۲۰ طرز تهیه غذا با سیب زمینی برای شام و ناهار برنجی و نونی

۲۰ طرز تهیه غذا با سیب زمینی برای شام و ناهار برنجی و نونی


24 آبان 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع غذا با سیب زمینی

سیب زمینی یکی از پرکاربردترین گیاهان خوراکی در صنعت غذایی کل دنیاست و انواع غذا با سیب زمینی هم تنوع زیادی دارد. از تنقلاتی مثل چیپس و اسنک گرفته تا غذاهای مجلسی، فینگر فود، فست و فود و …. در همه این طبقه بندی ها، سیب زمینی می تواند به عنوان یکی از عناصر اصلی به کار برود. مردم دنیا با سیب زمینی چه غذاهایی برای منوی ناهار و لیست شام درست می کنند؟ ما لیست متنوعی از طرز تهیه ۲۰ نوع غذا با سیب زمینی نونی و برنجی برای شام وناهار را در مجله کوروش گردآوری کرده ایم. برای درست کردن هر یک از این غذاهای لذیذ، می توانید به سرویس آشپزی مراجعه کنید.

 

 

لیست طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی

 

 

۱- سمبوسه سیب زمینی با گوشت و بدون گوشت

 

سمبوسه سیب زمینی

 

سمبوسه یکی از مشهورترین انواع غذا با سیب زمینی است که به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی هم تهیه و سرو می شود. اما در کل این فینگر فود برای پیک نیک یا دورهمی های ساده می تواند حسابی کاربردی باشد.

 

در طرز تهیه سمبوسه می توان از مواد مختلفی استفاده کرد، مثل حبوبات، سوسیس، پنیر پیتزا، گوشت، مرغ، قارچ و … . ولی متداول ترین نوع آن، سمبوسه سیب زمینی و سبزیجات است که درست کردن آن خیلی هم راحت و کم هزینه است.

 

 

۲- پنکیک سیب زمینی ساده

 

پنکیک سیب زمینی ساده

 

پنکیک سیب زمینی بافتی شبیه کوکو سیب زمینی دارد، با این تفاوت که ماده اصلی به کار رفته در آن، سیب زمینی است. این پنکیک معمولا یک غذای ساده و البته محبوب لهستانی ها برای صبحانه است و کودکان هم حسابی از آن استتقبال می کنند. مواد اصلی در طرز تهیه پنکیک سیب زمینی، آرد، تخم مرغ و سیب زمینی است که برای لذیذتر شدن معمولا پنیر موزارلا یا پنیر پیتزا هم در آن به کار می رود.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید سیب زمینی و طبع و مصلح آن

 

 

۳- کیک سیب زمینی استرالیایی

 

کیک سیب زمینی استرالیایی

 

شاید در نگاه اول کیک و پنکیک سیب زمینی را با هم اشتباه بگیرید ولی طعم این دو غذا با سیب زمینی با هم متفاوت است. در ضمن در طرز تهیه کیک سیب زمینی از تخم مرغ استفاده نمی شود. دلستر هم به عنوان یک طعم دهنده عالی در آن به کار می رود. این غذای خوشمزه اصالتا استرالیایی به عنوان میان وعده، پیش غذا یا غذای اصلی به کار می رود.

 

 

۴- گراتن سیب زمینی

 

گراتن سیب زمینی

 

گراتن ها هم غذاهای اصیل فرانسوی هستند که معمولا با سس بشامل که آن هم فرانسوی است سرو می شوند. گراتن های مختلفی مثل گراتن گوشت، قارچ، سبزیجات و … وجود دارند. اما در طرز تهیه گراتن سیب زمینی، سیب زمینی پر رنگ ترین نقش را دارد. در این غذا می توانید به دلخواه از گوشت یا سبزیجات و پنیر هم استفاده کنید و البته بهتر است سس بشامل یا سفید را هم در هنگام سرو از یاد نبرید.

 

 

۵- سوپ سیب زمینی

 

سوپ سیب زمینی

 

معمولا انواع سوپ ساده و رستورانی به عنوان پیش غذا استفاده می شند. اما اگر در رژیم لاغری به سر می برید، احتمالا می توانید برای وعده شام، به جای یک غذای سبک، سوپ را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

 

طرز تهیه سوپ سیب زمینی ساده مناسب کسانی است که رژیم لاغری دارند و طرز تهیه سوپ سیب زمینی خامه ای مخصوص کسانی که معذوریت زیادی برای کالری و چربی بیشتر ندارند. البته حتما در هر دو صورت نباید پرخوری کنید. این سوپ برای کودکانی که می خواهند کمی وزن بگیرند هم بسیار مناسب است.

 

 

۶- کمپیر سیب زمینی و گوشت ترکیه ای

 

کمپیر سیب زمینی و گوشت ترکیه ای

 

کمپیر اصالتا یک غذای ترکی است و ما معمولا آن را به عنوان سیب زمینی تنوری می شناسیم. در طرز تهیه کمپیر سیب زمینی، سیب زمینی های استانبولی تنوری شده با مواد دیگر مثل گوشت، سبزیجات، پنیر و … پر می شوند.

 

این غذا علاوه بر این که حسابی شما را تا مدت ها سیر نگه می دارد، قوی هم هست. بنابراین درست کردن آن برای یک بار همه که شده، توصیه می شود.

 

 

۷- سیب زمینی سوخاری

 

سیب زمینی سوخاری

 

سوخاری کردن یک روش عالی برای ایجاد بافت پفکی و لذیذ به برخی مواد غذایی مثل سیب زمینی، قارچ، مرغ و … است. طرز تهیه سیب زمینی سوخاری اصلا سخت نیست، اتفاقا از آن غذاهایی است که به عنوان یک استارتر می تواند هم جلوه زیبایی به غذای اصلی بدهد و هم طعم لذیذی به آن بدهد.

 

سیب زمینی سوخاری معمولا مورد پسند کودکان هم قرار می گیرد و در کنار فست فودها یک ترکیب به حساب می آید.

 

 

۸- سیب زمینی سرخ کرده رستورانی

 

طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده رستورانی

 

سیب زمینی های سرخ کرده انواع مختلفی دارند. مثلا برای غذا های مجلسی مثل خورش قیمه، سیب زمینی ها باید به صورت باریک خرد و سرخ شوند. اما در کنار فست فود ها، سیب زمینی های کلفت تر و پفکی تر محبوب تر هستند. به هر حال در طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده باید برخی اصول و ننکات را به کار ببندید تا زحمت هایتان به باد نرود.

 

 

۹- سیب زمینی کبابی یا تنوری

 

سیب زمینی تنوری

 

تنوری یا کبابی کردن سیب زمینی یک راه ساده برای درست کردن یک غذای سالم و البته خوشمزه است. می توانید برای طرز تهیه سیب زمینی تنوری یا کبابی از فر، قابلمه یا ماکروفر هم استفاده کنید. در ضمن ارومیه ای ها، سیب زمینی تنوری شده را با تخم مرغ آبپز به عنوان یک غذای خیابانی و محبوب می شناسند. به این غذا یرآلما- یومورتا هم می گویند. با این غذا تا ساعت ها احساس سیری می کنید.

 

 

۱۰- کوکو سیب زمینی

 

کوکو سیب زمینی

 

به عنوان یکی از شناخته شده ترین انواع غذا با سیب زمینی، کوکو سیب زمینی جایگاه ویژه ای در این لیست غذاهای متنوع با سیب زمینی دارد. معمولا هم به دو صورت درست می شوند. یکی از روش های طرز تهیه کوکو سیب زمینی، استفاده از سیب زمینی آبپز و روش دوم، به کار بردن سیب زمینی خام است.

 

هر دو مدل کتلت لذیذ هستند اما اگر کوکو را با سیب زمینی آبپز درست کنید، هم به زمان بیشتری برای پخت نیاز خواهید داشت و هم بای سرخ کردن باید روغن بیشتری به کار ببرید.

 

 

۱۱- پیراشکی سیب زمینی

 

پیراشکی سیب زمینی

 

پیراشکی ها یکی از شیک ترین و در عین حال محلسی ترین پیش غذاها برای مهمانی ها و دروهمی هاست. پیراشکی انواع مختلفی هم دارد. برای درست کردن پیراشکی، اول باید خمیر آن را درست کرده و بعد پیراشکی را با مواد مختلف و دلخواه پر کنید.

 

در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی که اصالت روسی دارد، از سیب زمینی و قارچ و گوشت چرخ کرده هم استفاده می شود. البته موادی که در این غذا به کار می برید کاملا اختیاری هستند.

 

 

۱۲- پوره سیب زمینی

 

پوره سیب زمینی

 

درست است که خیلی ها پوره را به عنوان یک استارتر یا غذایی که در کنار غذای اصلی سرو می شود، می شناسند اما خود پوره می تواند یک وعده غذایی سالم و راحت باشد که خیلی سریع هم آماده می شود. در طرز تهیه پوره سیب زمینی فقط به شیر، سیب زمینی، کره و نمک و فلفل نیاز خواهید داشت.

 

البته می توانید پوره را با پیاز سرخ کرده هم درست کنید. طرز تهیه پوره سیب زمینی با پیاز داغ هم مشابه مدل قبلی است ولی به ندرت در کنار دیگر غذاها استفاده می شود و خودش یک وعده غذایی جداگانه است.

 

 

۱۳- کوکو سیب زمینی شکم پر

 

کوکو سیب زمینی شکم پر

 

یکی از خاص ترین انواع غذا با سیب زمینی کوکو شکم پر است. همان طور که از اسمش هم پیداست، طرز تهیه کوکو سیب زمینی شکم پر، مشابه همان کوکوی ساده است ولی داخل آن با مواد مختلفی پر می شود. مثل گوشت چرخ کرده، حبوبات، پنیر و … این غذا بسیار مقوی است و البته زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد، فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید تا به این غذای نونی با سیب زمین طعمی لذیذ ببخشید.

 

 

۱۴- انواع غذا با سیب زمینی آب پز

 

غذا با سیب زمینی آبپز

 

لیست متنوعی از طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی آب پز وجود دارد که می توانید از آن ها هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا یا فینگرفود استفاده کنید. توپک های سیب زمینی، سالاد سیب زمینی با پنیر چدار، سیب زمینی تنوری با پنیر پیتزا در فر و قابلمه، همگی می توانند تنوع را به رژیم غذایی شما هدیه بدهند. در عین حال با مواد ارزان و در دسترسی هم می توان آن ها را درست کرد.

 

 

۱۵- چیپس سیب زمینی با طعم های مختلف

 

چیپس سیب زمینی با طعم های مختلف

 

حتما می دانید که چیپس سیب زمینی از پرطرفدارترین انواع تنقلات است و برای درست کردن آن هم فقط به سیب زمینی، روغن، نمک و ادویه های دلخواه نیاز دارید. تجربه تهیه چیپس های خانگی به روش بازاری، یکی از جذاب ترین تجربه های هر کسی است.

 

چیپس ساده نمکی، پنیری، کچاپ، ریحان، پیاز و … انواع دیگر چیپس هستند. برای درست کردن چیپس، باید نکات و فوت و فن های تهیه چیپس بازاری را به کار برد که در مجله کوروش آورده شده است.

 

 

۱۶- آلو تیکا؛ کتلت سیب زمینی به روش هندی

 

یکی از غذاهای مشهور هندی الو تیکی یا آلوتیکی نام دارد که در اصل کوکو یا کتلت سیب زمینی ایرانی است؛ با این تفاوت که در آن از ادویه‌های زیادی از جمله گرام ماسالا استفاده شده است و عموما هم با سس تند سرو می‌شود. معروف‌ترین و پرطرفدارترین سس‌هایی که با آلو تیکی مصرف می‌شوند، طعم نعنا یا نخود و ماست دارند. به نظر می‌رسد هندی ها هم مثل شیرازی ها به سیب زمینی «آلو» می‌گویند. آموزش طرز تهیه آلو تیکی را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ تا از مشهورترین غذاهای خوشمزه هندی

 

 

۱۷- شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی

 

شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی ( که البته شامی کباب بدون سیب زمینی هم مشهور است) از جمله محبوب ترین غذاهای نونی و برنجی است. طرز تهیه شامی کباب تهرانی و کرمانشاهی هم بسیار مشهور است. طرز تهیه شامی کباب با تمام نکات و فوت و فن ها به سبک شهرهای مختلف ایران را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱۸- سیب پلو کرمانشاهی

 

سیب پلو کرمانشاهی یکی از خوشمزه ترین پلو ۶۵های محلی و مخلوط با ترکیب سیب زمینی و گوشت یا مرغ است. سیب پلو کرمانشاهی را با تن ماهی یا حتی اگر گیاهخوار هستید با سویا یا بدون گوشت هم می توانید درست کنید. با اینکه بیشتر انواع کباب و دنده کباب کرمانشاهی مشهور است اما بد نیست طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی را هم امتحان کنید.

 

 

۱۹- انواع یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

انواع یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

 

یتیمچه ها هم جزو انواع غذا با سیب زمینی و گوجه و البته بادمجان هستند. در برخی شهرها به جای بادمجان از کدو هم استفاده می شود. این غذا را معمولا به عنوان یک غذای اصلی ساده و سریع می توان در برنامه غذایی جای داد. علاوه بر این در طرز تهیه یتیمچه از مواد دیگری مثل کلم هم استفاده می شود.

 

 

۲۰- سالاد الویه

 

سالاد الویه

 

سالاد الویه معمولا پای ثابت مهمانی ها و دور همی های خودمانی و جشن تولد است. تقریبا همه هم با این غذا میانه خوبی دارند. ماده اصلی سالاد الویه سیب زمینی است که با هویج، نخود فرنگی، ژامبون یا مرغ، تخم مرغ آب پز، خیارشور و دیگر مخلفات دلخواه درست شده و با سس مایونز معمولی یا رژیمی مخلوط و یکدست می شود.

 

در طرز تهیه سالاد الویه علاوه بر به خرج دادن کمی صبر و حوصله باید کمی سلیقه خودتان را هم دخیل کنید. برای داشتن یک سالاد الویه خوشمزه باید رازها و فوت و فن های الویه را هم بلد باشید تا یک سالاد الویه با طعم و مزه رستورانی درست کنید.

 

 

این مطالب را هم بخوانید:

 

 

طرز تهیه انواع پلو مخلوط بدون گوشت

 

طرز تهیه آبگوشت مجلسی و سنتی ایرانی

 

طرز تهیه انواع پلو و چلو مجلسی ایرانی

 

 

سخن پایانی

 

لیست طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی به مرور کامل می شود. اما یادتان باشد سیب زمینی از مواد غذایی پرکاربرد است که می توانید به شکل های مختلف و در غذا های گوناگون استفاده کنید. این ماده غذایی تا مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد و طعم دلنشینی هم دارد. در لیست انواع غذا با سیب زمینی مواد متنوعی را می توانید پیدا کنید که بنا بر سلیقه و طبع تان آن ها درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک