۱۴ خواص آلبالو تازه برای سلامت بدن و زیبایی + طبع و مصلح آلبالو

۱۴ خواص آلبالو تازه برای سلامت بدن و زیبایی + طبع و مصلح آلبالو


23 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص آلبالو تازه

آلبالو (یا Prunus cerasus) که به عنوان گیلاس ترش یا گیلاس کوچک هم شناخته می‌شود، از خانواده گیلاس و یک گیاه یا درخت بومی اروپا و جنوب غربی آسیا است. آلبالو طعمی نزدیک به گیلاس شیرین (Prunus avium) دارد اما نسبت به گیلاس، اسیدی‌تر و تفاله یا گوشت ترش آن خوراکی است. در ضمن درخت آن هم کوتاه‌تر از گیلاس است. آلبالو را به عنوان یک میوه تابستانی به شکل‌های مختلف می‌توان در طرز تهیه شربت آلبالو، مربای آلبالو، کمپوت و به شکل خشک شده یا آلبالو خشکه به عنوان تنقلات یا در غذاهایی مثل آلبالو پلو به کار برد. اما این میوه خوشمزه و ترش، علاوه بر طعم خاص و بی‌نظیری که دارد، سرشار از فواید سلامتی است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی فواید و خواص آلبالو تازه برای سلامت بدن می‌پردازیم.

 

 

۱- خواص آلبالو برای کبد

 

خواص آلبالو برای کبد

 

آلبالو یکی از میوه‌های مفید برای تقویت و سلامت کبد است. در این میوه آنتی‌ اکسیدان‌هایی وجود دارند که به خوبی عمل سم‌زدایی و پاکسازی کبد را انجام می‌دهند. آلبالو یک گزینه عالی برای درمان کبد چرب غیرالکلی به شمار می‌رود.

 

۲- خواص آلبالو برای مردان

 

مصرف آلبالو برای مردان باعث تقویت نیروی جنسی می‌شود و قدرت باروری در مردان را افزایش خواهد داد. مردها می‌توانند آلبالو را به صورت دم کرده با عسل به عنوان یک نوشیدنی سرشار از خواص دارویی میل کنند.

 

۳- آلبالو و فواید آن برای درمان سرطان

 

علاوه بر ویتامین C و آنتوسیانین، آلبالو حاوی سه ماده شیمیایی مبارزه کننده با سرطان است. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان داده‌اند که این میوه تغییر سلولی (منجر به سرطان) را متوقف می‌کند. این مواد شیمیایی قدرتمند عبارتند از «پریلیل الکل»، «لیمونن» و «اسید الاژیک». این یعنی خوردن آلبالو بدن را در برابر سرطان سینه، ریه، کبد، پوست و روده بزرگ محافظت می‌کنند.

در این راستا، یک تست آزمایشگاهی، برای آزمایش پتانسیل آنتوسیانین‌های آلبالو ترش برای مهار رشد تومور روده در موش‌ها طی ماه مه ۲۰۰۳ انجام شد. محققان بر اساس نتایج دریافتند موش‌هایی که از رژیم غذایی آلبالو استفاده می‌کردند، آدنوم‌های کمتر و کوچک‌تری نسبت به موش‌هایی که از رژیم غذایی دیگر استفاده می‌کردند، داشتند.

آنتوسیانین‌های آلبالو همچنین رشد سلولی در سرطان روده بزرگ را در شرایط آزمایشگاهی کاهش دادند. این نتایج به طور قوی نشان دادند که آنتوسیانین آلبالو خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

 

۴- خواص آلبالو برای زنان باردار

 

آلبالو برای زنان باردار

 

آلبالو یک خوراکی مفید برای مصرف در دوران بارداری است و خوردن آن به سلامت مادر و جنین آسیبی وارد نمی‌کند. این میوه سرشار از فیبر است و از یبوست بارداری، مخصوصا در ماه‌های آخر، پیشگیری می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌های موجود در آلبالو، به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری کمک می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ ترش به روش گیلانی (رشتی) + ترکیب سبزی

علاوه بر این‌ها، ملاتونین آلبالو برای درمان بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب در زنان باردار مفید است. البته همه این مزیت‌ها در صورتی است که خانم‌های باردار در خوردن آلبالو زیاده‌روی نکنند.

 

۵- خواص آلبالو برای قلب

 

یکی از قوی‌‌ترین آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در آلبالو، «کوئرستین» نام دارد که یکی از وظایف آن، جلوگیری از بروز «استرس اکسیداتیو» در سلول‌های بدن است. در اثر فرآیند متابولیسم در بدن، رادیکال‌‌های آزاد تکثیر می‌شوند و تجمع زیاد آنها در بدن موجب بروز استرس اکسیداتیو می‌شود. در نتیجه این فعل و انفعالات، به پروتئین‌ها، DNA و غشای سلول‌‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌شود.

این آسیب‌‌ها موجب تغییر عملکرد سلول یا مرگ آن می‌شود. «کوئرستین» موجود در آلبالو جزو خوراکی‌هایی است که از بروز بیماری‌های قلبی که در اثر تجمع رادیکال‌های آزاد یا افزایش کلسترول بد رخ می‌دهند، جلوگیری می‌کند.

 

۶- تاثیر مصرف آلبالو بر دیابت

 

برای مشاهده میزان تاثیر آلبالو بر بیماری دیابت، آنتوسیانین‌های آلبالو در رابطه با مقاومت دیابت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق نشان داد این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به بدن در تولید انسولین کمک کنند و در تنظیم سطح قند خون مفید باشند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۴، آلبالو جزو میوه‌هایی است که هم برای افراد دیابتی و هم برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند، مفید است.

 

۷- خواص آلبالو برای غلظت خون و فشار

 

فواید آلبالو برای غلظت خون و فشار

 

آلبالو مقدار زیادی پتاسیم و آنتی‌ اکسیدان دارد و به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی و مفید برای فشار خون و گرفتگی عروق شناخته می‌شود. همچنین به خاطر وجود ویتامین C، در سلامت رگ‌ها نقش مهمی دارد. علاوه بر این، کوئرستین در سلامت و پاکسازی عروق به عنوان یک ماده ضد انعقادی نقش مهمی بازی می‌کند.

 

۸- آلبالو برای ورزشکاران و تناسب اندام

 

در کسانی که ورزش و فعالیت‌های جسمی انجام می‌دهند، خوردن آب آلبالو می‌تواند دردهای ناشی از کشیدگی ماهیچه‌ها را درمان کند. آلبالو در بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها و کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی پس از ورزش در دوچرخه‌سواران و دونده‌های ماراتن نقش موثری دارد و باعث برطرف شدن سریع‌تر این مشکلات جسمی در ورزشکاران می‌شود.

نتایج یک تحقیق نشان داده است دونده‌‌هایی که در هفت روز منتهی به مسابقه از آب آلبالو استفاده کرده بودند، سه برابر کمتر درد عضلانی را در طول مسابقه و بعد از آن احساس کردند. این موضوع ثابت می‌کند مواد موجود در آلبالو بر قدرت و مقاومت ماهیچه‌ها تاثیر مثبتی داشته است.

 

۹- آلبالو برای زیبایی پوست

 

آلبالو برای زیبایی پوست

 

از آن جایی که آلبالو سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌های قوی است، استفاده از ماسک آن می‌تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک کند. ماسک آلبالو به جوانسازی و آبرسانی پوست کمک می‌کند و با رفع لکه‌ها و تیرگی‌ها، پوستی شاداب و روشن را به ارمغان می‌آورد. همچنین از ماسک آلبالو برای رفع جوش و آکنه استفاده می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ساندویچ ماکارونی ساده و پنیری به سبک قدیمی + فیلم

 

۱۰‌- ماسک آلبالو برای صورت

 

برای درست کردن ماسک آلبالو، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آلبالو را بشویید و هسته آ‌نها را بگیرید. گوشت آلبالو را پوره و له کنید. چند قطره آبلیمو و یک سفیده تخم مرغ را به مواد بیفزایید و هم بزنید. ماسک آماده شده را به مدت ربع ساعت تا ۲۰ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس آن را بشویید.

 

۱۱- آلبالوی تازه برای مو

 

آلبالو از میوه‌های سرشار از آهن است که جریان خون در پوست سر را افزایش داده و ریزش مو را متوقف می‌کند. برای این که پوست و ریشه موهایتان را با آلبالو تقویت کنید، موهایتان را با آب آلبالو ماساژ داده و بشویید. این کار به درخشان شدن موهایتان کمک می‌کند.

 

۱۲- تنظیم خواب با آلبالوی تازه

 

تنظیم خواب با آلبالوی تازه

 

آلبالو غنی از ملاتونین و تریپتوفان است و به بهبود کیفیت خواب شبانه کمک می‌کند. تریپتوفان مثل یک ملاتونین عمل می‌کند و برای داشتن خواب راحت مفید است. در بزرگسالان، خوردن آب یا عصاره آلبالو بی‌خوابی را بهبود می‌بخشد و به عبارت دیگر یکی از روش‌های طبیعی بهبود خواب است.

 

۱۳- خواص آلبالو برای لاغری

 

به خاطر وجود فیبر کافی در آلبالو، این میوه در صورتی که به اندازه مصرف شود، می‌تواند به کاهش وزن و لاغر شدن کمک کند. افرادی که قصد لاغری دارند، می‌توانند از خواص آلبالو تازه، آلبالو خشکه، انواع اسموتی با آلبالو و … در رژیم خود استفاده کنند.

 

۱۴- خواص آلبالو در طب سنتی

 

آلبالو در طب سنتی

 

آلبالو از میوه‌های خوشمزه‌ای است که طبع سرد و خشک دارد و برای افراد با مزاج گرم، مفید است. این میوه به دفع حرارت بدن، رفع تشنگی، غلطت خون و صفرا کمک می‌کند و چربی‌های شکمی را از بین می‌برد.

در کسانی که در تابستان احساس عطش می‌کنند، شربت آلبالو یکی از بهترین نوشیدنی‌ها است. همچنین از خواص آب آلبالو می‌توان برای دفع سنگ کلیه و از بین بردن مواد صفراوی استفاده کرد.

مصرف آلبالو تازه در طب سنتی برای آرامش اعصاب و رفع سوء هاضمه توصیه شده است. همچنین می‌تواند عملکرد روده و دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و به عنوان یک میوه ملین به درمان یبوست کمک کند.

دفع سنگ کلیه، رفع مشکل سنگ کیسه صفرا، از بین بردن نارسایی کبدی و التهاب و ورم کلیه از دیگر خواص آلبالو تازه در طب سنتی است. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک پماد برای رفع دردهای عضلانی استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه عوارض آلبالوی تازه روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

 

طبع و مصلح آلبالو در طب سنتی چیست؟

 

آلبالو تازه در طب سنتی، طبع سرد و خشک دارد و برای گرم مزاجان مناسب است. افرادی که مزاج سرد دارند، بهتر است این میوه‌ را همراه با چاشنی‌های با طبع گرم میل کنند. مصلح آلبالو، عسل است.

 

چطور از آلبالو برای لاغری استفاده کنیم؟

 

برای لاغری و کاهش وزن می‌توانید آلبالو را به صورت تازه، آب آلبالو، به شکل خشک شده یا آلبالو خشکه، استفاده در اسموتی یا حتی در سالاد به کار ببرید.

 

منابع: kayawell/organicfacts

کالابرگ الکترونیک