۲ طرز تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه به روش بازاری

۲ طرز تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه به روش بازاری


5 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه به روش بازاری

شیرینی خنفروش یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی جنوب است که در استان‌های جنوبی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس طبخ می‌شود و جزو شیرینی‌های پرفروش ماه رمضان است. برای تهیه این شیرینی باید از دستگاه بیسکویت ساز استفاده کرد، اما بدون استفاده از این دستگاه نیز می‌توانید شیرینی خنفروش را آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه شیرین خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه بیسکویت ساز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر خشک ۳ قاشق غذاخوری
آرد شیرینی پزی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل ۱ قاشق چای‌خوری
گلاب ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت شیرینی خنفروش با دستگاه: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی خنفروش با شیر خشک

مراحل طرز تهیه شیرینی خنفروش

این شیرینی جنوبی با آرد برنج درست می‌شود. برای تهیه شیرینی خنفروش از دستگاه بیسکویت ساز استفاده می‌شود. یادتان باشد برای تهیه این شیرینی باید همه مواد یخچالی را از یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.

مرحله اول؛ مواد خشک را ترکیب و الک کنید

در اولین مرحله از دستور تهیه شیرینی خنفروش جنوبی باید شیر خشک، آرد شیرینی پزی، آرد برنج و بیکینگ پودر را با هم ترکیب کنید. سپس مواد را دو بار الک کنید تا کاملا یکدست شوند.

شما می‌توانید آرد برنج، آرد شیرینی پزی و بیکینگ پودر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ تخم مرغ و شکر را ترکیب کنید

تخم مرغ‌ها را بشکنید و در یک کاسه بریزید. سپس شکر را اضافه کنید و مواد را با دور تند همزن بزنید تا یک بافت سبک و کرمی ایجاد.

شما می‌توانید تخم مرغ و شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ پودر هل، روغن و گلاب را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی خنفروش باید پودر هل را به ترکیب تخم مرغ و شکر اضافه کنید و دوباره مواد را برای ۵ دقیقه با همزن بزنید. در ادامه روغن مایع و گلاب را اضافه کنید و مواد را برای چند دقیقه دیگر با همزن بزنید تا یکدست شوند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوکو برنج ساده و شکم پر با طعم لذیذ و خوشمزه

می‌توانید هل، روغن مایع و گلاب را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ مواد خشک را به مایه تخم مرغی شیرینی اضافه کنید

در این مرحله باید ترکیب آرد را به مایه تخم مرغی شیرینی اضافه کنید و با همزن دستی یا دور کند همزن مواد را مخلوط کنید. در این مرحله باید مواد را در حد یکدست شدن هم بزنید.

مرحله پنجم؛ شیرینی خنفروش را آماده کنید

برای تهیه شیرینی باید دستگاه بیسکویت ساز را روشن کنید و اجازه دهید تا داغ شود. در ادامه با یک برس سطح داخلی قالب‌های دستگاه بیسکویت ساز را چرب کنید. حالا مقداری از مایه شیرینی را در قالب‌های دستگاه بریزید و اجازه دهید شیرینی‌های شما آماده شوند. مراقب باشید که فقط ۲/۳ حجم قالب را با مایه شیرینی پر کنید که فضا برای پف کردن شیرینی فراهم باشد.

بعد از ۵ دقیقه شیرینی‌ها را چک کنید و در صورتی که آماده هستند، آن‌ها را از دستگاه خارج کنید و بقیه مایه شیرینی را به همین روش آماده کنید.

شیرینی خنفروش طعم فوق‌العاده‌ای دارد و برای ماه رمضان گزینه بی‌نظیری محسوب می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی خنفروش بدون شیر خشک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۳ عدد
آرد برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۱۲۵ گرم
پودر هل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۲ قاشق مرباخوری

 

مراحل طرز تهیه شیرینی خنفروش با شیر پاستوریزه

مراحل طرز تهیه شیرینی خنفروش با شیر

برای تهیه شیرینی خنفروش با شیر پاستوریزه باید شیر و تخم مرغ‌ها را از یک ساعت قبل بیرون یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسند.

مرحله اول؛ تخم مرغ، روغن، شیر و گلاب را ترکیب کنید

در اولین مرحله از درست کردن شیرینی خنفروش باید تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید و برای ۵ دقیقه با همزن هم بزنید تا کرمی و کشدار شوند. در ادامه روغن مایع، پودر هل، شیر و گلاب را اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر کدام مواد را برای ۱ دقیقه مایه را هم بزنید.

شیر را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

مرحله دوم؛ مواد خشک را اضافه کنید

حالا نوبت اضافه کردن آرد برنج، آرد سفید، وانیل و بیکینگ پودر است. این مواد را برای ۳ بار الک کنید و بعد به سایر مواد شیرینی اضافه کنید. مایه شیرینی را با لیسک یا با همزن به شکل دورانی هم بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند.

وانیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

مرحله سوم؛ شیرینی خنفروش را آماده کنید

در این مرحله باید صفحات بیسکویت ساز را چرب کنید و بعد مقداری از مایه شیرینی را در قالب‌های دستگاه‌ بریزید. ۲/۳ هر قالب را باید مایه شیرینی بریزید که فضا برای پف کردن شیرینی فراهم باشد. حدود ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا شیرینی شما آماده شود. همه مایه شیرینی‌ را به همین روش آماده کنید و بعد شیرینی را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زیتون پروده به روش رستورانی + ۱۰ فوت و فن‌ زیتون پرورده

روش تهیه شیرینی خنفروش در فر

برای تهیه شیرینی خنفروش بدون دستگاه و در فر باید قبل از آماده کردن مایه شیرینی، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس مایه شیرینی را به یکی روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد آماده کنید.

در ادامه قالب‌های مافین یا دونات را با روغن چرب کنید و مایه شیرینی را در قالب بریزید و در طبقه وسط فر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که تنها ۲/۳ حجم قالب‌ها را با مایه شیرینی پر کنید تا شیرینی‌ها فضای کافی برای پف کردن داشته باشند.

سپس اجازه دهید شیرینی‌ها برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزند و کاملا طلایی شوند. سپس آن‌ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را از قالب خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی لگیمات + فیلم آموزش

روش تهیه شیرینی خفروش سرخ شده

طرز تهیه شیرینی خفروش سرخ شده

بسیاری از جنوبی‌ها شیرینی خنفروش را به صورت سرخ شده در تابه آماده می‌کنند. در این روش می‌توانید مقداری روغن مایع سرخ کردنی در ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس مواد شیرینی را با قاشق در روغن بریزید. این کار را برای همه شیرینی‌ها تکرار کنید و زمانی که شیرینی‌ها در روغن سرخ شدند، آن‌ها را خارج کنید و روی دستمال حوله‌ای یا دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه شیرینی خارج شود.

به خاطر داشته باشید که در این روش مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که مایه شیرینی در روغن غوطه‌ور شود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی خنفروش

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی خنفروش

  • برای تهیه شیرینی خنفروش زعفرانی می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. در این روش باید زعفران را با گلاب ترکیب کنید و به مایه شیرینی اضافه کنید. می‌توانید زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورتی که برای تهیه شیرینی خنفروش از دستگاه کوکی میکر یا بیسکویت ساز استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان قالب‌ها را به طور کامل پر نکنید. این کار موجب بیرون ریختن مواد شیرینی به بیرون دستگاه می‌شود. ۲/۳ حجم قالب را مایه شیرینی بریزید.
  • برای سرخ کردن شیرینی خنفروش در روغن می‌توانید یک قالب فلزی کوچک (مثل قالب‌های فلزی نیمرو یا کوکو سبزی با اشکال قلب و گل و …) را در روغن بگذارید و مواد شیرینی را داخل قالب بریزید تا فرم و شکل زیباتری پیدا کنند.
  • مقدار شکری که برای تهیه شیرینی خنفروش جنوبی با آرد برنج استفاده می‌شود، کاملا اختیاری است و معمولا آن را به صورت کم شیرین درست می‌کنند.
  • اگر به دستگاه بیسکویت ساز دسترسی ندارید، می‌توانید این شیرینی را در دستگاه اسنک ساز نیز آماده کنید. در این روش باید صفحه ساندویچ ساز را چرب کنید و مایه شیرینی را در آن بریزید و برای ۵ تا ۷ دقیقه درب دستگاه را ببندید تا شیرینی شما آماده شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی خنفروش

روش تهیه شیرینی خنفروش زعفرانی چگونه است؟

برای تهیه شیرینی خنفروش زعفرانی باید مقداری زعفران دم کرده را با گلاب ترکیب کنید و به مایه شیرینی اضافه کنید.

غلظت مایه شیرینی خنفروش چقدر باید باشد؟

غلظت مایه شیرینی خنفروش درست مثل مایه کیک است.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش
کالابرگ الکترونیک