فواید درمانی شگفت انگیز ماساژ بدن با روغن زیتون

فواید درمانی شگفت انگیز ماساژ بدن با روغن زیتون


13 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و روش ماساژ با روغن زیتون

ماساژ با روغن زیتون از زمان های یونان و مصر باستان رایج بود. روغن زیتون یکی از سالم ترین انواع روغن ها است که استفاده از آن نه تنها به صورت خوراکی بلکه به صورت موضعی نیز بسیار رایج است. ماساژ با روغن زیتون می‌ تواند موجب بهبود جریان خون و رفع گرفتگی های بدن شود از طرف دیگر این روغن پوست را نرم و لطیف می کند از پیری پوست جلوگیری می نماید. اما آیا چیزی در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست می‌دانید؟ چرا روغن زیتون روغن مناسب برای ماساژ محسوب می شود؟ ماساژ بدن با روغن زیتون چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ در این مقاله مجله کوروش می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد ماساژ با روغن زیتون بدانید آشنا شوید.

 

 

تاریخچه ماساژ با روغن زیتون

 

تاریخچه ماساژ با روغن زیتون

 

یونانیان باستان تقریباً اولین کسانی بودند که از ماساژ با روغن زیتون برای پیشگیری از آسیب و درمان آسیب های پس از ورزش استفاده می ‌کردند. روغن زیتون فرابکر موجب افزایش دما در بدن می شود و این طریق به آرامش ماهیچه ها در افزایش جریان خون کمک می کند.

 

 

زمانی که جریان خون افزایش پیدا کند و درد عضلات درمان می شود و انعطاف پذیری بدن افزایش پیدا می کند. استفاده از ماساژ روغن زیتون برای پیشگیری از آسیب های بدنی ناشی از ورزش نیز به همین اندازه مهم و ارزشمند بود.

 

 

در آن زمان ورزشکارانی که در کشتی و ورزش های مشابه شرکت می‌ کردند قبل از شروع مسابقات بدن خود را با روغن زیتون مالش می ‌دادند. این کار موجب افزایش لغزندگی و انعطاف پذیری بدن می‌ شد و نیروی وارده بر پوست را توسط حریف کاهش می ‌داد. از همین رو افرادی که از روغن زیتون استفاده می ‌کردند معمولاً آسیب های کمتری می دیدند.

 

 

بیشتر بخوانید: کاربردهای عجیب و جالب روغن زیتون که احتمالا نمی دانستید

 

 

فواید ماساژ بدن با روغن زیتون

 

فواید ماساژ بدن با روغن زیتون

 

ماساژ با روغن زیتون فرابکر موجب افزایش گردش خون می ‌شود و تخلیه لنفاوی را بهبود می بخشد. روغن زیتون علائم استرس و افسردگی را کاهش می دهد و به طور گسترده ای در کاهش درد نیز مؤثر است. از طرف دیگر باید بدانید خواص روغن زیتون مالیدنی برای پوست نیز حیرت انگیز است.

 

این روغن پوست را به خوبی تغذیه و آبرسانی می کند و موجب افزایش انعطاف پذیری و حالت کشسانی پوست می شود. ماساژ اصطکاکی عمیق با روغن زیتون موجب افزایش جریان خون بدن و جلوگیری از آسیب به پوست و عضلات نیز می شود.

 

 

گفته می شود ماساژ روغن زیتون برای سرماخوردگی نیز مفید است. مالش پیشانی و شقیقه و پشت گوش با روغن زیتون می ‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و به گرم شدن این ناحیه از بدن کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه صابون زیتون دست ساز در خانه

 

 

فواید ماساژ روغن زیتون برای کودک

 

حتما بخوانید  2 طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ رستورانی در فر و ماهیتابه

فواید ماساژ روغن زیتون برای کودک

 

ماساژ کودک یک راه عالی برای القای احساس آرامش و محافظت از پوست نرم کودک است. روغن زیتون یکی از بهترین روغن ها برای بدن کودک محسوب می شود. با این حال باید بدانید که روغن زیتون ممکن است روی پوست حساس کودک موجب ایجاد حساسیت و آلرژی شود.

 

از همین رو حتماً قبل از استفاده از روغن زیتون روی پوست کودک آن را در بخش کوچکی تست کنید و در صورتی که پوست واکنشی به آن نشان نداد می توانید از آن برای کل بدن استفاده نمایید.

 

 

استفاده از روغن زیتون برای درمان خشکی و حساسیت های پوستی در کودکان بسیار مؤثر است. این روغن حاوی ویتامین E وK  است و آنتی اکسیدان های قوی برای تسکین التهاب در بدن دارد. مطالعات نشان می دهد پوست نوزادانی که با روغن زیتون ماساژ داده شود نسبت به کودکانی که ماساژ خشک دریافت می کنند مرطوب تر و سالم تر است.

 

توجه داشته باشید که روغن زیتون نباید به صورت دائم روی پوست کودک استفاده شود. استفاده از این روغن به صورت موضعی باید گاهی اوقات و با فاصله انجام شود.

 

 

 

چه روغن زیتونی برای ماساژ مناسب است؟

 

چه روغن زیتونی برای ماساژ مناسب است؟

 

ماساژ با روغن زیتون فواید زیادی برای بدن دارد. از کودک ۶ ماهه تا یک فرد بزرگسال می ‌تواند برای مالش بدن از این روغن مغذی استفاده کنند. نکته ‌ای که باید در این مورد بدانید این است که برای این کار تنها باید از روغن زیتون فرابکر استفاده نمایید.

 

روغن زیتون فرابکر خالص ترین شکل روغن زیتون است که هیچ ماده شیمیایی به آن اضافه نشده است. این روغن زیتون مواد مغذی و ویتامین های بیشتری نسبت به روغن زیتون های تصفیه شده دارد. بنابراین بهتر است برای مالش با روغن زیتون از روغن های تصفیه شده غیر فرابکر استفاده نکنید.

 

 

 

تهیه روغن ماساژ با روغن زیتون

 

تهیه روغن ماساژ با روغن زیتون

 

قبل از این که مراحل ماساژ با روغن زیتون را آغاز کنید باید یک روغن ماساژ حرفه ای و مناسب تهیه نمایید. در ادامه می توانید با روش آماده کردن روغن ترکیبی آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ ماسک معجزه گر با روغن زیتون برای تقویت مو و پوست

 

 

مواد لازم

 

روغن زیتون فرابکر: ۳۰ میلی لیتر

اسانس مورد علاقه (اسطوخودوس، رزماری،کاج، لیمو، روغن درخت چای، چوب صندل و یاس): ۱۸ قطره

 

برای تهیه روغن مخصوص باید ۳۰ میلی لیتر روغن زیتون را در یک بطری خالی بریزید. سپس ۱۸ قطره از اسانس دلخواه خود را با روغن ترکیب کنید. توجه داشته باشید که اگر از اسانس های خالص استفاده می کنید گاهی اوقات تا ۳ قطره از آن نیز برای تهیه روغن ماساژ کافی است. بنابراین بهتر است حتماً میزان خلوص و دستورالعمل اسانس ها را روی بسته بندی آن مطالعه کنید.

 

برای درست کردن روغن مالشی حتماً از روغن زیتون فرابکر استفاده کنید. معمولاً روغن زیتون های کیفیت پایین و تصفیه شده به دلیل اسیدیته بالا اثرات نامطلوب بر روی پوست ایجاد می ‌کنند. از طرف دیگر روغن فرابکر یک روغن خالص است و استفاده از آن روی پوست فواید زیادی برای شما خواهد داشت.

 

 

طریقه ماساژ با روغن زیتون

 

  • برای ماساژ با روغن زیتون می ‌توانید قبل از استفاده آن را کمی گرم کنید. برای شروع باید انگشتان خود را مقدار به روغن آغشته کنید. سپس آن را روی بقیه دستان خود بمالید. حالا دستان خود را در قسمت زیر کمر ماساژ گیرنده قرار دهید و فشار و نسبتاً محکمی وارد کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ و فوت و فن های آن

 

  • سپس به آرامی دست ها را به سمت بالا و گردن حرکت دهید. زمانی که به ناحیه گردن رسیدید دستان خود را به سمت شانه ها حرکت دهید و آن ها را دوباره به سمت پایین کمر بیاورید. این فرآیند را چند بار تکرار کنید و در صورت لزوم حین کار از روغن بیشتری استفاده کنید.

 

  • برای ماساژ پاها و بازوها حرکت دست های شما باید به سمت بالا و پایین تکرار شود. در واقع در این ناحیه باید از سمت پایین به بالا حرکت کنید و سپس دوباره پایین بیاید و این حرکت را چندین بار انجام دهید.

 

  • برای ماساژ شکم فشار ملایم به شکم وارد کنید دستان خود را روی قسمت پایین شکم قرار دهید و به سمت بالا حرکت دهید. سپس به صورت دورانی و در جهت عقربه های ساعت شکم را مالش دهید.

 

  • بعد از اتمام کار، فرد باید حدود ۱۰ دقیقه استراحت کند و پس از آن با آب گرم دوش بگیرد تا چربی اضافی از روی پوست پاک شود. توجه داشته باشید که ماساژ با روغن زیتون نباید در نواحی که پوست دچار آسیب و یا مشکلات پوستی است انجام شود.

 

 

بیشتر بخوانید: کاربردها و خواص روغن زیتون کهنه

 

 

عوارض ماساژ با روغن زیتون

 

تهیه روغن ماساژ با روغن زیتون

 

در مطالعه کوچکی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد بزرگسالانی که مدت چهار هفته از روغن زیتون برای ماساژ استفاده می کنند قرمزی خفیفی در پوست آن ها ایجاد شد. زمانی که روغن زیتون روی پوست بزرگسالان چنین واکنشی ایجاد کند قطعاً این روغن برای استفاده منظم و پوست نرم و لطیف کودکان ایده مناسبی نخواهد بود.

 

افرادی که به اگزما و مشکلات پوستی مبتلا هستند نباید از روغن زیتون برای ماساژ استفاده کنند. اسید اولئیک موجود در روغن زیتون می تواند موجب تشدید اگزما شود. از آن جایی که ۲۰ درصد کودکان زیر دو سال در معرض اگزما قرار دارند. بنابراین استفاده از این روغن برای این کودکان مناسب نیست.

 

فراموش نکنید که مهم ترین عوارض روغن زیتون برای پوست ایجاد حساسیت های پوستی است. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد که اسید اولئیک می تواند موجب ایجاد التهاب قرمزی و تحریک پوست شود. هر چند که اسید اولئیک فواید زیادی برای سلامت قلب دارد اما استفاده از آن به صورت موضعی می تواند پوست را تحریک کند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

روغن زیتون یک روغن شگفت انگیز برای ماساژ بدن محسوب می شود استفاده از این روغن روی پوست موجب گرم شدن و افزایش جریان خون می گردد از همین رو در پیشگیری و درمان دردهای عضلانی بسیار مؤثر است. هر چند که در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست چیزهای زیاد شنیده می شود. اما باید بدانید اگر پوست شما به روغن زیتون حساسیت ندهد و یا مبتلا به مشکلات پوستی نباشید این روغن گزینه مناسبی برای ماساژ محسوب می شود.

 

 

منابع: kardamas، healthline

کالابرگ الکترونیک