۲۲ خواص آب برنج (لعاب برنج) برای لاغری، چاقی صورت، لک و موخوره و …

۲۲ خواص آب برنج (لعاب برنج) برای لاغری، چاقی صورت، لک و موخوره و …


13 تیر 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۲ خواص آب برنج (لعاب برنج) برای لاغری، چاقی صورت، لک و موخوره و ...
فهرست محتوا پنهان

آب برنج یکی از مفیدترین مواد طبیعی برای زیبایی و سلامت پوست، مو و بدن است. اما اغلب افراد از این خواص مفید لعاب برنج آگاه نیستند و خیلی راحت آن را دور میریزند. استفاده از آب برنج برای زیبایی پوست و مو قرن‌ها پیش در آسیا آغاز شد. به نظر می‌رسد خانم‌های آسیایی اولین افرادی بودند که به خواص جادویی آب برنج برای مراقبت از مو و پوست پی بردند. بد نیست بدانید خواص آب برنج که روتین پوستی خانم‌های کره‌ای است تنها به رشد موها و محافظت از پوست صورت خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید از آب برنج برای افزایش سوخت و ساز بدن، درمان مشکلات مربوط به معده و حتی آبیاری گیاهان و به عنوان غذای نوزاد نیز استفاده کنید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد مهم‌ترین خواص لعاب برنج بدانید آشنا شوید.

 

چند روش طرز تهیه آب برنج (لعاب برنج)

 

طرز تهیه آب برنج

 

آب برنج یا لعاب برنج در واقع به آب باقی مانده از پخت برنج بعد از آبکش کردن گفته می‌شود. در برخی مواقع از آبی که برنج در آن خیس می‌خورد نیز به عنوان آب برنج استفاده می‌شود. این آب حاوی کربوهیدرات و مواد مغذی زیادی است. این مواد مغذی هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می‌شوند.

به طور کلی برای تهیه آب برنج چندین روش مختلف وجود دارد:

  • در اولین روش برای تهیه آب برنج باید برنج را به خوبی بشویید و مطمئن شوید که هیچ آلودگی در آن باقی نمانده است. سپس مقداری آب به برنج اضافه کنید و آن را بجوشانید تا زمانی که برنج کمی نرم شود و زمان آبکش کردن آن فرا برسد. آب برنج را در ظرف جداگانه نگه دارید. سپس اجازه دهید این آب خنک شود. حال می‌توانید از این آب برای درخشش پوست و موهای خود استفاده نمایید.
  • در روش بعدی برای تهیه لعاب برنج میتوانید برنج را به خوبی بشویید و سپس آن را برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل آب قرار دهید. سپس این آب را جدا نموده و از آن برای پوست، مو یا آبیاری گیاهان استفاده نمایید. برای تهیه آب برنج باید از برنج ایرانی باکیفیت استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای درست کردن آب برنج این است که آن را به خوبی بشویید و سپس برنج را در مقداری آب قرار دهید و اجازه دهید برای دو روز در آب بماند. سپس آب را صاف کرده و از آن برای مصارف موضعی، خوردن یا آبیاری گیاهان استفاده نمایید. فراموش نکنید که برای نگهداری آب برنج باید آن را در یخچال قرار دهید تا بتوانید از مهم‌ترین خواص آب برنج بهره‌مند شوید.

خواص لعاب برنج ایرانی

لعاب برنج ایرانی خواص زیادی برای سلامت بدن دارد. در طب سنتی ایرانی از لعاب برنج به عنوان ماسک صورت و مو استفاده می‌شود. برخی نیز لعاب برنج را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند. لعاب برنج ایرانی به دلیل کیفیت بالای برنج فواید بیشتری نسبت به برنج‌های دیگر دارد.

نکته مهمی که در مورد این لعاب وجود دارد این است که لعاب برنج باید از برنج‌های ارگانیک و طبیعی تهیه شود. از مهم‌ترین خواص لعاب برنج ایرانی می‌توان به شفاف شدن پوست و درخشندگی موها، از بین بردن التهاب پوست و بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به آرامش ذهن اشاره کرد.

فواید خوردن آب برنج برای افزایش سیستم ایمنی بدن و متابولیسم

 

خواص خوردن آب برنج برای افزایش سیستم ایمنی و متابولیسم

 

از مهمترین خواص آب برنج می‌توان به افزایش سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن اشاره کرد. آب برنج برای بهبود ایمنی بدن نقش مهمی دارد و از بدن ما در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آب برنج می‌تواند سلامت عمومی بدن را تضمین نموده و با افزایش متابولیسم، سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

حتما بخوانید  3 روش طرز تهیه بوقلمون | سرخ شده، بریان و چلو گوشت

خوردن آب برنج یبوست را درمان می‌کند

 

خوردن آب برنج یبوست را درمان می کند

 

یکی دیگر از خواص خوردن آب برنج مربوط به پیشگیری از یبوست است. اگر از یبوست رنج می‌برید، خوردن آب برنج می‌‌تواند به شما کمک کند تا علائم یبوست و سایر مشکلات گوارشی را برطرف کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۸ ماده غذایی برای رفع یبوست و هضم غذا

استفاده از آب برنج برای کمک به آرامش ذهن و بدن

 

استفاده از آب برنج برای کمک به آرامش ذهن و بدن

 

آب برنج می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش و شادابی بیشتری را تجربه کنید. از مهم‌ترین خواص خوردن آب برنج این است که دارای فواید تسکین٬دهنده برای آرامش ذهن و جسم است. شما می‌توانید از آب برنج در وان حمام استفاده کنید و ببینید که چگونه موجب افزایش احساس آرامش و شادابی در شما می‌شود.

خواص خوردن لعاب برنج برای درمان اسهال

 

خواص خوردن آب برنج  برای درمان اسهال

 

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص خوردن لعاب برنج مربوط به درمان اسهال در بزرگسالان و نوزادان است. اگر به دل پیچه یا اسهال مبتلا شده‌اید یا نوزاد شما از این مشکل رنج می‌برد، می‌توانید مقداری لعاب برنج جوشیده شده مصرف کنید تا این مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف شود.

فواید آب برنج برای از بین بردن لکه‌های پوستی

 

فواید آب برنج برای از بین بردن لکه های پوستی

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب و همچنین افزایش سن می‌تواند لکه‌های تیره رنگ روی پوست شما ایجاد کند. استفاده از آب برنج روی پوست موجب کاهش این لکه‌های قهوه‌ای رنگ خواهد شد. از مهم‌ترین خواص آب برنج برای پوست، روشن‌تر شدن پوست صورت و از بین بردن این لکه‌ها است.

برای استفاده از آب برنج برای پوست تنها لازم است که یک پنبه را در آب برنج فرو ببرید و سپس روی لکه‌های صورت و بدن خود را ماساژ دهید. استفاده مداوم از آب برنج بر روی پوست می‌تواند این لکه‌ها را به مرور از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم ضد آفتاب

افزایش حالت ارتجاعی پوست از مهم‌ترین فواید آب برنج

 

 افزایش حالت ارتجاعی پوست از مهم ترین فواید آب برنج برای پوست

 

آب برنج سرشار از ویتامین‌های E، C، A، اسید فنولیک و فلاونوئیدها است و می‌تواند حالت ارتجاعی و کشسانی پوست را افزایش دهد و از پیری و افتادگی آن جلوگیری کند. از طرف دیگر آب برنج موجب آبرسانی و حفظ رطوبت پوست شما نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی پیشگیری از پیری زودرس پوست

محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید با آب برنج

لعاب برنج می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. از طرف دیگر شما می‌توانید برای درمان آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی نیز از آب برنج استفاده کنید. استفاده مداوم از آب برنج می‌تواند به بسته شدن منافذ باز پوست نیز کمک زیادی کند.

بهترین روغن های گیاهی برای سفت شدن پوست

جلوگیری از سرطان پوست از دیگر فواید لعاب برنج برای پوست

 

جلوگیری از سرطان پوست از دیگر فواید آب برنج برای پوست

 

آنتی اکسیدان‌های موجود در آب برنج می‌تواند لطافت پوست شما را بیشتر کند و موجب رشد و بازسازی سلول‌های پوستی شود. همچنین وجود آنتی اکسیدان در آب برنج می‌تواند از بروز سرطان پوست نیز جلوگیری نماید.

جلوگیری از آکنه و جوش با ماسک آب برنج

 

جلوگیری از آکنه و جوش از دیگر فواید آب برنج برای پوست

 

یکی دیگر از مزایای آب برنج برای پوست صورت این است که به شما کمک می‌کند تا با جوش‌ها و آکنه‌های مقاوم مقابله کنید. نشاسته موجود در لعاب برنج برای دفع بیماری‌های پوستی و همچنین از بین بردن جوش و التهابات پوست بسیار مؤثر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل انواع جوش و روش درمان

از بین بردن وزی مو از مهم‌ترین فواید آب برنج

 

از بین بردن وزی مو از مهم ترین فواید آب برنج برای مو

 

اگر موهای شما وز شده است و به راحتی حالت نمی‌گیرد، آب برنج می‌تواند زیبایی موهایتان را به آن بازگرداند. وجود ماده‌ای به نام «اینوزیتول» در آب برنج به کاهش اصطکاک و وز شدن مو کمک زیادی می‌کند و حالت زیباتری‌ به موهای شما می‌بخشد.

براق شدن موها از مهم‌ترین خواص لعاب برنج برای مو

 

براق شدن موها از مهمترین خواص لعاب برنج برای مو

 

یکی دیگر از فواید آب برنج برای مو مربوط به براق و درخشان شدن موهای شما است. استفاده از ترکیب گلاب و آب برنج روی موها می‌تواند درخشندگی موهای شما را تا میزان زیادی افزایش دهد. برای این کار می‌توانید این ترکیب را روی موهایتان اسپری کنید.

جلوگیری از موخوره از دیگر فواید آب برنج برای مو

 

جلوگیری از موخوره از دیگر فواید آب برنج برای مو

 

اگر انتهای موهای شما دو شاخه شده و یا تار موهای شما ناسالم و بریده بریده به نظر می‌رسد، برای درمان موخوره مو استفاده از آب برنج می‌تواند با تغذیه موها باری دیگر سلامت را به آن‌ها بازگرداند. برای بهره‌‌مند شدن از این خواص آب برنج برای مو تنها لازم است که انتهای موهای خودتان را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب برنج قرار دهید و سپس موها را با آب ولرم یا خنک بشویید.

نرم شدن موها از مهم‌ترین خواص لعاب برنج برای مو

 

نرم شدن موها از مهمترین خواص آب برنج برای مو

 

اگر احساس می کنید موهای شما خشک و شکننده شده است، استفاده از آب برنج می‌تواند نرمی وصف ناپذیری به موهای شما بدهد. آب برنج سرشار از نشاسته و مواد مغذی است از همین رو برای نرم کردن موهای خشک بسیار مؤثر عمل می‌کند. برای این کار می‌توانید از اسپری آب برنج برای مو استفاده کنید و سپس موهایتان را بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بشویید.

خوردن آب برنج باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

آب برنج در بالا بردن سطح انرژی شما تأثیر زیادی دارد و از طرف دیگر با هیدراته کردن بدن به کاهش وزن و حفظ آب بدن کمک زیادی می‌کند. به علاوه آب برنج موجب تقویت و هضم غذا می‌گردد و با رفع یبوست و بهبود وضعیت گوارش موجب کاهش وزن نیز می‌‌شود.

حتما بخوانید  34 فوت و فن کباب کوبیده | رازهای نریختن و خشک نشدن کوبیده

خواص آب برنج برای پوست چرب

 

خواص آب برنج برای پوست چرب

 

آب برنج یک تونر خانگی فوق‌العاده برای تنظیم چربی پوست است و می‌تواند به از بین بردن چربی بیش از حد پوست کمک زیادی کند. در بسیاری از کشورهای آسیایی از آب برنج هم به صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود و هم آن را به عنوان یک نوشیدنی میل می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آب برنج می‌تواند التهاب پوست را از بین ببرد و به سلامت پوست‌های چرب کمک زیادی کند.

خواص آب برنج برای چاقی صورت

آب برنج سرشار از نشاسته است و از همین رو می‌تواند به چاقی صورت کمک کند. استفاده از آب برنج موجب جوانسازی و صاف شدن پوست شما می‌شود و به بهبود جریان خون در پوست صورت کمک می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص آب برنج برای چاقی صورت بهتر است آن را هم به صورت موضعی مصرف کنید و هم بنوشید.

فواید آب برنج به عنوان کود برای رشد و تقویت گیاهان

 

فواید آب برنج به عنوان کود برای رشد و تقویت گیاهان

 

آب برنج علاوه بر فوایدی که برای پوست مو و بدن ما دارد، می‌تواند به رشد گیاهان نیز کمک کند و همانند یک کود ارگانیک عمل کند. نشاسته و مواد مغذی موجود در آب برنج موجب شادابی و طراوت بخشیدن به گل‌ها و گیاهان می‌شود. به منظور بهره‌‌مند شدن از فواید آب برنج برای گیاهان می‌توانید دو روز در هفته گیاهانتان را با آب برنج سرد آبیاری کنید. بعد از یک ماه شاهد افزایش رشد گیاهان و همچنین شادابی و طراوت آن‌ها خواهید شد. توجه داشته باشید که به منظور استفاده از خواص آب برنج برای گلدان باید از آب برنجی استفاده کنید که بدون نمک و روغن باشد.

لعاب برنج برای نوزاد

اگر قصد دارید غذا دادن به نوزاد بالای شش ماه خود را شروع کنید این کار را در هفته نخست با لعاب برنج شروع کنید. به این لعاب برنج نمک، روغن، نبات یا هیچ افزودنی دیگری اضافه نکنید، آب و برنج کافی است. اما چطور برای نوزاد لعاب برنج درست کنیم؟

  • برای تهیه لعاب برنج برای نوزاد باید دو قاشق غذاخوری برنج ایرانی نیم‌دانه را با یک لیوان آب در یک قابلمه بریزید و بگذارید برنج‌ها خوب بپزند و آب برنج غلیظ بشود. وقتی که برنج کاملا پخت و کمی آب در ظرف باقی ماند شعله گاز را خاموش کنید. برنج را از صافی ریز رد کنید تا فقط لعاب برنج باقی بماند. صبر کنید کمی لعاب سرد شود و سپس به اندازه یک قاشق غذاخوری به نوزاد بدهید.

روش‌های استفاده از آب برنج برای پوست

شما می‌توانید از آب برنج به روش‌های مختلفی برای پوست صورت خود استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های استفاده از آب برنج برای پوست آشنا شوید.

۱- استفاده از آب برنج به عنوان تونر پوست

همان‌طور که گفتیم آب برنج یک تونر طبیعی برای پوست است. برای استفاده از آب برنج به عنوان تونر فقط لازم است که یک پنبه را به آب برنج آغشته کنید و آن را به آرامی روی صورت خود بکشید.

۲- استفاده از آب برنج به عنوان ماسک پوست

شما می‌توانید آب برنج را با سایر مواد مغذی برای پوست ترکیب کنید و از آن به عنوان ماسک روی پوست صورت خود استفاده نمایید. این ماسک را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس صورتتان را با آب بشویید.

۳- استفاده از آب برنج به عنوان پاک کننده پوست صورت

 

استفاده از آب برنج به عنوان پاک کننده پوست صورت

 

برای تمیز کردن پوست و نرم و لطیف شدن آن می‌توانید مقداری آب برنج روی پوست صورت خود بمالید و برای چند دقیقه پوستتان را ماساژ دهید. سپس صورتتان را با آب سرد بشویید.

۴- استفاده از لعاب برنج به عنوان اسکراب

اگر قصد دارید از لعاب برنج به عنوان اسکراب لایه‌برداری پوست خود استفاده کنید، می‌توانید مقداری برنج پخته را نیز با لعاب آن ترکیب کنید. این خمیر را روی پوست خود ماساژ دهید. استفاده از اسکراب آب برنج می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و درخشندگی و لطافت بیشتر به پوست شما می‌بخشد.

۵- آب برنج یخ زده برای پوست

یک روش دیگر برای استفاده از خواص آب برنج استفاده از آن به صورت قالب یخ زده است. شما می‌توانید از یخ آب برنج روزانه ۲ بار برای درمان لک صورت استفاده کنید. آب برنج را در قالب یخ بریزید تا یخ بزند. آب برنج یخ زده را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا جذب پوست شود. استفاده از این یخ فقط تا سه روز امکان‌پذیر است و بعد از سه روز باید دوباره با آب برنج یا لعاب برنج قالب یخی درست کنید.

سوالات متداول

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو چگونه است؟

طریقه استفاده از آب برنج برای پوست و مو بسیار ساده است. برای این کار تنها باید با استفاده از آب برنج و یک مقدار پنبه صورت خود را تمیز کنید و یا موهای خودتان را به آب برنج آغشته کنید. یک روش دیگر هم این است که آب برنج یا لعاب برنج را بنوشید.

مضرات آب برنج برای مو چیست؟

استفاده بیش از اندازه از آب برنج برای موها موجب شکستگی مو می‌شود. از طرف دیگر ماسک آب برنج برای موهایی که بیش از حد نازک و شکننده هستند، چندان مناسب نیست.

آب برنج چند دقیقه روی پوست بماند؟

اگر از آب برنج به عنوان ماسک صورت استفاده می‌کنید، باید از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه آن را روی پوست خود قرار دهید و درنهایت پوست را آبکشی کنید.

 

منبع: parenting.firstcry

کالابرگ الکترونیک