چقدر شکر برای مربا آلبالو کافی است | مقدار شکر براساس کیلو و پیمانه

چقدر شکر برای مربا آلبالو کافی است | مقدار شکر براساس کیلو و پیمانه


27 تیر 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چقدر شکر برای مربا آلبالو کافی است | مقدار شکر براساس کیلو و پیمانه

چقدر شکر برای مربا آلبالو کافی است؟ شکر جزو جدایی‌ناپذیر در طرز تهیه انواع مربا است. البته گاهی اوقات به جای شکر، می‌توانید از شیرین کننده‌های دیگر مثل نبات، عسل، شیره انگور، شیره خرما یا حتی شکر قهوه‌ای به جای شکر سفید استفاده کنید. اما در کل متداول‌ترین نوع شکر برای تهیه مربا، همان شکر سفید است. میزان شکر برای مربا آلبالو یا دیگر مرباها زمانی مهم می‌شود که اگر به درستی تنظیم نشود، موجب کپک زدن، شیرین شدن بیش از حد یا شیرین نشدن مربا به اندازه کافی می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما میزان شکر برای مربا آلبالو بر اساس وزن و پیمانه و تبعات استفاده از میزان نامناسب شکر در مربای آلبالو را به شما خواهیم گفت.

 میزان شکر برای مربا آلبالو به چه چیزهایی بستگی دارد؟

 میزان شکر برای مربا آلبالو به چه چیزهایی بستگی دارد؟

مهم‌ترین موضوع برای تنظیم مقدار مناسب شکر برای مربا آلبالو بستگی مستقیمی به میزان شیرینی یا ترشی آلبالوهایی دارد که می‌خواهید با آنها مربای آلبالو (طرز تهیه مربای آلبالو) درست کنید. آلبالوها بسته به میزان رسیده یا کال بودنشان، میزان ترشی متفاوتی دارند.

بنابراین قبل از اینکه آلبالوها را مربا کنید، آنها را بچشید، اگر آلبالوها نارس هستند، باید حداکثر میزان شکر برای مربا آلبالو را در نظر بگیرید و اگر آلبالوها شیرین باشند، حداقل میزان یا حد متوسط میزان شکر برای مربا آلبالو را در نظر بگیرید.

علاوه بر شیرینی و ترشی آلبالوها، موضوع دیگر، هسته‌دار یا بدون هسته بودن آلبالوها است. باید در نظر داشته باشید که اگر آلبالوها را با هسته وزن کنید، نسبت به وقتی که بدون هسته آنها را اندازه می‌گیرید، وزن بیشتری دارند.

گاهی اوقات در دستورهای آشپزی، اشاره‌ای به نسبت شکر به آلبالوی هسته‌دار یا نسبت شکر به آلبالوی بی‌هسته نمی‌شود. باید در نظر داشته باشید که هر ۱ کیلوگرم آلبالو، بیش از ۲۰۰ گرم هسته دارد. این میزان هسته را باید در میزان شکری که استفاده می‌کنید، لحاظ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش خوشمزه و گیاهی

برای خرید شکر و انواع مربا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

نسبت شکر و آلبالو در طرز تهیه مربا آلبالو بر اساس وزن

میوه آلبالو در حالت کلی جزو میوه‌های ترش است، بنابراین می‌توانید با خیال راحت موادی مثل آبلیمو یا جوهر لیمو را حذف کنید چون ترشی خود آلبالو، شیرینی بیش از حد مربای آلبالو را می‌گیرد و از شکرک زدن آن تا حدی جلوگیری می‌کند. البته غلظت مناسب مربا می‌تواند به جلوگیری از شکرک زدن آن کمک کند.

آلبالوها اگر خیلی ترش باشند و رنگ آنها به صورتی بزند، باید میزان شکر را بیشتر در نظر بگیرید. بنابراین به ازای هر ۱ کیلوگرم آلبالو ترش صورتی، به حدود  ۱ و نیم کیلوگرم شکر سفید نیاز خواهید داشت.

اگر آلبالو کاملا زرشکی و رسیده باشند، کمتر ترش هستند، بنابراین به ازای هر ۱ کیلوگرم آلبالو، به حدود ۱ کیلوگرم شکر سفید نیاز خواهید داشت.

میزان شکر برای مربا آلبالو، به صورت میانگین، بین ۹۰۰ گرم تا ۱ و نیم کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. حتی در برخی دستورها دو برابر میزان آلبالو، شکر اضافه می‌شود. اما این برای مربای آلبالویی است که می‌خواهید خیلی شیرین باشد و آلبالوها هم هسته داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های گرفتن هسته آلبالو و گیلاس

میزان شکر برای مربا آلبالو بر اساس پیمانه

میزان شکر برای مربا آلبالو بر اساس پیمانه

برای مربای آلبالو چقدر شکر بریزیم؟ حتما می‌دانید که همیشه ترازوی استاندارد با خطای کم در دسترس همه نیست، پس در این مواقع می‌توانید از پیمانه برای اندازه‌گیری میزان شکر برای مربای آلبالو کمک بگیرید.

اگر آلبالو خیلی ترش است و به طور کامل نرسیده، به ازای یک پیمانه آلبالو (هر پیمانه‌ای که می‌خواهید مثل لیوان، پیمانه استاندارد آشپزی و …)، یک و نیم برابر همان میزان، شکر  استفاده کنید. یعنی برای یک پیمانه آلبالو حدود یک و نیم پیمانه شکر در نظر بگیرید.

اگر آلبالوهایی که می‌خواهید مربا کنید، ترشی متعادل‌تری دارند و رسیده و زرشکی رنگ هستند، به ازای یک پیمانه آلبالو (هر پیمانه‌ای مثل لیوان، پیمانه استاندارد آشپزی و …)، همان میزان شکر یعنی یک پیمانه شکر استفاده کنید.

اگر شکر مربا کم باشد چه می‌شود؟

هر چند دلایل شکرک و کپک زدن مربا متعدد هستند اما، یکی از مهم‌ترین عوامل کپک زدن مربا،به اندازه نبودن میزان شکر آن برمی‌گردد. اگر میزان شکر را کمتر از حد معمول و نرمال در نظر بگیرید، مربا کپک می‌زند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به ۳ روش

البته نگهداری نادرست از مربا، استفاده از ظروف نامناسب و آلوده، خشک نبودن ظرف مربا، زدن قاشق خیس یا آلوده در مربا و … هم در کپک زدن مربا نقش مهمی‌ دارد.

اگر شکر مربا زیاد باشد چه می‌شود؟

اگر شکر مربا زیاد باشد چه می‌شود؟

شکرک زدن مربا یکی از معضلاتی است که بسیاری افراد در مواجهه با مرباهای خانگی یا کارخانه‌ای با آن مواجهند. شکرک زدن مربا به معنی خراب شدن آن نیست ولی اگر مربایتان شکرک زد، یعنی میزان غلظت مربای آلبالو یا هر مربای دیگری که درست کرده‌اید، کافی نبوده است.

اگر مربا به حد کافی نجوشد و زیادی غلیظ شود، بعد از مدت کوتاهی شکرک می‌زند. بنابراین باید دوباره مربای آلبالو را در قابلمه بریزید. به آن کمی آب اضافه کنید و بجوشانید تا به اندازه کافی غلظت پیدا کند. نگران نباشید، بعد از چند بار درست کردن مربای آلبالو یا هر آلبالوی دیگر، به یک حد نسبی برای اندازه‌گیری میزان شکر یا اندازه مناسب جوشاندن مربا می‌رسید.

بیشتر بخوانید: چه موقع شکر را به انواع مربا اضافه کنیم؟

سوالات متداول درباره مقدار مناسب شکر برای مربای آلبالو

برای یک کیلوگرم آلبالو، چقدر شکر بزنیم؟

برای یک کیلوگرم آلبالو، چقدر شکر بزنیم؟

میزان شکر برای مربا آلبالو در حد یک کیلوگرم آلبالو، اگر آلبالو‌ها ترش هستند ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ گرم و اگر آلبالوها ترشی کمتری دارند، حدود ۹۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم باید باشد.

برای مربا آلبالو، آلبالوها را با هسته وزن کنیم یا بدون هسته؟

در وزن‌های کم، هسته‌دار بودن یا نبودن آلبالوها، تاثیر چندان زیادی در میزان شکر ندارد اما اگر حجم آلبالوها زیاد است، بهتر است وزن آلبالوهای بدون هسته را بگیرید و بعد میزان شکر را بر اساس آن، تعیین کنید.

اگر شکر مربای آلبالو کم بود چه کنیم؟

اگر مربای آلبالو به حد کافی شیرین نبود، می‌توانید دوباره مربا را در قابلمه بریزید، مقداری شکر به آن اضافه کنید و دوباره مربا را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

 

محصولات مرتبط