۲۵ خواص چای دارچین و مضرات عجیب آن + طرز تهیه چای دارچین

۲۵ خواص چای دارچین و مضرات عجیب آن + طرز تهیه چای دارچین


26 دی 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
25 خواص چای دارچین و مضرات عجیب آن + طرز تهیه چای دارچین

چای دارچین یکی از خوش‌طعم‌ترین و پرطرفدارترین انواع نوشیدنی‌های خانگی است که از ترکیب چای سیاه و سبز با چوب دارچین تهیه می‌شود. طعم شیرین و نسبتاً تند دارچین موجب خوشمزه شدن چای می‌شود و از طرفی برای سلامتی بسیار مفید است. اما مهم‌ترین خواص چای دارچین چیست؟ آیا چیزی در مورد خواص چای دارچین برای پوست می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با مزایای چای دارچین و طرز تهیه چای دارچین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خاصیت چای دارچین پاسخ خواهیم داد.

 

 

خواص چای دارچین

 

خواص چای دارچین

 

ادویه دارچین قرن‌ها است که برای طعم دادن به چای و دمنوش‌های مختلف استفاده می‌شود. دارچین درواقع پوست درخت دارچین است که بعد از خشک شدن به تکه‌های کوچک چوبی تبدیل می‌شود و خواص بی‌شماری برای سلامتی دارد. در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین خواص چای دارچین آشنا شوید.

 

۱- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد

 

دارچین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی است و از همین رو مصرف چای دارچین از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و نقش مؤثری بر جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف دارد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف چای دارچین موجب ارتقای سلامت سلول‌های بدن و جلوگیری از سرطان می‌شود.

 

۲- کاهش التهاب

 

مصرف چای دارچین موجب کاهش درد و التهاب در بدن می‌شود. چه از التهاب و جراحت‌های سطحی رنج می‌برید و چه در بدن شما التهاب ایجاد شده، بهتر است روزانه از یک فنجان چای دارچین استفاده کنید.

 

۳- سلامت قلب

 

سلامت قلب از خواص چای دارچین

 

چای دارچین به درمان بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش کلسترول بدن کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که روزانه از یک فنجان چای دارچین استفاده می‌کنند، قلب سالم‌تری دارند و کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند. در صورتی که از داروهای قلب استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف چای دارچین به صورت هر روزه با پزشک خود مشورت کنید.

 

۴- جلوگیری از ایجاد عفونت

 

دارچین دارای موادی همچون سینه مالدئید و اوژنول است و اثرات ضد باکتریایی در بدن دارد. مصرف چای دارچین می‌تواند از بدن ما در برابر ابتلا به انواع عفونت جلوگیری کند و بدن را ایمن و سلامت نگه دارد.

 

۵- تسکین درد پریود

 

مطالعات نشان می‌دهد که دارچین تأثیرات قدرتمندی بر کاهش علائم قاعدگی دردناک دارد. از مهم‌ترین خواص چای دارچین می‌توان به کاهش دردهای قاعدگی، کاهش حالت تهوع و خونریزی قاعدگی اشاره کرد. نوشیدن یک فنجان چای دارچین نقش مؤثری بر تسکین دردهای قاعدگی و تجربه پریود بدون درد دارد.

 

۶- تسکین گلودرد

 

تسکین گلودرد از خواص چای دارچین

 

دارچین دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و مصرف چای دارچین به تسکین گلودرد کمک می‌کند. اگر احساس می‌کنید که گلویتان کمی درد می‌کند و یا به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، می‌توانید یک فنجان چای دارچین میل کنید تا احساس بهتری را تجربه کنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین غذاها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

 

۷- کنترل کلسترول

 

نوشیدن چای دارچین می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کند و از افزایش بیش از حد کلسترول در بدن جلوگیری کند. افرادی که کلسترول بالایی دارند، می‌توانند با مصرف یک فنجان چای دارچین در روز سطح کلسترول خود را کنترل کنند.

 

۸- کنترل قند خون

 

قند خون بالا موجب بروز دیابت می‌شود. دارچین یکی از مؤثرترین ادویه‌ها برای کنترل بیماری دیابت و جلوگیری از افزایش قند خون است مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف چای دارچین اثرات مثبتی روی سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. از طرف دیگر مصرف چای دارچین برای جلوگیری از بروز دیابت نیز بسیار مؤثر است.

 

۹- بهبود هضم و حرکات روده

 

بهبود هضم و حرکات روده از خواص چای دارچین

 

چای دارچین یک نوشیدنی فوق‌العاده برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. مصرف چای دارچین موجب آرامش معده، کاهش نفخ و بهبود حرکات روده می‌شود. دارچین تولید بزاق و اسیدهای معده را افزایش می‌دهد و به بهبود هضم کمک می‌کند. مصرف چای دارچین نقش مؤثری برای تسکین نفخ و جلوگیری از عارضه اسهال، معده درد و عارضه یبوست دارد.

 

۱۰- سلامت روده بزرگ

 

یکی دیگر از خواص چای دارچین سلامت روده بزرگ است. چای دارچین سرشار از فیبر، آهن و کلسیم است. مصرف چای دارچین موجب دفع نمک‌های صفراوی در بدن می‌شود و به سلامت روده بزرگ کمک می‌کند.

 

۱۱- کاهش وزن

 

از دیگر خواص چای دارچین می‌توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. دارچین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و در کاهش ذخیره چربی در بدن نیز مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف چای دارچین میل به خوردن شیرینی را کاهش می‌دهد و از همین رو در کاهش وزن مؤثر است.

مصرف چای دارچین موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و در کنار یک رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی برای کاهش وزن مفید است.

 

۱۲- بهبود گردش خون

 

بهبود گردش خون دیگر خاصیت چای دارچین برای سلامتی است. استفاده از چای دارچین احتمال لخته شده خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود. مصرف چای دارچین یک راه ساده برای جلوگیری از حملات قلبی و سکته قلبی است و به بهبود عملکرد طبیعی بدن نیز کمک می‌کند.

 

۱۳- جلوگیری از عفونت

 

جلوگیری از عفونت از خواص چای دارچین

 

یکی دیگر از خواص چای دارچین می‌توان به جلوگیری از عفونت اشاره کرد. باکتری‌ها و قارچ‌ها موجب بروز عفونت و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. نوشیدن یک فنجان چای دارچین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از بروز بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند.

مصرف چای دارچین برای رفع گرفتگی‌های ریه و سینه نیز بسیار مفید است.

 

۱۴- بهبود عملکرد مغز

 

مطالعات نشان می‌دهد که چای دارچین به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد موجب افزایش هوشیاری، بهبود حافظه و کارایی مغز می‌شود. مصرف چای دارچین از بروز بیماری پارکینسون و عارضه آلزایمر جلوگیری می‌کند و موجب افزایش بهره‌وری مغز و کاهش استرس می‌شود.

 

۱۵- کاهش درد

 

کاهش درد از خواص چای دارچین

 

چای دارچین یک نوشیدنی طبیعی ضد درد است که می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی عضلات کمک کند. مصرف چای دارچین موجب افزایش جریان خون می‌شود و برای درمان سردرد و دردهای قاعدگی بسیار مفید است. اگر به سردرد مبتلا شده‌اید، بهتر است مقداری چای دارچین بنوشید تا دردتان کمی بهبود پیدا کند.

 

۱۶- کاهش تورم و التهاب مفاصل

 

مصرف چای دارچین یک راهکار ساده برای کاهش درد و التهاب مفاصل است. اگر از دردهای عضلانی یا ناراحتی‌های مربوط به آرتریت و التهاب مفاصل رنج می‌برید، بهتر است روزانه از مقداری چای دارچین استفاده کنید.

 

۱۷- خوشبو شدن دهان

 

مصرف چای دارچین یک روش ساده برای جلوگیری از بوی بدن دهان است. چای کمرنگ با دارچین موجب بهبود سلامت دهان می‌شود. دارچین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و از همین رو فضای دهان را ضدعفونی می‌کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ترشی اسپانیایی با سس مخصوص به روش بازاری

 

۱۸- خواص چای دارچین برای پوست

 

خواص چای دارچین برای پوست

 

چای دارچین دارای خواص ضدعفونی‌کننده و باکتریایی است و مصرف آن به پیشگیری و درمان جوش کمک می‌کند. استفاده از چای دارچین نقش مؤثری بر کمرنگ شدن لکه‌های پوستی و شفاف شدن پوست دارد.

 

۱۹- سلامت موها

 

نوشیدن یک فنجان چای دارچین به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند و نقش مؤثری بر سلامت موها و افزایش رشد مو دارد. مصرف چای دارچین موجب تغذیه ریشه مو و درخشندگی بیشتر موها می‌شود.

 

۲۰- آرامش اعصاب

 

آرامش اعصاب از خواص چای دارچین

 

خاصیت چای دارچین تنها به رفع مشکلات جسمی خلاصه نمی‌شود. نوشیدن یک فنجان چای دارچین می‌تواند اضطراب و افسردگی را درمان کند و استرس را از شما دور کند. مصرف چای دارچین موجب آرامش اعصاب و گرم شدن بدن می‌شود و از بروز سردی، کسالت و خستگی نیز جلوگیری می‌کند.

 

۲۱- خواص چای دارچین و زنجبیل برای جلوگیری از سردی بدن

 

اگر طبع سردی دارید و دائماً دچار علائم سردی و کسالت می‌شوید، بهتر است روزانه از چای زنجبیل و دارچین استفاده کنید. طبع این چای گرم است و به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. این چای برای رفع زانودرد و ضعف عمومی بدن نیز بسیار مفید است.

 

۲۲- خواص چای دارچین برای رحم

 

مصرف چای دارچین موجب تقویت میل جنسی در خانم‌ها می‌شود و ریسک بارداری را افزایش می‌دهد. چای دارچین برای سلامت رحم و تخمدان‌ها بسیار مفید است و به کاهش عفونت ادراری و جلوگیری از بروز اختلالات رحم نیز کمک می‌کند.

 

عوارض مصرف چای دارچین چیست؟

 

اگر چای دارچین به مقدار مناسب مصرف شود، خواص زیادی برای سلامتی دارد. اما مصرف بیش از حد چای دارچین می‌تواند موجب سوزش گلو و ایجاد زخم در دهان شود. از طرف دیگر برخی افراد ممکن است با مصرف چای دارچین دچار حساسیت و آلرژی شوند. این افراد باید از نوشیدن چای دارچین اجتناب کنند.

 

طرز تهیه چای دارچین خانگی

 

طرز تهیه چای دارچین خانگی

 

مواد لازم برای تهیه چای دارچین

 

  • آب جوش: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • چای سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • چوب دارچین ۱ یا ۲ عدد

 

طرز تهیه چای دارچین خانگی

 

برای تهیه چای دارچین خانگی باید چای را همراه با چوب دارچین و آب جوش در قوری بریزید و روی حرارت غیرمستقیم کتری قرار دهید. اجازه دهید چای سیاه برای ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس یک صافی روی فنجان قرار دهید و چای را بریزید و میل کنید. می‌توانید چای دارچین را با چای سبز و یا هر نوع دمنوش دیگری نیز آماده کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص چای زنجبیل برای سلامت بدن

 

سوالات متداول

 

آیا مصرف چای دارچین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؟

 

دارچین موجب تنظیم قند خون می‌شود، اما اگر از داروهای مربوط به دیابت استفاده می‌کنید، باید قبل از مصرف چای دارچین حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

خواص چای دارچین برای مردان چیست؟

 

مهم‌ترین مزایای چای دارچین برای مردان بهبود عملکرد نعوظ و تحرک اسپرم‌ها است و به بهبود باروری مردان نیز کمک می‌کند.

 

خواص چای دارچین برای سرماخوردگی چیست؟

 

چای دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای درمان گلودرد و التهاب گلو مؤثر است. اگر به سرماخوردگی مبتلا شده‌اید، بهتر است روزی یک فنجان چای دارچین بنوشید.

 

خواص چای دارچین و زعفران چیست؟

 

از مهم‌ترین خواص چای دارچین و زعفران می‌توان به افزایش گردش خون، جلوگیری از سردی بدن، درمان کم خونی، جلوگیری از افسردگی و تقویت بدن اشاره کرد.

 

 

منابع: artfultea، teakruthi، linkedin

کالابرگ الکترونیک