طرز تهیه شربت به لیمو خوشمزه و ضد عطش به ۲ روش طب سنتی

طرز تهیه شربت به لیمو خوشمزه و ضد عطش به ۲ روش طب سنتی


30 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت به لیمو ? خوشمزه و ضد عطش به 2 روش طب سنتی

شربت به لیمو از جمله شربت‌های ضد عطش تابستانی است. «به‌لیمو» یک نوع گیاه دارویی خاص با عطری شبیه به «لیمو» است که فواید زیادی برای بدن دارد و معمولاً به صورت دمنوش مصرف می‌شود. بسیاری از افراد طرز تهیه شربت به لیمو را نمی‌دانند و گمان می‌کنند این ترکیبی از تکه‌های به و لیمو ترش است، اما به لیمو یک گیاه متفاوت است و از این جهت ویژگی‌های متمایزی دارد. شما می‌توانید این شربت مجلسی را هم با به و لیمو و هم به تنهایی درست کنید. اما آیا می‌دانید شربت برگ به لیمو سنتی چگونه است؟ شربت به لیمو برای چی خوبه و چه خواصی دارد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت به‌لیمو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه شربت به لیمو خانگی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه شربت به‌لیمو طب سنتی

 

طرز تهیه شربت به لیمو طب سنتی

 

مدت زمان پخت و آماده سازی: ۴۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه شربت به لیمو ساده

 

  • آب: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برگ به لیموی تازه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه شربت به لیمو طب سنتی ساده

 

شربت به لیمو به تنهایی آن‌قدر خوش‌طعم و سرشار از فایده است که نیاز به هیچ‌گونه افزودنی دیگری ندارد. شما می‌توانید این شربت را تنها با برگ‌های تازه به لیمو و مقداری شکر آماده کنید. در ادامه می‌توانید با روش طرز تهیه شربت به لیمو ساده به روش طب سنتی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن شهد شربت

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت به‌لیمو خانگی باید آب و شکر را در یک قابلمه بریزید. سپس آن را شعله متوسط روی گاز قرار دهید. هر زمان که آب به جوش آمد، فوراً شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن به‌لیمو به شربت

 

درست بعد از خاموش کردن شهد باید برگ‌های تازه به لیمو را به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.

 

مرحله سوم؛ صاف کردن شربت به‌لیمو

 

در این مرحله از طرز تهیه شربت به لیمو خانگی با استفاده از یک الک توری شربت را صاف کنید. برای این کار باید یک ظرف خشک و تمیز زیر توری قرار دهید و شربت را در آن بریزید تا برگ‌های به لیمو از آن جدا شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کالباس خانگی لیوانی با مرغ یا گوشت + ترکیب ادویه کالباس

 

مرحله چهارم؛ طریقه نگهداری و مصرف شربت به لیمو

 

بعد از آماده شدن شربت، اجازه دهید کاملاً خنک شود. سپس می‌توانید آن را در یک ظرف خشک و تمیز بریزید و درب آن را محکم کرده و در یخچال قرار دهید. برای درست کردن شربت می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق شربت در لیوان بریزید و بقیه آن را با آب سرد پر کنید. برای خوش عطر و طعم شدن شربت به لیمو می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

 

این شربت برای شیرین کردن چای و انواع دمنوش نیز مناسب است.

 

طرز تهیه شربت به لیمو با ترکیب به و آب لیمو ترش

 

طرز تهیه شربت به لیمو با ترکیب به و آب لیمو ترش

 

مواد لازم برای تهیه شربت به لیمو با به و لیموترش

 

  • برگ به لیمو: ۳ عدد
  • به: ۲ عدد
  • آب لیمو ترش تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه شربت به لیمو با به و لیموترش

 

مراحل طرز تهیه شربت به لیمو با به و لیمو

 

به لیمو در ترکیب با برگ این گیاه و مقداری به تازه و آب لیموترش بسیار خوش‌طعم می‌شود. شما می‌توانید شربت برگ به لیمو را همراه با این ترکیبات آماده کنید و یک شربت فوق‌العاده لذیذ و آرام‌بخش در خانه درست کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات و مراحل طرز تهیه شربت به لیمو خانگی با ترکیب به تازه و آب لیموترش آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آب گرفتن به

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت به لیمو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی باید «به» را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس به‌ها را نصف کنید و هسته آن را خارج کنید و آن‌ها را داخل آبمیوه گیری بریزید. سپس آب به را بگیرید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد

 

در این مرحله از طرز تهیه شربت به لیمو خانگی باید شهد شربت را آماده کنید. برای این کار آب و شکر را با هم ترکیب کنید. سپس آن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. اجازه دهید شکر به آرامی در آب حل شود. توجه داشته باشید که در این مرحله نیازی به هم زدن شکر نیست، زیرا این کار موجب می‌شود دیواره قابلمه شکرک بزند.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن شربت

 

بعد از این که شکر به طور کامل در آب حل شد، باید حرارت زیر قابلمه را کم کنید و آب به را به شهد اضافه کنید. اجازه دهید شربت با حرارت ملایم بجوشد تا به قوام مناسبی برسد. برای تست غلظت شربت باید مقداری از آن را در آب سرد بریزید. اگر شربت در ته لیوان ته نشین شد، یعنی به قوام رسیده و در صورت متلاشی شدن، بهتر است کمی دیگر آن را بجوشانید.

 

مرحله چهارم، اضافه کردن به لیمو و لیمو ترش

 

اضافه کردن به لیمو و لیمو ترش به شربت به لیمو

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت به لیمو خانگی با ترکیب به و لیمو ترش باید برگ‌های به لیمو را همراه با آب لیمو ترش تازه به شربت اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند. برای ۵ دقیقه صبر کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان شیرینی رول دارچینی مرحله به مرحله

 

مرحله پنجم؛ سرد کردن شربت به لیمو

 

بعد از این که شربت شما آماده شد، اجازه دهید کاملاً سرد شود. سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال قرار دهید. برای درست کردن شربت باید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شربت در لیوان بریزید و بقیه لیوان را با آب سرد پر کنید. سپس می‌توانید شربت را با یک برش لیمو ترش تازه تزئین کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت به لیمو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت به لیمو

 

*در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه شربت به لیمو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی به جای این که آب به را بگیرید، از به میکس شده برای تهیه شربت استفاده کنید.

*اگر به آبمیوه گیری دسترسی ندارید، می‌توانید برای آبگیری به، آن را رنده کنید و سپس از صافی رد کنید.

*در طرز تهیه شربت به لیمو با بهار نارنج و زعفران می‌توانید مقداری زعفران و عرق بهار نارنج یا گلبرگ‌های بهار نارنج به شربت اضافه کنید.

*در طرز تهیه شربت به لیمو با به خشک باید به را برای چند ساعت در آب قرار دهید و سپس از آن برای تهیه شربت استفاده کنید.

*برای درست کردن شربت به لیمو بهتر است از آب لیمو ترش تازه به جای آبلیموهای صنعتی استفاده کنید تا شربت شما خوش‌طعم‌تر شود.

*طرز تهیه شربت به لیمو با برگ‌های خشک درست مشابه روش تهیه آن با برگ‌های تازه است. برای این کار باید جای اضافه کردن برگ‌های تازه از برگ‌های خشک این گیاه در شربت استفاده کنید.

 

خواص شربت به لیمو

 

خواص شربت به لیمو

 

به لیمو یک نوع درختچه با برگ‌های ساده سرنیزه‌ای است که اگر آن را له کنید بویی شبیه به لیمو ترش از خود تراوش می‌کند. شربت به لیمو برای درمان تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرماخورگی، سوءهاضمه، تب، اسپاسم، کاهش وزن، رفع سرگیجه و تنظیم متابولیسم بدن بسیار مفید است. شربت این گیاه می‌تواند به رفع استرس و خستگی‌های روحی کمک کند و برای درمان بی‌خوابی و دردهای عصبی نیز مفید است.

 

چه کسانی نباید دمنوش و شربت به لیمو مصرف کنند؟

 

افرادی به نارسایی کلیوی مبتلا هستند و همچنین خانم‌های باردار و شیرده نباید به مقدار زیاد از دمنوش و شربت به لیمو استفاده کنند. مصرف به لیمو در برخی افراد هم موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود.

 

طبع به لیمو

 

طبع به لیمو

 

طبع به لیمو در طب سنتی گرم و خشک است و از همین رو برای افراد بلغمی و سرد مزاج انتخاب بی‌نظیری محسوب می‌شود. افراد صفراوی و گرم باید از مصرف زیاد این شربت اجتناب کنند.

 

سوالات متداول

 

شربت به لیمو برای چی خوبه؟

 

مصرف شربت به لیمو برای درمان تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرماخورگی، سوءهاضمه، تب، اسپاسم، کاهش وزن، رفع سرگیجه و تنظیم متابولیسم بدن بسیار مفید است. شربت به لیمو می‌تواند به رفع استرس و خستگی‌های روحی کمک کند و برای درمان بی‌خوابی و دردهای عصبی نیز مفید است.

 

طرز تهیه شربت به لیمو طب سنتی چگونه است؟

 

برای تهیه شربت به لیمو به روش طب سنتی باید ابتدا شهد شربت را آماده کنید و بعد برگ‌های تازه به لیمو را به آن اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس شربت را فیلتر نموده و از آن برای درست کردن شربت استفاده کنید.

 

منبع: storyofakitchen

کالابرگ الکترونیک