۲ طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن

۲ طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن


3 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص چای زعفران

چای زعفران یک چای خوش عطر و طعم و پر از خاصیت است که معمولاً در ترکیب با چاه سیاه آماده می‌شود. طرز تهیه چای زعفران مجلسی بسیار راحت است و یک گزینه فوق‌العاده برای پذیرایی از مهمان‌ها محسوب می‌شود. اما آیا می‌دانید طرز تهیه چای زعفران چگونه است؟ چقدر با خواص چای زعفران آشنایی دارید و در مورد عوارض چای زعفران می‌دانید؟ طبع چای زعفران سرد است یا گرم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن چای زعفران آشنا شوید. در انتهای مقاله می‌توانید با سوالات متداول در مورد چای یا دمنوش زعفران آشنا شوید.

 

 

خواص چای زعفران

 

خواص چای زعفران

 

ادویه زعفران سرشار از خاصیت است و درست کردن چای زعفران بهترین روش برای بهره‌مند شدن از خواص بی‌نظیر این گیاه ارزشمند است. زعفران ضد افسردگی است و از همین رو از مهم‌ترین خواص چای زعفران می‌توان به درمان افسردگی و خاصیت شادی آور بودن آن اشاره کرد. مطالعات انجام شده روی زعفران نشان می‌دهد که زعفران در بدن ما درست شبیه به داروهای ضد افسردگی عمل می‌کند.

 

مصرف زعفران موجب تنظیم دوماپین، سروتونین و نوراپینفرین در بدن می‌شود و از همین رو نقش مؤثری بر درمان افسردگی و بهبود روحیه دارد. این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خواص ضد التهابی و تنظیم قند خون دارد. چای زعفران موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. از دیگر خواص چای زعفران می‌توان به گرم شدن بدن و رفع بلغم و سردی اشاره کرد.

 

یکی دیگر از خواص چای زعفران جلوگیری از آلزایمر است. مصرف چای زعفران موجب تقویت حافظه می‌شود و از همین رو برای افرادی که سابقه خانوادگی فراموشی و آلزایمر دارند، بسیار مفید است.

 

 

عوارض چای زعفران

 

عوارض چای زعفران

 

زعفران سرشار از خاصیت است و از همین رو اگر از آن به اندازه استفاده کنید، هیچ ضرری برای بدن نخواهد داشت. زیاده‌روی در مصرف چای زعفران به کلیه‌های آسیب می‌زند و موجب کاهش اشتها می‌شود.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ۵ گرم زعفران در یک وعده می‌تواند موجب استفراغ، کاهش ضربان قلب، سرگیجه، بی‌حالی و زرد شدن پوست شود و حتی می‌تواند موجب مرگ گردد. برخی از افراد به زعفران حساسیت دارند و از همین رو ممکن است بعد از خوردن چای زعفران نیز علائم حساسیت در آن‌ها بروز کند.

حتما بخوانید  خواص و فواید قهوه اسپرسو و مضرات احتمالی آن

 

از مهم‌ترین نشانه‌های حساسیت به زعفران می‌توان به سردرد، اضطراب، سرگیجه، خشکی لب و دهان، بی‌اشتهایی، ناراحتی معده، حالت تهوع و حتی کاهش وزن اشاره کرد. توجه داشته باشید که زعفران برای قلب مفید است، اما مصرف زعفران به مقدار زیاد می‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون و ضربان قلب شود و به همین دلیل باید از مصرف بیش از حد این چای اجتناب شود.

 

 

مصرف چای زعفران در خانم‌های باردار

 

مصرف بیش از اندازه چای زعفران در بارداری موجب سقط جنین می‌شود و از همین رو باید با مراقبت و به مقدار خیلی کم استفاده شود. بسیاری از خانم‌های باردار ممکن است با مصرف چای زعفران دچار حساسیت شوند. این حساسیت معمولاً به صورت حالت تهوع، استفراغ، خشکی دهان و مشکلات تنفسی بروز می‌کند.

 

 

طبع چای زعفران

 

طبع چای زعفران

 

زعفران طبع گرم و خشکی دارد و از همین رو مصرف چای و دمنوش زعفران برای افراد سرد مزاج بسیار مفید است. از طرفی چای سیاه طبع سردی دارد و به همین دلیل اضافه کردن زعفران به چای موجب متعادل شدن طبع چای زعفران می‌شود.

 

 

طرز تهیه چای زعفران مجلسی با گلاب و هل

 

طرز تهیه چای زعفران مجلسی با گلاب و هل

 

مواد لازم در طرز تهیه چای زعفران با هل و گلاب

 

  • چای سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران ساییده شده: ۲ گرم
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ قاشق چای‌خوری
  • هل: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه چای زعفران مجلسی با گلاب و هل

 

مراحل طرز تهیه چای زعفران مجلسی با گلاب و هل

 

چای زعفران عطر بی‌نظیری دارد، اما اگر این چای را با هل و گلاب آماده کنید، هم طعم بهتری پیدا می‌کند و هم خواص و مزیت‌های آن برای بدن چندین برابر خواهد شد. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن چای زعفران با هل و گلاب آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ جوش آوردن آب

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چای زعفران مجلسی با گلاب و هل باید مقداری آب در کتری بریزید تا جوش بیاید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن چای زعفران

 

در دومین مرحله از طریقه درست کردن دمنوش چای زعفران باید پودر زعفران، چای سیاه، گلاب و دانه هل را داخل قوری بریزید. سپس آب جوش را به قوری اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ دم کردن چای زعفران

 

بعد از اینکه آب را به قوری اضافه کردید، در این مرحله از طرز تهیه چای زعفران باید قوری را روی حرارت کتری قرار دهید. تقریباً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا چای دم بکشد.

 

مرحله چهارم؛ سرو کردن چای زعفران

 

در آخرین مرحله از تهیه دمنوش چای زعفران می‌توانید برای تزیین دمنوش چند رشته زعفران روی چای بریزید. سپس این چای را همراه با عسل، خرما، نبات و شکر میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مالاوابیج مرغ رشتی لذیذ و خوشمزه مرحله به مرحله

 

 

طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

 

طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

 

مواد لازم برای طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

 

  • چای سبز: یک قاشق چای‌خوری
  • زعفران: نصف قاشق چای‌خوری
  • آب جوش: دو لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

 

مراحل طرز تهیه چای زعفرانی مراکشی

 

یکی از معروف‌ترین انواع چای که در شهر تالیوین مراکش بسیار رایج است، چای زعفرانی است. این چای از ترکیب زعفران و چای سبز تهیه می‌شود و معمولاً با شکر شیرین می‌شود.

 

مرحله اول؛ جوش آوردن آب

 

در اولین مرحله از درست کردن چای زعفرانی مراکشی باید کتری را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

 

مرحله دوم؛ آماده کردن چای زعفرانی مراکشی

 

در دومین مرحله از طرز تهیه چای زعفران مراکشی باید در یک قوری مقداری چای سبز بریزید. سپس مقداری آب در قوری بریزید. زعفران و شکر را به چای اضافه کنید. چای را برای ۵ دقیقه داخل قوری قرار دهید تا دم بکشد. سپس می‌توانید این چای را در کنار اعضای خانواده میل کنید و لذت ببرید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای زعفران

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای زعفران

 

  • در طرز تهیه چای زعفران برای پریود شدن می‌توانید مقداری زنجبیل تازه نیز به چای زعفران اضافه کنید. این کار موجب می‌شود تا طبع چای شما گرم‌تر شود و درد ناشی از عادت ماهانه کاهش پیدا کند.
  • اضافه کردن دارچین به چای زعفران نیز موجب خوشمزه شدن چای شما می‌شود. برای این کار بهتر است از چوب دارچین به جای پودر دارچین استفاده کنید تا رنگ چای شما کدر نشود.
  • برای درست کردن چای زعفران بهتر است از چای بدون اسانس و رنگ استفاده کنید تا خواص چای بیشتر باشد و مزه زعفران از بین نرود.
  • به منظور درست کردن چای زعفرانی می‌توانید زعفران را بعد از آماده کردن چای نیز به آن اضافه کنید. ولی معمولاً اگر زعفران همراه با چای دم بکشد، طعم و مزه آن لذیذتر و بیشتر خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله نحوه دم کردن صحیح چای ایرانی را هم بخوانید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا چای زعفران عوارض دارد؟

 

به طور کلی عوارض چای زعفران زمانی بروز می‌کند که بیشتر از حد مجاز مصرف شود. از طرفی برخی افراد به چای زعفران حساسیت دارند.

 

آیا مصرف چای زعفران برای خانم‌های باردار مجاز است؟

 

مصرف بیش از اندازه چای زعفران در بارداری موجب سقط جنین می‌شود و از همین باید با مراقبت و به مقدار خیلی کم خورده شود.

 

طبع چای زعفران چیست؟

 

زعفران طبع گرم و خشکی دارد و طبع چای سیاه سرد است. از همین رو چای و دمنوش زعفران طبع متعادلی دارد.

 

سرو کردن چای زعفران چگونه است؟

 

بعد از آماده کردن چای زعفران می‌توانید برای تزیین آن چند رشته زعفران روی چای بریزید. سپس این چای را همراه با عسل، خرما نبات و شکر میل کنید.

 

کالابرگ الکترونیک