طرز تهیه چیپس آلو به ۳ روش در آفتاب، میوه خشک کن و شربت

طرز تهیه چیپس آلو به ۳ روش در آفتاب، میوه خشک کن و شربت


20 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیپس آلو به ۳ روش در آفتاب، میوه خشک کن و شربت

چیپس آلو یکی از تنقلات خوشمزه و سالم است که خواص آلو خشک را برای سلامتی دارد. این چپیس میوه لذیذ را می‌توانید در کنار چای یا به عنوان عصرانه با دیگر میوه‌های خشک میل کنید. چیپس آلو را می‌توان با انواع آلوها، از جمله آلو سیاه، آلو زرد، آلو شابلون و آلو قطره طلا درست کرد. در صورت استفاده از هر یک از انواع آلو، روش تهیه مشابه است و برای همه آنها می‌توانید یک روش را انتخاب کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش طرز تهیه چیپس آلو را به همراه نکات و فوت و فن‌های تهیه آن به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه چیپس آلو (در فر یا دستگاه میوه خشک کن)

 

طرز تهیه چیپس آلو (در فر یا دستگاه میوه خشک کن)

 

زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

 

مواد مورد نیاز برای تهیه چیپس آلو

 

• آلو: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه چیپس آلو

 

برای درست کردن چیپس آلو به روش خانگی، بعد از اینکه آلوها را شستید و خشک کردید، آنها را حلقه‌ای خرد کنید و در سینی فر بگذارید و هر ۱۵ دقیقه آنها را زیر و رو کنید. این کار را تا وقتی که میوه‌ها خشک شدند، ادامه دهید. برای مشاهده جزییات تهیه این چپیس خوشمزه و پر خاصیت، مراحل طرز تهیه چیپس آلو را در ادامه بخوانید.

 

مرحله اول: آلوها را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چیپس آلو، آلوها را بشویید و شاخه‌های آنها را جدا کنید. میوه‌ها را با دستمال خشک کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس با یک چاقوی تیز، طوری که گوشت آلوها له نشود، آنها را برش بزنید. برش‌ها بهتر است حلقه‌ای باشند.

 

مرحله دوم: آلوها را برش بزنید

 

ضخامت آلوهای برش خورده باید بین ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد. هر چه ضخامت ورقه‌های آلو کمتر باشد، زمان کمتری برای خشک شدن نیاز خواهد داشت. هسته‌های آلوهای ورقه شده را بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

 

مرحله سوم: میوه‌ها را در سینی فر بچینید

 

در این مرحله از طرز تهیه چیپس آلو، کف سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید. این کار باعث می‌شود آلوها بعد از خشک شدن به کف سینی نچسبند یا سینی بعد از خشک شدن آلوها، کثیف نشود. آلوهای حلقه شده را در یک سینی فر، کنار هم بچینید، به طوری که روی هم قرار نداشته باشند.

حتما بخوانید  طرز تهیه پای هلو با طعم قنادی + طرز تهیه خمیر پاستری

 

مرحله چهارم: آلوها را در فر بگذارید

 

سینی را در فر بگذارید. فر را روی کمترین دما تنظیم کنید و درب آن را ببندید. هر ۱۵ دقیقه یک بار به فر سر بزنید و درب آن را باز کنید. میوه‌ها را زیر و رو کنید و دوباره در فر بگذارید. این کار را تا جایی ادامه دهید که ورقه‌های آلو، خشک شوند و رطوبت نداشته باشند.

 

مرحله پنجم: آلوها را در ظرف دردار بریزید

 

در نهایت وقتی آلوها کاملا در فر خشک شدند، آنها را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید دمای خود را از دست بدهند و سرد شوند. چیپس‌های آلو را در شیشه یا ظرف‌های درب‌دار بریزید و در یخچال یا یک مکان خنک که دور از نور آفتاب و رطوبت باشد نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن آلو در آفتاب، فر، با پنکه و …

 

طرز خشک کردن چیپس آلو (در آفتاب)

 

طرز خشک کردن چیپس آلو (در آفتاب)

 

اگر نمی‌خواهید برای درست کردن چیپس آلو شابلون یا هر نوع آلوی دیگری از فر یا دستگاه میوه خشک‌کن استفاده کنید، می‌توانید آلوهای حلقه شده و آماده شده را در یک سینی روحی بچینید و در آفتاب قرار دهید.

برای اینکه گرد و خاک و حشرات روی میوه‌ها ننشینند و چیپس‌تان تمیز و سالم بماند، یک پارچه توری نازک روی سینی بیندازید، طوری که از سطح میوه‌ها فاصله داشته باشد. هر روز آلوها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آلوها خشک شود. وقتی کاملا رطوبت آلوها از بین رفت، آنها را در ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه برگه زردآلو به روش بازاری

 

طرز تهیه چیپس آلو (با شربت)

 

طرز تهیه چیپس آلو (با شربت)

 

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه چیپس آلو با شربت میوه

 

• شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آلو: ۱ کیلوگرم

 

مراحل طرز تهیه چیپس آلو با شربت

 

در این روش از طرز تهیه چیپس آلو، آلوها بعد از شستن و خرد شدن، در شربت یا شیره شکر قرار داده می‌شوند و بعد باید آنها را آبکش کنید. در مرحله بعد، چیپس‌ها را در سینی فر یا سینی روحی بگذارید تا خشک شوند (هر یک از روش‌های خشک کردن میوه که تمایل دارید). برای آموزش این روش تهیه چیپس آلو، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: آلوها را آماده کنید

 

در ابتدا، آلوها را بشویید و آنها را به صورت حلقه‌های با ضخامت ۱ تا ۳ سانتی متر، خرد کنید. هسته‌ها را جدا کنید و ورقه‌های آلو را کنار بگذارید.

 

مرحله دوم: شربت را درست کنید

 

در یک قابلمه آب و شکر را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر حل شوند. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا کمی محلول آب و شکر، غلیظ شود. سپس حرارت را قطع کرده و چند دقیقه صبر کنید تا شربت از دما بیفتد.

 

مرحله سوم: آلوها را در شربت بزنید

 

در این مرحله از طرز تهیه چیپس آلو، حلقه‌های آلو را یکی یکی در شربت بزنید و در صافی قرار دهید. همه آلوها را به شربت آغشته کنید. در آخر صافی را تکان دهید تا شربت اضافی آلوها بریزید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه + فیلم آموزشی

 

مرحله چهارم: آلوها را در فر بگذارید

 

در آخرین مرحله، کف سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید و آلوها را به ترتیب در سینی بچینید و در فر بگذارید. فر را روی کمترین دما تنظیم کنید و درب آن را ببندید. هر ۱۵ دقیقه یک بار، آلوها را زیر و رو کنید تا همه طرف آن خشک شود. می‌توانید از روش خشک کردن چیپس آلو در آفتاب هم استفاده کنید. بعد از آماده شدن چیپس‌ها، آنها را سرو کنید یا در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس آلو

 

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس آلو

 

*اگر چیپس آلو را در فر یا مایکروفر یا دستگاه میوه خشک‌کن تهیه کنید، هم نیاز به صرف زمان کمتر است و زودتر آلوها خشک می‌شوند و هم آلوها رنگشان تیره نمی‌شود. در ضمن طعم آلوها هم بیشتر حفظ می‌شود.

*از نظر تغذیه‌ای و ارزش غذایی، آلوهایی که در آفتاب خشک می‌شوند، نسبت به آلوهایی که با دستگاه یا فر خشک می‌شوند، ویتامین ث کمتری دارند.

*یک راه دیگر برای جلوگیری از تیره شدن و تغییر رنگ دادن میوه‌های خشک یا چیپس آلو، (یا هر میوه دیگر) این است که میوه‌ها را در شربت بگذارید تا استراحت کند.

*استفاده بیش از اندازه از شربت در طرز تهیه چیپس آلو هم شیرینی و کالری آن را بالا می‌برد و هم اگر آن را در فر یا مایکروفر بگذارید تا خشک شود و زمان آن زیاد باشد، باعث می‌شود آلوها بسوزند با طعمشان رو به تلخی برود.

*برای این‌که شیرینی شربت چیپس میوه، زیاد نشود، می‌توانید کمی آبلیمو به مایه شربت اضافه کنید.

*حتما برای طرز تهیه چیپس آلو، از آلوهایی که بافت سفت‌تری دارند و نرم نشده‌اند، استفاده کنید. آلوهای آبکی، هم ظاهرشان خراب می‌شوند و له خواهند شد و هم دیرتر خشک می‌شوند.

* اگر چیپس آلو را با دیگر میوه‌ها می‌خواهید درست کنید، هر میوه را به صورت جداگانه در فر بگذارید. چون ممکن است یک نوع میوه، زودتر از میوه دیگر، آب خود را از دست بدهد و خشک شود و در این حین، میوه دیگر بسوزد. پس از سینی‌های جدا استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع لواشک با میوه‌های تابستانی

 

سوالات متداول

 

چه کار کنیم که چیپس آلو سیاه نشود و تغییر رنگ ندهد؟

 

چه کار کنیم که چیپس آلو، سیاه نشود و تغییر رنگ ندهد؟

 

برای جلوگیری از سیاه و تیره شدن رنگ چپیس آلو یا هر میوه دیگر نکات زیر را رعایت کنید:

۱-چپیس‌ها را در فر یا دستگاه میوه‌ خشک‌کن درست کنید.
۲-بعد از خواباندن آلو در شربت، آن را آبکشی کنید تا شربت اضافی آن خارج شود و شربت نسوزد.
۳-آلوهای گوشتی و سالم را برای چیپس کردن استفاده کنید تا زودتر خشک شوند و مجبور نباشید زمان زیادی را به خشک شدن اختصاص دهید.
۴- ظرفی که چیپس آلو را در آن نگه می‌دارید باید حتما درب‌‌دار باشد تا هوا و رطوبت به آن نفوذ پیدا نکند.
۵-برای نگهداری چیپس آلو، بعد از آماده شدن، آنها را در یک مکان خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید.

 

آلوهایی که در فر خشک می‌شوند بهتر هستند یا آلوهایی که در آفتاب خشک می‌شوند؟

 

از نظر تغذیه‌ای و ارزش غذایی، آلوهایی که در آفتاب خشک می‌شوند، نسبت به آلوهایی که با دستگاه یا فر خشک می‌شوند، ویتامین ث کمتری دارند.

 

کالابرگ الکترونیک