خورش مرغ و آلو شمالی رو برای مهمونی به این روش درست کن

خورش مرغ و آلو شمالی رو برای مهمونی به این روش درست کن


9 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خورش مرغ و آلو شمالی رو برای مهمونی به این روش درست کن

خورش مرغ و آلو شمالی یا همان مسمای مرغ و آلو یکی از پرطرفدارترین انواع خورشت با مرغ در شمال ایران و یکی از غذاهای معروف مازندرانی است. خورش مرغ با آلو به روش مازندرانی علاوه بر چاشنی آلو با موادی مثل زرشک و رب انار هم مزه‌دار می‌شود و به همین خاطر طعم ملس و لذیذی دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه خورشت مرغ و آلو مازندرانی به عنوان یکی از انواع خورشت با آلو و فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش آلو مسما مازندرانی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ و آلو شمالی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (ران و سینه) ۴ تکه
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۵ حبه
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آلو خورشتی (سیاه یا بخارا) ۱۲ تا ۱۵ عدد
زرشک ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
رب انار یا آبغوره ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو ۲ عدد
کره یا روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
زردچوبه و فلفل سیاه، نمک به مقدار دلخواه
برنج برای سرو خورش مرغ و آلو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش مرغ آلو شمالی: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه خورشت آلو مسما (مرغ آلو) مازندرانی

خورش مرغ و آلو شمالی رو برای مهمونی به این روش درست کن
در این روش پخت خورش مرغ و آلو شمالی، مرغ به هیچ عنوان بوی زهم نمی‌دهد. می‌توانید با انتخاب چاشنی‌های دلخواهتان، خورش خود را ترش یا ملس درست کنید. در ادامه طرز تهیه خورش مرغ و آلو مازندرانی به روش اصیل را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خورش را آماده کنید

در ابتدا برای تهیه این غذای شمالی با مرغ و آلو، آلوها را بشویید و در یک کاسه بریزید. به آلوها آب اضافه کنید و کنار بگذارید تا آلوها نرم شوند و گل و لای آنها ته‌نشین شود. آلوها را حدود ۲ تا ۳ ساعت بخیسانید. زرشک‌ها را هم در یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. اجازه دهید زرشک‌ها هم حداقل ۳۰ دقیقه خیس بخورند.

در صورت تمایل می‌توانید آلو و زرشک را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: تکه‌های مرغ را آماده کنید

برای درست کردن خورش آلو مسما مازندرانی هم از سینه و هم از ران مرغ می‌توانید استفاده کنید. مرغ‌ها را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. اگر از سینه مرغ استفاده می‌کنید، آنها را روی تخته آشپزخانه بگذارید و در قطعات مکعبی یا مستطیلی (۲ در ۳) سانتی‌متری خرد کنید.

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ‌ها را با پیاز تفت دهید

پیازها و سیرها را پوست بگیرید. پیازها را به صورت خلالی باریک یا نگینی زیر خرد کنید. سپس در یک قابلمه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازهای خرد شده را در روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوپ گوجه و خامه خوشمزه به روش ایتالیایی و مدیترانه ای

سپس سیرها را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. عطر سیر که بلند شد، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خامی آنها گرفته شود. سپس مرغ‌ها را در قابلمه بریزید و با سیر و پیاز و ادویه‌ها تفت دهید تا رنگشان تغییر کند.

شما می‌توانید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ آماده منجمد، سیر داغ و انواع ادویه غذا را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مرغ‌ خورشت را بپزید

مرغ‌ها که تفت خوردند، برگ بو و ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. مرغ‌ها را روی شعله ملایم بگذارید تا مرغ‌ها برای حدود ۳۰ دقیقه بپزند و نرم شوند. مرغ‌ها که پختند، شعله را خاموش کنید. تکه‌های مرغ را از آب آن خارج کنید و در آبکش بگذارید تا آب آنها خارج شود. آب مرغ را نگه دارید.

مرحله پنجم: مرغ، آلو و زرشک را تفت دهید

در یک تابه مقداری کره یا روغن بریزید و مرغ‌های پخته شده را در تابه سرخ کنید تا هر دو طرف آنها طلایی شود. سپس مرغ‌ها را بیرون بیاورید و کنار بگذارید. بعد آلوها را از آب بکشید، آنها را خشک کنید و در تابه تفت دهید و کنار مرغ‌ها بریزید. بعد زرشک‌ها را آبکش کنید و در تابه بریزید و ۳۰ ثانیه تفت دهید.

برای خرید انواع کره حیوانی و گیاهی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: خورش مرغ و آلوی شمالی را بپزید

در تابه، به زرشک‌ها، مرغ‌های سرخ شده و آلوهای تفت داده شده را اضافه کنید. آبی که مرغ را در آن پخته‌اید و کنار گذاشتید، صاف کنید (اگر می‌خواهید پیازها جدا شوند). سپس این آب را روی مرغ‌ها بریزید. مقداری نمک و زعفران دم کرده غلیظ هم اضافه کنید. اجازه دهید مرغ‌ها ۳۰ دقیقه دیگر با آلوها بپزند و خورش مرغ آلو جا بیفتد.

مرحله هفتم: خورش آلو و مرغ شمالی را سرو کنید

در آخر رب انار یا آبغوره و گلاب را به خورش اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا چاشنی‌ها به خورد غذا بروند. می‌توانید به جای این ترکیب رب انار و شکر یا آبغوره و آب نارنج اضافه کنید. غلظت خورش مرغ آلو مازندرانی که کم شد و آب آن، کشیده و غلیظ شد، خورش را سرو کنید. خورش آلو و مرغ شمالی را می‌توانید با با برنج چلو یا کته سرو کنید.

برای خرید آبغوره، رب انار، شکر با قیمت دولتی و انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش مرغ و آلو شمالی

  • نکات مهم در طرز تهیه خورش مرغ و آلو شمالی در طرز تهیه خورش مرغ و آلو شمالی، از گوشت اردک و غاز هم استفاده می‌شود که در این صورت مجلسی‌تر است اما به خاطر دسترسی آسان‌تر به مرغ، معمولا استفاده از مرغ یا بلدرچین در این خورش، متداول‌تر است.
  • در طرز تهیه خورش مرغ و آلو یا همان مرغ آلو مازندرانی می‌توانید از هر دو ترکیب آلو سیاه و آلو قیسی هم استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید طعم خورشتان به شیرینی بزند، از رب انار شیرین استفاده کنید و کمی شکر اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید طعم خورشتان ترش باشد، می‌توانید به جای رب انار یا رب آلوچه، از رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) و آبغوره (طرز تهیه آبغوره) یا آب نارنج در این غذا استفاده کنید.
  • اگر آلو خورشتی، آلو جنگلی، آلو بخارا یا قیصی ندارید، می‌توانید از آلو زرد به جای انواع آلو استفاده کنید. در این صورت طعم خورش شما به شیرینی یا ملسی می‌زند.
  • برخی شمالی‌ها در خورش مرغ و آلو، مقداری مغز گردوی خرد شده هم می‌ریزند تا روغن بیندازد و خوش‌طعم‌تر شود.
  • برای طرز تهیه خورش آلو با مرغ و هویج، ۱ یا ۲ هویج را پوست بگیرید. به صورت حلقه‌ای خرد کنید و در تابه با روغن، کمی تفت دهید. سپس هویج‌ها را با مرغ‌ها بپزید.
  • اگر طعم لپه را در خورش می‌پسندید، مقداری لپه جداگانه بپزید، آب اضافی لپه پخته شده را دور بریزید و در اواسط پخت به خورش اضافه کنید که در این صورت یک نوع خورش قیمه با مرغ و آلو خواهید داشت.
  • در صورت تمایل مقداری زرشک با کره هم تفت بدهید و روی خورش به عنوان تزیین بریزید.
  •  حتما زرشک‌ها را بخیسانید تا شن‌‌ریزه‌های آن ته‌نشین شود. سپس آن را تفت دهید. مراقب باشید زرشک‌ها را در حدی تفت دهید که پف نکنند و تغییر رنگ ندهند.
  •  خورش آلو مسما گیلانی هم دستور پختی شبیه خورش آلو و مرغ شمالی دارد و هم با مرغ و هم با گوشت گوسفند یا گوساله درست می‌شود. برخی هم به خورش آلو مسما گیلانی مقداری کشمش تفت داده شده اضافه می‌کنند که در این صورت خورش شیرین قاتق خواهیم داشت.
  • خورش مرغ با آلو یک خورش کم آب است که بهتر است مانند انواع خورشت های ایرانی روی شعله ملایم بماند تا کاملا جا بیفتد.
حتما بخوانید  طرز تهیه 10 شیرینی‌ معروف و سنتی تبریز برای عید نوروز + فیلم

فوت و فن های خوشمزه شدن خورش مرغ و آلو شمالی

فوت و فن های خوشمزه شدن خورش مرغ و آلو شمالی
چاشنی خورش مرغ و آلو مازندرانی چیست؟

معمولا در تهیه خورش مرغ آلو مازندرانی، از رب انار، آب انار یا رب آلوچه استفاده می‌شود و طعم ملسی می‌گیرد. ولی اگر می‌خواهید خورشتان ترش باشد، می‌توانید آب غوره یا آب نارنج را جایگزین کنید.

چه آلویی برای خورش آلو و مرغ مناسب است؟

آلوی مناسب برای تهیه خورش آلو مرغ مازندرانی یا شمالی، آلو سیاه، آلو بخارا یا آلو خورشتی است.

 

محصولات مرتبط