۳۳ نکته مهم خرید و نگهداری ماهی قرمز عید | غذا و روش مراقبت

۳۳ نکته مهم خرید و نگهداری ماهی قرمز عید | غذا و روش مراقبت


7 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
33 نکته مهم خرید و نگهداری ماهی قرمز عید | غذا و روش مراقبت

برای نگهداری و افزایش طول عمر ماهی قرمز عید چه باید بکنیم؟ هر چند ماهی قرمز یا ماهی گلی جزو سین‌های اصلی سفره هفت سین نیست ولی به مرور جای پای خود را در این سفره محکم کرده است. ماهی‌های قرمز هم زیبایی سفره را دوچندان می‌کنند و هم به عنوان یک موجود زنده، یادآور سرزندگی و حیات هستند. تا انتهای این مقاله از مجله کوروش در سرویس سبک زندگی با ما همراه باشید تا به شما نکات خرید و نگهداری ماهی قرمز عید را آموزش بدهیم. چون قرار است با خرید هر کدام از این ماهی‌ها، مسئولیت مراقبت از آن‌ها را هم به عهده بگیرید.

 

 

ماهی قرمز از چه نژادی است؟

 

ماهی قرمز از چه نژادی است؟

 

ماهی قرمز با نام علمی «Carassius auratus auratus» از نژاد کپورچه‌ها است که به عنوان‌های ماهی طلایی، ماهی گلی و ماهی حوض هم شناخته می‌شود. این ماهی در اصل همه‌چیزخوار و زیستگاه اصلی آن، سیبری و جنوب شرقی آسیا است.

چینی‌ها اولین بار، نزدیک به هزار سال پیش، اهلی‌سازی این ماهی را به عهده گرفتند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ماهی قرمز هفت سین یک سنت چینی است یا خیر را بخوانید.

 

در انتخاب ماهی قرمز عید باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

 

۱- انتخاب درست ماهی اولین نکته مهم در هنگام خرید ماهی قرمز عید است. ماهی‌های عید باید قبل از هر چیز سالم و سرحال باشند. از بین ماهی‌هایی که انتخاب می‌کنید، به شکل ظاهری ماهی توجه کنید. بهتر است ماهی اندازه کوچکی داشته باشد، حدود ۱ تا ۲ بند انگشت سایز مناسبی برای ماهی است.

 

۲- در مرحله بعد به بدن ماهی توجه کنید. روی تن ماهی نباید آثاری از فرورفتگی و برآمدگی غیرمعمول وجود داشته باشد. پولک‌های ماهی باید یکدست و سالم و بدون هیچ زخم، آثار قرمزی و سفیدی باشند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- به قسمت دم ماهی نگاه کنید. باله‌ها و دم ماهی قرمز عید باید یک تکه باشند و دچار پارگی و خراش نشده باشند.

 

۴- چشم‌های ماهی قرمز هم باید شفاف و بدون تورفتگی و بیرون زدگی باشد. در ضمن در نهایت بهتر است ماهی‌ قرمزی را بخرید که رنگ شفاف و درخشانی دارد.

 

نکات مهم در نگهداری ماهی قرمز عید

 

نکات مهم در نگهداری ماهی قرمز عید

 

برای مراقبت از ماهی گلی یا ماهی قرمز عید، باید به موارد متعددی دقت کنید. شرایط نگهداری و خورد و خوراک ماهی قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است. پس حتما به این موارد دقت کنید.

 

ظرف مناسب برای نگهداری ماهی

 

۵- قبل از خرید ماهی قرمز عید، باید به فکر یک مکان مناسب برای نگهداری از آن باشید. اگر هنگام خرید، ماهی را در پاکت‌های فریزری می‌‌اندازید، بیش از ۲ ساعت ماهی را در این شرایط نگه ندارید.

 

۶- میزان آب باید به اندازه ۱/۳ فضای پاکت و ۲/۳ بقیه آن باید هوا باشد. در سریع‌ترین زمان ممکن ماهی را به ظرف مناسب منتقل کنید.

 

۷- معمولا ماهی‌های قرمز در آکواریوم یا تنگ نگهداری می‌شوند. بین آکواریوم و تنگ، طبیعتا انتخاب آکواریوم معقول‌تر است ولی اگر تجهیزات لازم و فضای مناسب ندارید، تنگ ماهی گزینه بعدی است. برای تنگ ماهی سعی کنید نمونه‌ای را انتخاب کنید که دهانه آن گشاد باشد، چون اکسیژن بیشتری به ماهی می‌رسد و عمر آن طولانی‌تر خواهد شد.

حتما بخوانید  لیست 8 مورد از بهترین انواع پاک کننده سطوح سرامیک، چوبی و ...

 

۸- سایز تنگ ماهی باید به اندازه‌ای باشد که حدود ۱۰ لیتر آب را در خود جای دهد. کمترین فضا برای نگهداری ماهی گلی، ظرفی با گنجایش ۵/۵ لیتر آب است. این فضا و آب برای یک ماهی مناسب است و هر چه تعداد ماهی‌ها بیشتر باشد، به فضا و آب بیشتری نیاز است.

 

۹- یادتان باشد هر بار که می‌خواهید تنگ ماهی قرمز را بشویید، از هیچ شوینده شیمیایی برای شستن استفاده نکنید. هفته‌ای یک یا دو مرتبه، تنگ ماهی قرمز را بشویید و آلودگی‌ها را پاک کنید.

 

۱۰- کف تنگ ماهی قرمز را سنگریزه‌های طبیعی بریزید. سنگریزه‌های مصنوعی و رنگی برای داخل تنگ چندان مناسب نیستند. دقت کنید که سنگریزه‌های لبه‌های تیز نداشته باشند تا ماهی را زخمی نکنند. میزان این سنگریزه‌ها را زیاد در نظر نگیرید. در ضمن این سنگریزه‌ها را قبل از ریختن در تنگ، بشویید.

 

۱۱- می‌توانید از گیاهان طبیعی در تنگ ماهی قرمز استفاده کنید ولی حتما در مورد آن تحقیق کنید تا باعث ایجاد مسمومیت برای ماهی قرمز عید نشوند.

 

آب مناسب برای نگهداری ماهی قرمز

 

۱۲- آبی را که برای نگهداری ماهی قرمز در نظر می‌گیرید، باید بدون کلر باشد. برای خارج شدن کلر، آب را به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار دهید.

 

۱۳- حدود ۱/۳ یا ۱/۴ از میزان آب قبلی ماهی را در یک ظرف دیگر نگه دارید. برای عوض کردن آب، یک باره آب را عوض نکنید. بعد از تمیز کردن ظرف، همان میزان آب قدیمی و ماهی را در تنگ تمیز بریزید و به آن آب جدید بدون کلر اضافه کنید.

 

دمای مناسب برای آب ماهی قرمز عید

 

۱۴- مکان قرار دادن ظرف ماهی قرمز عید نباید در جای خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. از قرار دادن تنگ در کنار بخاری یا در یخچال خودداری کنید.

 

۱۵- ماهی‌های گلی را در مجاورت تابش مستقیم نور آفتاب قرار ندهید، ولی ظرف آن را جایی بگذارید که سیکل طبیعی شبانه‌روز، یعنی شب و روز را متوجه شوند.

 

۱۶- دمای مناسب آب و محیط برای نگهداری ماهی قرمز عید، حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است ولی نباید به آن‌ها شوک دمایی وارد کنید. مثلا ماهی قرمز را از دمای ۱۵ درجه به دمای ۲۵ درجه منتقل نکنید.

 

اسم غذای مناسب برای ماهی قرمز عید

 

غذای مناسب برای ماهی قرمز عید

 

۱۷- همانطور که گفته شد، معمولا ماهی‌های گلی را به عنوان ماهی همه‌چیز‌خوار هم می‌شناسند اما قرار نیست هر چیزی که دم دستتان رسید، داخل تنگ ماهی بیندازید به امید این‌که ماهی آن را بخورد و مشکلی پیدا نکند.

 

۱۸- غذای ماهی قرمز عید از کجا بخریم؟ بهترین و مطمئن‌ترین غذا برای این ماهی‌ها، «غذای گلد فیش» (gold fish) است. گلد فیش را از فروشگاه‌های آکواریوم می‌توانید تهیه کنید. حتی انواع مختلف غذای ورقه‌ای یا توپی ماهی هم به عنوان غذای مناسب برای ماهی‌ قرمز عید وجود دارند که می‌توانید با مشورت فروشندگان متخصص آن‌ها را خریداری کنید.

 

۱۹- اما اگر می‌خواهید از غذای خانگی خودتان به ماهی‌ها بدهید، حتما به خاطر داشته باشید که غذاهایی مثل برنج پخته که به روغن آغشته شده‌اند، برای این ماهی‌ها اصلا مناسب نیستند. اگر از خرده نان استفاده می‌کنید، هر روز اضافه‌های نان مانده در تنگ را خارج کنید تا باعث آلوده شدن آب ماهی نشوند.

 

۲۰- از دیگر انواع مواد غذایی که در خانه می‌توانید به ماهی‌ قرمز عید بدهید، شامل کلم بروکلی آبپز شده و نخود فرنگی پوست گرفته و آبپز شده است. در این مورد هم بعد از غذا دادن، اضافه غذا را بیرون بیاورید.

 

۲۱- ماهى قرمز بایستى با غذاهاى کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود.

۲۲- برای رعایت تنوع غذایی ماهی‌ قرمز می‌توان از دل و جگر خام و تازه گوسفند به مقدار بسیار کم یا سفیده تخم‌مرغ آب‌پز شده در بعضی از وعده‌ها به صورت بسیار ریز و قطعه قطعه شده استفاده کرد. افزودن میگوی آب شور به غذا نیز ممکن است برای ماهی‌های قرمز جوان سودمند باشد.

حتما بخوانید  6 مرحله آموزش کمک‌ های اولیه در حوادث خانه تکانی منزل

 

۲۳- مقدار غذای ماهی قرمز باید به اندازه‌ای باشد که اضافه غذا در آب نماند و همه غذاها بعد از ۵ دقیقه تمام شوند.

 

۲۴- می‌توانید در ۲ تا ۳ نوبت به ماهی‌های قرمز، البته در حجم بسیار کم غذا بدهید.

 

ماهی گلی چند روز بدون غذا زنده می‌ماند؟

 

۲۵- معمولا ماهی قرمز تا یک هفته بدون غذا می‌توانند زنده بمانند ولی اگر در ایام تعطیلات عید به مسافرت می‌روید، حتما مسئولیت نگهداری ماهی را به فرد یا افراد مطمئن بسپارید. در غیر این صورت، ماهی را به فروشگاه‌های آکواریوم بدهید تا با شرایط مناسب از آن‌ها مراقبت کنند.

۲۶- از انداختن و رها کردن ماهی‌ها در معابر و جوی‌های آب هم خودداری کنید چون ماهی‌ها در این شرایط جان خود را از دست خواهند داد.

 

برای نگهداری ماهی به چه نکات بهداشتی باید توجه کرد؟

 

برای نگهداری ماهی به چه نکات بهداشتی باید توجه کرد؟

 

۲۷- تا حد ممکن به ماهی قرمز دست نزنید چون احتمال بروز حساسیت در برخی افراد وجود دارد.

 

۲۸- بعد از عوض کردن آب ماهی، دست خود را با صابون یا مایع دستشویی بشویید.

 

۲۹- مراقب باشید که کودکان دست خود را در تنگ ماهی فرو نبرند و به صورت خود نزنند. در صورت بروز هر گونه حساسیت با ماهی و تماس با آن، به پزشک مراجعه کنید.

 

۳۰- اگر ماهی قرمز شما بیماری خاصی دارد، حتما با افراد متخصص مشورت کنید تا راهکارها و داروهای لازم را به شما معرفی کنند.

 

نگهداری ماهی گلی با ماهیان دیگر

 

نگهداری ماهی گلی با ماهیان دیگر

 

برای نگهداری از ماهی گلی به همراه ماهی‌های دیگر، قبل از اضافه کردن آنها به آکواریوم یا تنگ ماهی، حتما به این موضوع دقت کنید که ماهی گلی با بعضی ماهی‌ها سازگاری ندارد. مثلا «ماهی‌های فایتر» باید به تنهایی نگه داشته شوند و کنار ماهی‌های قرمز عید نباشند. حتما زمانی‌که ماهی‌ها را می‌‌خرید، از فروشنده اطلاعات کافی بگیرید.

 

نگهداری ماهی قرمز در یخچال

 

برخی افرادی بر این باورند نگهداری ماهی قرمز در یخچال ایده خوبی برای زنده نگه داشتن آن است. اما این باور بسیار اشتباه است. هنگامی که ماهی را در یخچال می‌گذارید، دمای آب کاهش پیدا کرده و همین اقدام باعث محدود شدن فعالیت‌های معمول ماهی می‌شود. ب

ه عبارتی نیاز ماهی به انرژی و غذا به صفر می‌رسد. بنابراین تاکید می‌شود خانواده‌ها به هیچ عنوان این کار را انجام ندهند چون نه تنها عمر ماهی با این کار بهبود پیدا نمی‌کند بلکه تنها به حالت سکون در می‌آید. ناگفته نماند این شوک حرارتی بی‌شک باعث نابودی ماهی قرمز نیز می‌شود.

 

پاشیدن نمک روی ماهی قرمز بی حال

 

پاشیدن نمک روی ماهی قرمز بی حال موضوع رایج دیگری است که برخی از افراد برای زنده نگه داشتن ماهی قرمزشان انجام می‌دهند. نمک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده، ضدباکتری، ضدقارچ، ضد انگل و ضد استرس برای ماهی‌ها استفاده می‌شود.

اگر دلیل بی‌حالی ماهی قرمز عید، وجود باکتری در خون ماهی باشد، نمک پاشیدن باعث بهبود حال ماهی بیمار نمی‌شود، اما می‌توان هفته‌ای یک‌بار ماهی را در آب نمک ضدعفونی کرد تا از ابتلا به بسیاری از بیماری در امان باشد.

 

سوالات متداول

 

ماهی‌ قرمز عید چقدر عمر می‌کند؟

 

ماهی‌ قرمز عید چقدر عمر می‌کند؟

 

عمر این ماهی‌ها در شرایط متعادل و مناسب به طور متوسط به ۱۵ تا ۴۰ سال می‌رسد.

 

اسم غذای ماهی قرمز عید چیست؟

 

غذای گلدفیش بهترین غذا برای ماهی‌ قرمز عید است.

 

غذای ماهی قرمز در خانه چیست؟

 

می‌توانید به آن‌ها خرده نان، کلم بروکلی و نخود فرنگی آبپز شده بدون پوست هم بدهید.

 

دادن سویا به ماهی باعث مرگ قرمز آن نمی‌شود؟

 

خیر. سویا یکی از بهترین منابع تغذیه برای ماهی‌ها است و حتی در استخرهای پرورش ماهی نیز از سویا برای غذا دادن به ماهی‌ها استفاده می‌شود.

 

آیا ماهی قرمز باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود؟

 

خیر. هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این ویروس توسط ماهی‌ قرمز در دست نیست.

 

کالابرگ الکترونیک