگر میزان تحریکات پوستی زیاد است، بهتر است از مام روی پوست ملتهب استفاده نکنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های از بین بردن تیرگی زیر بغل

 

۲۵- از روغن نارگیل استفاده کنید

 

روغن نارگیل از ایجاد ساییدگی و همچنین التهابات پوستی جلوگیری می‌کند. این روغن به خصوص برای پیشگیری و رفع علائم عرق سوز شدن در ناحیه کشاله ران و آرنج بسیار مفید است.

 

چه زمانی به خاطر عرق سوز شدن به پزشک مراجعه کنید؟

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

اگر بثورات پوستی ناشی از عرق سوز شدن بیشتر از یک هفته طول کشید بهتر است هر چه زودتر با یک پزشک مشورت کنید. در بیشتر موارد علائم عرق سوز شدن بعد از ۱ تا ۲ روز خنک شدن پوست برطرف می‌شود.

هر فردی که بیشتر از یک هفته با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و با درمان عرق سوختگی در خانه تغییری احساس نمی‌کند، باید از پزشک کمک بگیرد. اگر یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر نزد پزشک بروید.

 

  • بثورات در سراسر بدن
  • تب
  • تاول
  • درد
  • وجود مایع زرد یا سبز رنگ داخل جوش‌ها
  • بثورات پوسته‌دار یا دارای خونریزی
  • ظاهر شدن ناگهانی بثورات

 

سوالات متداول

 

بهترین پماد برای عرق سوز شدن چیست؟

 

بهترین پماد برای عرق سوز شدن زیر بغل یا سراسر بدن پماد کالامین است.

 

برای عرق سوز شدن چی خوبه؟

 

برای درمان عرق سوختگی در خانه می‌توانید از کمپرس سرد، حمام خنک، خیار، کرم هیدروکورتیزون و همچنین آنتی هیستامین‌ها استفاده کنید.

 

منابع: medicalnewstoday، healthline، medindia

 

کالابرگ الکترونیک