۸ روش خشک کردن سبزی با آفتاب، شوفاژ، پنکه و … + روش نگهداری

۸ روش خشک کردن سبزی با آفتاب، شوفاژ، پنکه و … + روش نگهداری


27 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 روش خشک کردن سبزی با آفتاب، شوفاژ، پنکه و ... + روش نگهداری

خشک کردن سبزیجات در منزل با روش‌های ساده و بهداشتی یکی از راهکارهای نگهداری سبزیجات برای مدت طولانی است. ترفندهای خشک کردن سبزی آنقدر متفاوت است که می‌توانید با هر امکاناتی که در دسترس دارید، این کار را در خانه انجام دهید. اما آیا می‌دانید چگونه سبزی خشک‌ کنیم که سبز بماند؟ آیا چیزی در مورد خشک کردن سبزی با فر، در آفتاب، روش شوفاژ یا با پنکه می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با اصول خشک کردن هر نوع سبزی در خانه آشنا شوید.

 

 

ترفندهای خشک کردن سبزی

 

ترفندهای خشک کردن سبزی

 

برای خشک کردن سبزیجات در منزل روش‌های متعددی وجود دارد. در فصل زمستان و پاییز می‌توانید برای خشک کردن سبزی از بخاری با شعله ملایم استفاده کنید و اگر به فر دسترسی دارید، می‌توانید سبزی را در فر خشک‌کنید.

افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند، می‌توانند به راحتی سبزیجات را در معرض هوا خشک‌ کنند و برای افزایش خشک شدن سبزی از پنکه کمک بگیرند. آشنایی با ترفندهای خشک کردن سبزی در هر یک از این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا این کار را به بهترین شکل و بالاترین کیفیت انجام دهید.

در ادامه می‌توانید با رازهای حرفه‌ای خشک کردن سریع سبزی در منزل آشنا شوید.

 

۱- آموزش خشک کردن سبزی با فر

 

یکی از ساده‌ترین ترفندها برای خشک کردن سبزیجات در منزل با روش‌های بهداشتی استفاده از «فر» است. این روش برای خشک کردن گیاهانی که رطوبت زیادی دارند، بسیار مناسب است.

برای خشک کردن سبزی در فر باید فر را با دمای بسیار کم روشن کنید. سبزیجات را به خوبی بشویید و روی دستمال قرار دهید تا خشک شوند. سپس سبزیجات را کمی خرد کنید و داخل سینی فر بچینید. سینی را در فر قرار دهید و مدام مراقب سبزی‌ها باشید تا به آرامی خشک شوند.

زمانی که سبزی‌ها تا حدودی خشک شدند، فر را خاموش کنید و اجازه دهید سبزی‌ها چند دقیقه دیگر در فر بمانند. در نهایت سبزیجات را از فر خارج کنید و برای ۱ تا ۳ روز در هوای آزاد یا محیط خانه قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- خشک کردن سبزیجات در هوای آزاد

 

خشک کردن سبزیجات در هوای آزاد

 

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، خشک کردن سبزیجات در هوای آزاد ساده‌ترین روشی است که می‌توانید استفاده کنید. برای این کار باید سبزیجات شسته شده را داخل یک سینی بزرگ بریزید. سپس سینی را در فضای بیرون از خانه، در مکانی سایه و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته گردو به 2 روش سریع و مجلسی بدون گوشت

فراموش نکنید که قرار گرفتن سبزی‌ها در برابر آفتاب موجب زرد شدن رنگ آن‌ها می‌شود. در صورتی که سبزی‌ها را روی پارچه پهن می‌کنید، حتماً هر چند ساعت یک بار سبزی‌ها را زیر و رو کنید.

 

۳- خشک کردن سبزیجات در منزل با استفاده از شوفاژ

 

برای خشک کردن سبزیجات در زمستان، بهترین روش استفاده از شوفاژ است. برای خشک کردن سبزی روی شوفاژ باید سبزی‌های شسته شده را داخل یک کیسه پارچه‌ای بریزید. سپس آن را روی رادیاتور قرار دهید. چیدن سبزیجات در سینی و قرار دادن آن روی رادیاتور نیز ایده خوبی برای خشک کردن سبزیجات است.

 

۴- خشک کردن سبزی با پنکه

 

یکی دیگر از ساده‌ترین ترفندهای خشک کردن سبزی قرار دادن آن در برابر باد پنکه است. برای این کار باید سبزی‌های شسته و تمیز را داخل یک سینی و یا روی یک پارچه تمیز و نخی پهن کنید. سپس این پارچه را در برابر باد پنکه قرار دهید.

اجازه دهید سبزی‌ها برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت در برابر باد پنکه باشند و خشک شوند. سپس پنکه را خاموش کنید و سبزیجات را در هوای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

 

۵- خشک کردن سبزیجات در ماکروفر

 

خشک کردن سبزیجات در ماکروفر

 

برای خشک کردن سبزیجات در مایکروفر باید سبزیجات را کمی خرد کنید و داخل یک بشقاب بچینید. سپس بشقاب را در ماکروفر قرار دهید و دستگاه را با قدرت بالا روشن کنید. هر ۱۰ ثانیه یکبار ماکروویو را باز کنید و سبزی‌ها را زیر و رو کنید.

معمولاً بعد از ۱ تا ۲ دقیقه سبزی شما خشک می‌شود. می‌توانید از این روش برای تهیه سبزی خشک در مواقع اضطراری استفاده کنید.

 

۶- خشک کردن سبزی روی بخاری

 

یکی از راحت‌ترین و معطرترین روش های خشک کردن سبزی در خانه، استفاده از بخاری است. طریقه خشک کردن سبزی روی بخاری بسیار ساده است، اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد این موضوع بدانید این است که بخاری شما باید روی کمتری درجه و یا شمعک قرار بگیرد. زیرا در غیر این صورت سبزی‌ها سیاه می‌شوند و می‌سوزند.

برای این کار باید سبزی‌های شسته شده را داخل سینی فلزی بریزید. سپس سینی را روی بخاری قرار دهید. اجازه دهید سبزی شما به آرامی خشک شود. در این مدت حتماً چندین بار سبزی‌ها را داخل سینی زیر و رو کنید تا کاملاً خشک شوند.

 

۷- خشک کردن سبزی‌های معطر با روش آویزان کردن

 

خشک کردن سبزی‌های معطر با روش آویزان کردن

 

یکی دیگر از بهترین روش‌های خشک کردن سبزی در خانه «آویزان کردن سبزی‌ها» است. در این روش باید سبزی‌ها را به خوبی بشویید و هم چند شاخه سبزی را به صورت دسته‌ای با نخ ببندید. سپس ساقه سبزی‌ها را به صورت وارونه در فضای آزاد و دور از نور خورشید آویزان کنید.

در این روش عطر سبزی‌ها بیشتر باقی می‌مانند و از همین رو بهتر است برای خشک کردن سبزی‌های معطر از روش آویزان کردن استفاده کنید.

 

۸- خشک کردن سبزیجات در میوه خشک‌کن

 

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن سبزیجات در منزل استفاده از «دستگاه میوه خشک‌کن» است. برای این کار باید سبزیجات را کمی خرد کنید. سپس مثل خشک کردن میوه آن‌ها را در طبقات مختلف میوه خشک‌کن قرار دهید و دستگاه را طبق دستورالعمل آن روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا سبزیجات کاملاً خشک شوند.

حتما بخوانید  ۱۴ روش سریع درمان تاول پا در اثر پیاده روی + پیشگیری و کاهش درد

مدت زمان خشک شدن سبزی در میوه خشک کن مثلا، طرز خشک کردن سبزی قورمه و شنبلیله، متفاوت است و بستگی به میزان آبدار بودن سبزی دارد.

 

علت سیاه شدن سبزی خشک چیست؟

 

علت سیاه شدن سبزی خشک چیست؟

 

مهم‌ترین علت سیاه شدن سبزی خشک قرار گرفتن سبزی‌ها در دمای بالا یا زیر نور مستقیم خورشید است. اگر با خودتان فکر می‌کنید که چگونه سبزی خشک‌ کنیم که سبز بماند بهتر است بدانید که خشک کردن سبزی با حرارت پایین  یا در سایه موجب می‌شود تا سبزی‌ها بعد از خشک شدن سبز بمانند و از طرفی ویتامین‌های خود را نیز بیشتر حفظ کنند.

 

طریقه نگهداری از سبزی خشک

 

بعد از خشک کردن سبزیجات در منزل باید آن‌ها را در ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای در بسته بریزید. سپس شیشه‌ها را در مکانی خشک و خنک قرار دهید. معمولاً سبزیجات خشک تا ۱ سال قابل نگهداری هستند و بعد از آن کیفیت خود را از دست می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: ترکیب و اندازه سبزی قورمه در شهرهای مختلف

 

نکاتی که باید برای تهیه سبزی خشک بدانید

 

نکاتی که باید برای تهیه سبزی خشک بدانید

 

*برای خشک کردن سبزی حتماً از سبزیجات تازه، سالم و سرحال استفاده کنید و قبل از خشک کردن سبزی‌های زرد و پلاسیده را جدا کنید.

*قبل از خشک کردن سبزیجات حتماً آن‌ها را با آب سرد بشویید و به خوبی آبکشی کنید. سپس سبزیجات را در آبکش بریزید و بعد از این که آب اضافی آن‌ها خارج شد، سبزی را خشک‌کنید.

*سبزیجات تا طوری خشک‌ کنید که آب آن‌ها کاملاً تبخیر شود و با فشار دست شکننده و ترد شوند.

*هیچگاه برای نگهداری سبزیجات خشک از شیشه نمناک استفاده نکنید، زیرا این کار موجب کپک زدن سبزی‌ها می‌شود.

*اگر خشک کردن سبزی در خانه از سبزی قورمه گرفته تا شنبلیله و شوید برایتان سخت است، می‌توانید انواع سبزی خشک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

*بهترین روش خشک کردن شوید در منزل این است که شویدها را بعد از شستن کاملاً خشک‌کنید و روی پارچه بریزید و در فضای آزاد و دور از نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد خشک کردن سبزی در منزل

 

تفاوت خشک کردن سبزیجات خرد شده با سبزی‌های سالم چیست؟

 

زمانی که سبزیجات به صورت خرد شده، خشک شوند، راحت‌تر و سریع‌تر خشک می‌شوند، اما ممکن است عطر سبزی شما کمتر شود.

 

چرا سبزیجات خشک شده کپک می‌زنند؟

 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد خشک کردن سبزیجات در منزل رعایت کنید، خشک شدن کامل سبزیجات است برای این کار باید در زمان خشک شدن چندین بر سبزیجات را زیر و رو کنید و بعد از این که همه سبزی‌ها خشک و شکننده شدند، آن‌ها را بسته‌بندی کنید.

 

چه سبزی‌هایی را می‌توان خشک کرد؟

 

شما می‌توانید انواع سبزی مثل نعنا، ریحان، مریم گلی، شوید، گشنیز، رزماری، سبزی قورمه، برگ سیر، شنبلیله، ترخون و آویشن را در خانه خشک‌ کنید.

 

بهترین روش طرز تهیه خشک کردن سبزی‌های معطر چیست؟

 

بهتر است سبزی‌های معطر را بعد از شستشو، بدون خشک کردن به صورت دسته‌ای ببندید و سپس در فضای آزاد آویزان کنید تا عطر خود را بهتر حفظ کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک