۱۰ روش برای کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات

۱۰ روش برای کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات


1 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش برای کنترل استرس فرزندان در امتحانات

چطور استرس فرزندان را در فصل امتحانات کنترل کنیم؟ با فرا رسیدن فصل امتحانات، نه تنها زندگی فرزندان بلکه پدر و مادرها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هر چند روش‌های تربیتی صحیح، آموزش مناسب و محیط آموزشی استاندارد می‌تواند به کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات کمک کند، اما به هر حال پدر و مادرها با به کار بستن و توجه به برخی نکات می‌توانند اضطراب فرزندان را در زمان امتحان تا حد زیادی کم کنند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی روش‌های کاربردی برای کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات می‌پردازیم. فراموش نکنید که سلامت روان فرزندتان بسیار مهم است. پس به شما می‌گوییم که چطور از فرزندتان در برابر استرس‌های ناشی از تحصیل محافظت کنید. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

 

چه علائمی نشان می‌دهد فرزندتان استرس دارد؟

 

چه علائمی نشان می‌دهد فرزندتان استرس دارد؟

 

استرس امتحان یکی از اضطراب‌های شایع بین دانش‌آموزان و حتی دانشجویان در دوران تحصیل است. این استرس از زمان ورود به مدرسه تا فارغ‌التحصیل شدن آن‌ها ادامه پیدا کند. اما چه علائمی نشان می‌دهد که فرزند شما از استرس امتحان رنج می‌برد؟

اگر می‌بینید که فرزندتان از کارهایی که قبلا انجام می‌داده و لذت می‌برده، امتناع می‌کند یا از انجام آن کار لذت نمی‌برد، اگر کم غذا شده یا بیش از حد غذا می‌خورد، اگر در ساعت خواب و بیداری فرزندتان اختلالاتی به وجود آمده است، حساس و زودرنج شده است و خیلی سریع از کوره در می‌رود و نشانه‌هایی از این دست، می‌توانند زنگ هشدار را برایتان به صدا درآورند. این علائم نه تنها در کودکان، بلکه در بزرگسالان و در مواجهه با امتحانات و استرس در شرایط بحرانی قابل مشاهده است.

 

کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات

 

مدیریت استرس در دانش ‌آموزان به خصوص در فصل امتحانات یکی از مهارت‌‌هایی است که والدین باید آن را بیاموزند تا بتوانند به کاهش استرس امتحان در فرزندانشان کمک کنند. اگر شما هم درباره سلامت روان فرزندتان در دوره امتحانات یا در کل دوران تحصیل نگران هستید، این راهکارها می‌تواند به شما در کاهش اضطراب فرزندانتان قبل از امتحان کمک کند.

 

۱-درباره استرس و اضطراب با فرزندتان حرف بزنید

 

سعی کنید رفتاری آرام، مثبت و اطمینان‌بخش داشته باشید و بر اوضاع مسلط باشید. «Place2Be»، یک موسسه خیریه ملی سلامت روان کودکان، توصیه می‌کند: «یک مکالمه ساده با فرزندتان داشته باشید. چون این کار می‌تواند به کودکان کمک کند تا بفهمند با چه چیزی دست و پنجه نرم می‌کنند و چه احساسی دارند. به کودک خود یادآوری کنید که احساس اضطراب طبیعی است.»

همچنین عصبی بودن یک واکنش طبیعی به امتحانات است. نکته کلیدی این است که از این استرس فرزندان در فصل امتحانات باید به صورت مثبت استفاده کنید. حتی می‌توانید زمان‌هایی را که خودتان هم احساس استرس یا نگرانی کرده‌اید، توضیح بدهید و مثال‌هایی از نحوه غلبه بر ترس‌هایتان به آنها ارائه دهید.

 

۲- به فرزندتان کمک کنید درس بخوانند

 

یکی از بهترین روش‌های کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات، فراهم کردن مکانی راحت و ساکت برای کار و مطالعه است. از آنها بپرسید که چگونه می‌توانید به بهترین وجه حمایتشان کنید. به آن‌ها کمک کنید تا یک برنامه منظم روزانه با در نظر گرفتن برنامه‌ها و اولویت‌های خانواده که برای آنها مناسب است، بچینند.

 

۳- به فرزندان نظم را یاد بدهید

 

به فرزندان نظم را یاد بدهید

 

یک محیط کار و مطالعه منظم می‌تواند به فرزندان در کنترل استرس کمک کند. اگر بتوانید، یک فضای اختصاصی برای مطالعه داشته باشید، بسیار عالی است. درس خواندن در اتاقی که درهای آن بسته است هم فضایی آرام و امن ایجاد می‌کند.

در ضمن روی میزتان، همه چیز را در بسته‌ها یا بخش‌های کوچک و منظم جمع کنید تا بین کاغذ و کتاب غرق نشوید. برای این کار می‌توانید از مکان‌هایی مثل اتاق کار دانشجویی یا فضای کار اشتراکی یا دیگر انجمن‌های اختصاصی دانشجویی، الهام و کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: فواید رزماری در ایام امتحانات برای کنترل استرس

 

۴- مطمئن شوید که فرزندتان خوب غذا می‌خورد

 

یک رژیم غذایی متعادل برای کاهش استرس و سلامت کودک شما حیاتی است و می‌تواند به او در کنترل اضطراب قبل از امتحانات کمک کند. یک وعده غذایی سالم که مورد علاقه فرزندتان باشد، در کاهش استرس می‌تواند مفید و موثر عمل کند. به آنها اجازه دهید صبحانه یا چند وعده غذایی خود را در طول هفته انتخاب کنند. این کار یک راه عالی برای کمک به آن‌هاست تا فشار امتحانات را از خود دور کنند.

در نظر گرفتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند به فرزندان کمک کند تا با ضعف یا مشکلات جسمی مواجه نشوند. در ضمن حتما مراقب باشید که بدن فرزندتان دچار کم‌آبی نشود.

 

۵- فرزندتان را به ورزش کردن تشویق کنید

 

ورزش کردن می‌تواند به افزایش سطح انرژی، پاکسازی ذهن و کاهش استرس فرزندان در فصل امتحانات کمک کند. مهم نیست این ورزش دقیقا چه چیزی باشد؛ پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا، فوتبال و رقصیدن همگی مؤثر هستند.

شما هم به عنوان والد سعی کنید یک فعالیت بدنی مفرح پیدا کنید که بتوانید با فرزندتان انجام دهید یا اگر در باشگاه‌های ورزشی فعالیت می‌کند، او را تشویق کنید که در هفته‌ای که امتحان دارد، به این کار ادامه دهد.

 

۶- به فشار روی فرزندان اضافه نکنید

 

به فشار روی فرزندان اضافه نکنید

 

طبیعی است که والدین بهترین‌ها را برای فرزندان خود بخواهند. اما ممکن است بدون اینکه متوجه باشید، روی فشاری که فرزندان دارند، بیفزایید. بر اساس یک پژوهش، بسیاری از کودکان یا فرزندان احساس می‌کنند که بیشترین فشار در زمان امتحان از طرف خانواده آنهاست. بنابراین قبل از اینکه فرزندتان در امتحان شرکت کند، بیشتر مراقب رفتار خودتان باشید.

به آنها اجازه بدهید بدانند که شکست پایان دنیا نیست. یا اگر امتحان خوب پیش نرود، ممکن است بتوانند دوباره شانس‌شان را در امتحانات آینده تست کنند. به جای تمرکز بر روی بخش‌هایی که فرزندتان در آنها مشکل داشته‌ است، در مورد بخش‌هایی صحبت کنید که به خوبی از پس آن برآمده است. در نهایت به آن‌ها یاد بدهید که به جای تمرکز بر چیزهایی که قابل تغییر نیستند، حرکت کنند.

 

۷- زمان استراحت را فراموش نکنید

 

برای کاهش و کنترل استرس فرزندان در فصل امتحانات، در بین آزمون‌های مدرسه برای آنها زمان استراحت ترتیب دهید تا بتوانند قبل از امتحان بعدی به طور کامل شارژ شوند. داشتن تعادل بسیار مهم است و می‌تواند به آنها کمک کند تا سطح استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند.

 

۸- فرزندتان را برای امتحان آماده کنید

 

فرزندتان را برای امتحان آماده کنید

 

اهمیت خوابیدن در شب امتحان را جدی بگیرید. برای این که فرزندتان بداند که شما هم در مورد امتحان داشتن او آگاهی دارید، به او کمک کنید تا خودش را برای امتحان آماده کند. هر کاری می‌توانید، انجام بدهید تا شب قبل از امتحان، خواب خوبی را داشته باشد. حتما یک صبحانه مقوی برایش آماده کنید. همچنین کمک کنید تا لوازم مورد نیاز خود را مثل لوازم تحریر یا حتی نوشیدنی و آب را همراهش داشته باشد.

 

۹- روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید

 

حتما در طول تربیت بچه‌ها، به آن‌ها گوشزد کنید که هرگز خودش را با دیگران مقایسه نکند. در مورد نقاط قوت و مهارت‌‌هایی که فرزندتان در زمینه‌های غیر درسی دارد، صحبت کنید. از بلد بودن نواختن یک قطعه موسیقی گرفته تا داشتن یک دوست خوب.

همه این‌ها را می‌توانید به عنوان مهارت در نظر بگیرید و آن را به فرزندتان یادآوری کنید. از همه مهم‌تر به او اطمینان خاطر بدهید که نتیجه امتحان هر چه باشد، چه خوب و چه بد، شما او را به همان اندازه دوست خواهید داشت.

 

۱۰- تکنیک امتحان را با فرزندتان اجرا کنید

 

تکنیک امتحان را با فرزندتان اجرا کنید

 

مهارت‌های مهمی مثل مطمئن شدن از این که سؤال را به درستی خوانده‌اند، پاسخ دادن به سؤالاتی که می‌دانند می‌توانند به درستی پاسخ بدهند و فرصت دادن برای بررسی مقاله را در فرزندتان تقویت کنید. این کارها به آنها کمک می‌کند تا در زمان امتحان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

 

سوالات متداول

 

چطور استرس کودکان در فصل امتحان را کم کنیم؟

 

برای کاهش استرس کودکان سعی کنید به آن‌ها دلگرمی بدهید و نقاط قوتشان را گوشزد کنید. مراقب خواب و خوراکشان باشید، آن‌ها را برای روز امتحان آماده کنید. برای برنامه‌ریزی کردن به آن‌ها کمک کنید. خیالشان را راحت کنید که همیشه می‌توانند روی کمک شما حساب کنند.

 

استرس در دانش‌ آموزان ابتدایی بیشتر است یا بزرگسالان؟

 

فرقی نمی‌کند که در کدام مقطع تحصیلی هستید، استرس امتحانات تا آخر عمر ممکن است با برخی افراد همراه باشد. کافی است اگر والد هستید، به فرزندتان روش‌های کنترل استرس در فصل امتحانات را یاد بدهید تا راحت‌تر از عهده گذراندن دوره تحصیل بربیاید.

 

 

منابع: goodto / theschoolrun

کالابرگ الکترونیک