طرز تهیه رپ هوموس ساده و خوشمزه برای میان وعده مدرسه و سر کار

طرز تهیه رپ هوموس ساده و خوشمزه برای میان وعده مدرسه و سر کار


12 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رپ هوموس ساده و خوشمزه برای میان وعده مدرسه و سر کار

آیا برای میان وعده مدرسه یا لقمه و قاضی (غازی) برای بچه‌ها، دنبال ایده‌های جدید هستید؟ رپ هوموس یک انتخاب عالی برای میان وعده مدرسه بچه‌ها و حتی یک غذای مناسب و جمع و جور برای کارمندها است. رب هوموس جزو غذاهایی است که علاوه بر مقوی بودن، بسیار سیرکننده است و معمولا به صورت سرد سرو می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه رپ هوموس برای میان وعده مدرسه و محل کار و فوت و فن‌های تهیه آن می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه رپ هوموس (۴ عدد رپ)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نخود ۲۵۰ گرم (معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
ارده ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
آب نخود ۴ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چای‌خوری
کاهو خرد شده ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کلم بنفش ساطوری خرد شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جوانه ماش ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز آجیل (بادام درختی،‌ بادام هندی یا فندق) ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیازچه ساطوری خرد شده ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک به مقدار لازم
نان پیتا یا لواش ۴ عدد

 

میزان کالری یک عدد رپ هوموس: ۱۷۰ کالری
مدت زمان پخت مواد هوموس: ۳ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی رپ هوموس: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه رپ هوموس

مراحل طرز تهیه رپ هوموس
هوموس یا حمص (hummus) یکی از غذاهای معروف و محبوب خاورمیا‌نه‌ای است که اصالت آن به کشورهای عربی و لبنان برمی‌گردد ولی در همه جای دنیا طرفداران خودش را دارد و در منوی رستوران‌ها پیدا می‌شود. رپ حمص را به عنوان لقمه یا قاضی (غازی) مقوی برای میان وعده بچه‌ها در مدرسه یا ناهار و شام دانش آموزان و افراد شاغل می‌توانید درست کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه رپ هوموس را دنبال کنید.

مرحله اول: نخود را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رپ هوموس، نخودها را تمیز کنید و بشویید. آنها را در یک کاسه بریزید و رویشان آب بریزید. به مدت حداقل ۱۲ ساعت نخودها را خیس کرده و در این مدت، چند بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ نخود تا حد ممکن گرفته شود.

برای خرید انواع حبوبات مثل نخود، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: نخودها را بپزید

بعد از این که نخودها کاملا خیس خوردند، آنها را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. روی نخودها آب بریزید تا حدی که آب روی همه نخودها را بپوشاند. قابلمه حاوی آب و نخود را روی حرارت متوسط قرار داده و اجازه دهید نخودها به مدت ۲ تا ۳ ساعت بپزند. اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید در زودپز، نخودها را بپزید. بعد از پخت نخودها، پوست آنها را جدا کنید. (از کنسرو نخود آبگوشتی هم می‌توانید برای تهیه رپ هوموس استفاده کنید).

حتما بخوانید  طرز تهیه شامی گیلانی (شامی پوک) + فیلم آموزش تهیه

برای خرید کنسرو نخود آبگوشتی هم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مواد حمص را پوره و مخلوط کنید

در این مرحله، نخودها که پختند، آنها را آبکش کنید و آب آنها را نگه دارید. وقتی نخودها سرد شدند، با انگشت از وسط نخودها فشار دهید تا باز شوند و پوستشان جدا شود. نخودها را در مخلوط‌کن یا میکسر بریزید و با کمی آب نخود، پوره کنید.

سپس ارده، روغن زیتون، سیر پوست کنده، آبلیموی تازه، نمک، پاپریکا و فلفل سیاه را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یک مخلوط یکدست و خمیری داشته باشید. هوموس نخود که آماده شد، آن را کنار بگذارید و بقیه مواد را آماده کنید. اگر سیر تازه ندارید از پودر سیر استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه هوموس نخود به روشی دیگر روی لینک مطلب کلیک کنید.

در صورت تمایل ارده، آبلیمو، روغن زیتون، نمک، فلفل پاپریکا، فلفل سیاه و پودر سیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: سبزیجات و مخلفات ساندویچ هوموس را آماده کنید

در این مرحله، همه سبزیجات را بشویید و وقتی آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را ریز خرد کنید. داخل یک کاسه گود، کاهو و کلم‌های خرد شده را به همراه جوانه ماش و پیازچه اضافه کرده و مخلوط کنید. به ظرف حاوی هوموس هم مغزهای آجیل دلخواه‌ را اضافه کنید و هم بزنید.

انواع مغز آجیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: رپ هوموس را آماده کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه از رپ هوموس برای میان وعده مدرسه یا سر کار، ابتدا نان پیتا یا لواش را به طور کامل باز کنید و مقداری هوموس روی بریزید و روی تمام قسمت‌های نان بمالید، به طوری که تمام نان به هوموس آغشته شده باشد. سپس سبزیجات خرد شده روی نان بریزید. نان را بپیچید و آن را به دو قسمت با چاقو برش بزنید. رپ هوموس گیاهی شما به عنوان یک لقمه خوشمزه برای تغذیه کودک آماده‌ سرو است.

نان پیتا و نان لواش را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رپ مرغ یونانی به ۲ روش خوشمزه

روش دیگر برای تهیه رپ هوموس نخود با سیر کبابی

روش دیگر برای تهیه رپ هوموس نخود با سیر کبابی

یک روش دیگر برای تهیه رپ هوموس به این صورت است که آن را با سیر کباب شده درست می‌کنند. در این روش رپ حمص طعم منحصر‌به‌فرد و ظاهری مجلسی‌تر پیدا می‌کند. یک بوته سیر را به مدت ۱ ساعت داخل فر با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا گریل شود. سپس آن را از فر خارج کنید و پس از سرد شدن حبه‌های سیر نرم‌شده را از پوست خارج کنید و ۴ عدد از آن را با نخود و بقیه مواد هوموس میکس کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاکوره هندی به 2 روش

در نهایت، هوموس نخود با سیر کبابی را که آماده کردید، در نان پیتا یا نان لواش بریزید و پیازچه، خیار، کاهو، و … بریزید و ساندویچ حمص را بپیچید. می‌توانید بقیه حبه‌های سیر کبابی، داخل ساندویچ بریزید و آن را تزیین و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه رپ هوموس

فوت و فن‌های طرز تهیه رپ هوموس

  • یک لیوان فرانسوی دسته‌دار نخود خام، به اندازه ۲/۵ تا ۳ لیوان به شما هوموس می‌دهد.
  • در هنگام پخت نخودها برای تهیه هوموس، می‌توانید یک یا دو پیاز را پوست بگیرید و چهار قاچ کنید. پیازها را داخل آب بیندازید تا طعم نخودها بعد از پخت، خوشمزه‌تر شود.
  • در هنگام پخت نخودها، کف‌های روی نخودها را بگیرید تا رنگ نخودها شفاف و در نهایت رنگ هوموس روشن و شفاف شود.
  • حتما پوست نخودها را بعد از پختن جدا کنید تا بعد از پوره شدن، حمص بافت نرم و یکدستی داشته باشد.
  • اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید از نخود کنسرو شده استفاده کنید. در این صورت هم پوست نخودها را جدا کنید.
  • آبی که نخودها را در آن پخته‌اید، دور نریزید تا در صورت نیاز از همین آب برای اضافه کردن به پوره استفاده کنید. به جای آب نخود می‌توانید از آب قلم هم استفاده کنید.
  • حتما سعی کنید از روغن زیتون در طرز تهیه هوموس استفاده کنید چون هم غلظت آن بهتر می‌شود و هم رپ هوموس طعم قوی‌تری پیدا می‌کند. اگر روغن زیتون ندارید، می‌توانید از روغن کنجد استفاده کنید. در غیر این صورت از روغن آفتابگردان سالاد و پخت و پز استفاده می‌شود. انواع روغن مایع از جمله روغن کنجد و روغن آفتابگردان را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.
  • در این رپ هوموس خوشمزه می‌توانید از نان پیتای سرخ یا گریل شده، و موادی مثل خیار، آووکادو، کاهو، هویج، آووکادو و فلفل دلمه‌ای استفاده کنید.
  • سیر طعم لذیذی به رپ هوموس می‌دهد اما اگر از بوی سیر خوشتان نمی‌آید می‌توانید آن را از مواد حمص برای درست کردن رپ حذف کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حمص دال عدس

سوالات متداول

رپ ساندویچ چیست؟

رپ ساندویچ چیست؟

رپ (wrap) در اصل به معنی پیچیدن است و به ساندویچی گفته می‌شود که داخل نان پیتا، نان ترتیلا یا نان لواش پیچیده می‌شود. مواد داخل رپ، می‌تواند بسیار متنوع باشد و مواد متنوعی را بنا به سلیقه یا دستور غذایی مورد نظر، شامل می‌شود.

برای اینکه حمص بافت خامه‌ای داشته باشد، چه کنیم؟

برای اینکه بافت هوموس نرم، یکدست و خامه‌ای شود، قبل از پوره کردن، حتما پوست نخود را جدا کنید. در زمان پوره کردن نخود هم ۲ تکه یخ در غذاساز یا مخلوط‌‌کن بریزید و با هوموس پوره کنید.

غلظت هوموس چقدر باید باشد؟

غلظت هوموس باید به قدری باشد که اگر با قاشق آن را برداشتید، در صورتی که قاشق را کج و مورب گرفتید، مواد هوموس از داخل آن نریزد.

از چه نانی برای تهیه رپ هوموس استفاده می‌شود؟

انواع رپ، با نان‌هایی که دایره‌ای شکل و گرد هستند، درست می‌شوند. نان پیتا و نان لواش برای تهیه رپ ساندویچ مناسب هستند.

 

کالابرگ الکترونیک