لیست ۱۵ غذای سحری بدون برنج ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه

لیست ۱۵ غذای سحری بدون برنج ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه


14 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست 20 غذای سحری بدون برنج ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه

غذای سحری بدون برنج چی درست کنم؟ سحری بدون برنج چی بخورم که گرسنه نشوم؟ انتخاب یک غذای ماه رمضانی به عنوان سحری مقوی که مدت زیادی بتواند شما را سیر کند و در عین حال باعث تشنگی در طول روزه‌داری نشود یکی از سوالات متداول برای پخت غذا در ماه رمضان است. هر چند می‌توانید از لیست غذا برای شام و لیست غذا برای ناهار در تهیه سحری استفاده کنید ولی ما در این مقاله از سرویس آشپزی انواع غذای سحری بدون برنج را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

لیست غذای سحری بدون برنج

 

اگر هر روز این سوال را از خود می‌پرسید که غذای سحری بدون برنج چی درست کنم و دنبال تنوع دادن به رژیم غذایی‌تان هستید، می‌توانید از لیست زیر کمک بگیرید و بنا بر سلیقه و موادی که در دسترس دارید، یک یا چند گزینه را انتخاب کنید.

 

۱- شامی پوک

 

شامی پوک برای سحری

 

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود، همان‌قدر هم مجلسی، لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است، میل می‌کنند. سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند.

برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند. پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید.

لپه‌ها باید خوب پخته و بعد از پخت آبکش شوند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این سحری خوشمزه و ساده به همراه فیلم آموزش تهیه، به مقاله طرز تهیه شامی پوک مراجعه کنید.

 

۲- آش شله قلمکار

 

آش شله قلمکار برای سحری بدون برنج

 

«آش شله قلمکار» همان‌طور که از نامش پیداست از هر دری سخنی در خود دارد. یک غذای مقوی و پرکالری که حسابی سیرکننده است و سیستم ایمنی بدن را در بهترین حالت خودش نگه می‌دارد.

انواع حبوبات، سبزیجات و برنج از آش شله قلمکار یک غذای همه چیز تمام ساخته که انواع ویتامین، پروتئین، اسید فولیک، فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، منیزیم و روی برای محافظت از بدن، بهبود عملکرد سیستم عصبی، قلبی و عروقی و افزایش قدرت بدنی را یکجا دارد.

برای خواندن مراحل طرز تهیه آش شله قلمکار به عنوان یک گزینه سحری مناسب و بدون برنج از مواد لازم گرفته تا ترکیب دقیق سبزی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن به همراه فیلم آموزش تهیه روی لینک مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار مجلسی کلیک کنید.

 

 

۳- آبگوشت

 

آبگوشت برای سحری ماه رمضان

 

چه اهل پختن آبگوشت در دیگ سنگی یا به اصطلاح دیزی باشید و چه «آبگوشت» را در قابلمه روی شعله ملایم گاز درست می‌کنید در هر صورت مواد لازم دستور پخت یکی است. همچنین به عنوان یک غذای ایرانی خوشمزه برای سحری بدون برنج گزینه مناسبی است.

برای درست کردن آبگوشت باید نخود و لوبیاها را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. بعد سراغ آماده کردن گوشت و سیب زمینی و دنبه بروید. آبگوشت باید روی شعله ملایم گاز بپزد و اصلا راز خوشمزگی آبگوشت همین پختن روی شعله بسیار ملایم گاز است.

برای خواندن ادامه روش درست کردن آبگوشت خوشمزه به همراه فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آبگوشت مراجعه کنید.

 

۴- عدسی

 

عدسی، از غذاهای سحری بدون برنج

 

یکی از پیشنهادات جدی غذایی از سوی پزشکان برای تقویت بدن در ماه رمضان خوردن حبوباتی مثل عدس و لوبیا است. دلیل این توصیه چیست؟ عدس سرشار از ویتامین، پروتئین، فیبر، مواد معدنی، اسید فولیک، فولات، آهن، پتاسیم و مواد مغذی دیگر است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مورد نیاز و موثرند.

از سوی دیگر این مواد معدنی و ویتامین‌ها نقش موثری در کنترل دیابت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، بهبود سوخت و ساز، کمک به حفظ سلامت مغز، قلب، معده، پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به کم خونی و ضد سرطان، کمک به لاغری و تامین انرژی مورد نیاز بدن دارند.

به این ترتیب اگر قرار باشد یک غذای کامل و بی عیب و نقص را برای سحری بدون برنج ماه رمضان پیشنهاد کنیم که هم ساده است و هم تمام و کمال از نظر ارزش تغذیه‌ای، پیشنهاد ما یک «عدسی» رستورانی غلیظ و داغ است که به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه عدسی روی لینک مقاله کلیک کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان کرمدار با کرمفیل در فر و تابه به روش قنادی

 

۵- تاس کباب

 

تاس کباب یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه برای سحری است

 

«تاس کباب» یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه برای سحری بدون برنج است است که ربطی به هیچ‌گونه کباب کوبیده و مرغ و تابه‌ای ندارد و البته در کشورهای دیگر هم به اشکال مختلف طبخ می‌شود.

تهرانی‌ها به خوراکی متشکل از بادمجان، گوجه فرنگی، گوشت، سیب زمینی و ادویه «تاس کباب» می‌گفتند و در گذشته برای ادویه آن از چوب خوشبوی دارچین، تخم خردل و میوه‌هایی مثل «به» استفاده می‌کردند.

برای درست کردن تاس کباب خوشمزه و مجلسی با گوشت ابتدا باید کف قابلمه در یک ردیف دنبه بچینید. پیاز را خرد کنید و روی دنبه‌ها بچینید. نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه را هم روی آن‌ها بپاشید و در ردیف بعدی یک لایه گوشت و پیاز و ادویه و فلفل را به همین ترتیب بچینید. برای مشاهده ادامه روش پخت این غذای خوشمزه برای سحری بدون برنج با فیلم آموزش تهیه آن، به مقاله طرز تهیه تاس کباب مراجعه کنید.

 

۶- کباب تابه ای

 

«کباب تابه‌ای» یک غذای سریع و آسان و مقوی برای سحری ماه رمضان

 

«کباب تابه‌ای» یک غذای سریع و آسان و مقوی است که هم برای شام ماه رمضان و هم سحری ماه رمضان یک گزینه عالی و مناسب است. در برخی شهرهای ایران مثل اراک، کباب تابه‌ای را در دیگ یا قابلمه طبخ می‌کنند و به همین دلیل به کباب تابه‌ای «کباب دیگی» هم می‌گویند.

طرز تهیه کباب دیگی هم دقیقا شبیه کباب تابه‌ای است. اگر منع مصرف گوشت قرمز دارید کباب تابه‌ای را به جای گوشت قرمز با گوشت بوقلمون و گوشت مرغ هم می‌توانید درست کنید. گوشت بوقلمون طبع گرم و تر دارد و به همین دلیل «جعفری» با طبع خشک و گرم مکمل خوبی برای آن است.

برای درست کردن این غذای سحری بدون برنج روی  لینک مقاله طرز تهیه کباب تابه‌ای یا کباب دیگی بزنید. می‌توانید فیلم آموزش تهیه آن را هم در همین مقاله ببینید.

 

 

 

 

۷- کوکو سیب زمینی

 

 کوکو سیب زمینی ترد و پفکی برای سحری ماه رمضان

 

«کوکو سیب زمینی» یک وعده غذای سحری بدون برنج سریع است که اگر با سیب زمینی خام درست شود، در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده سرو و میل کردن است. کوکو سیب زمینی را با سیب زمینی پخته هم درست می‌کنند که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد.

برای خواندن شیوه درست کردن کوکو سیب زمینی خوشمزه و ترد می‌توانید می‌توانید به مقاله طرز تهیه کوکو سیب زمینی مراجعه کنید.

 

۸- کوفته تبریزی

 

کوفته تبریزی از پرطرفدارترین غذاهای سحری بدون برنج است

 

«کوفته تبریزی» از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی بدون برنج است. ترکیب اصلی کوفته تبریزی گوشت چرخ‌کرده و سبزی کوفته است. طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی اصل و حرفه‌ای نسخه پیچیده‌ای ندارد. مواد میانی کوفته تبریزی معمولا آلو برغانی، زرشک، گردو و پیاز داغ و در صورت تمایل تخم مرغ است.

برای درست کردن کوفته تبریزی در ابتدا باید دو بار گوشت را چرخ کنید. یک بار با پیاز خرد شده و بار دیگر با لپه نیم پخته و آبکش شده. برای خواندن ادامه طرز تهیه کوفته تبریزی و آشنایی با ترکیب اصلی سبزی کوفته و فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۹- کتلت مرغ

 

کتلت مرغ برای سحری بدون برنج

 

«کتلت مرغ» ساده یا «کباب شامی مرغ» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع و نیم ساعته برای سحری بدون برنج است که با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است.

برای سرخ کردن مایه کتلت ابتدا باید پودر سوخاری را در یک بشقاب بریزید و از مایه کتلت برای هر عدد به اندازه یک پرتقال متوسط بردارید. مایه کتلت را در کف دست به شکل گرد یا بیضی پهن کنید. بهترین ضخامت برای کتلت مرغ یک سانتی‌متر است. برای خواندن ادامه طرز تهیه کتلت مرغ به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

 

 

۱۰ – انواع املت

انواع املت برای سحری ماه رمضان بدون برنج

 

اغراق نیست اگر بگوییم پخت املت برای ایرانی‌ها شبیه یک سبک زندگی است. املت که معمولا در ایران به صورت درست کردن املت با گوجه، تخم مرغ خانگی و قهوه‌خانه‌ای و حتی املت تخم مرغ با رب بسیار مشهور است، انواع دیگری هم دارد.

اگر چه به نظر می‌رسد ایرانی‌ها املت را معمولا در وعده صبحانه میل می‌کنند اما حقیقت این است که املت برای ناهار و شام و در ماه رمضان به عنوان غذای سحری بدون برنج و افطاری هم همیشه اولین گزینه ساده و سریع ایرانی‌هاست.

برای مشاهده طرز تهیه ۱۰ املت خوشمزه و حرفه‌ای ایرانی به همراه فیلم آموزش تهیه آن‌ها روی لینک مقاله بزنید.

 

۱۱- حلیم

 

حلیم از غذاهای نونی برای سحری

 

یکی از خوشمزه‌ترین انواع غذای سحری بدون برنج «حلیم» است. این غذای مقوی و خوشمزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و هم برای وعده سحری و هم افطار مناسب است. برای تهیه حلیم ابتدا باید گندم‌ها را به مدت ۵ یا ۶ ساعت از شب قبل در آب بخیسانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت گلاب مجلسی و رستورانی به 6 روش ساده

در گذشته از گندم با پوست برای پختن حلیم استفاده می‌کردند که بعد از پخت گندم باید پوست گندم را جدا می‌کردند اما امروزه گندم‌های آماده و پوست کنده و بسته‌بندی در فروشگاه‌های بزرگ موجود هستند. طرز تهیه حلیم با گندم پرک هم این روزها مرسوم شده است.

هر چه گندم‌ها بیشتر خیس بخورند و آب بیشتری جذب کنند در مرحله پخت راحت‌تر می‌پزند. برای خواندن ادامه طرز تهیه حلیم گندم کشدار نذری را به صورت مرحله به مرحله می‌توانید روی لینک طرز تهیه حلیم کلیک کنید.

 

۱۲- حلیم بادمجان

 

حلیم بادمجان از غذاهای بدون برنج برای سحری

 

«حلیم بادمجان» یکی دیگر از غذاهای مقوی برای سحری بدون برنج است که برای درست کردن آن از گوشت سردست، کشک و بادمجان و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده می‌شود. برای درست کردن حلیم بادمجان باید ۲ لیوان برنج را به خوبی بشویید.

سپس آن را با ۴ لیوان آب خوب بپزید. برنج باید آن قدر پخته شود که له و شفته شود درست مثل برنج شله‌زرد. سپس گوشت را با پیاز و ادویه بپزید. تا قبل از پخت کامل گوشت به آن نمک اضافه نکنید که گوشت سفت و دیر‌پز نشود.

بعد از پخت گوشت نمک آن را اندازه کنید. بهتر است گوشت حلیم بادمجان کمی چرب باشد به همین خاطر بهتر است از گوشت گردن یا سردست گوسفند که کمی چرب‌تر است استفاده کنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه حلیم بادمجان و همچنین مشاهده فیلم درست کردن حلیم بادمجان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلیم بادمجان کلیک کنید.

 

۱۳- کوکو سبزی

 

کوکو سبزی از غذاهای بدون برنج برای سحری

 

«کوکو سبزی» یکی دیگر از غذاهای آسان و مقوی بدون برنج برای سحری است که هم سریع آماده می‌شود و هم بسیار مقوی و خوشمزه است. شما می‌توانید این غذای لذیذ را هم در فر و هم در ماهیتابه آماده کنید.

مانند ویتامین‌ها و فیبر را برای بدن افراد تأمین کند. برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف‌دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید.

برای خواندن ادامه طرز تهیه کوکو سبزی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکو سبزی کلیک کنید.

 

۱۴- نخود آب

 

نخودآب یکی از انواع سحری ساده و بدون برنچ

 

اگر می‌خواهید یک غذای نونی سحری درست و حسابی میل کنید «نخودآب» یکی از انواع سحری ساده و بدون برنچ است، مخصوصا برای کسانی‌ است که می‌خواهند در کنار سادگی، یک غذای مقوی برای سحری با نان هم بخورند. این غذای راحت برای سحری ماه رمضان را، هم می‌توانید با گوشت و هم بدون گوشت بپزید. البته نوع با گوشت نخودآب، بیشتر شبیه آبگوشت سنتی است.

اما نوع بدون گوشت نخودآب، علاوه بر این که به عنوان یک سحری یا شام بعد از افطار به کار می‌رود، در برخی شهرهای جنوبی یک غذای خیابانی نیز به حساب می‌آید، مخصوصا در فصول‌ سرد سال مثل زمستان.

برای درست کردن نخود آب باید نخودها را در آب زیاد بپزید. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه این سحری ساده و خوشمزه بدون برنج و نونی، می‌توانید به مقاله طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی با گوشت و بدون گوشت مراجعه کنید.

 

۱۵- خوراک مرغ و قارچ

 

خوراک مرغ و قارچ یکی از محبوب‌ترین غذاهای ساده برای سحرهای ماه مبارک رمضان

 

«خوراک مرغ و قارچ» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ساده برای سحرهای ماه مبارک رمضان است که معمولا به روش‌های مختلفی درست می‌شود. شما می‌توانید این غذای راحت را هم به صورت رژیمی و هم مجلسی و کمی چرب‌تر تهیه و آن را همراه با نان به عنوان یک غذای آسان برای سحری بدون برنج سرو کنید.

اگر مایلید که خوراک مرغ و قارچ مجلسی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می‌توانید به جای تفت دادن مرغ‌ها، آن‌ها را در آب بپزید و بعد آن را با سایر مواد ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه مرغ و قارچ در فر هم باید مرغ‌ها را به خوبی بپزید و قارچ‌‌ها را کمی تفت دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس همه مواد را داخل ظرف مناسب بریزید و آن را در فر قرار دهید تا سطح پنیر طلایی شود.

برای مشاهده ادامه دستور پخت خوراک مرغ و قارچ خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مراجعه کنید.

 

سوالات متداول

 

غذای سحری بدون برنج چی بپزم؟

 

به عنوان غذای سحری بدون برنج می‌‌توانید انواع املت، کوفته تبریزی، عدسی، کتلت مرغ، کوکو سیب زمینی و … را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بهترین غذای سحری بدون برنج برای ماه رمضان چیست؟

 

بسته به موادی که در دسترس دارید و طبع و ذائقه خود می‌توانید آش شله قلمکار، آبگوشت، تاس کباب،‌ کباب تابه‌ای و … برای غذای سحری بدون برنج تهیه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک