هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است | برای هر نفر چقدر برنج؟

هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است | برای هر نفر چقدر برنج؟


14 تیر 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است | برای هر نفر چقدر برنج؟

هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است؟ برای کسانی که هنوز اول راه آشپزی هستند یا می‌خواهند برای مهمانی‌ها و نذری‌هایشان برنج تهیه کنند، دانستن اینکه برای هر نفر چقدر برنج در نظر بگیرند، مهم است. این میزان برای برنج ایرانی و خارجی هم فرق دارد. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به این پرسش پاسخ می‌دهیم که هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است،‌ هر پیمانه برنج برای چند نفر است، چه عواملی بر اندازه‌گیری برنج برای هر نفر، تاثیر می‌گذارد و هر آنچه باید درباره اندازه گیری برنج برای هر نفر بدانید خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است؟

هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است

یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانی‌ها برنج است. برنج‌های ایرانی، هندی یا پاکستانی، پای ثابت سفره‌های ایرانی‌ها هستند و به صورت برنج چلو، انواع پلو، برنج کته یا در غذاهای مختلف کاربرد وسیعی دارند.

از طرفی آشپزی یکی از هنرهای تجربی است، یعنی هر چه تجربه بیشتری در آشپزی داشته باشید، ماهرتر می‌شوید. بنابراین اگر زیاد اهل پخت و پز نبوده‌اید یا حساسیت زیادی برای پخت برنج دارید، بهتر است بر اساس دستورالعمل و تجربه دیگران پیش بروید و در هنگام اندازه‌گیری برنج به موارد مختلف توجه کنید. ما در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت.

در صورت تمایل انواع برنج ایرانی باکیفیت را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۱ کیلو برنج‌ ایرانی برای چند نفر؟

معمولا برنج را بر اساس پیمانه (پیمانه پلوپز یا پیمانه برنجی) اندازه‌گیری می‌کنند. هر پیمانه برنج حدود ۱۵۰ گرم وزن دارد. هر ۱ کیلوگرم برنج حدود ۷ پیمانه برنجی را پر می‌کند. هر پیمانه پلوپز یا برنجی، برای ۱ نفر کافی است. پس به طور نرمال، هر کیلو برنج برای ۷ یا ۸ نفر مناسب است.

این یک حساب سرانگشتی برای اندازه‌گیری برنج برای هر نفر است و می‌توانید به عنوان معیار کلی در نظر داشته باشید. اما موارد دیگری هم هستند که می‌توانند منجر به بالا و پایین شدن این اعداد شوند. پس به این موارد برای دقت بیشتر پخت برنج، توجه کنید.

فرق انواع برنج ایرانی و خارجی در پخت

فرق انواع برنج ایرانی و خارجی در پخت

قبل از اینکه به پرسش «یک عدد دقیق برای اندازه‌گیری هر کیلو برنج برای چند نفر» جواب بدهیم، باید بدانید که برنج‌های ایرانی با برنج‌های خارجی که در کشور عرضه می‌شوند، مثل برنج هندی یا پاکستانی، از نظر پخت با هم فرق دارند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

برنج‌های ایرانی عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند ولی به اندازه برنج‌های خارجی قد نمی‌کشند یا به قول معروف، ری نمی‌کنند. هر چه برنج کمتر ری کند، باید میزان آن را بیشتر در نظر بگیرید. حتی خود برنج‌های ایرانی هم از نظر قد کشیدن و دانه بلند شدن بعد از پخت با هم فرق دارند.

برخی برنج‌های شمال مثل برنج هاشمی، طارم هاشمی، صدری و … جزو ارقام دانه بلند هستند و با به کار بردن ترفندهای قد کشیدن برنج ایرانی قد می‌کشند ولی باز هم از برخی برنج‌های خارجی کمتر قد می‌کشند. از طرفی برخی برنج‌های ایرانی کلا از ارقام دانه کوتاه هستند مثل برنج لنجان، عنبربو، طارم مازندران، علی کاظمی، کامفیروز و … .

بنابراین در زمان پخت این برنج‌ها باید به این نکته دقت کنید که نوع برنج دانه بلند یا دانه کوتاه، روی اندازه‌گیری آن برای هر نفر تا حدی تاثیر می‌گذارد.

تاثیر سن افراد بر اندازه گیری برنج برای هر نفر

هر چند به طور میانگین هر کیلو برنج ایرانی برای ۷ تا ۸ نفر کافی به نظر می‌‌رسد اما اینکه این نفرات، کودک، بزرگسال، زن یا مرد باشند هم، بر این عدد تاثیرگذار است. قطعا یک فرد بزرگسالان میزان غذای بیشتری نسبت به فرد خردسال یا مسن مصرف می‌کند.

برای افراد میانسال یا مسن، هر یک پیمانه برنج برای ۲ نفر در نظر گرفته می‌شود، در حالی که اگر این فرد، نوجوان و در سن رشد باشد، باید ۱/۵ پیمانه پلوپزی برنج در نظر گرفته شود. از طرفی برای آقایان نسبت به خانم‌ها، باید مقدار بیشتری برنج بپزید. پس قبل از پخت برنج، سن و جنسیت افراد را هم برای اندازه‌گیری میزان مناسب برنج، لحاظ کنید.

روش پخت برنج ایرانی

هر کیلو برنج برای چند نفر پلو میدهد

وقتی می‌خواهید برنج را برای تعداد افراد مشخصی طبخ کنید، قبل از خیساندن برنج به این موضوع دقت کنید که دقیقا چه غذایی می‌خواهید با برنج درست کنید. یعنی قرار است در کنار برنج انواع خورش یا انواع کباب سرو شود و برنج نقش چلو دارد، یا برنج را به صورت پلو و مخلوط مثل عدس پلو، لوبیا پلو و … می‌خواهید تهیه کنید. در همه این حالت‌ها اندازه برنج متغیر خواهد بود.

مثلا برخی افراد ترجیح می‌دهند کباب را با نان میل کنند یا برخی برنج را بیشتر از خورش و برخی کمتر از خورش میل می‌کنند. بنابراین در این حالت ممکن است هر کیلو برنج به جای ۷ تا ۸ نفر، برای ۱۰ تا ۱۲ نفر هم کفاف بدهد.

از طرفی وقتی قرار است برنج را به صورت پلویی دم کنید، از آن‌ جایی که همراه با برنج، مواد دیگری هم پخته می‌شوند، می‌توانید میزان برنج را کمتر در نظر بگیرید چون باید حجم برنج با حجم موادی که به آن افزوده می‌شود، محاسبه و در نظر گرفته شود. در این حالت هم هر کیلو برنج برای پلو (بسته به موادی که با آن مخلوط می‌شود) می‌تواند ۹ تا ۱۱ نفر را سیر کند.

ذائقه و اشتهای افراد

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای اندازه گیری برنج برای هر نفر، اشتهای افراد است. برخی افراد خوش‌اشتها و برخی دیگر کم‌اشتها هستند. اگر برنج را برای افراد خوش‌اشتها و به صورت چلویی درست می‌کنید، هر کیلو برنج را برای ۵ نفر در نظر بگیرید. برای افراد کم‌اشتها هر کیلو برنج ممکن است برای ۱۰ نفر یا حتی بیشتر هم جواب بدهد.

حتما بخوانید  خواص برنج ایرانی برای پوست | آموزش ۱۰ ماسک جادویی

فرهنگ غذایی افراد

شاید جالب باشد بدانید که برنج در کشورهای آسیایی به عنوان قوت غالب شناخته می‌شود، این موضوع در کشورهای آمریکایی، چندان صدق نمی‌کند. اروپایی‌ها برنج را در حجم کم سرو می‌کنند و هر کیلو برنج برای ۱۵ تا ۱۸ نفر کافی است. یعنی برای هر نفر ۶۰ گرم برنج. در حالی که در ایران این میزان به ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم برنج برای هر نفر می‌رسد.

سوالات متداول درباره هر کیلو برنج ایرانی برای چند نفر؟

هر ۱۰ کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است

هر ۱۰ کیلو برنج ایرانی برای چند نفر است؟

هر کیلو برنج ایرانی خام، حدود ۷ پیمانه برنج می‌شود. هر پیمانه برنج هم برای ۱ نفر در نظر گرفته می‌شود. هر ۱۰ کیلو برنج ایرانی حدود ۷۰ پیمانه برنج می‌شود و این میزان برنج برای ۷۰ نفر مناسب است.

برای ۵۰ نفر چند کیلو برنج لازم است؟

هر کیلو برنج برای ۷ تا ۸ نفر کافی است. برای ۵۰ نفر، ۷ کیلو برنج مناسب است.

برای ۲۰ نفر چند کیلو برنج در نظر بگیریم؟

اگر هر یک کیلو برنج برای ۷ تا ۸ نفر کافی باشد، برای ۲۰ نفر، حدود ۲/۵ کیلو برنج لازم دارید.

برای ۱۰۰ نفر چند کیلو برنج لازم است؟

برای ۱۰۰ تا ۱۱۰ نفر، حدود ۱۵ کیلو برنج کافی است. یعنی به ازای هر نفر، ۱۵۰ گرم برنج در نظر بگیرید. برای ۲۰۰ نفر این میزان را دو برابر کنید، یعنی به ۳۰ کیلو برنج ایرانی نیاز دارید.

هر پیمانه برنج ایرانی برای چند نفر است؟

هر پیمانه برنج، وزنی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ گرم (بسته به نوع برنج) دارد و هر پیمانه برای ۱ نفر کافی است.

چند پیمانه برنج برای ۴ نفر کافی است؟

هر پیمانه برنج بسته به ایرانی یا خارجی بودن فرق دارد. معمولا هر پیمانه برنج برای ۱ نفر در نظر گرفته می‌شود و برای ۴ نفر، ۴ پیمانه برنج کافی است. البته باید مواردی را که در بالا به آنها اشاره کردیم، مثل سن، جنسیت، اشتها، نوع برنج، روش پخت و … لحاظ کنید.

برای ۱۲ نفر چند پیمانه برنج در نظر بگیریم؟

بسته به مواردی که به آن اشاره شد، برای ۱۲ نفر می‌توانید ۱۰ تا ۱۲ پیمانه برنج در نظر بگیرید. اگر اشتهای افراد بالا است، می‌توانید این میزان را تا ۱۵ پیمانه هم افزایش دهید.

هر کیسه برنج برای چند نفر است؟

برنج‌ها در کیسه‌های ۱ تا ۱۰ کیلویی و حتی تا ۵۰ کیلویی برنج به بازار عرضه می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج برای ۷۰ نفر مناسب است و این معیار را می‌توانید برای وزن‌های دیگر کم یا زیاد کنید.

هر کیلو برنج برای چند نفر شله زرد میشه؟

اگر برنج اعلای ایرانی باشد، هر ۱ کیلو برنج، ۵۰ ظرف یک‌ نفره یکبار مصرف، شله زرد می‌دهد.

 

محصولات مرتبط