۳ آموزش کاشت سبزه هسته نارنج در خاک، آب و با پوست

۳ آموزش کاشت سبزه هسته نارنج در خاک، آب و با پوست


13 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 آموزش کاشت سبزه هسته نارنج در خاک، آب و با پوست

کاشت سبزه هسته نارنج و سایر مرکبات برای سبزه عید این روزها به دلایل محیط زیستی رایج شده است. با اینکه کاشت سبزه عید بیشتر با حبوباتی مثل عدس مرسوم است اما کاشت سبزه با دانه مرکبات هم بسیار پرطرفدار و زیبا است. طرز تهیه سبزه عید با هسته نارنج و فوت و فن‌های آن را می‌دانید؟ بهترین زمان کاشت سبزه هسته نارنج کی است و طریقه سبز کردن سبزه نارنج در آب و خاک به چه صورت است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش ساده کاشت سبزه نارنج برای سفره هفت سین آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاشت سبزه هسته نارنج پاسخ خواهیم داد.

 

 

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

 

آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

 

سبزه نماد تولد دوباره طبیعت و یکی از اصلی‌ترین سین‌های سفره هفت سین است که معمولاً به روش‌های مختلف و با استفاده از دانه‌ها و غلات متفاوت تهیه می‌شود. یکی از زیباترین انواع سبزه برای هفت سین، سبز کردن هسته نارنج است.

شما می‌توانید بعد از کاشت این سبزه آن را در گلدان بزرگ‌تر بکارید و بعد به باغچه منتقل کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل سبز کردن هسته نارنج آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خیساندن هسته نارنج

 

در اولین مرحله از طرز تهیه سبزه عید با هسته نارنج باید هسته‌های سالم نارنج را جدا کنید و به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرف آب قرار دهید تا خیس بخورد.

 

مرحله دوم؛ جدا کردن پوست هسته نارنج

 

جدا کردن پوست هسته نارنج

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بعد از این که هسته نارنج را برای یک روز خیس کردید، در این مرحله از کاشت سبزه نارنج باید به آرامی و بدون این که به هسته‌ها آسیب وارد کنید، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس برای این که هسته‌ها خشک نشوند، آن‌ها را داخل ظرف آب بریزید.

 

مرحله سوم؛ کاشتن هسته نارنج در خاک

 

کاشتن هسته نارنج در خاک

 

بعد از جدا کردن پوست هسته نارنج باید یک گلدان مناسب برای سبز کردن سبزه نارنج انتخاب کنید. ته گلدان را سوراخ کنید. سپس مقداری خاک در گلدان بریزید. هسته‌ها را با فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم با دقت در عمق ۲ سانتی‌متری گلدان بکارید.

 

مرحله چهارم؛ ریختن خاک و سنگریزه روی هسته نارنج

 

بعد از کاشت هسته نارنج در گلدان در این مرحله از آموزش کاشت سبزه هسته نارنج برای عید مقداری خاک و سپس کمی سنگریزه روی هسته‌ها بریزید و سطح آن‌ها را بپوشانید.

 

مرحله پنجم؛ قرار دادن گلدان سبزه نارنج در محل مناسب

 

قرار دادن گلدان سبزه نارنج در محل مناسب

 

بعد از این که مراحل کاشت سبزه نارنج کامل شد، آن را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها دهید. بهتر است تا ۱۰ روز اول روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار با اسپری به دانه‌ها آب دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه شیرینی پاپیونی در فر و بدون فر + آموزش خمیر هزارلا

 

مرحله ششم؛ جوانه زدن سبزه هسته نارنج

 

گلدان را در مکان مناسب قرار دهید و از آن مراقبت کنید. معمولاً هسته نارنج بعد از ۱۴ تا ۳۰ روز جوانه می‌زند. در این روزها سعی کنید هر روز دانه را با اسپری آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید.

 

چرا هسته نارنج بکاریم؟

 

چرا هسته نارنج بکاریم؟

 

به طور معمول برای درست کردن سبزه عید از گندم و برخی از انواع غلات و حبوبات استفاده می‌شود که بعد از ۱۳ روز عید شروع به پوسیدگی و خراب شدن می‌کند. از طرفی ریختن این سبزه‌های پوسیده موجب زشت شدن محیط اطراف ما و از بین بردن مقدار زیادی منبع غذایی می‌شود.

از همین رو در چند سال اخیر پیشنهاد شده است که به جای استفاده از این نوع سبزه‌ها از هسته نارنج و مرکبات استفاده شود. ماندگاری این سبزه‌ها بسیار زیاد است و امکان انتقال آن‌ها به داخل خاک و کاشت یک نهال پرتقال و نارنج نیز به راحتی وجود دارد.

به علاوه با این روش شما می‌توانید در روز سیزده به در به جای دور ریختن سبزه‌های پوسیده عید، یک نهال زیبا و سبز به طبیعت هدیه دهید و با این کار به محیط زیست نیز کمک کنید.

 

بهترین زمان کاشت سبزه نارنج

 

زمان کاشت سبزه نارنج

 

به طور معمول جوانه زدن نارنج بین ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد و این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما وابسته است. معمولاً بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج حدود ۳۰ روز قبل از تحویل سال است؛ یعنی برای کاشت سبزه نارنج از اواخر ماه بهمن باید اقدام کنید.

اگر برای کاشت سبزه هسته نارنج حداقل ۱ ماه زودتر اقدام کنید، قطعاً تا شب عید و لحظه تحویل سال سبزه‌های زیباتر و پرتری خواهید داشت. بد نیست بدانید جوانه‌های نارنج کم کم بزرگ خواهند شد و به نهال تبدیل می‌شوند و بعد از ۲ سال می‌توانید آنها را به باغچه منتقل کنید.

 

آموزش کاشت سبزه نارنج با پوست

 

جدا کردن پوست هسته نارنج موجب می‌شود تا سبزه شما زودتر رشد کند و بزرگ شود. اما اگر چند ماه زودتر در فکر درست کردن سبزه نارنج افتاده‌اید، بهتر است که هسته‌های نارنج را بدون جدا کردن پوست دور آن سبز کنید. برای این کار باید ۳ تا ۴ روز هسته های نارنج را در آب بخیسانید.

سپس آن‌ها را داخل دستمال نخی و نم داری قرار دهید و در مکانی گرم و نورگیر بگذارید. اجازه دهید ۲ تا ۳ هفته هسته‌ها داخل آب بمانند و در این مدت هر روز آن‌ها را با اسپری خیس کنید. بعد از جوانه زدن هسته‌های نارنج می‌توانید آن‌ها را داخل خاک بکارید.

 

روش سبز کردن سبزه نارنج در آب

 

روش سبز کردن سبزه نارنج در آب

 

برای درست کردن سبزه نارنج در آب باید برای ۲ روز دانه‌های نارنج را در آب بریزید و بعد پوست آن‌ها را جدا کنید. حالا یک ظرف شیشه‌ای را پر از آب کنید. کف یک ظرف پلاستیکی چند سوراخ ایجاد کنید و آن را روی ظرف شیشه‌ای قرار دهید.

حالا ظرف پلاستیکی سوراخ دار را رو ظرف شیشه‌ای پر از آب قرار دهید. دانه‌های نارنج را داخل ظرف سوراخ‌دار بریزید. سپس یک پارچه نخی روی دانه‌ها قرار دهید و آن را هر روز اسپری کنید. بعد از این که دانه‌ها رشد کردند و ریشه دادند، ریشه‌ها از داخل سوراخ وارد آب می‌شوند.

حتما بخوانید  10 مدل طرز تهیه شیرینی عید بدون فر ساده و کم هزینه

در این شرایط دیگر نیازی به آبیاری سبزه نیست و سبزه شما از آب ظرف زیری سیراب می‌شود. برای کاشت سبزه نارنج در تنگ ماهی نیز باید درست به همین روش عمل کنید.

 

نکات در مورد کاشت سبزه نارنج و مرکبات

 

نکات در مورد کاشت سبزه نارنج و مرکبات

 

*جدا کردن پوست هسته نارنج موجب می‌شود تا جوانه‌های نارنج زودتر رشد کنند.

 

*بعد از کاشت نارنج حواستان باشید که خاک گلدان همیشه مرطوب باشد و با اسپری خاک را مرطوب کنید.

 

*سبزه نارنج در آب به خوبی رشد نمی‌کند و برای بزرگ شدن باید آن را در خاک بریزید.

 

*در طرز تهیه سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج بهتر است از خاک معمولی سبک و خاک برگ استفاده کنید. به منظور سالم‌تر ماندن خاک بهتر است کمی زغال نیز به خاک برگ اضافه کنید. بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج استفاده از ترکیب ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس با ۳۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی برای زیر گلدان است.

 

*بعد از بزرگ شدن جوانه‌ها می‌توانید تا ۲ سال آن را در گلدان نگه دارید و سپس به باغچه منتقل کنید.

 

*تا زمان جوانه زدن هسته نارنج گیاه برای رشد به نور و دمای مناسبی نیاز دارد، اما بعد از سبز شدن دانه‌های گیاه شما دیگر به نور مستقیم نیازی ندارد.

 

*برای کاشت سبزه هسته نارنج سعی کنید از دانه‌های سالم و بزرگ‌تر استفاده کنید.

 

*برای کاشت سبزه نارنج در خاک حتماً از گلدانی استفاده کنید که انتهای آن سوراخ است. این کار از پوسیدگی و فساد هسته نارنج جلوگیری می‌کند.

 

*به عنوان آموزش کاشت دانه نارنج برای سبزه نوروز باید بدانید که سبزه نارنج با پوست نیز رشد می‌کند، اما مدت زمان رشد و جوانه زدن آن طولانی‌تر خواهد بود.

 

*برای افزایش و حفظ رطوبت بهتر است از پلاستیک روی گلدان سبزه نارنج استفاده کنید. رطوبت موجب می‌شود تا هسته نارنج سریع‌تر جوانه بزند.

 

سوالات متداول

 

بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج چیست؟

 

در طرز تهیه سبزه عید با هسته پرتقال و نارنج بهتر است از خاک معمولی سبک و خاک برگ استفاده کنید. بهترین خاک برای کاشت سبزه هسته نارنج استفاده از ترکیب ۶۰ درصد کوکوپیت یا پیت ماس با ۳۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه صنعتی برای زیر گلدان است.

 

بهترین زمان کاشت سبزه نارنج برای عید کی است؟

 

به طور معمول جوانه زدن نارنج بین ۲ هفته تا ۱ ماه طول می‌کشد و این موضوع تا میزان زیادی به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری شما وابسته است. معمولاً بهترین زمان برای کاشت هسته نارنج حدود ۳۰ روز قبل از تحویل سال است.

 

چرا هسته نارنج بکاریم؟

 

با کاشت سبزه نارنج برای سفره هفت سین شما می‌توانید در روز سیزده به در به جای دور ریختن سبزه‌های پوسیده عید، یک نهال زیبا و سبز به طبیعت هدیه دهید و با این کار به محیط زیست نیز کمک کنید.

 

علت خیساندن هسته نارنج چیست؟

 

خیساندن هسته نارنج قبل از سبز کردن موجب می‌شود تا سبزه شما سریع‌تر جوانه بزند.

هسته نارنج از کجا بخریم؟

 

می‌توانید هسته نارنج را از گلخانه‌ها و فروشگاه‌هایی که انواع بذر و دانه گیاهان را می‌فروشند، خریداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک