۳۵ خواص و مضرات عجیب انبه برای سلامتی + طبع و مصلح انبه

۳۵ خواص و مضرات عجیب انبه برای سلامتی + طبع و مصلح انبه


29 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید انبه
فهرست محتوا پنهان

انبه میوه‌ای فوق‌العاده لذیذ و مفید است که در برخی از نقاط دنیا به آن سلطان میوه‌ها نیز گفته می‌شود. این میوه با کالری منفی بیشتر از ۴۰۰۰ سال است که در هندوستان و آسیای جنوب شرقی کاشته می‌شود. انبه‌ها انواع مختلفی دارند و در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی یافت می‌شوند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انبه مزیت‌های زیادی برای سلامت دارد و می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت دستگاه گوارش و بینایی کمک کند. اما اینها تنها بخش کوچکی از فواید انبه هستند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با لیستی از خواص و فواید انبه، طبع و مصلح انبه و مضرات احتمالی انبه آشنا شوید.

 

 

ارزش غذایی انبه

 

ارزش غذایی انبه

 

انبه یک میوه لذیذ و کم کالری است که مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی دارد. این میوه سرشار از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین B5 و B6 است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مفید این میوه لذیذ در هر ۱۶۵ گرم از آن اشاره شده است.

 

  • انرژی: ۹۹ کالری
  • پروتئین: ۱/۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۴/۷ گرم
  • چربی: ۰/۶ گرم
  • فیبر غذایی: ۲/۶ گرم
  • مس: ۲۰ درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات: ۱۸ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۶ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم: ۴ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

 

طبع و مصلح انبه چیست؟

 

طبع انبه رسیده گرم و خشک و طبع انبه نارس سرد و خشک است به همین دلیل انبه نارس باعث بلغم و سودا در بدن می‌شود. از سوی دیگر میوه انبه وقتی نارس است، ترش و دارای طبع سرد و خشک است به همین دلیل به خصوص با معده خالی نباید میل شود. مصرف مداوم انبه نارس برای آقایان در دراز مدت سبب کاهش تولید اسپرم می‌شود.

مصلح انبه به عنوان یک میوه گرم برای افراد گرم مزاج سکنجبین است. علاوه بر این مویز، زنجبیل، نمک، روغن زیتون و شربت زرشک مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج انبه هستند.

 

خواص و فواید انبه برای سلامت بدن

 

خواص و فواید انبه

 

انبه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای سلامت بدن است و مصرف آن می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت جسم و ذهن و زیبایی پوست و مو و … کمک کند. در ادامه به مهم‌ترین فواید و خواص انبه اشاره شده است.

 

بیشتر بخوانید» خواص و فواید انجیر و طبع و مصلح آن «

 

مبارزه با رادیکال‌های آزاد، از مهم‌ترین خواص انبه زرد

 

انبه سرشار از آنتی اکسیدان است و بیشتر از ۱۲ نوع پلی‌فنول در خود دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در انبه از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که موجب آسیب دیدن سلول‌ها، ایجاد بیماری‌هایی مثل سرطان و پیری بدن و پوست می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود رادیکال‌های آزاد در بدن موجب پیر شدن بدن و بروز بیماری‌های مزمن می‌شود.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن از خواص و فواید انبه

 

افزایش سیستم ایمنی بدن از خواص و فواید انبه

 

اگر در مورد خواص انبه برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نمی‌دانید، بهتر است این بخش را با دقت بیشتری بخوانید. انبه سرشار از مواد مغذی است که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. تنها یک فنجان انبه خرد شده می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند.

ویتامین A نقش مهمی بر بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها دارد. از طرف دیگر همین مقدار انبه تقریبا ۳/۴ نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C یک ویتامین ضروری برای پیشگیری و بهبود بیماری‌ها محسوب می‌شود.

 

سلامت دستگاه گوارش از خواص انبه

 

یکی از مهم‌ترین خواص انبه برای مردان و زنان کمک به هضم غذا و سلامت گوارش است. انبه حاوی آنزیم‌های گوارشی به نام «آمیلاز» است که موجب می‌شود مولکول‌های بزرگ غذا راحت‌تر تجزیه و جذب شوند. آمیلازها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قندهایی مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می‌کنند.

این آنزیم‌ها در انبه رسیده فعال‌تر هستند و از همین رو انبه رسیده معمولا شیرین‌تر از انبه نارس است. از طرف دیگر آب و فیبر موجود در انبه می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش و رفع یبوست و عارضه اسهال کمک کند.

 

سلامت چشم‌ها از خواص و فواید انبه زرد

 

سلامت چشم ها از خواص و فواید انبه زرد

 

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوکوی نخود فرنگی با گوشت و بدون گوشت + فیلم آموزش

انبه دارای دو نوع آنتی اکسیدان به نام «لوتئین» و «زاکسانتین» است. این آنتی اکسیدان‌ها در شبکیه چشم جمع می‌شوند. با ورود نور به شبکیه و تبدیل آن به سینگال‌های مغزی، مغز می‌تواند تصاویر را شناسایی کند. در شبکیه چشم لوتئین و زاگزانتین همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کنند.

این آنتی اکسیدان‌ها نور اضافی را جذب می‌کنند و از چشم ما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. از طرف دیگر انبه به دلیل داشتن ویتامین A یک میوه فوق‌العاده مفید برای سالم بودن چشم‌ها و جلوگیری از خشکی چشم محسوب می‌شود.

 

سلامت مو از خواص انبه

 

انبه سرشار از ویتامین A است و این ویتامین در رشد موها نقش مهمی دارد. مصرف انبه موجب می‌شود پوست سر شما نرم شود و موهایتان ظاهری درخشان‌تر به خود بگیرد. از مهم‌ترین خواص آب انبه و انبه برای موها می‌توان به مقاومت ریشه موها و افزایش ضخامت تار مو اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های پیشگیری از ریزش مو در زنان و مردان «

 

سلامت پوست از فواید و خواص انبه

 

سلامت پوست از فواید و خواص انبه

 

یکی از مهم‌ترین خواص انبه برای زنان و مردان سلامت پوست است. این میوه سرشار از ویتامین C است. ویتامین C به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند و از افتادگی و بروز چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌نماید. از طرف دیگر ویتامین A موجود در این میوه از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند. مصرف انبه می‌تواند به از بین بردن جوش‌ها و همچنین روشن شدن پوست کمک زیادی کند.

 

کاهش ابتلا به سرطان از خواص انبه

 

کاهش ابتلا به سرطان از فواید و خواص انبه

 

انبه سرشار از پلی‌فنول است. نوعی آنتی اکسیدان که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و انواع سرطان محافظت می‌کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف انبه می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را متوقف کند و از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری کند.

 

سلامت قلب از فواید انبه

 

انبه غنی از منیزیم و پتاسیم است. این دو ماده به کاهش فشار خون و تنظیم ضربان قند کمک می‌کنند. از طرف دیگر انبه دارای ماده‌ای به نام «منگیفرین» است که این ماده می‌تواند التهاب موجود در قلب را کاهش دهد و به سلامت قلب کمک کند.

 

بیشتر بخوانید » خواص و فواید پیاز برای سلامت بدن «

 

کمک به درمان دیابت از فواید انبه

 

انبه میوه‌ای شیرین است. اما خوردن آن به مقدار مناسب مزیت‌های زیادی برای افراد دیابتی دارد. خوردن انبه خشک شده می‌تواند به کاهش سطح قند خون در افراد چاق کمک کند. خوردن برگ انبه نیز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

 

کمک به کاهش وزن از فواید و خواص انبه

 

کمک به کاهش وزن از فواید و خواص انبه

 

خوردن انبه موجب می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. یک فنجان انبه خرد شده دارای ۲/۶ گرم فیبر است. این مقدار فیبر موجب می‌شود تا احساس سیری کنید و تمایل کمتری به خوردن غذا داشته باشید. توجه داشته باشید که انبه قند زیادی دارد و از همین رو باید به اندازه خورده شود.

 

کاهش سطح کلسترول از فواید انبه

 

انبه سرشار از پکتین و ویتامین C است که در تنظیم سطح کلسترول نقش مهمی دارد. مصرف انبه موجب کاهش کلسترول بد یا همان LDL می‌شود. چربی اشباع شده موجود در انبه بسیار پایین است و از همین رو مصرف این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول کمک زیادی کند.

 

درمان اختلالات روده و معده از فواید و خواص انبه

 

درمان اختلالات روده و معده از فواید و خواص انبه

 

آنزیم‌های موجود در انبه به هضم غذا کمک می‌کنند و نقش مهمی بر از بین بردن حالت اسیدی معده دارند. جالب است بدانید که انبه نرسیده یک درمان فوق‌العاده موثر برای اختلالات روده و معده است. برای این کار باید یک انبه کال را له کنید و مقداری عسل و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. این معجون به درمان سو هاضمه، اسهال، هموروئید و یبوست کمک زیادی می‌کند.

 

درمان گرمازدگی از خواص انبه

 

آب انبه  سرشار از مواد مغذی است و از بدن در برابر خستگی و عارضه گرمازدگی محافظت می‌کند. خوردن انبه به درمان گرمازدگی و همچنین تامین آب ضروری بدن کمک می‌کند.

 

بهبود تمرکز از خواص انبه برای مردان و زنان

 

بهبود تمرکز از خواص انبه برای مردان و زنان

 

انبه سرشار از ویتامین B6 است. این ویتامین در عملکرد مغز نقش مهمی دارد و به تقویت و بازسازی بافت‌های عصبی مغز کمک می‌کند. از طرف دیگر خوردن انبه موجب می‌شود تا شما خواب راحتی را تجربه کنید.

 

پاکسازی روده‌ها از خواص انبه

 

انبه دارای آنزیم‌هایی نظیر منگیفرین، کتچول اکسیداز و لاکتاز است که می‌تواند روده شما را از آلودگی پاک کند. مصرف انبه به دفع سموم بدن کمک می‌کند و در از بین بردن میکروب‌ها نیز بسیار موثر است. از طرف دیگر انبه فیبر زیادی دارد و از همین رو به بهبود حرکات روه کمک می‌کند و از ایجاد یبوست و مشکلات مربوط به روده جلوگیری می‌کند.

 

درمان کم خونی از فواید و خواص انبه

 

درمان کم خونی از فواید و خواص انبه

 

انبه سرشار از آهن است و از همین رو برای افراد کم خون بسیار مفید است. خواص انبه برای مردان و زنان کم خون بسیار زیاد است و می‌تواند علائم کم خونی را در این افراد کاهش دهد. استفاده از انبه در دوران قاعدگی خانم‌ها می تواند علائم کم خونی و ضعف را کاهش دهد.

 

درمان سرفه خشک، از فواید انبه

 

انبه فواید زیادی برای درمان بیماری‌های تنفسی و تسکین سرفه دارد. برای این کار بهتر است یک انبه رسیده را با کمی شیر داغ داخل ماهیتابه برشته کنید. سپس آب این انبه را بگیرید و از آن برای درمان سرفه خشک استفاده نمایید. مصرف انبه می‌تواند به رفع سرفه، تنگی نفس و دردهای قولنجی کمک زیادی کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک سیب و شلیل برگردان و رژیمی در فر و قابلمه

 

آرامش اعصاب از فواید و خواص انبه

 

مصرف انبه موجب کاهش فشار عصبی و ایجاد آرامش می‌شود. اسیدهای آمینه و تریپتوفان موجود در این میوه موجب ترشح سروتونین و افزایش احساس آرامش می‌شود.

 

درمان سرماخوردگی از فواید انبه

 

درمان سرماخوردگی از فواید انبه

 

انبه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف انبه می‌تواند به درمان و پیشگیری از سرماخوردگی کمک زیادی کند. فواید انبه برای کرونا نیز درست به همین صورت است. این میوه با افزایش سیستم ایمنی بدن و تامین مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری به بهبود بیماری و افزایش قدرت بدنی کمک می‌کند.

 

پیشگیری از آسم از فواید و خواص انبه

 

انبه سرشار از بتاکاروتن است. این ماده نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آسم دارد و می‌تواند تا حدود زیادی به درمان و کنترل بیماری نیز کمک کند.

 

جلوگیری از سرطان رحم از خواص انبه

 

جلوگیری از سرطان رحم از خواص انبه

 

اگر در مورد خواص انبه برای رحم نشنیده‌اید، باید بدانید که این میوه برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم همچون معجزه عمل می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در انبه به شدت روی کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم تاثیر می‌گذارد.

 

تقویت قوای جنسی از فواید انبه

 

یکی از مهم‌ترین خواص انبه برای کمر و تقویت قوای جنسی، درمان ناباروری در مردان است. این میوه سرشار از ویتامین E است و به بهبود حرکات اسپرم و بالا بردن کیفیت اسپرم‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که مصرف انبه موجب افزایش میل جنسی می‌شود.

 

خواص انبه برای تخمدان

 

انبه یکی از میوه‌های فوق‌العاده مفید برای سلامت اندام‌های جنسی در خانم‌ها است. مصرف انبه می‌تواند به حفظ سلامت تخمدان‌ها و همچنین آزاد شدن تخمک‌های سالم در خانم‌ها کمک کند. همان‌طور که گفتیم مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انبه می‌تواند به دلیل وجود نوعی آنتی اکسیدان از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

 

خواص انبه برای تشنج

 

یکی از مهم‌ترین دلایل تشنج افت ناگهانی قند خون است. مصرف انبه به دلیل تأمین انرژی و قند مورد نیاز بدن می‌تواند به جلوگیری از تشنج کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند جلوی ابتلا به علائم تشنج را بگیرد و علائم بیماری را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که سس انبه برای تشنج مناسب نیست و افراد مبتلا به بیماری صرع به هیچ عنوان نباید از سس انبه استفاده کنند.

 

خواص انبه در بارداری

 

خواص انبه در بارداری

 

انبه یکی از میوه‌های مغذی و مفید در بارداری است که باید به اندازه در این دوران استفاده شود. خوردن روزی یک انبه معمولا برای خانم‌های باردار بسیار مفید است. کلسیم و منیزیم موجود در این میوه به کاهش استرس و پیشگیری از سقط جنین کمک می‌کند.

از طرف دیگر مواد مغذی انبه برای سلامت مادر و نوزاد مفید است. انبه مقدار آهن زیادی دارد که برای رشد جنین و سلامت مادر باردار مفید است. از طرف دیگر فیبر موجود در این میوه از یبوست جلوگیری می‌کند. از آن جایی که انبه دارای B6 است مصرف آن می‌تواند حالت تهوع و استفراغ صبحگاهی در دوران بارداری را کاهش دهد.

 

بیشتر بخوانید » این میوه ها را در بارداری نخورید «

 

خواص انبه برای کودکان

 

خواص انبه برای کودکان

 

انبه یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کودک است که می‌تواند به افزایش قدرت یادگیری و بهبود عملکرد مغز کودک نیز کمک کند. مصرف انبه موجب تقویت بینایی در کودکان می‌شود و در وزن‌گیری او نیز نقش مؤثری دارد.

برای کودک حتماً از انبه کاملاً رسیده و زرد استفاده کنید، زیرا انبه نارس موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. بهتر است از ۸ تا ۱۰ ماهگی انبه را وارد برنامه غذایی کودک کنید و قبل از این کار نیز حتماً با پزشک مشورت نمایید.

 

بهترین زمان خوردن انبه چه موقعی است؟

 

انبه یک میوه خوشمزه و مفید است که می‌توانید آن را در هر زمان از روز به عنوان صبحانه، ناهار و یا یک میان وعده سالم میل کنید. معمولاً توصیه می‌شود که انبه را بلافاصله بعد از غذا میل نکنید، زیرا موجب بروز اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود. مصرف انبه به عنوان میان وعده و یا شام یک ایده فوق‌العاده است که شادابی و انرژی بی‌نظیری به بدن می‌بخشد.

 

مضرات و عوارض انبه

 

مضرات انبه

 

انبه یک میوه بی‌نظیر است که اگر به اندازه خورده شود، معمولا ضرر خاصی برای بدن ندارد. اما به هر حال برخی از افراد باید در خوردن این میوه احتیاط کنند. انبه مقدار زیادی پتاسیم دارد. این میزان پتاسیم برای افراد سالخورده و افرادی که به بیماری‌های کلیوی مبتلا هستند، مضر است. از همین رو بهتر است این افراد قبل از مصرف این میوه حتما با پزشک مشورت کنند.

 

سوالات متداول

 

انبه چه ویتامین‌هایی دارد؟

 

انبه یک میوه لذیذ و کم کالری است که مواد مغذی و ویتامین‌های زیادی دارد. این میوه سرشار از ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین B5 و B6 است.

 

انبه چطور به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؟

 

یک فنجان انبه خرد شده می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تأمین کند. ویتامین A نقش مهمی بر بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ها دارد. از طرف دیگر همین مقدار انبه تقریباً ۳/۴ نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند. ویتامین C یک ویتامین ضروری برای پیشگیری و بهبود بیماری‌ها محسوب می‌شود.

 

منابع: healthline، webmd، medicalnewstoday، tasteofhome

 

کالابرگ الکترونیک