۲ طرز تهیه کتلت با ماهی کیلکا با سیب زمینی و بدون آن

۲ طرز تهیه کتلت با ماهی کیلکا با سیب زمینی و بدون آن


16 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا

طرز تهیه کتلت با ماهی کیلکا را بلد هستید؟ کیلکا یکی از ماهی‌های کوچک و نسبتا ارزان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و با آن می‌توان خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه و متنوعی تهیه کرد. کتلت با ماهی کیلکا از جمله غذاهای مقوی و لذیذی است که می‌توانید با این ماهی درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا با سیب زمینی و بدون سیب زمینی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن و رفع بوی زهم ماهی در این کتلت را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کتلت ماهی کیلکا (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماهی تازه (کیلکا) ۶۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
سیب زمینی ۴ عدد درشت
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۱۰ حبه
ترکیب سبزی خشک ترخون و مرزه ۱ و نیم قاشق غذاخوری
آرد سوخاری ۳ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر نوک قاشق چای‌خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت ماهی کیلکا: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا و سیب زمینی

مراحل طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا و سیب زمینی

با ماهی کیلکا چه غذاهایی میشه درست کرد؟ کتلت ماهی با ماهی کیلکا یکی از این غذاهاست. این کتلت سرشار از امگا ۳ و ویتامین‌های مفید برای سلامت بدن است. در ادامه می‌توانید طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا با سیب زمینی پخته را به صورت مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: ماهی‌ها را پاک کنید

پیش از هر چیز، برای اینکه ماهی‌ها را آماده کنید باید ماهی‌ها را در یک آبکش بریزید و آنها را بشویید. سپس از قسمت دم تا سر ماهی را چاقوی تیز بکشید تا پولک‌های ماهی جدا شود. سپس شکم ماهی را با چاقو، از زیر سر ماهی تا دم آن، برش بزنید و روده‌ها و احشای داخلی آن را بیرون بیاورید. دم و باله ماهی را هم جدا کنید. (می‌توانید از ماهی کیلکا کنسروی هم استفاده کنید و مستقیما آنها را چرخ کنید.)

انواع ماهی تازه و کنسرو ماهی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

حتما بخوانید  فلسفه خوردن کله پاچه در شب بیست و هفتم ماه رمضان

مرحله دوم: ماهی‌ها را بشویید

بعد از اینکه شکم و داخل بدن همه ماهی‌ها را تمیز کردید، دوباره ماهی‌ها را کاملا بشویید و در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. در این فاصله سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب، آبپز کنید. سپس پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آنها را رنده یا با گوشت‌کوب، بکوبید تا کاملا پوره شوند.

مرحله سوم: ماهی‌ها را چرخ کنید

در این مرحله، ماهی‌های شسته و خشک شده را در چرخ‌گوشت بریزید و دو بار چرخ کنید تا کاملا نرم شوند. ماهی‌های چرخ شده را در یک کاسه بریزید. پیاز و سیرها را هم پوست بگیرید و رنده کنید. سپس آب آنها را بگیرید و به ماهی‌های کیلکا چرخ کرده اضافه کنید. سیب زمینی‌های آبپز شده و پوره شده را هم اضافه کنید.

مرحله چهارم: مایه کتلت را آماده کنید

به کاسه مایه کتلت، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، سبزی معطر خشک، آرد سوخاری، بیکینگ پودر و تخم مرغ‌ها را اضافه کنید. بهتر است تخم مرغ‌ها را جداگانه در یک کاسه بشکنید و هم بزنید تا از لختگی خارج شوند و بعد به مایه کتلت کیلکا اضافه کنید.

برای خرید انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، انواع سبزی معطر خشک، آرد سوخاری و تخم مرغ‌ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه کتلت را استراحت دهید

یک دستکش یک بار مصرف بپوشید و مواد کتلت را با هم ورز بدهید تا کاملا یکدست شوند و چسبندگی کافی داشته باشند. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه مایه کتلت را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد و موقع سرخ کردن منسجم باشد.

مرحله ششم: کتلت کیلکا را سرخ کنید

برای شروع سرخ کردن کتلت ماهی کیلکا، در یک تابه نچسب، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. سپس به اندازه یک نارنگی از مایه کتلت بردارید و بین دست‌هایتان ابتدا گلوله کرده و بعد صاف کنید. کتلت را در ماهیتابه بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا مغز آن هم بپزد. همه کتلت‌ها را به همین شکل در تابه بگذارید. یک طرف کتلت‌ها که سرخ شد، آنها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم طلایی شود.

روغن سرخ کردنی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله هفتم: کتلت کیلکا را سرو کنید

در آخر، وقتی کتلت‌ها سرخ شدند، آنها را در یک بشقاب و روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی‌شان خارج شود. سپس کتلت‌ها را با نان، انواع سس، خیارشور و سبزی خوردن یا سالاد، سرو کنید.

برای خرید نان، خیارشور و انواع سس می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه کتلت ماهی کیلکا بدون سیب زمینی

طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا بدون سیب زمینی

کتلت ماهی کیلکا را می‌توانید بدون سیب زمینی آبپز یا خام هم درست کنید. در این روش، می‌توانید سیب زمینی را حذف کنید و فقط با پیاز، سیر، ادویه‌ و سبزیجات مایه کتلت کیلکا را درست کنید. روش دیگر هم این است که به جای سیب زمینی از حبوبات پخته مثل عدس، لپه، نخود، لوبیا پخته و له شده استفاده کنید. یا سیب زمینی را با سویا، سبزی کوکو یا مواد دلخواه دیگر، جایگزین کنید. در کل مواد کتلت ماهی بسیار متنوع هستند و سلیقه خود را می‌توانید در آن دخیل کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خوراک قارچ و گوشت چرخ کرده ساده و پیتزایی در فر و تابه

نکات و فوت‌ و فن‌های طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا

نکات طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا

  • نیازی به جدا کردن استخوان‌های ماهی نیست. کیلکا استخوان‌های نازک و ظریفی دارد که به راحتی در چرخ‌گوشت نرم می‌شود و می‌توانید کتلت ماهی کیلکا را با استخوان درست کنید.
  • کتلت ماهی کیلکا را می‌توانید با سیب زمینی خام هم درست کنید. در این روش، سیب زمینی‌ها را با قسمت ریز رنده، رنده کنید و حتما بعد از رنده کردن، آب آنها را با دست بگیرید. سپس به مایه کتلت اضافه کنید.
  • بهتر است از سبزی تازه در مایه کوکو کیلکا استفاده نکنید. چون سبزی تازه، آب دارد و بعد از خرد شدن، آب آن ممکن است باعث وا رفتن مایه کوکو شود. اگر می‌خواهید سبزی تازه اضافه کنید، مقدار آن را کم در نظر بگیرید و آب آن را بفشارید.
  • برای اینکه کتلت ماهی به ظرف نچسبه، حتما ظرف تفلون یا نچسب استفاده کنید. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. نسبت‌های مایه کتلت را رعایت کنید تا چسبندگی مواد حفظ شود.
  • برای مغز پخت شدن کتلت ماهی کیلکا، بعد از اینکه مایه کتلت را در تابه قرار دادید، حرارت را کم کنید تا کاملا مغزپخت شود و ماهی‌ها بپزند. حتی می‌توانید در حین سرخ شدن کتلت‌ها، درب تابه را ببندید تا حرارت به همه‌ جای کتلت‌ها برسد. در این صورت حتما درب تابه را دم‌کنی بپیچید تا بخار داخل تابه نریزد و باعث چسبیدن کتلت‌ها به تابه نشود.

فوت و فن های طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا

فوت و فن های طرز تهیه کتلت ماهی کیلکا

چطور بوی ماهی کیلکا را از کتلت بگیریم؟

اگر به بوی ماهی حساس هستید، برای رفع بوی زهم ماهی موارد زیر را حتما رعایت کنید:

۱- شکم ماهی را خالی کنید و بعد آن را چرخ کنید.

۲- سبزیجات معطر خشک به مایه کتلت اضافه کنید.

۳- سیر تازه رنده شده را از مایه کتلت حذف نکنید.

۴- ادویه‌های معطر یا ادویه مخصوص ماهی به مایه کتلت اضافه کنید.

آیا ماهی کیلکا برای تهیه کتلت را قبل از چرخ کردن باید آبپز کرد؟

خیر. ماهی کیلکا ابتدا باید تمیز و بعد به صورت خام، چرخ شود. اگر آن را آبپز و بعد چرخ کنید، بوی زهم آن بیشتر می‌شود. البته اگر حساس نیستید، می‌توانید ماهی آبپز را چرخ کنید. این موضوع سلیقه‌ای است ولی آبپز کردن ماهی، متداول نیست.

کالابرگ الکترونیک