بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند


22 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

مواد غذایی مفید و ضد استرسی وجود دارند که حضور آن‌ها در رژیم روزانه به کاهش استرس در مواردی مثل کاهش استرس در ایام امتحانات یا سایر شرایط مهم دیگر در زندگی کمک زیادی می‌کند. استرس مزمن می‌تواند آسیب جدی به سلامت جسمی و روحی افراد وارد کند. استرس خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری قلبی و افسردگی را افزایش می‌دهد. شاید بهتر باشد برای تسکین استرس‌های روزمره، کمی رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اما برای کاهش استرس چه بخوریم؟ برخی از نوشیدنی‌ها مواد غذایی تسکیل دهنده استرس هستند. در مجله کوروش به معرفی برخی از مواد غذایی برای کاهش استرس و اضطراب می‌پردازیم.

 

سیب زمینی شیرین یک غذای مناسب برای کاهش استرس

 

سیب زمینی شیرین یک غذای مناسب برای کاهش استرس

 

علاوه بر نقش انواع ویتامین در کاهش استرس و اضطراب خوردن منابع کربوهیدرات کامل در کاهش میزان استرس بسیار تاثیرگذار است. سیب زمینی شیرین یکی از مواد غذایی حاوی منابع کربوهیدرات است. این ماده غذایی به کاهش سطح هورمون استرس زای کورتیزول بسیار کمک می‌کند. اگرچه سطح کورتیزول معمولا در بدن در حالت تنظیم شده است، اما استرس مزمن منجر به اختلال در عملکرد کورتیزول می‌شود. علایم اختلال در عملکرد هورمون کورتیزول باعث التهاب، درد و سایر عوارض جانبی خواهد شد. سیب زمینی شیرین کی از مواد غذایی کامل و مغذی محسوب می‌شود که قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه، تا حد زیادی در کاهش استرس موثر است. مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین، شامل: ویتامین ث و پتاسیم است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ ویتامین برای کنترل استرس و اضطراب

 

تاثیر کنگر فرنگی (آرتیشو) بر کاهش استرس و اضطراب

 

تاثیر کنگر فرنگی (آرتیشو) بر کاهش استرس و اضطراب

 

کنگر فرنگی از جمله مواد غذایی فوق العاده غنی از فیبر است. این ماده غذایی سرشار از پربیوتیک است. پربیوتیک فیبری است که باکتری‌های مناسب روده را تغذیه می‌کند. قرار دادن کنگر فرنگی در رژیم غذایی روزانه، به کاهش سطح استرس بدن بسیار کمک می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده، افرادی که روزانه ۵ گرم پربیوتیک مصرف می‌کنند با علایم کمتری از اضطراب و افسردگی روبه‌رو می‌شوند. کنگر فرنگی دارای میزان زیادی پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های ث و k است. همه این مواد به عنوان تسکین دهنده سطح استرس بدن بسیار مفید هستند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوا ساده زعفرانی و بدون زعفران با آرد گندم

 

کاهش استرس با مصرف تخم‌مرغ

 

کاهش استرس با مصرف تخم‌مرغ

 

 

تخم‌مرغ به دلیل میزان بالای مواد مغذی اغلب به عنوان به عنوان یک مولتی ویتامین طبیعی شناخته می‌شود. مواد غذایی موجود در تخم‌مرغ شامل: ویتامینها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان‌ها هستند. قرار گرفتن تمامی این مواد غذایی در کنار هم به کاهش سطح استرس بدن بسیار کمک می‌کند. تخم‌مرغ کامل سرشار کولین است. کولین تنها در برخی مواد غذایی یافت می‌شود. این ماده نقش مهمی در افزایش سلامت مغز و محافظت بدن در برابر استرس دارد. بنابراین قراردادن تخم‌مرغ در رژیم غذایی روزانه، به عنوان یک مکمل تسکین دهنده استرس بسیار توصیه می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ راه کاهش استرس در شرایط بحرانی به توصیه روانشناسان

 

 

نقش فراورده‌های فرعی گوشت یا همان احشاء در کاهش استرس

 

نقش فراورده‌های فرعی گوشت یا همان احشاء در کاهش استرس

 

فرآورده‌های فرعی گوشت یا همان احشاء به محصولات خوراکی مانند: جگر، سیرابی، شش و… گفته می‌شود. این مواد غذایی منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه ب به‌ویژه ب۶ و ب۱۲ هستند. ویتامین‌های گروه ب تاثیر به‌سزایی در کنترل و کاهش استرس ایفا می‌کنند. ویتامینهای گروه ب برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی چون دوپامین و سروتونین بسیار ضروری هستند. بنابراین قرار دادن این مواد غذایی به عنوان تسکین دهنده استرس بدن در رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می‌شود. ۸۵ گرم گوشت جگر گاو، ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین ب و فولات را تامین می‌کند.

 

انواع ماهی‌های چرب و مواد غذایی سرشار از امگا ۳ برای کاهش استرس

 

انواع ماهی‌های چرب مواد غذایی سرشار از امگا ۳

 

ماهی‌های چرب، منبع فوق العاده‌ای از چربی‌های امگا ۳ و ویتامین D هستند. این مواد غذایی به کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو کمک می‌کنند. شاه ماهی، ماهی آزاد و ماهی ساردین از جمله ماهی‌های چرب محسوب می‌شوند. قرار دادن امگا ۳ در رژیم غذایی باعث سلامت مغز می‌شود. امگا ۳ یک تسکین دهنده استرس نیز محسوب می‌شود. در مقابل مصرف کم این ماده غذایی باعث افزایش اضطراب و افسردگی می‌شود. ویتامین D نیز نقش مهمی در سلامت روان دارد. سطح پایین ویتامین D بدن ارتباط مستقیمی با افزایش خطر اضطراب و افسردگی دارد. بنابراین با افزودن ماهی به رژیم غذایی خود تسکین استرس را به صورت طبیعی انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۷ خواص و فواید و عوارض امگا ۳ برای سلامت بدن

 

 

تاثیر شگفت‌انگیز خواص سیر در کاهش استرس و اضطراب

 

تاثیر شگفت‌انگیز خواص سیر در کاهش استرس و اضطراب

 

سیر از جمله مواد غذایی سرشار از ترکیبات گوگردی است. مصرف این ماده شگفت‌انگیز و قرار دادن آن در رژیم غذایی باعث افزایش سطح گلوتاتیون می‌شود. این آنتی اکسیدان بخشی از نخستین خط دفاعی بدن در مقابل استرس است. خواص سیر در مبارزه با استرس و کاهش علایم اضطراب و افسردگی بسیار تاثیرگذار است.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دندونی کردی یا دانه کلانه (دانه کولانه) ساده و لذیذ

 

دانه آفتابگردان و تاثیر آن بر کاهش استرس و اضطراب

 

دانه آفتابگردان و تاثیر آن بر کاهش استرس

 

دانه گیاه آفتاب گردان، منبع غنی ویتامین E است. این ویتامین محلول در چربی، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند که در سلامت روان و کاهش استرس بسیار موثر است. در مقابل مصرف کم این ماده غذایی منجر به تغییر خلق و خو و افسردگی می‌شود. دانه آفتابگردان دارای مواد غذایی دیگری نیز هست که به کاهش اضطراب و استرس بسیار کمک می‌کند. این مواد غذایی شامل منیزیم، منگنز، روی، مس و ویتامین‌های گروه B هستند. شما می‌توانید از دانه‌های آفتابگردان به صورت افزودنی‌های جذاب سالاد، در رژیم غذایی خود استفاده کنید. خاصیت تسکین دهنده این دانه‌ها بسیار شگفت‌انگیز است.

 

کلم بروکلی از جمله مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

 

کلم بروکلی از جمله مواد غذایی مناسب برای کاهش استرس

 

بارها درباره ویژگی‌ها و خواص کلم بروکلی و توصیه برای قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه شنیده‌ایم. بروکلی به دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارد به عنوان یک سبزیجات سلامت شناخته می‌شود. یک رژیم غذایی غنی از بروکلی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و اختلالات مربوط به بهداشت روان را کاهش می‌دهد. بروکلی به عنوان یک تسکین دهنده استرس شناخته می‌شود. مواد غذایی موجود در کلم بروکلی که به کاهش استرس کمک می‌کنند، زیاد است. از جمله این مواد غذایی میتوان به منیزیم، فولات و ویتامین ث اشاره کرد. کلم بروکلی سرشار از سولفورافان است. این ماده یک ترکیب گوگردی با ویژگی محافظتی بدن در برابر نورون است. این ماده اثرات آرام بخش و ضد افسردگی زیادی دارد و برای تسکین استرس بسیار سودمند است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۴ راهکار کاهش استرس و داشتن خواب راحت و سریع در شب

 

 

چای بابونه و تاثیر شگرف این ماده غذایی در کاهش استرس

 

بابونه یک گیاه دارویی است که از قدیم به عنوان یک ماده تاثیرگذار در کاهش استرس مورد استفاده قرار گرفته است. نوشیدنی چای و عصاره بابونه در کاهش استرس و علایم اضطراب و افسردگی بسیار موثر است. مصرف ۱.۵ گرم عصاره بابونه در رژیم غذایی، باعث کاهش استرس روزانه در افراد می‌شود. مواد غذایی موجود در بابونه باعث کاهش سطح کورتیزول بدن می‌شود. شما می‌توانید از دمنوش بابونه برای تسکین استرس و درمان اضطراب و افسردگی استفاده کنید.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک