از بین بردن سوختگی فرش | ۱۳ روش آسان رفع سوختگی فرش

از بین بردن سوختگی فرش | ۱۳ روش آسان رفع سوختگی فرش


18 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن سوختگی فرش

چطور سوختگی فرش را ترمیم کنیم؟ سوختگی فرش موجب ایجاد لکه‌هایی زرد رنگ و تیره روی فرش می‌شود و بافت فرش را جمع می‌کند. قرار دادن اتوی داغ، ظرف داغ یا کتری داغ روی فرش یا همچنین افتادن زغال و سیگار روی فرش یا موارد دیگر موجب می‌شود تا فرش شما بسوزد و ظاهری زننده پیدا کند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی از مجله کوروش موثرترین روش‌های از بین بردن سوختگی فرش را به عنوان یکی از نکات اصولی نگهداری از فرش برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

روش‌های رفع سوختگی فرش در منزل

روش‌های رفع سوختگی فرش در منزل

برای از بین بردن سوختگی فرش روش‌های مختلفی وجود دارد. در صورتی که مقدار سوختگی فرش جزئی باشد، می‌توانید با روش‌های خانگی و ساده آن را برطرف کنید.

۱- رفع سوختگی فرش با جوش شیرین

مثل این‌که جوش شیرین یک ماده جادویی برای فرش است. مثلا برای از بین بردن بوی نم و بد فرش جوش شیرین یک ماده کارساز است. همچنین برای از بین بردن سوختگی فرش می‌توانید از خواص جوش شیرین استفاده کنید.

مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا حالتی خمیری پیدا کند. حالا این خمیر را روی محل سوختگی فرش قرار دهید. یک برس تمیز و مرطوب بردارید و این خمیر را روی فرش بکشید. این کار موجب از بین رفتن تیرگی فرش و همچنین باز شدن بافت سوخته فرش می‌شود و ظاهر بهتری به آن می‌بخشد.

شما می‌توانید جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۲- استفاده از آب نمک برای از بین بردن سوختگی فرش

راهکار بعدی برای این که ظاهر سوخته فرش خود را دوباره به حال قبل برگردانید، استفاده از محلول «آب نمک» است. برای این کار باید یک محلول آب نمک غلیظ تهیه کنید. سپس یک برس یا مسواک را به آب نمک آغشته کنید و آن را روی سوختگی فرش بکشید. آب نمک موجب کمرنگ شدن لکه سوختگی فرش می‌شود.

می‌توانید نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- استفاده از ترکیب سرکه، نمک، جوش شیرین و آب

اگر به دنبال یک تمیز‌کننده قوی برای از بین بردن لکه سوختگی از فرش هستید، بهتر است از کاربردهای سرکه، نمک و جوش شیرین استفاده کنید. در یک ظرف مقداری سرکه را با آب، نمک و جوش شیرین مخلوط کنید. حالا این ترکیب را با استفاده از یک برس روی محل سوخته بکشید تا رنگ تیره آن از بین برود.

برای تهیه سرکه به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۴- رفع سوختگی فرش با زغال به کمک شامپو فرش

رفع سوختگی فرش با زغال به کمک شامپو فرش

اگر فرش شما با زغال سوخته و به دنبال راهی برای از بین بردن آن هستید، در ابتدا باید تکه‌های زغال را از روی فرش بردارید. اگر لبه پرزهای فرش سوخته است و سفت شده، می‌توانید با دقت این بخش‌ها را به کمک قیچی ببرید و جدا کنید. به خاطر داشته باشید که از این روش تنها باید برای بریدن لبه پرز فرش استفاده کنید، در غیر این صورت بافت فرش آسیب می‌بیند و ظاهر بدی پیدا می‌کند.

در ادامه یک تکه یخ را برای ۵ دقیقه روی محل سوخته قرار دهید. حالا مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید. مقداری از کف شامپو فرش را بردارید و آن را روی محل سوختگی قرار دهید. اجازه دهید کف شامپو فرش خشک شود و بعد روی آن را با جارو برقی تمیز کنید. با این روش اثر سوختگی به راحتی از روی فرش پاک می‌شود. از بین بردن رنگ زرد سوختگی فرش یکی از مزایای شامپو فرش است.

می‌توانید شامپو فرش را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۵- رفع سوختگی فرش با یخ

اگر یک تکه زغال یا یک جسم داغ روی فرش قرار گرفته و موجب سوختگی آن شده، بهتر است بلافاصله بعد از برداشتن آن، یک تکه یخ روی محل سوختگی قرار دهید. با این روش الیاف فرش به سرعت خنک می‌شود و فرش آسیب کمتری می‌بیند.

۶- از بین بردن سوختگی فرش با سرکه سفید

برای اینکه لکه سوختگی روی فرش را از بین ببرید، می‌توانید ۱/۳ لیوان سرکه سفید را با ۱ لیوان آب ترکیب کنید و این مخلوط را در یک شیشه اسپری‌دار بریزید. در ادامه مقداری از این ترکیب را روی محل سوختگی اسپری کنید و با یک دستمال سفید و تمیز محل سوختگی را پاک کنید. به خاطر داشته باشید که هیچگاه نباید سرکه را به صورت رقیق نشده روی فرش بزنید، زیرا این کار موجب از بین رفتن رنگ و بافت فرش می‌شود.

۷- از بین بردن سوختگی فرش با سمباده

اگر سوختگی فرش موجب سفت شدن بافت آن شده است، می‌توانید یک عدد سمباده تهیه کنید و به آرامی آن را روی بخش سفت شده فرش بکشید. این کار را به دست و به آرامی انجام دهید تا تکه‌های سفت شده بافت فرش به طول کامل جدا شوند.

۸- رفع سوختگی فرش با قیچی

رفع سوختگی فرش با قیچی

برای از بین بردن سوختگی بافت فرش می‌توانید نوک پرز فرش را یا یک قیچی کوچک و تیز ببرید تا آثار سوختگی محو شود. این روش تنها زمانی موثر است که سوختگی فرش کم باشد و تنها لبه‌های پرز فرش آسیب دیده باشد.

۹- رفع سوختگی فرش با سنگ پا

راهکار بعدی برای از بین بردن سوختگی فرش استفاده از «سنگ پا» است. در این روش باید یک تکه سنگ پای کوچک را به آرامی روی محل سوختگی بکشید تا بافت سوخته فرش جدا شود.

۱۰- رفع سوختگی فرش با پیاز

برخی افراد معتقد هستند که استفاده از پیاز می‌تواند به رفع سوختگی فرش و از بین بردن تیرگی آن کمک کند. در این روش باید یک عدد پیاز را نصف کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. بعد از چند دقیقه پیاز را بردارید و محل سوختگی را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

۱۱- رفع سوختگی فرش با رفو کردن آن

اگر میزان سوختگی فرش شدید است، می‌توانید برای ترمیم آن از ترفند رفو کردن فرش استفاده کنید. برای رفوی فرش‌های رنگی و طرح دار باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. اگر فرش شما ساده و تک رنگ است، می‌توانید بخش سوخته شده را با کاتر جدا کنید و یک پادری کوچک درست مثل فرش خودتان تهیه کنید. حالا پادری را به اندازه‌ای از فرش که آسیب دیده برش دهید و آن را با دقت در محل آسیب دیده بچسبانید.

۱۲- رفع سوختگی فرش با اتو

رفع سوختگی فرش با اتو

اگر میزان سوختگی فرش با اتو عمیق نیست، می‌توانید جوش شیرین و آب را ترکیب کنید و روی محل سوختگی بمالید. سپس محل سوختگی را با یک پارچه تمیز و مرطوب پاک کنید.

۱۳- از بین بردن سوختگی فرش با قابلمه

اگر با قرار دادن قابلمه داغ، فرش شما سوخته، قبل از هر کاری باید قابلمه را بردارید و چند تکه یخ روی فرش بریزید. سپس با یکی از روش‌های خانگی گفته شده در این مقاله سوختگی فرش را از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های فرش دستباف چیست؟

سوالات متداول درباره رفع سوختگی فرش

کدام نوع از انواع سوختگی فرش در خانه قابل برطرف کردن است؟

اگر میزان سوختگی فرش سطحی باشد و تنها موجب زرد شدن بافت فرش شود، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی این مشکل را تا حدی برطرف کنید. اما در صورتی که سوختگی عمیق باشد و بخشی از تار و پود فرش از بین برود و فرش حالت گود پیدا کند، برای برطرف کردن این مشکل باید فرش را به یک قالیشویی بسپارید و آن را رفو کنید.

رفع سوختگی فرش با بخاری چگونه است؟

اگر سوختگی فرش شما به دلیل گرمای بخاری ایجاد شده و به شدت زیاد است، بهتر است به جای امتحان کردن روش‌های خانگی از یک فرد متخصص برای رفوی فرش کمک بگیرید.

با سوختگی فرش چه کنیم؟

برای ترمیم سوختگی عمیق فرش باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید، اما برای رفع لک سوختگی روی فرش می‌توانید از یخ، جوش شیرین، سرکه و روش‌های خانگی دیگر استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک