۱۱ روش ساده نگهداری انواع آلو به مدت طولانی برای تمام سال

۱۱ روش ساده نگهداری انواع آلو به مدت طولانی برای تمام سال


15 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 روش ساده برای نگهداری انواع آلو به مدت طولانی برای تمام سال
فهرست محتوا نمایش

آیا انواع روش نگهداری آلو برای مدت طولانی را می‌دانید؟ آلو در انواع آلو زرد، آلو سیاه و زردآلو از میوه‌های محبوب و بسیار پرطرفدار تابستانی است. آلوها همچنین برای استفاده در انواع خورش به صورت تازه یا خشک، به کار می‌روند. از آنجایی که آلو کاربرد گسترده‌ای در آشپزی دارد و همچنین به خاطر خواصی که دارد، استفاده از آن در رژیم غذایی توصیه می‌شود، روش‌های نگهداری آلو برای مدت طولانی یک راه عالی برای بالا بردن ماندگاری این میوه است و استفاده از خواص آن در تمام طول سال است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به آموزش روش های نگهداری آلو برای مدت طولانی و اصول تهیه مخلفات و چاشنی‌های مختلف با آلو جهت نگهداری از آلو برای مدت طولانی را به شما آموزش خواهیم داد.

۱- نگهداری آلو در یخچال

نگهداری آلو در یخچال

یکی از روش های نگهداری آلو، قرار دادن آلو در یخچال است. فرقی ندارد که آلوهای شما، آلو سیاه هستند یا آلو زرد و زردآلو، اگر می‌خواهید آلوها را برای چند روز بیشتر نگه دارید، باید آلوهایی که رسیده‌اند را از آلوهایی که کال هستند، جدا کنید.

آلوهای کال را در یک پاکت کاغذی یا لای کاغذ بپیچید و خارج از یخچال بگذارید تا آلوها برسند. در مورد آلوهایی که زیاد رسیده‌اند و نرم هستند، باید هر چه زودتر آنها را مصرف کنید یا از روش‌هایی مثل درست کردن مربای آلو، لواشک آلو یا شربت برای نگهداری طولانی مدت آلو استفاده کنید.

برای نگهداری آلوهای رسیده در یخچال، بهتر است آلوها را نشویید. هر چه آلوها دیرتر شسته شوند، ماندگاری آنها بیشتر می‌شود. آلوها را زمانی که می‌خواهید استفاده کنید، به خوبی بشویید.

بهترین قسمت برای نگهداری آلو در یخچال، قرار دادن آنها در قسمت جامیوه‌ای یخچال است. آلوها را در یک پاکت پارچه‌ای یا لای پارچه بگذارید و سپس داخل پاکت فریزری بگذارید. در این صورت، رطوبت اضافی آلوها به پارچه منتقل می‌شود و پلاستیک باعث می‌شود، آلوها خشک و پلاسیده نشوند.

آلوها را بسته به میزان رسیده بودن، تا ۱ هفته می‌توانید داخل یخچال نگهداری کنید.

۲- طرز نگهداری آلو خورشتی در یخچال

برای نگهداری آلو بخارا یا نگهداری آلو خورشتی در یخچال، کافی است آلوها را در پاکت کاغذی بگذارید و پاکت را در یخچال بگذارید. آلو خورشتی و آلو بخارا، در بافت خود، مقداری رطوبت دارند، با استفاده از پاکت کاغذی، این رطوبت اضافی جذب می‌شود و رطوبت مناسب برای خوشمزه ماندن آلو، باقی می‌ماند. آلوها را با پاکت کاغذی در قسمت درب یخچال یا در قسمت جامیوه‌ای می‌توانید نگهداری کنید.

انواع آلو و قیسی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۳- نگهداری آلو برای مدت طولانی به روش فریز کردن

نگهداری آلو برای مدت طولانی به روش فریز کردن

فریز کردن آلو یکی از محبوب‌ترین روش‌های نگهداری آلو برای مدت طولانی است. با این روش می‌توانید برای خودتان زمان بیشتری بخرید و اگر می‌خواهید آلو را به روش‌های دیگر هم استفاده کنید، برای مدتی در فریزر نگه دارید و در زمان مناسب، با آن خوراکی‌های خوشمزه درست کنید. در ضمن مدت زمانی که آلو را می‌توانید در فریزر نگه دارید، طولانی‌ است.

اگر آلو را به درستی و با رعایت اصول نگهداری آلو، فریز کنید، می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۱۲ ماه از طعم آلو لذت ببرید. کافی است قبل از استفاده، آلوها را از فریزر بیرون بیاورید و در یخچال بگذارید تا یخ آن به آرامی باز شود. برای نگهداری آلو برای مدت طولانی در فریزر، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: آلوهای مناسب را انتخاب کنید

برای نگهداری آلو در فریزر، آلوهای سفت ولی رسیده را جدا کنید. از فریز کردن آلوهای نرسیده و خیلی نرم خودداری کنید. اگر آلوها نرسیده باشند، بعد از فریز هم طعم کال خود را حفظ می‌کنند، آلوهای زیاده رسیده و نرم شده هم موقع خرد کردن، له می‌شوند.

مرحله دوم: آلوها را آماده کنید

بعد از انتخاب آلوهای مناسب، آنها را در یک ظرف پر از آب بریزید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بمانند. سپس آنها را بشویید و چوب آلوها را جدا کنید. آلوها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

مرحله سوم: آلوها را برش بزنید

در این مرحله، آلوها را روی تخته آشپزی بگذارید و از وسط نصف کنید. هسته آلوها را بیرون بیاورید. البته می‌توانید آلوها را به صورت درسته و سالم هم فریز کنید ولی بیرون آوردن هسته از آلوها، باعث می‌شود مصرف آنها راحت‌تر شود. سپس آلوها را در برش‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: آلوها را در فریزر بگذارید

آلوها را در یک سینی یا ظرف مسطح بگذارید، طوری که از هم فاصله داشته باشند بچینید. سپس سینی را در فریزر بگذارید تا آلوها کمی یخ بزنند و خودشان را بگیرند. این کار باعث می‌شود، آلوها به هم نچسبند. بعد از ۱ یا ۲ ساعت، سینی آلوها را بیرون بیاورید و آلوها را از سینی جدا کنید.

حتما بخوانید  رژیم لاغری دوکان دایت | عوارض و فواید و نمونه رژیم دوکان

مرحله پنجم: آلوها را در پاکت بریزید

در پاکت زیپ کیپ یا پاکت فریزری، آلوها را بریزید و هوای اضافی آن را خارج کنید. پاکت را ببندید و آلوها را در فریزر بگذارید.

۴- طرز نگهداری آلو خشک در فریزر

طرز نگهداری آلو خشک در فریزر

اگر آلوها را به صورت خشک خریداری کرده‌اید یا آلوها را خودتان خشک کرده‌‌اید، آلوهای خشک شده را در یک پاکت کاغذی بگذارید و پاکت کاغذی را ببندید. پاکت کاغذی، رطوبت آلو خشک را می‌گیرد، سپس پاکت آلو را در فریزر قرار دهید.

۵- فریز کردن آلو بدون پوست به روش بلانچ کردن

یک روش محبوب و بسیار کاربردی برای فریز کردن آلوها، بلانچ کردن آنها است. با این روش، ظاهر آلوها بیشتر حفظ می‌شود. می‌توانید در این روش، پوست آلوها را جدا کنید. اگر آلوها را بلانچ نکنید ولی بخواهید پوست آنها را بگیرید، آلوها له می‌شوند ولی با بلانچ کردن، پوست آلوها هم به راحتی جدا می‌شود. برای نگهداری آلو برای مدت طولانی بدون پوست، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: آلوها را آماده کنید

در این روش، مانند بالا، آلوهای رسیده و سفت را انتخاب کنید و بشویید. قسمت انتهای آلوها را یک برش ضربدری به صورت سطحی، روی پوست آلو بزنید و آلوها را کنار بگذارید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بگذارید. بعد از جوشیدن آب، آلوها را در آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

مرحله دوم: آلوها را در آب سرد بریزید

در یک قابلمه دیگر، آب سرد و یخ بریزید و کنار بگذارید. بعد از اینکه آلوها کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید و آلوها را بلافاصله داخل مخلوط آب سرد و یخ بریزید. اجازه دهید آلوها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب یخ بمانند. سپس آلوها را بیرون بیاورید و از قسمت انتهایی پوست آلوها را بکشید تا جدا شوند. پوست همه آلوها را به همین صورت بگیرید.

مرحله سوم: آلوها را فریز کنید

سپس آلوها را روی تخته آشپزخانه با چاقوی تیز نصف کرده و هسته آنها را جدا کنید. بعد آلوها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. آلوها را می‌توانید به صورت نصفه فریز کنید. آلوها را در سینی فریزر با فاصله برای ۱ یا ۲ ساعت در فریزر بگذارید. سپس آلوها را در پاکت فریزری بریزید و در فریزر بگذارید.

بیشتر بخوانید: روش‌های نگهداری از بلال برای مدت طولانی به صورت خام و پخته

۶- فریز کردن آلو با شربت

فریز کردن آلو با شربت

یک روش جذاب برای فریز کردن آلوها، این است که آلوها را ابتدا به شربت آغشته کرده  و بعد آنها را فریز کنید. در این روش، آلوها طعم شیرین و خوشمزه‌ای می‌گیرند. مخصوصا برای نگهداری آلو زرد در فریزر، این روش محبوب است.

مرحله اول: شربت را آماده کنید

برای این طریقه نگهداری آلو، در یک قابلمه، به ازای ۳ لیوان آب، ۱ لیوان شکر اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر آب شود. شربت را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید و در آخر به شربت می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری گلاب، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو و ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده اضافه کنید.

شما می‌توانید شکر، آبلیمو، گلاب و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: آلوها را به شربت آغشته کنید

در این فاصله، آلوها را بشویید و خرد کنید یا از روش بلانچ کردن آلو که در بالا گفتیم، استفاده کنید. بعد از آماده شدن شربت، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شربت سرد شود. سپس شربت را روی آلوها بریزید و هم بزنید تا آلوها به شربت آغشته شوند.

مرحله سوم: آلوها را فریز کنید

می‌توانید آلوها را در آبکش بگذارید تا شربت اضافی آنها خارج شود یا با شربت، آلوها را فریز کنید. اگر می‌خواهید آلوها به هم نچسبند، آلوها را مثل روش‌های بالا، بعد از خارج شدن شربت اضافی، در سینی بچینید و برای ۱ یا ۲ ساعت در فریزر بگذارید تا خودشان را بگیرند. سپس آلوهای شربتی شده را در پاکت فریزری یا زیپ کیپ بریزید و در فریزر بگذارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت آلو سیاه با ماندگاری بالا

۷- کمپوت کردن آلو برای نگهداری طولانی

کمپوت کردن آلو برای نگهداری طولانی

«کمپوت کردن آلو» برای آلوهایی مناسب است که تقریبا نرم شده‌اند و لی نمی‌خواهید آن‌ها را به صورت تازه مصرف کنید یا می‌خواهید از طعم شیرین و عسلی، همراه با آلوها لذت ببرید. هم با آلوی سیاه و هم با آلو زرد می‌توانید کمپوت درست کنید.

برای درست کردن کمپوت آلو، به ازای هر ۱ کیلو آلو زرد یا آلو سیاه، به اندازه نصف یا ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر در نظر بگیرید. آلوها را بشویید و در قابلمه بریزید. روی آلوها را به اندازه‌ای که آنها را بپوشاند، آب بریزید. آلوها را روی حرارت بگذارید تا آب جوشد، بعد از جوشیدن آب، شکر را اضافه کنید و ۲۰ دقیقه آلوها را روی حرارت ملایم بپزید تا شکرها ذوب شده و آلوها نرم شوند.

سپس شعله گاز را خاموش کنید. وقتی کمپوت آلو سرد شد، آن را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز، خشک و درب‌دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

۸- تهیه شربت با آلو

تهیه شربت با آلو 

اگر آلو زرد یا آلو سیاه را زیاد رسیده‌اند ولی سالم هستند، می‌توانید برای نگهداری طولانی مدت، با آلوها شربت درست کنید. برای تهیه شربت با زردآلو، ابتدا باید زردآلوها را بشویید. شاخ و برگ زردآلوها را جدا کنید. زردآلوها را با چاقو از وسط دو نیم کنید و هسته زردآلوها را جدا کنید.

زردآلوها را خرد کنید و داخل قابلمه بریزید. سپس آب و شکر به آن اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید. در صورت جمع شدن کف روی قابلمه آن را با قاشق بردارید. ۲۰ دقیقه شربت را بجوشانید و بعد میخک، دارچین و آب لیموترش (یا آبلیمو) به شربت اضافه کنید.

حتما بخوانید  6 نمونه از بهترین نوشیدنی‌های طب سنتی برای تقویت بدن در روزهای آلودگی هوا

حدود ۵ دقیقه دیگر مواد را بجوشانید و بعد از صافی رد کنید. شربت که سرد شد، آن را در بطری شیشه‌ای تمیز، خشک و درب‌دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

برای آموزش جزییات طرز تهیه شربت زردآلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- تهیه مربا برای نگهداری آلو برای مدت طولانی

تهیه مربا با آلو

درست کردن مربا با آلو سیاه یا آلو زرد و زردآلو این امکان را به شما می‌دهد که از طعم آلوها در ماه‌های دیگر سال هم لذت ببرید. برای درست کردن مربا آلو، باید پوست آلوها را بگیرید. برای راحتی کار، آلوهای شسته شده را در ظرف آب جوش بیندازید. چند دقیقه کوتاه و در حد چند جوش صبر کنید. آلوها را در صافی بریزید و سپس پوست آلوها را جدا کنید.

بعد از این که پوست همه آلوها را جدا کردید، باید شکر را با آلوها ترکیب کنید و برای ۱ روز آلوها را در یخچال بگذارید تا آلوها در این فرصت آب بیندازند. بعد از ۱ روز ترکیب آلو و شکر را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در صورت نیاز و اگر آلوها سفت هستند، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید شهد مربا بجوشد و به غلظت مناسب برسد و آلوها خوب بپزند.

بعد از این که مربا غلیظ شد و شهد آن به قوام مورد نظر رسید، آبلیمو را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را نیز به مربای آلو اضافه کنید. اجازه دهید مربا چند ثانیه بجوشد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در نهایت اجازه دهید مربا خنک شود و بعد آن را در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار خشک و تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید.

برای آموزش جزییات بیشتر و آشنایی با مراحل طرز تهیه مربای آلو سیاه و طرز تهیه مربای زردآلو روی لینک مقاله‌ مورد نظر خود کلیک کنید.

۱۰- خشک کردن آلو برای نگهداری بلند مدت

خشک کردن آلو برای نگهداری بلند مدت

درست کردن چیپس آلو، یکی از روش‌های نگهداری آلو برای مدت طولانی است. چیپس آلو را می‌توانید با آلو زرد یا آلو سیاه درست کنید. برای خشک کردن آلو، باید آلوها را بشویید، هسته آنها را بگیرید و آنها را به صورت حلقه‌ای یا خلالی خرد کنید. آلوها را می‌توانید در آفتاب، در فر، روی بخاری، در دستگاه خشک کن، هواپز و … خشک کنید.

برای آموزش انواع روش های طرز تهیه چیپس آلو روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- لواشک آلو درست کنید

تهیه لواشک با آلو

برای کسانی که عاشق مزه‌های ترش هستند، لواشک درست کردن با آلو، یک راه عالی برای نگهداری آلو برای مدت طولانی است. در طرز تهیه لواشک آلو از انواع آلوها مثل آلو سیاه (آلو قرمز)، آلو زرد (آلو قطره طلا) یا ترکیبی از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید.

برای تهیه لواشک آلو، آلوها را به خوبی بشویید و در یک قابلمه بریزید. روی آلوها به اندازه‌ای آب جوش بریزید که آب روی آلوها را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و درب ظرف را بگذارید. حرارت دادن آلو را تا جایی ادامه دهید که آب آن کشیده شود و آلوها کاملا نرم شوند.

سپس با پشت قاشق شروع به له کردن آلوها کنید. صبر کنید آلوهای داخل قابلمه خنک شوند. در نهایت آلوها را در آبکش بریزید و با پشت قاشق یا لیوان له کنید. عصاره آلوها را در سینی بریزید و در آفتاب خشک کنید.

برای آموزش جزییات مراحل طرز تهیه لواشک آلو و طرز تهیه لواشک زردآلو روی لینک مقاله‌های مورد نظر کلیک کنید.

نکات بیشتر درباره نگهداری آلو برای مدت طولانی

نکات نگهداری آلو برای مدت طولانی

  • آلوهای نرسیده را در دمای محیط ولی در جای خشک، خنک و دور از تابش نور آفتاب، قرار دهید تا آلوها برسند.
  • آلوهایی که لک‌دار هستند یا آثاری از خرابی روی آنها وجود دارد، برای فریز کردن یا نگهداری برای مدت طولانی مناسب نیستند.
  • برای نگهداری آلو بخارا یا آلو خورشتی در یخچال یا فریزر، به خاطر استفاده از پاکت کاغذی، احتمال اینکه بوی مواد غذایی به آلوها جذب شود، زیاد است. بنابراین آلوها را در جایی بگذارید که مواد غذایی با بو و عطر زیاد، کنار آنها نباشد.
  • طرز نگهداری آلو زرد در فریزر و طرز نگهداری آلو سیاه در فریزر، کاملا یکسان است. آلو زرد را هم می‌توانید مثل روش‌های بالا، برای مدت زیاد نگه دارید.

سوالات متداول درباره طریقه نگهداری آلو برای مدت طولانی

طریقه استفاده از آلو یخ زده چیست؟

آلو یخ زده را می‌توانید در طرز تهیه انواع کوکتل، اسموتی، شیک، استفاده در خورش، استفاده در سالاد میوه و … استفاده کنید. همچنین می‌توانید آلو یخ زده را یخ زدایی یا دیفراست کرده و با آن، چیپس یا آلو خشک، مربای آلو، شربت آلو و حتی لواشک با آلو درست کنید.

برای جلوگیری از سیاه شدن آلو در فریزر چه کنیم؟

برای اینکه آلو بعد از خرد کردن و فریز کردن، سیاه نشود، روی آلوها کمی آبلیمو بریزید تا از تغییر رنگ آلوها جلوگیری کند.

 

منبع: savorysuitcase

محصولات مرتبط