۶ روش شستن انواع پتو ساده و برقی با دست و ماشین لباسشویی

۶ روش شستن انواع پتو ساده و برقی با دست و ماشین لباسشویی


19 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 روش شستن انواع پتو ساده و برقی با دست و ماشین لباسشویی

بلد بودن روش‌های آموزش شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی یک راهکار مطمئن برای تمیز کردن پتو و لحاف است که به شما کمک می‌کند چطور بدون آسیب رساندن به پتو و ماشین لباسشویی پتوهایتان را بشویید و تمیز کنید. معمولاً روش شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی به جنس پتو بستگی دارد. برخی از پتوها بهتر است به صورت دستی شسته شوند و برای شستن برخی دیگر از پتوها نیز باید از درجه خاصی از ماشین لباسشویی استفاده کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش شستن انواع جنس پتو با دست و ماشین لباسشویی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین روش شستشوی پتو در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

آموزش شستن پتو با ماشین لباسشویی

 

آموزش شستن پتو با ماشین لباسشویی

 

شستن پتو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای رعایت نظافت شخصی و تجربه یک خواب راحت انجام دهید. مخصوصاً اگر حیوان خانگی داشته باشید، تجمع آلودگی و موهای حیوان روی پتو موجب می‌شود که بیشتر از زمان‌های معمول نیاز به شستشو داشته باشد.

اما شستن پتو با لباسشویی چگونه است؟ در ادامه می‌توانید با راهنمای کامل شستشوی پتو با ماشین لباسشویی آشنا شوید.

 

۱- تست رنگدهی پتو

 

قبل از این که اقدام به شستن پتو در ماشین لباسشویی کنید، بهتر است تست کنید و مطمئن شوید که رنگ پتو پخش می‌شود یا خیر. برای تست باید قسمت رنگی پتو را چند دقیقه در آب خنک خیس کنید. سپس یک تکه پارچه سفید یا حوله کاغذی را روی پتو بکشید.

اگر رنگ پتو به پارچه سفید منتقل شد، یعنی پتوی شما رنگ می‌دهد. بهتر است پتوهایی که رنگ می‌دهند را با دست بشویید و از شستن آن همراه با پتوها و لباس‌های دیگر در تشت یا ماشین لباسشویی اجتناب کنید.

 

۲- قرار دادن پتو در ماشین لباسشویی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

در این مرحله از نحوه صحیح شستن پتو با لباسشویی باید مطمئن شوید که پتوی شما برای شستشو در ماشین لباسشویی مناسب است و وزن پتو آن‌قدر زیاد نیست که به ماشین فشار وارد کند. برای شروع باید پتو را چند بار تکان دهید تا مو و ذرات درشت چسبیده به آن جدا شود.

سپس پتو را به‌ آرامی داخل ماشین قرار دهید. باید پتو را طوری در ماشین قرار دهید که به‌ طور مساوی در همه بخش‌ها قرار بگیرد. با این کار همه بخش‌های پتو به خوبی تمیز می‌شوند و فشار کمتری نیز به ماشین لباسشویی وارد می‌شود.

فراموش نکنید که وزن پتو بعد از خیس شدن چند برابر زیاد می‌شود، بنابراین اگر پتوی شما سنگین است، بهتر است آن را با دست بشویید و یا پتو را برای شستشو به خشکشویی بسپارید.

 

۳- تنظیم کردن ماشین لباسشویی

 

تنظیم کردن ماشین لباسشویی برای شستن پتو

 

بعد از قرار دادن پتو در ماشین لباسشویی باید پتو را روی چرخه ملایم تنظیم کنید. توجه داشته باشید که برای شستن پتو با لباسشویی استفاده از ملایم‌ترین چرخه با آب سرد و مدت زمان کوتاه بهترین وضعیت برای شستن پتو است. استفاده از آب داغ موجب آسیب به بافت پتو می‌شود و چرخش تند ماشین لباسشویی نیز به الیاف پتو آسیب وارد می‌کند.

 

۴- استفاده از یک شوینده ملایم

 

بعد از این که تنظیمات لباسشویی را برای شستن پتو آماده کردید، باید از یک شوینده ملایم برای شستن پتو استفاده کنید. شوینده‌ای صابونی یا غلیظ برای شستشوی پتو در ماشین لباسشویی مناسب نیستند و موجب ساییدگی و از بین رفتن بافت پتو می‌شوند.

توجه داشته باشید که باید از مقدار کم شوینده استفاده کنید. حدود ۱/۴ درپوش مایع لباسشویی برای شستن یک پتو کافی است. شما می‌توانید انواع مایع لباسشویی و پودر لباسشویی از برندهای معتبر شوینده لباس را به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش با تخفیف‌های همیشگی خریداری کنید.

 

۵- شستن پتو در کمترین زمان ممکن

 

برای شستن پتو با لباسشویی باید آن را روی کوتاه‌ترین چرخه شستشو تنظیم کنید. معمولاً ۳ تا ۵ دقیقه زمان برای شستن پتو در ماشین لباسشویی کافی است. فراموش نکنید هر چه پتو بیشتر در ماشین لباسشویی بماند و با سرعت بیشتر شسته شود، بافت آن بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید  16 مورد از نکات ضروری در سفر خانوادگی با ماشین شخصی

 

۶- تنظیم خشک‌کن روی کمترین دما

 

تنظیم خشک‌کن روی کمترین دما برای شستن پتو

 

برای خشک کردن پتو بعد از شستشو باید حرارت را روی دمای بسیار کم و حداکثر دمای متوسط تنظیم کنید. گرمای بیش از حد موجب جمع شدن و سوختن الیاف پتو می‌شود. خشک کردن پتو با دمای پایین ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا بیشتر از حالت معمول طول بکشد.

 

۷- پهن کردن پتو در معرض هوا

 

بعد از خشک کردن پتو، آن را در معرض هوا پهن کنید و اجازه دهید برای یک تا دو روز بماند تا کاملاً خشک شود. فراموش نکنید که خشک نشدن پتو به‌طور کامل موجب بدبو شدن پتو می‌شود. برای خشک شدن کامل پتو آن را چندین بار زیر و رو کنید تا کاملاً در معرض هوا قرار بگیرد و خشک شود.

 

روش شستن پتوی پرزدار با ماشین لباسشویی

 

روش شستن پتوی پرزدار با ماشین لباسشویی

 

«پتوهای پرزدار» بافت فوق‌العاده نرمی دارند و از همین رو باید به‌گونه‌ای شسته شوند که نرمی و لطافت خود را از دست ندهند. از طرف دیگر استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد می‌تواند لطافت این نوع پتوها را از بین ببرد.

برای شستشوی پتوهای پرزدار به‌هیچ‌عنوان نباید از سفیدکننده استفاده کنید. معمولاً الیاف پتوهای پرزدار به گونه است که در برابر لکه مقاوم هستند. بهتر است برای شستن پتوی پرزدار از آب سرد استفاده کنید.

در صورتی که روی پتو لکه‌ای ایجاد شده، باید قبل از شستن پتوی پرزدار در ماشین لباسشویی ابتدا مقداری مایع لباسشویی روی لکه بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس یک پارچه نم‌دار را روی محل لکه بکشید تا از بین برود.

بعد از بین بردن لکه می‌توانید پتو با آب سرد داخل ماشین لباسشویی بیندازید و با چرخه ملایم بشویید. توجه داشته باشید که شستن و خشک کردن پتوی پرزدار با درجه حرارت زیاد موجب جمع شدن الیاف و ذوب شن بافت آن می‌شود.

در ضمن برای تهیه انواع مایع لباسشویی از معتبرترین برندهای بازار به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید و محصول مورد نیاز خود را با تخفیف‌های همیشگی تحویل بگیرید.

 

روش شستن پتوی برقی در ماشین لباسشویی

 

پتوهای الکتریکی و برقی طوری طراحی شده‌اند که معمولاً با ماشین لباسشویی قابل شستشو هستند. برای شستن پتوی برقی در ماشین لباسشویی ابتدا باید پتو را از برق جدا کنید و تمام سیم‌ها و کنترل‌ها را از آن جدا نمایید.

سپس پتو را با آب سرد و یک مایع شوینده ملایم با آرام‌ترین چرخه ماشین لباسشویی بشویید. این پتوها باید در کوتاه‌ترین زمان و با ملایم‌ترین حالت ممکن شسته شوند تا آسیبی به پتو وارد نشود.

برای خشک کردن پتوهای برقی باید پتو را روی یک بند رخت یا میله دوش پهن کنید. برای خشک کردن پتوی برقی در خشک‌کن ماشین باید دستگاه را روی کمترین دما یا بدون حرارت تنظیم کنید تا سیم‌کشی داخلی پتو آسیب نبیند.

پتوی برقی باید برای مدت طولانی‌تری در معرض هوا قرار بگیرد و کاملاً خشک شود. بعد از این که مطمئن شدید، پتو خشک است، می‌توانید دوباره آن را به برق وصل کنید.

 

روش شستن پتوی سنگین در ماشین لباسشویی

 

روش شستن پتوی سنگین در ماشین لباسشویی

 

برای شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی ابتدا باید به دستورالعمل قید شده روی پتو توجه کنید. برخی از پتوهای سنگین وزن باید با روش خاصی شسته شوند و از همین رو مطالعه نحوه شستشوی پتو از علائم روی جعبه یا برچسب پتو اهمیت زیادی دارد.

برای شستن پتوهای سنگین در ماشین لباسشویی ابتدا باید به وزن پتو و تحمل وزن ماشین لباسشویی خودتان توجه داشته باشید. معمولاً پتو بعد از خیس شدن تا چند برابر سنگین‌تر می‌شود، بنابراین باید به این موضوع را در زمان شستشوی پتو توجه کنید.

برای شستن پتوهای سنگین باید دستگاه را روی چرخه ملایم و آب سرد تنظیم کنید و از یک شوینده ملایم برای شستن پتو استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده و سفیدکننده به‌هیچ‌عنوان برای شستن این نوع پتو مناسب نیست و موجب خشک شدن پتو می‌شود.

برای خشک کردن پتوی سنگین باید آن را در خشک‌کن ماشین لباسشویی با چرخه ملایم و حرارت کم قرار دهید. در صورتی که به خشک‌کن دسترسی ندارید می‌توانید پتو را روی یک سطح خشک یا لبه وان پهن کنید تا کمی خشک شود.

به‌ هیچ‌ عنوان پتوهای سنگین را آویزان نکنید، زیرا این کار موجب از دست دادن شکل پتو می‌شود. اگر وزن پتوی شما خیلی زیاد است، بهتر است فکر شستن پتو در خانه را از فکرتان بیرون کنید و شستشوی پتو را به خشکشویی بسپارید.

 

روش شستن پتوی خزدار در ماشین لباسشویی

 

«پتوهای خزدار» معمولاً از الیاف مصنوعی مانند «اکریلیک» و «پلی‌استر» ساخته شده‌اند و برخلاف نمونه‌های ظریف به راحتی قابل شستشو هستند. قبل از شستن این پتوها ابتدا باید برچسب روی پتو را بررسی کنید.

برخی از پتوهای خزدار تنها باید به صورت خشک تمیز شوند. بهترین روش برای شستن پتوی خزدار در ماشین لباسشویی این است که دستگاه را با آب سرد، چرخه ملایم و مقداری مایع لباسشویی معمولی بشویید.

توجه داشته باشید که برای شستن این نوع پتوها به‌ هیچ‌ عنوان نباید از نرم‌کننده یا سفیدکننده استفاده کنید. بعد از این که پتو شسته شد، پتو را روی بند رخت پهن کنید. سپس چندین بار پتو را تکان دهید تا خزهای مصنوعی پتو بعد از خشک شدن پف کند.

حتما بخوانید  آموزش کامل طرز استفاده از انواع قرص ماشین ظرفشویی

اگر خز پتو بعد از شستن کدر شده است، می‌توانید یک برس نرم را به‌ آرامی در جهات مختلف روی پتو بکشید تا حالت بهتری پیدا کند.

 

آموزش شستن پتو با دست

 

آموزش شستن پتو با دست

 

اگر در فکر شستن پتو با دست هستید، بهتر است بدانید که این کار آنقدرها که به نظر می‌رسد، سخت نیست. فراموش نکنید تنها زمانی باید اقدام به شستن پتو با دست کنید که فضای کافی برای شستشو و خشک کردن داشته باشید. در ادامه می‌توانید با روش شستن پتو با دست آشنا شوید.

 

۱- آماده کردن وان یا تشت برای شستن پتو

 

در اولین مرحله از آموزش شستن پتو با دست باید یک وان یا لگن بزرگ را با آب خنک پر کنید. سپس مقداری ماده شوینده (پودر لباسشویی یا مایع لباسشویی) به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا ماده شوینده شما کمی در آب حل شود.

برای شستن پتو با دست نباید وان را بیش از حد پر کنید، زیرا این کار موجب می‌شود تا بعد از قرار دادن پتو در وان، نیمی از آب به بیرون بریزد.

 

۲- شستن پتو در وان یا لگن

 

شستن پتو در وان

 

بعد از چند دقیقه پتو را به‌ آرامی داخل وان قرار دهید. سپس با ضربات نرم و کمی ورز دادن پتو را در وان به سمت عقب و جلو بکشید. برای این که پتو بهتر شسته شود، بهتر است از یک بخش شروع کنید. ابتدا یک قسمت از پتو را بشویید و بعد از تمیز کردن آن بخش به سراغ قسمت بعدی بروید.

 

۳- فشردن پتو و خارج کردن آب از آن

 

در این مرحله باید پتو را بلند کنید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس پتو را ۲ تا ۳ بار تا کنید و سپس با کمک دو دست پتو را فشار دهید تا آب اضافه خارج شود. بهتر است از پیچاندن و فشار دادن پتو اجتناب کنید، زیرا این کار موجب می‌شود حالت پتو تغییر کنید و شکل خود را از دست بدهد.

 

۴- آبکشی و خشک کردن پتو

 

آبکشی و خشک کردن پتو در خانه

 

بعد از این که آب اضافی پتو خارج شد، وان را تخلیه کنید و از آب سرد پر کنید. حال پتو را بار دیگر در آب بیندازید تا کف اضافی داخل الیافت پتو خارج شود و کاملاً تمیز شود. پتو را در آب تکان دهید و چند بار خارج کنید و دوباره در آب فرو کنید. درنهایت دوباره پتو را از آب بردارید و تا کنید تا آب اضافه آن خارج شود. پتو را برای چند روز در معرض هوا پهن کنید تا کاملا خشک شود.

 

نکاتی که باید برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی بدانید

 

نکاتی که باید برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی بدانید

 

*قبل از شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی حتماً برچسب روی پتو را مطالعه کنید.

*برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی از مقدار کمی مواد شوینده استفاده کنید تا بافت پتو آسیب نبیند.

*فراموش نکنید که یک پتوی یک نفره معمولاً بعد از خیس شدن حداقل ۶ کیلوگرم می‌شود، بنابراین اگر ماشین لباسشویی شما تحمل وزن پتو را ندارد، آن را به صورت دستی بشویید و یا به خشکشویی بدهید.

*قبل از شستن پتو حتماً مطمئن شوید که پتو رنگ می‌دهد یا خیر.

*بهترین روش شستشوی پتو در خانه این است که پتو را قبل از شستن تکان دهید تا گرد و غبار، مو و پرز از آن خارج شود، سپس می‌توانید آن را به صورت دستی یا ماشینی بشویید.

برای از بین رفتن الکتریسیته و نرم شدن پتو می‌توانید از مقدار کمی نرم‌کننده لباس نیز برای شستن پتو با دست و ماشین لباسشویی استفاده کنید. می‌توانید انواع نرم‌کننده لباس از برندهای معتبر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش با تخفیف‌های همیشگی خریداری کنید.

 

سوالات متداول

 

هر چند ماه یک بار باید پتوها را بشوییم؟

 

بهتر است ماهی یک بار پتوهای که هر روز استفاده می‌کنید را بشویید. پتوهای پشمی بهتر است هر ۴ تا ۶ ماه یک بار شسته شوند.

 

چرا پتو بعد از شستن بد بو می‌شود؟

 

در صورتی که پتوی شما بعد از شستن به خوبی خشک نشود، بوی بدی می‌گیرد. اگر اندازه پتوی شما بزرگ است و امکانات یا فضای کافی برای خشک کردن آن را ندارید، بهتر است پتو را به خشکشویی بدهید و از شستن آن در خانه اجتناب کنید.

 

چرا نباید پتو را با آب گرم بشوییم؟

 

شستن پتو با آب گرم موجب می‌شود تا نرمی و لطافت پتو از بین برود و بافت آن سیب ببیند. از همین رو معمولاً برای شستن انواع پتو از آب سرد و ولرم استفاده می‌شود.

 

آیا می‌توان پتوهای بزرگ را با لباسشویی شست؟

 

اگر اندازه پتوی شما بسیار بزرگ است و ضخامت زیادی دارد، بهتر است از شستن آن در ماشین لباسشویی اجتناب کنید و آن را به صورت دستی بشویید و یا به خشکشویی بسپارید.

 

آیا می‌توان پتو گلبافت دو نفره را در ماشین لباسشویی شست؟

 

برای شستن پتو گلبافت دو نفره در ماشین لباسشویی باید ظرفیت ماشین شما بیشتر از ۷ کیلوگرم باشد.

 

منابع: bhg، wikihow

کالابرگ الکترونیک