۱۴ روش تشخیص و تست عسل طبیعی و اصل

۱۴ روش تشخیص و تست عسل طبیعی و اصل


25 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های تشخیص و تست عسل طبیعی از تقلبی
فهرست محتوا پنهان

عسل یکی از مفیدترین مواد غذایی است که مزیت های زیادی برای سلامت دارد. وجود آنتی اکسیدان های قوی و مواد مغذی مختلف در عسل موجب تقویت سلامت بدن می شود و مزیت های زیادی برای بدن دارد. اما با این حال این مزیت ها تنها مربوط به عسل های اصل و طبیعی است. امروزه در بازار عسل های زیادی به فروش می رسند که هیچ کدام از این خاصیت ها را ندارند و با خوردن آن ها چیزی جز ضرر و زیان به بدن شما وارد نمی رسد. شناخت راه های تشخیص عسل اصل می تواند به شما کمک کند تا از شر عسل های تقلبی و مضر در امان بمانید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با ۱۴ روش تشخیص عسل طبیعی و اصل از عسل تقلبی آشنا شوید.

 

 

عسل طبیعی چیست؟

 

عسل طبیعی چیست؟

 

عسل طبیعی به عسل خالصی گفته می شود که مستقیماً از زنبورهای عسل تهیه می شود و تنها برای بسته بندی به کارخانه ها منتقل می شود. زنبورهای عسل برای تولید این عسل های ارگانیک از شهد طبیعی گل ها تغذیه می کنند. از همین رو خوردن خواص زیادی برای بدن دارد.

 

عسل تقلبی چیست؟

 

عسل تقلبی چیست؟

 

عسل تقلبی که معمولاً ظاهر و طعمی شبیه به عسل طبیعی دارد، یک ماده دست ساز و جعلی است که بسیاری افراد آن را به جای عسل طبیعی به فروش می رسانند.

 

راه های تشخیص عسل اصل و تقلبی

 

راه های تشخیص عسل اصل و تقلبی

 

عسل طبیعی و اصل را چگونه بشناسیم؟ عسل های تقلبی تفاوت های زیادی با عسل های طبیعی دارند. روش های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی هم متفاوت است. برخی اوقات تنها با بررسی ظاهر و چشیدن طعم عسل به راحتی نمی توانید اصل یا تقلبی بودن یک عسل را تشخیص دهید. اما چگونه عسل اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ گاهی لازم است برای این کار از تست های خاصی برای تشخیص عسل طبیعی استفاده کنید. در ادامه به مهم ترین روش های تشخیص عسل طبیعی و اصل از تقلبی اشاره شده است.

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ خواص درمانی عسل و طبقه بندی انواع عسل «

 

۱- چسبندگی عسل تقلبی با عسل طبیعی متفاوت است

یکی از راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی مقدار چسبندگی آن است. اگر مقداری عسل طبیعی و ارگانیک را بین دو انگشتانتان لمس کنید، به هیچ عنوان حالت چسبنده ندارد. اما عسل تقلبی چون با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی ساخته می شود، حالتی چسبناک دارد.

 

۲- بافت عسل طبیعی و تقلبی با هم فرق دارد

 

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۵ اسموتی خوشمزه و مقوی تابستانی برای روزهای گرم

بافت عسل طبیعی و تقلبی با هم فرق دارد

 

عسل طبیعی  از نظر بافت انسجام بیشتری نسبت به عسل تقلبی دارد. زمانی که عسل طبیعی را از یک ظرف به ظرف دیگر انتقال می دهید، معمولاً غلیظ است و به سرعت منتقل نمی شود. در حالی که عسل تقلبی راحت تر از یک ظرف به ظرف دیگر منتقل می شود و حرکت آن سریع تر است.

 

۳- برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی به رایحه آن توجه کنید

عسل طبیعی بویی ملایم و گلی دارد. این بو با گرم شدن و خنک شدن کمی تغییر می کند. اما عسل تقلبی معمولاً بوی خاصی ندارد. گاهی اوقات بوی عسل تقلبی کمی مایل به ترشی است. برای درک بهتر این موضوع باید یک بار عسل طبیعی و تقلبی را بو کرده باشید تا راحت تر بتوانید معنی این بوها را درک کنید.

 

۴- یک روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی این است که آن را گرم کنید

 

برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی آن را گرم کنید

 

گرم کردن عسل یک روش ساده برای تشخیص عسل طبیعی و واقعی است. برای این کار باید مقداری عسل را گرم کنید و به واکنش آن دقت کنید. عسل طبیعی بعد از گرم شدن به هیچ عنوان کف نمی کند. اما زمانی که مقداری عسل تقلبی را گرم کنید، متوجه خواهید شد که عسل حالتی کفی پیدا می کند و روی آن پر از حباب می شود. این روش یک راهکار ساده برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی است.

 

۵- برای تشخیص عسل واقعی مقداری از آن را روی نان بگذارید

 

برای تشخیص عسل واقعی مقداری از آن را روی نان بگذارید

 

یکی دیگر از راه های تشخیص عسل اصل این است که مقداری عسل را روی نان پخش کنید. عسل طبیعی بعد از حدود ۶۰ ثانیه سفت می شود. اما عسل تقلبی نه تنها سفت نمی شود، بلکه موجب نرم شدن نان نیز می شود. اگر عسل با قرار گرفتن روی نان سفت نشد، پس باید بدانید که این عسل تقلبی است.

 

۶- برای شناسایی عسل اصل از تست عسل طبیعی با آب سرد استفاده کنید

 

برای شناسایی عسل اصل از تست عسل طبیعی با آب سرد استفاده کنید

 

در روش تشخیص عسل طبیعی با آب سرد تنها لازم است مقداری عسل را داخل آب بریزید. عسل طبیعی به راحتی در آب سرد حل نمی شود و حالتی غوطه ور پیدا می کند. اما عسل تقلبی با چند بار هم زدن به سادگی در آب حل خواهد شد. برای انجام این تست می توانید از آب گرم نیز استفاده کنید. با قرار دادن یک قاشق عسل داخل آب گرم متوجه می شوید که نتیجه چه خواهد بود. عسل تقلبی در طول چند ثانیه به راحتی در آب حل می شود. اما عسل طبیعی هیچگاه به این سرعت در آب حل نخواهد شد.

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

۷- برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی از تست چوب کبریت استفاده کنید

 

یکی دیگر از روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی این است که تست «چوب کبریت» را انجام دهید. در این تست یک چوب کبریت را به عسل آغشته کنید. حالا کبریت را روشن کنید. اگر کبریت به راحتی روشن شد، پس احتمالاً عسل شما طبیعی است. به طور معمول عسل تقلبی به دلیل داشتن رطوبت مانع روشن شدن کبریت می شود. می توانید این تست را با دستمال کاغذی یا شمع نیز انجام دهید. برای این کار باید یک دستمال یا فتیله شمع را کاملاً به عسل آغشته کنید. سپس آن را روشن کنید و ببینید آیا به راحتی روشن می شود یا خیر.

 

۸- یکی از راه های تشخیص عسل اصل این است که به ناخالصی های آن توجه کنید

 

از راه های تشخیص عسل اصل این است که به ناخالصی های آن توجه کنید

 

به طور معمول عسل ارگانیک دارای ناخالصی های کوچکی است. اگر تنها کمی به بافت عسل طبیعی توجه کنید متوجه ذرات گرده و رنگی در آن می شوید. اما عسل تقلبی کاملاً شفاف است و بافتی یکدست و صاف دارد.

حتما بخوانید  بهترین راه های درمان آنفولانزا جدید و فصلی

 

۹- عسل طبیعی موجب ایجاد لکه روی پارچه سفید نمی شود

 

یکی از راحت ترین روش ها برای تشخیص عسل واقعی و خوب از عسل بد این است که یک قطره از آن را روی پارچه سفید بریزید. زمانی که عسل طبیعی روی پارچه سفید بریزد، روی آن لکه ایجاد نمی کند. حالا اگر یک قطره عسل تقلبی را روی یک پارچه سفید بریزید متوجه می شوید که به راحتی موجب ایجاد لکه روی پارچه می شود.

 

۱۰- برای تشخیص عسل واقعی و طبیعی از تست زرده تخم مرغ استفاده کنید

 

 برای تشخیص عسل واقعی از تست زرده تخم مرغ استفاده کنید

 

این تست یکی از شگفت انگیزترین راه های تشخیص عسل اصل است. برای انجام این تست باید مقداری عسل را با یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید و خوب هم بزنید. آنقدر مواد را هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند. اگر عسل طبیعی باشد، زرده تخم مرغ درست شبیه زمانی می شود که پخته است. در حالی که در ترکیب زرده تخم مرغ و عسل تقلبی هیچ واکنشی اتفاق نمی افتد و چنین حالتی رویت نمی شود.

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ روش تشخیص هندوانه قرمز و رسیده «

 

۱۱- از روش تشخیص عسل طبیعی با سرکه استفاده کنید

 

 از روش تشخیص عسل طبیعی با سرکه استفاده کنید

 

اگر بعد از انجام چند تست هنوز هم فکر می کنید از کجا بفهمیم عسل طبیعی است یا تقلبی بهتر است این آزمایش را هم انجام دهید. برای این کار باید ابتدا مقداری عسل را با آب ترکیب کنید. حالا ۴ تا ۵ قطره سرکه به آن اضافه کنید. اگر با اضافه کردن سرکه کف ایجاد شود، پس عسل شما خالص نیست.

 

۱۲- برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی مقدار از آن را سرازیر کنید

 

برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی مقدار از آن را سرازیر کنید

 

یکی دیگر از راه های تشخیص عسل اصل این است که مقداری از آن را از انگشت یا یک قاشق سرازیر کنید. اگر عسل به راحتی سرازیر می شود، پس بهتر است بدانید که این عسل خالص نیست و نمی تواند ارگانیک باشد. عسل طبیعی به راحتی سرازیر نمی شود و آهسته فرو می ریزد.

 

۱۳- برای تشخیص عسل تقلبی مقداری از آن را روی حوله کاغذی بریزید

 

اگر عسل با آب رقیق نشده باشد و اصل باشد، زمانی که آن را روی حوله کاغذی می ریزید، جذب نمی شود و اثر مرطوب از خود به جای نمی گذارد. برای دیدن خیسی دستمال می توانید به پشت دستمال نگاه کنید. جذب شدن عسل یا ایجاد حالت خیسی روی دستمال نشان دهنده این است که این عسل با شربت های قند رقیق شده و خالص نیست.

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید گوشت و مرغ سالم به روش حرفه ای ها «

 

۱۴- برای تشخیص عسل اصل از مورچه ها کمک بگیرید

 

برای تشخیص عسل اصل از مورچه ها کمک بگیرید

 

مورچه ها عاشق عسل تقلبی و قند موجود در آن هستند. اما بهتر است بدانید که هیچگاه به سمت عسل طبیعی نمی آیند. عسل خالص به هیچ عنوان حشرات و مورچه ها را به سمت خود جذب نمی کند. به هر حال عده زیادی از افراد این روش تشخیص عسل اصل را به هیچ عنوان قبول ندارند و معتقد هستند که مورچه ممکن است به سراغ هر چیز شیرینی مثل عسل نیز برود.

 

بیشتر بخوانید » راه های تشخیص دل و جگر سالم «

 

جمع بندی نهایی

 

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، راهکارهای زیادی برای تست و تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود دارد. اما به هر حال امکان خطا یا تشخیص اشتباه در همه این روش ها وجود دارد. بهتر است برای تهیه عسل حتماً از فروشندگان معتبر و برندهای شناخته شده خرید کنید.

 

منابع: albeena، pulselive

 

کالابرگ الکترونیک