۲ طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی مجلسی در فر و ماهیتابه

۲ طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی مجلسی در فر و ماهیتابه


19 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو قندی

کوکو قندی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای ایرانی است که بیشتر در اصفهان و قزوین طبخ می‌شود و جزو غذاهای اصیل اصفهانی محسوب می‌شود. این کوکوی لذیذ و خوشمزه همانطور که از نام آن مشخصی است طعم شیرینی دارد و از همین رو به آن کوکوی شیرین نیز گفته می‌شود. کوکو قندی را بیشتر به عنوان پیش غذا و دسر سرو می‌کنند. اما طرز تهیه کوکو قندی چگونه است؟ اصلی‌ترین مواد لازم برای تهیه کوکو قندی اصفهانی چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طریقه درست کردن کوکو قندی خوشمزه خانگی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد پخت کوکو قندی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه کوکو قندی خانگی خوشمزه

 

طرز تهیه کوکو قندی خانگی خوشمزه

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۴۵ دقیقه
کالری کوکو قندی در هر ۱۰۰ گرم: ۲۲۰ کالری

 

مواد لازم برای تهیه کوکو قندی خانگی

 

  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • سیب زمینی متوسط: ۳ عدد
  • زعفران: ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر هل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۴ قاشق غذاخوری
  • وانیل: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه شهد کوکو قندی

 

  • آب: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران و پودر هل: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه کوکوی قندی اصفهانی

 

شاید اگر برای اولین است که اسم کوکو قندی را می‌شنوید، به نظرتان عجیب باشد، اما باید بدانید کوکو قندی برخلاف اسمش که شما را یاد غذا می‌اندازد، یک نوع دسر شیرین است و فقط به خاطر این که روش پخت و آماده کردن آن مثل کوکو است، به آن کوکو گفته می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه کوکو قندی آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ پخت سیب زمینی‌ها

 

پخت سیب زمینی‌های کوکو قندی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه انواع کوکو قندی باید سیب زمینی را خوب بشویید و سپس داخل یک قابلمه کوچک پر از آب بیندازید تا پخته شود.

 

مرحله دوم، میکس کردن سیب ‌زمینی‌های کوکو قندی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 7 غذای مخصوص شب عید قزوین + فیلم آموزش

بعد از پخت سیب زمینی در این مرحله از طرز تهیه کوکو قندی باید کمی صبر کنید تا سیب زمینی خنک شود. سپس آن را با رنده ریز یا گوشتکوب دستی خوب له کنید تا یکدست شود.

 

مرحله سوم، آماده کردن شهد کوکو قندی

 

بعد از میکس کردن سیب زمینی‌ها، در این مرحله از طرز تهیه انواع کوکو قندی باید شهد کوکو را آماده کنید. برای این کار در یک ظرف مناسب شکر و آب را ترکیب کنید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید. زمانی که ترکیب آب و شکر به جوش آمد، گلاب، زعفران و پودر هل را اضافه کنید. اجازه دهید شهد شما برای ۱۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشد. سپس می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و شهد را داخل ظرف بریزید تا خنک شود.

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن مایه تخم مرغی کوکو قندی

 

در این مرحله از طرز تهیه کوکو قندی مجلسی باید تخم مرغ‌ها را در یک کاسه بشکنید. سپس مقداری شکر، وانیل، زعفران و پودر هل به آن اضافه نمایید. حالا این ترکیب را آن‌قدر با همزن دستی بزنید تا کرم رنگ و کشدار شود. در صورت تمایل می‌توانید برای هم زدن از همزن برقی نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که غلظت مایه تخم مرغی باید شبیه به ماست چکیده شود.

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن مایه کوکو قندی

 

بعد از آماده شدن مایه تخم مرغی، در این مرحله از طرز درست کردن کوکو قندی باید مایه تخم مرغی را به سیب زمینی میکس شده اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. سپس ۴ قاشق شهد به مایه کوکو اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

 

مرحله ششم؛ سرخ کردن کوکو قندی

 

در این مرحله از طرز تهیه کوکو قندی باید یک ماهیتابه را روی شعله گاز قرار دهید. مقداری روغن در آن بریزید و بعد از این که روغن داغ شد، مایه کوکو را داخل ماهیتابه بریزید. شعله گاز را کم کنید و درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید یک سمت کوکو قندی به خوبی پخته شود. سپس می‌توانید کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن هم بپزد.

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن کوکو قندی

 

بعد از سرخ شدن کوکو قندی در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو قندی خانگی باید کوکوها را بعد از پخت به شکل دلخواه برش بزنید. سپس باقی مانده شهد را روی کوکوها بریزید. برای مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شهد کاملاً جذب کوکو قندی شود. سپس می‌توانید کوکوها را داخل ظرف مورد نظرتان قرار دهید و روی کوکوها را با مغز بادام، مغز پسته و گل محمدی تزیین کنید.

 

طرز تهیه کوکو قندی در فر

 

شما می‌توانید در صورت تمایل کوکو قندی را به صورت رژیمی و در فر نیز آماده کنید. برای این کار باید مایه کوکو را به روشی که پیش‌تر اشاره شد، آماده کنید. سپس یک قالب مناسب را چرب کنید و مایه کوکو ر داخل آن بریزید. فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و قالب کوکو قندی را برای حدود ۴۵ دقیقه در فر قرار دهید تا پخته شود.

حتما بخوانید  اگر این 12 عادت اشتباه را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید

 

بعد از پخت کوکو قندی می‌توانید آن را برش بزنید و شهد را روی کوکو بریزید تا جذب شود. سپس کوکو قندی را با انواع مغزها، زرشک و گل محمدی تزیین کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو قندی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه کوکو قندی

 

*مقدار مواد لازم برای تهیه کوکو قندی کاملاً اختیاری است و شما می‌توانید مقدار هر یک از مواد را به سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید. فقط توجه داشته باشید که مایه کوکوی شما خیلی سفت یا خیلی شل نباشد.

 

*اگر در زمان تهیه کوکو قندی متوجه شدید که مایه کوکوی شما کمی شل شده است، می‌توانید به اندازه ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج به آن اضافه کنید.

*گلاب، پودر هل و زعفران از مهم‌ترین طعم دهنده‌های کوکو قندی هستند، بنابراین سعی کنید این سه ماده را به هیچ عنوان از مواد لازم برای تهیه کوکو قندی حذف نکنید.

 

*برای راحتی پخت کوکو قندی می‌توانید زمانی که یک طرف کوکو پخته شد، آن را برش دهید و سپس هر تکه از کوکو را به صورت جداگانه برگردانید تا طرف دیگر آن نیز بپزد.

 

*در طرز تهیه کوکو قندی اصفهانی خوش طعم مجلسی به هیچ عنوان نباید رنگ کوکوی شما قهوه‌ای شود. شما باید شعله گاز را کم کنید تا کوکو با حرارت ملایم و به آرامی مغز پخت شود.

 

*توجه داشته باشید که ضخامت کوکو قندی قزوین یا اصفهانی نباید کم شود، بنابراین از ماهیتابه مناسبی برای پخت کوکو استفاده کنید تا قطر کوکوی شما چند سانتی‌متر شود و خوب پف کند.

 

*برای درست کردن کوکو قندی با شیره می‌توانید شیره یا همان شربت را بعد از پخت کوکو به ماهیتابه اضافه کنید و اجازه دهید کاملاً جذب کوکو شود.

 

*اگر دوست دارید کوکو قندی شما خیلی پف کند، می‌توانید از مقداری بیکینگ پودر نیز در مواد کوکو استفاده کنید.

 

*کوکو قندی جزو غذاهای فانتزی با سیب زمینی محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی را هم مطالعه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

برای طعم دادن به کوکو قندی از چه چیزهایی استفاده می‌شود؟

 

گلاب، پودر هل و زعفران از مهم‌ترین طعم دهنده‌های کوکو قندی هستند، بنابراین سعی کنید این دو ماده را به هیچ عنوان از مواد لازم برای تهیه کوکو قندی حذف نکنید.

 

در طرز تهیه کوکو قندی از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه انواع کوکو قندی از ترکیب تخم مرغ، سیب زمینی، زعفران، شکر، وانیل و گلاب استفاده می‌شود.

 

کالری کوکو قندی چقدر است؟

 

کالری کوکو قندی در ۱۰۰ گرم کوکو معادل ۲۲۰ کالری است.

 

 

کالابرگ الکترونیک