برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟ | مقدار مناسب آب، ترفند قد کشیدن و …

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟ | مقدار مناسب آب، ترفند قد کشیدن و …


20 تیر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟ | مقدار مناسب آب، ترفند قد کشیدن و ...

آیا می‌دانید مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی چقدر باید باشد؟ چه برنج ایرانی را بخواهید به صورت دمی یا کته‌ای درست کنید و چه به صورت آبکش، باید برنج را قبل از دم کشیدن، بجوشانید و بعد آن را دم کنید. اما اینکه چقدر برنج ایرانی باید بجوشد، جزو رموز آموزش پخت برنج ایرانی است که البته هم بر طعم و هم بر ظاهر برنج تاثیرگذار است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی به صورت آبکش و کته‌ای می‌پردازیم و عواملی را که بر آن تاثیر می‌گذارند، توضیح خواهیم داد.

 

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟

 

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟

 

مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی برای اینکه برنج‌ دم کشیده با دانه‌های جدا و کشیده داشته باشید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع برنجی که انتخاب می‌کنید، مدت زمان خیس کردن برنج در آب نمک قبل از جوشیدن، میزان اضافه کردن نمک به آب برنج، کهنه یا نو بودن برنج، حرارت زیر برنج و حتی اندازه قابلمه‌ای که برنج را در آن می‌جوشانید، از جمله عوامل موثر در مدت زمان جوشیدن برنج هستند.

در صورت تمایل انواع نمک، آب و  برنج ایرانی باکیفیت را با قیمت مناسب می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.

قبل از پخت برنج ایرانی، چقدر آن را خیس کنیم؟

 

قبل از پخت برنج ایرانی، چقدر آن را خیس کنیم؟

 

یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی، مدت زمانی است که برنج را قبل از جوشاندن در آب ولرم و نمک، خیس می‌کنید. بسته به نوع برنج ایرانی، یعنی تازه یا کهنه بودن آن، مدت زمان خیساندن برنج ایرانی، متفاوت خواهد بود. اگر برنج شما کهنه است، بعد از شستن برنج، حتما باید ۳ تا ۴ ساعت قبل از پخت، برنج در آب ولرم همراه با نمک خیسانده شود. از آن جایی که برنج کهنه با گذر زمان، رطوبت خود را از دست می‌دهد، در نتیجه نیاز به مدت زمان بیشتری برای خیساندن دارد تا هنگام پخت تمام دانه‌های برنج قد بکشند و باز شوند.

اما برنج تازه چون هنوز مقدار زیادی رطوبت در خود دارد، باید زمان کمتری برای خیساندن آن اختصاص داده شود تا بعد از پخت، کیفیت بهتری پیدا کند. حدود یک یا نهایت ۲ ساعت زمان برای خیساندن برنج ایرانی نو، کافی است. اگر بیشتر از این مقدار، برنج ایرانی تازه خیس بخورد، دانه‌‌های برنج در زمان پخت به هم می‌چسبد و برنجتان شفته می‌شود.

اگر برنج خود را زیاد از حد خیساندید، در هنگام جوشاندن آن، آب سرد بریزید و آبکش کنید تا برنج کمی خود را جمع کند و بیشتر له نشود. اما اگر برنج به‌اندازه جوشیده، به هیچ عنوان آب سرد نریزید چون باعث می‌شود برنج شما قد نکشد.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه میلک شیک بادام زمینی کافی شاپی و رژیمی

چقدر نمک به برنج ایرانی اضافه کنیم؟

 

چقدر نمک به برنج ایرانی اضافه کنیم؟

 

شاید جالب باشید بدانید نمکی که برای خیساندن برنج و جوشاندن آن استفاده می‌کنید، نقش مهمی در مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی دارد. اگر در هنگام خیس کردن برنج، نمک اضافه نکنید، احتمال این که دانه‌های برنج بعد از پخت، شل و وارفته شوند، بالا می‌رود. نمک باعث می‌شود برنج شکل و شمایل خودش را موقع پخت بیشتر حفظ کند.

علاوه بر این، نمکی که در زمان خیس کردن برنج، به آب اضافه می‌کنید، به خورد دانه‌های برنج می‌رود و برنج بعد از پختن، بی‌نمک نخواهد شد. برای خیساندن برنج جهت درست کردن برنج آبکش به ازای هر یک پیمانه برنج نصف قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید (منظور از پیمانه همان پیمانه پلوپز یا لیوان فرانسوی دسته‌دار است).

برای اینکه برنج‌تان بعد از پخت شور نشود، حتما آبی که برنج را در آن خیس کرده‌اید، خالی کنید، برنج را یک دور بشورید و بعد برنج را داخل قابلمه آب در حال جوش بریزید. وقتی برنج را داخل قابلمه ریختید، به ازای هر پیمانه نصف قاشق چای‌خوری نمک (یا بیشتر، به ذائقه شما بستگی دارد) نیز به آن اضافه کنید. اگر قبل از آبکش کردن برنج متوجه شدید که برنج شما شور شده است موقع آبکش کردن آب بیشتر روی برنج داخل آبکش بریزید.

در مورد برنج کته‌ای، این میزان نمک کمتر خواهد بود. چون آبی که برنج در آن جوشیده می‌شود، دور ریخته نمی‌شود و کل نمک آب، به خورد برنج می‌رود. در این صورت، فقط آبی که برنج را در آن خیس کرده‌اید، دور بریزید، دوباره آب اضافه کنید، چون نمک به خورد برنج رفته دیگر نمک لازم نیست. حالا برنج را در قابلمه‌ای که می‌خواهید آن را دم کنید، بریزید و کته کنید.

اندازه مناسب آب برای جوشیدن برنج ایرانی

 

اندازه آب برای جوشیدن برنج ایرانی

 

میزان آبی که برنج ایرانی را در آن می‌جوشانید، از موارد مهم است. در مورد برنج آبکش، برای هر پیمانه برنجی که خیس خورده باشد، یک پیمانه آب بریزید. ولی یک روش معمول و راحتی که وجود دارد این است که انگشتان خود را روی سطح برنج قرار دهید، آب باید تا دو بند انگشتتان را فرا گیرد. برای برنج کته‌ای، میزان آب باید به اندازه یک بند انگشت باشد. وقتی که آب داخل قابلمه بر اثر حرارت تبخیر شد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کرده و برنج را دم کنید.

اندازه قابلمه پخت برنج چقدر باید باشد؟

قابلمه پخت برنج را با توجه به تعداد پیمانه‌ها انتخاب کنید. مثلا برای پخت برنج برای ۴ نفر، یک قابلمه را که ظرفیت ۵ یا ۶ پیمانه برنج پخته داشته باشد، استفاده کنید تا برنج فضای کافی برای قد کشیدن داشته باشد. حدود دو سوم قابلمه را آب بریزید و روی اجاق‌گاز بگذارید. وقتی آب جوش آمد، آب برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، خالی کنید و برنج را داخل قابلمه بریزید.

حتما بخوانید  بررسی 6 تفاوت برنج ایرانی و خارجی | کدام بهتر است؟

برنج ایرانی چند دقیقه باید بجوشد؟

 

برنج ایرانی چند دقیقه باید بجوشد؟

 

زمان جوشیدن برنج ایرانی، بسته به نوع برنجی که دارید، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، میزان خیس کردن آن در آب ولرم و نمک، بر زمان جوشیدن برنج ایرانی، تاثیر می‌گذارد. از لحظه‌ ریختن برنج در آب جوش (یا جوشیدن برنج در حالت کته‌ای) تا هنگام آبکش کردن برنج، برنج برای جوشیدن به حدود ۸ تا ۱۲ دقیقه زمان نیاز دارد.

در زمان جوش خوردن (برنج حتما باید جوش بخورد یا به بیان ساده‌تر قل بخورد) چند بار برنج را با کفگیر هم بزنید و چند دانه از برنج برای تست بردارید. باید زمانی که برنج را بین دو انگشت له می‌کنید، سطح دانه‌ها نرم شده و داخل دانه، کمی سفت مانده باشد.

اگر از انواع برنج‌های ایرانی می‌خواهید آبکش کنید، برنج مدت‌زمان کمتری باید بجوشد چون ممکن است برنجتان شفته شود با این‌که دو ساعت نیز در آب خیس‌خورده باشد. اما معمولا برنج دانه بلند هندی، به مدت زمان بیشتری برای جوشیدن نیاز دارد.

چه کار کنیم که برنج در هنگام جوشیدن قد بکشد؟

برای خوب قد کشیدن برنج، می‌توانید در هنگام جوشیدن یک استکان آب سرد یا ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه کنید. در هنگام جوشیدن اگر چند قطره آبلیمو یا یک قاشق غذاخوری ماست یا دوغ محلی اضافه کنید، باعث سفیدتر شدن و نچسبیدن برنج می‌شود. البته اگر از برنج‌های مرغوب ایرانی استفاده کنید، با چنین مساله‌ای روبه‌رو نخواهید شد.

برای خرید روغن مایع، ماست، دوغ بدون گاز و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، اقدام کنید.

از کجا بفهمیم برنج دم کشیده است؟

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

از کجا بفهمیم برنج دم کشیده است؟

 

اگر زمان زیادی برنج را خیسانده‌اید، زمان دم کشیدن برنج هم کمتر می‌شود. اما اگر زمان کمی برنج شما خیس‌ شده باشد، به زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد. برنج در حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه، دم کشیده و پخته می‌شود. البته اگر برنج را زود آبکش کردید، برنج به زمان بیشتری برای دم کردن نیاز دارد. در کل بعضی ارقام برنج ایرانی، نیاز به زمان زیادی برای دم کشیدن ندارند و در حدود ۲۵ تا ۳۵ دقیقه‌، آماده می‌شوند و دم می‌کشند اما برخی از برنج‌ها به ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارند تا بپزند.

سوالات متداول

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد تا نرم شود؟

بسته به نوع برنج، مدت زمان جوشیدن برنج، از زمان قل خوردن برنج تا زمان آبکش کردن آن، بین ۸ تا ۱۲ دقیقه زمان نیاز دارد.

مدت زمان خیساندن برنج ایرانی چقدر باید باشد؟

اگر برنجتان تازه است، حدود ۱ ساعت یا نهایت ۲ ساعت زمان برای خیساندن برنج با آب نمک، کافی است. اگر برنج‌تان کهنه است، به حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای خیساندن برنج نیاز خواهید داشت.

 

کالابرگ الکترونیک