طرز تهیه ۱۶ مدل دمنوش گیاهی آرامبخش برای کاهش استرس و اضطراب

طرز تهیه ۱۶ مدل دمنوش گیاهی آرامبخش برای کاهش استرس و اضطراب


24 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع دمنوش گیاهی آرامبخش

آیا تجربه استفاده از دمنوش های گیاهی آرامبخش و تقویت اعصاب را دارید؟ بسیاری افراد، به جای پناه بردن به داروهای اعصاب و خواب، نوشیدن دمنوش‌ های گیاهی آرام بخش را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند. این دمنوش‌ها یا چای‌های گیاهی، بدون هیچ عارضه و احساس کسلی یا خمودگی، عمل می‌کنند و به همین خاطر هم پرطرفدارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش ۱۵ مدل دمنوش گیاهی آرامبخش و نشاط‌آور برای تمدد اعصاب را برای شما آماده کرده‌ایم.

فواید دمنوش برای آرامش اعصاب و استرس

فواید دمنوش برای آرامش اعصاب و استرس

یکی از راه‌های سنتی و خانگی درمان استرس استفاده از انواع دمنوش های آرامبخش گیاهی است که به تسکین اعصاب و روان و کاهش تنش‌های روزانه کمک می‌کند. همچنین دمنوش‌های گیاهی می‌توانند به شما کمک کنند تا خواب شبانه عمیق‌تر و راحت‌تری را تجربه کنید. اما این دمنوش‌ها و داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب، مزیت‌های دیگری هم دارند. یکی از مهم‌ترین آنها، این است که دمنوش‌های گیاهی، قیمت پایینی دارند، به راحتی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، درست کردن آنها ساده بوده و عوارض احتمالی آنها بسیار اندک است. اما به عنوان قوی ترین تقویت کننده اعصاب گیاهی، دمنوش‌‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید.

شما می‌توانید انواع دمنوش گیاهی کیسه‌ای را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

انواع دمنوش های گیاهی آرامبخش

انواع دمنوش های گیاهی آرامبخش

۱- دمنوش بابونه

«چای بابونه» یا «دمنوش بابونه»، از گیاهانی با طبع گرم است که در مناطق گرمسیر رشد می‌کند. چای یا دمنوش بابونه برای تقویت اعصاب، به عنوان آرامبخش شناخته می‌شود و به کاهش و رفع استرس، اضطراب و بی‌خوابی کمک می‌کند. از دمنوش بابونه برای تقویت حافظه، پایین آوردن فشار خون بالا، خون‌رسانی بهتر به مغز و کلیه‌ها، رقیق کردن خون و درمان کم خونی هم استفاده می‌شود.

در ضمن این دمنوش برای تسکین درد پریودی زنان هم بسیار مفید است. برای مطالعه طرز تهیه چای بابونه و فواید آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲- دمنوش زیره

احتمالا می‌دانید که یکی از مهم‌ترین دلایل استرس و اضطراب، تغذیه ناسالم و خوردن غذاها و خوراکی‌های با طبع سرد است. «دمنوش زیره» با طبع گرم می‌تواند به تقویت سیستم عصبی کمک کند. همچنین این دمنوش ضد نفخ و بادشکن بوده و برای افزایش شیر مادران شیرده، پاکسازی کلیه‌ها، تصفیه خون، تقویت قلب و عروق، تقویت معده و از بین بردن زردی پوست، مناسب است.

طرز تهیه: در یک قوری، ۱ قاشق چای‌خوری زیره بریزید و به اندازه ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس دمنوش را در لیوان یا فنجان بریزید و با عسل یا نبات سرو کنید.

زیره، عسل و نبات را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۳- دمنوش دارچین

دمنوش دارچین برای آرامش و اعصاب

«دارچین» جزو ادویه‌ها و داروهای گیاهی معطر و شاداب‌کننده است. با دمنوش دارچین می‌توانید میزان انرژی خود را افزایش دهید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید. همچنین به کسانی که با مشکلاتی مثل نفخ معده، بی‌اشتهایی و التهاب در بدن مواجهند، نوشیدن دمنوش دارچین توصیه می‌شود.

طرز تهیه: برای درست کردن دمنوش دارچین، ۱ چوب دارچین یا ۱ قاشق غذاخوری پودر دارچین را در یک قوری بریزید و به آن ۱ یا ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس دمنوش را در لیوان بریزید و با نبات یا عسل میل کنید.

برای خرید دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای دارچین و خواص و مضرات آن

۴- دمنوش چای سفید

هر چند معمولا چای‌ها خودشان در یک دسته جداگانه قرار داده می‌شوند اما در اصل جزو دمنوش هستند و «چای سفید» هم یکی از انواع چای معروف و پرخاصیت است که از قدیم به عنوان داروی گیاهی آرامش بخش قوی برای تسکین اعصاب شناخته می‌شده است. نوشیدن این دمنوش به خاطر خواص چای سفید برای تقویت قلب و عروق، مبارزه با پوکی استخوان، درمان آنفولانزا و … توصیه می‌شود. اگر چای سفید را به نحو درست دم کنید دم تلخی آن کاهش پیدا می‌کند و طعم مطبوعی دارد.

طرز تهیه: به اندازه ۲ قاشق چای‌خوری چای سفید خشک را در قوری بریزید و به آن ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید تا دم بکشد. سپس چای سفید را صاف کرده و در لیوان بریزید. چای سفید را با نبات یا عسل، سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر و بدون فر + آموزش خمیر هزارلا

۵- دمنوش چای سبز

«چای سبز» هم مثل چای سفید در دسته دمنوش‌ها قرار می‌گیرد و خاصیت ضد اضطراب و ضد افسردگی دارد. از خواص چای سبز این است که می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و به عنوان یک نوشیدنی مفید برای بیماران دیابتی به خاطر پایین آوردن قند خون مناسب است. همچنین به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و چربی‌سوزی فوق‌العاده‌ای دارد.

طرز تهیه: برگ‌های چای سبز را به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری در قوری بریزید و به اندازه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی بخار کتری یا سماور در حال جوش بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه، چای سبز را صاف کرده و در لیوان بریزید. چای سبز را با نبات یا عسل بنوشید.

چای سبز را می‌توانید به روش اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۶- دمنوش نعناع فلفلی

نعناع فلفلی از گیاهان دارویی آرامبخش

«نعناع» فلفلی از گیاهان دارویی با فواید زیاد است که از خواص آن می‌توان به افزایش خون، انرژی‌زایی، تقویت‌کننده بدن، نیروبخشی به بدن، هضم سریع غذا، تنظیم‌کننده عملکرد معده، روده، کبد و صفرا اشاره کرد. این دمنوش را به همراه چای سبز و چای سفید هم می‌توانید درست کنید.

طرز تهیه: برگ‌های تازه یا خشک نعناع فلفلی را به اندازه یک مشت در قوری بریزید و به اندازه ۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی بخار کتری یا سماور در حال جوش بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده و آن را با عسل یا نبات، میل کنید.

۷- دمنوش زعفران

دمنوش یا دم کرده زعفران، شادی‌آور و انرژی‌بخش است و با طبع بسیار گرمی که دارد، می‌تواند علاوه بر تسکین اعصاب، به بالا بردن عملکرد مغز، درمان سرفه، تقویت معده، سم‌زدایی کلیه، تنظیم کردن سیکل عادت ماهانه و … کمک کند. البته اگر باردار هستید، بهتر است در مصرف دمنوش زعفران احتیاط کنید و میزان مصرف آن را بسیار کم کرده یا حذف کنید.

طرز تهیه: برای درست کردن دمنوش زعفران، پرچم‌های گل زعفران را بسابید. به اندازه نوک قاشق چای‌خوری در یک لیوان بریزید و به آن آب جوش اضافه کنید. روی لیوان را درپوش بگذارید و اجازه دهید، ۱۰ دقیقه بماند. سپس دمنوش را میل کنید.

برای خرید زعفران باکیفیت ایرانی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای زعفران و خواص و مضرات آن

۸- دمنوش هل

یکی از دمنوش‌های گیاهی برای تقویت اعصاب که خاصیت آرامبخش و ضد افسردگی دارد، «دمنوش هل» است. این دمنوش به خاطر فواید هل، هوش را تقویت کرده و قوای جنسی را بهبود می‌بخشد. حتی برای تسکین درد معده و روده، بهبود عملکرد دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، نوشیدن دمنوش یا چای هل توصیه می‌شود.

طرز تهیه: چند عدد هل با پوست یا دانه‌های هل بدون پوست (۱ قاشق چای‌خوری) را در قوری بیندازید و به آن‌ها به اندازه ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری یا سماور در حال جوشیدن به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا هل دم بکشد. سپس دمنوش را در لیوان بریزید و میل کنید.

خرید دانه هل را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۹- دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو برای بهبود خواب

دم کرده برگ‌های سبز و معطر «به لیمو»، به عنوان دمنوش آرامش بخش قوی، می‌تواند به بهبود خواب کمک کرده و هورمون‌های خواب (ملاتونین) را تنظیم کند. این دمنوش را بهتر است یک ساعت قبل از خواب بنوشید.

طرز تهیه: به اندازه ۷ یا ۸ برگ به لیمو را در قوری بیندازید و ۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا برگ‌ها دم بکشند و عصاره آن‌ها خارج شود. سپس دمنوش را صاف کنید تا برگ‌های به لیمو جدا شوند. دمنوش را با نبات یا عسل میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت به لیمو 

۱۰- دمنوش گل گاو زبان

احتمالا همه ما «دمنوش گل گاو زبان» را به عنوان نوشیدنی برای داشتن خوابی بهتر و آرامبخش می‌شناسیم. اگر روز پرمشغله و خسته‌کننده‌ای را سپری کرده‌اید، نوشیدن یک فنجان چای گل گاو زبان، می‌تواند به آرامش بیشتر شما کمک کند. توصیه می‌شود که چای گل گاو زبان را در هنگام شب و یک یا دو ساعت قبل خواب بنوشید. البته بیماران هموفیلی بهتر است این دمنوش را ننوشند.

طرز تهیه: به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از برگ‌های گاوزبان را در قوری بریزید و ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دمنوش دم بکشد. قبل از نوشیدن، دمنوش را از صافی رد کنید تا برگ‌های گل گاو زبان جدا شود. عصاره یا دمنوش را با نبات یا عسل بنوشید.

برای خرید دمنوش گل گاو زبان می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

۱۱- دمنوش سنبل الطیب

دم کرده «سنبل الطیب» یک دمنوش فوق‌العاده برای آرامش و تمدد اعصاب و رفع اضطراب و استرس است. البته این گیاه، طعم تلخی دارد و برای طعم بهتر می‌توانید آن را با لیمو عمانی یا ورقه‌های خشک شده لیمو، دم کنید. دمنوش سنبل الطیب به کاهش تپش قلب و هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

طرز تهیه: به اندازه ۱ قاشق غذاخوری سنبل الطیب را در قوری بریزید و به اندازه ۱ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا عصاره سنبل الطیب خارج شود. دمنوش را از صافی رد کرده و با نبات یا عسل میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای آغوز یا حلوا گردو شمالی (حلوا سیاه) به روش مازندرانی

۱۲- دمنوش آویشن

آویشن از گیاهان دارویی آرام کننده اعصاب

«آویشن» از گیاهان دارویی محبوب است که خاصیت ضد میکروبی و ویروس‌کشی دارد اما علاوه بر این به خاطر فواید آویشن در تمدد اعصاب و آرامش مغز، یکی از دمنوش های قوی برای رفع استرس و اضطراب به شمار می‌رود. با نوشیدن «دمنوش آویشن»، خواب بهتری را هم تجربه خواهید کرد.

طرز تهیه: در یک قوری، ۱ قاشق چای‌خوری برگ یا گل آویشن را بریزید و به آن ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش بگذارید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا عصاره آویشن خارج شود. سپس یک تکه نبات اضافه کنید و هم بزنید تا نبات حل شده و از تلخی آویشن کم شود. دمنوش آویشن را بعد از سرد شدن، بنوشید.

برای خرید آویشن می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

۱۳- دمنوش لاوندر یا اسطوخدوس

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای آرامش و تقویت اعصاب، حتما «دمنوش لاوندر» یا «اسطوخدوس» را امتحان کنید. اما دمنوش اسطوخودوس برای چی خوبه؟ این دمنوش برای تسکین درد میگرن، سر درد، بهبود افسردگی، کاهش اضطراب، بیقراری، بی‌خوابی و افزایش انرژی بسیار مفید است.

طرز تهیه: ۱ قاشق غذاخوری اسطوخدوس خشک را در قوری بریزید و به آن ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دمنوش را روی بخار کتری یا سماور در حال جوش دم کنید. برای سرو، دمنوش را از صافی رد کنید و در لیوان بریزید. ۱ تکه نبات یا ۱ قاشق چای‌خوری عسل به دمنوش لاوندر اضافه و آن را سرو کنید.

۱۴- دمنوش بادرنجبویه

«بادرنجبویه» یکی از گیاهان آرامبخش دارویی است که آن را به خاطر خواصی که برای تسکین اعصاب و داشتن خواب آرام دارد، می‌شناسند. ترکیب بادرنجبویه با سنبل الطیب یک معجون عالی برای رفع سردرد، اضطراب و افسردگی است و همچنین نوشیدن این دمنوش آرامبخش گیاهی قبل از خواب، می‌توانید خواب راحت و عمیقی را به ارمغان بیاورد.

طرز تهیه: به اندازه ۱ قاشق غذاخوری گیاه بادرنجبویه خشک را در قوری بریزید و به آن ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه دمنوش را روی بخار آب قرار دهید تا دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده و با نبات یا عسل بنوشید.

۱۵- دمنوش هفت گیاه آرامبخش

«دمنوش هفت گیاه آرامبخش» از ترکیب چند گیاه دارویی تشکیل شده است که شامل گل گاوزبان، بادرنجویه، به لیمو، بهار نارنج، گل سرخ و سنبل الطیب می‌شود. دمنوش هفت گیاه آرامبخش خواص زیادی برای درمان مشکلات عصبی مثل تشنج، افسردگی، پرخاشگری، اختلالات خلقی، مشکلات خواب، آلزایمر، بیماری‌های مرتبط با آسیب مغزی و … دارد.

طرز تهیه: برای درست کردن دمنوش هفت گیاه، ۱ قاشق غذاخوری از هفت گیاه را در قوری بریزید و به آن ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. سپس قوری را روی حرارت بخار آب کتری یا سماور در حال جوش قرار دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را از صافی رد کنید و در لیوان بریزید. دمنوش هفت گیاه را با عسل یا نبات نوش جان کنید.

۱۶- دمنوش بهار نارنج

ترکیبات موجود در بهارنارنج موجب آرامش سیستم عصبی مرکزی می‌شوند. همچنین دمنوش بهار نارنج برای درمان بی‌خوابی، سر درد میگرنی و عصبی، تپش نامنظم قلب، تشویش، ضعف اعصاب و کاهش اضطراب بسیار مفید است.

علاوه بر این بهار نارنج چه به صورت دمنوش و چه به صورت عرق بهارنارنج، به بهبود خلق و خو و برطرف کردن غم و افسردگی کمک می‌کند، نشاط‌آور است و برای رفع قولنج‌های عصبی مفید است. به افرادی که اختلال خواب دارند توصیه می‌شود ۲ ساعت قبل از خواب دمنوش یا عرق بهار نارنج میل کنند. برای مطالعه طرز تهیه دمنوش بهار نارنج به چند روش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش گیاهی آرامبخش چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف دمنوش گیاهی آرامبخش

معمولا توصیه می‌شود که دمنوش‌های آرامبخش را از عصر به بعد تا قبل از خواب بنوشید تا به داشتن خواب بهتر و آرامش بیشتر کمک کند. اما برخی دمنوش‌های انرژی زا مثل زعفران، دارچین، هل و … را می‌توانید در طول روز بنوشید تا انرژی بیشتری از نوشیدن آنها، کسب کنید و بی‌خواب نشوید.

آیا دمنوش آرامبخش گیاهی عوارض دارد؟

به ندرت اتفاق می‌افتد که دمنوش‌های گیاهی عوارض جانبی برای سلامت بدن داشته باشند. البته مصرف مداوم یک نوع دمنوش و به میزان زیاد، برخی اوقات می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، یا اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، ممکن است تداخلات دارویی ایجاد کند. بنابراین در این مواقع، قبل از مصرف یا به محض مشاهده بروز اختلالات سلامتی، با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول درباره دمنوش‌های گیاهی ضداسترس

بهترین دمنوش برای تمدد اعصاب و رفع افسردگی چیست؟

برای تسکین اعصاب و رفع افسردگی می‌توانید دمنوش‌های نشاط آور مثل هل، دارچین، زعفران و … را بنوشید.

قوی ترین دمنوش گیاهی تقویت کننده اعصاب کدام است؟

برای تقویت اعصاب می‌توانید هر یک از دمنوش‌هایی را که در بالا به آنها اشاره کردیم، میل کنید اما دمنوش هفت گیاه آرامبخش، به‌خاطر ترکیب چند نوع از داروهای آرامبخش با هم، اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

کالابرگ الکترونیک