طرز تهیه مربای کامکوات مجلسی به ۲ روش با آهک و بدون آهک

طرز تهیه مربای کامکوات مجلسی به ۲ روش با آهک و بدون آهک


12 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای کامکوات
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه مربای کامکوات به روش بازاری کار سختی نیست. مربای کامکوات حلقه‌ای و مربا کامکوات درسته یکی از خاص‌ترین و خوش عطرترین انواع مربای خانگی است که معمولاً به روش‌های متفاوتی درست می‌شود. طرز تهیه مربای کامکوات خانگی بدون آهک یک روش آسان برای درست کردن مربا کامکوات ساده و سریع مجلسی است. درست کردن مربای کامکوات با آهک هم به کمی دقت و حوصله نیاز دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش مرحله به مرحله مربای کامکوات آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن مربای کامکوات با آهک و بدون آهک به روش خوشمزه و مجلسی پاسخ خواهیم داد و علت سفت شدن مربای کامکوات را به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه مربای کامکوات

 

طرز تهیه مربای کامکوات

 

مواد لازم برای پخت مربای کامکوات حلقه‌ای بدون آهک

 

  • کامکوات: ۱ کیلوگرم
  • آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: حدود ۱ کیلوگرم
  • جوهر لیمو: نصف قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • هل: ۲ عدد

 

 

مراحل طرز تهیه مربای کامکوات خوشمزه مجلسی

 

مراحل طرز تهیه مربای کامکوات خوشمزه مجلسی

 

مربای کامکوات مزه بی‌نظیری دارد و به خاطر عطر ملایم و دلپذیر کامکوات شباهت زیادی به مربای پرتقال و همچنین طرز تهیه مربای پوست پرتقال دارد. شما می‌توانید این مربا را به شکل‌های مختلف آماده کنید. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه مربای کامکوات اسلایسی و حلقه‌ای آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ کامکوات‌ها را حلقه‌ای خرد کنید

 

طرز تهیه مربای کامکوات حلقه ای

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای کامکوات حلقه‌ای، کامکوات‌ها را با دقت بشویید. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز کامکوات‌ها را با دقت به صورت حلقه‌ای برش بزنید و هسته داخل آن را خارج کنید.

 

 

مرحله دوم؛ از بین بردن تلخی کامکوات

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای کامکوات خوشمزه مجلسی برای از بین بردن تلخی کامکوات باید یک قابلمه آب را بجوشانید. سپس کامکوات‌ها را به آب اضافه کنید. بعد از حدود یک دقیقه کامکوات‌ها را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود. سپس یک کاسه آب سرد در کنار خود قرار دهید و کامکوات‌ها را داخل آن بریزید.

 

 

مرحله سوم؛ تست کردن میزان تلخی کامکوات

 

بعد از این که یک بار کامکوات‌ها را جوشاندید، یکی از آن‌ها را بچشید و یا برای اطمینان یک بار دیگر مراحل بالا را تکرار کنید. معمولاً بهتر است کامکوات را در دو مرحله بجوشانید تا تلخی آن به طور کامل گرفته شود. در انتها کامکوات‌ها را داخل آب سرد بریزید.

 

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن کامکوات در آب یخ

 

قرار دادن کامکوات در آب یخ

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای کامکوات بهتر است کامکوات ها را برای حدود ۱ ساعت در آب یخ قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا کامکوات‌ها شکل و بافت سفت خود را بعد از جوشاندن از دست ندهند.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گشنیز تبریزی به 2 روش با ماست و بدون ماست

 

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن ترکیب آب و شکر برای شربت مربا

 

در این مرحله از دستور پخت مربای کامکوات باید شکر و آب را با هم ترکیب کنید و داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید تا مخلوط آب و شکر یا همان شربت مربا جوش بیاید.

 

 

مرحله ششم، اضافه کردن کامکوات‌ها به شربت مربا

 

بعد از اینکه ترکیب آب و شکر به جوش آمد و این ترکیب کمی غلیظ‌تر شد، می‌توانید کامکوات ها را به شربت بار اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

 

نکته: یک روش برای تشخیص غلظت مناسبت شربت مربا این است که یک قاشق از شربت را داخل فریزر بگذارید تا سریع خنک شود، سپس آن را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شربت داخل آب حل نشود یعنی شربت مربا به قوام رسیده و آماده است.

 

 

مرحله هفتم؛ اضافه کردن هل و جوهر لیمو و زعفران به مربا کامکوات

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

اضافه کردن هل و جوهر لیمو و زعفران به مربا

 

در این مرحله به منظور جلوگیری از شکرک زدن مربا کمی جوهر لیمو به آن اضافه کنید. در ادامه هل و زعفران را برای عطر و طعم بخشیدن به مربا به آن اضافه نمایید.

 

 

مرحله هشتم؛ غلیظ شدن و جا افتادن مربا کامکوات

 

بعد از این که همه مواد را به مربا کامکوات بدون آهک اضافه کردید، در این مرحله از دستور پخت مربای کامکوات باید اجازه دهید مربای شما برای حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه با شعله ملایم بجوشد تا به قوام مورد نظر برسد و جا بیفتد.

 

 

مرحله نهم، آماده شدن مربا کامکوات

 

در این مرحله از آموزش مرحله به مرحله مربای کامکوات خانگی باید بررسی کنید که غلظت مربا به حد مناسب رسیده باشد. زمانیکه مربا آماده شود کامکوات ها حالت شیشه‌ای و شفاف پیدا می‌کنند و شیره مربا نیز کمی غلیظ می‌شود. بعد از آماده شدن مربا شعله گاز را خاموش کنید و سپس اجازه دهید مربا برای ۲۴ ساعت در دمای آشپزخانه بماند.

 

 

مرحله دهم؛ ریختن مربا کامکوات در شیشه

 

ریختن مربا کامکوات در شیشه

 

بعد از آماده شدن مربای کامکوات خانگی در این مرحله از دستور پخت مربای کامکوات باید یک ظرف شیشه‌ای کاملاً خشک و تمیز را برای مربا انتخاب کنید. سپس مربا را با استفاده از یک قاشق تمیز و خشک داخل شیشه بریزید و درب آن را محکم کنید.

 

 

مرحله یازدهم؛ مربا کامکوات را در یخچال نگهداری کنید

 

شیشه مربا کامکوات را در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید مربا کامکوات را برای وعده صبحانه میل کنید و از طعم و عطر دلپذیر این مربا لذت ببرید.

 

 

مرحله دوازدهم؛ تزیین مربای کامکوات

 

برای تزیین مربای کامکوات می‌توانید از خلال پسته و یا خلال بادام استفاده کنید یا برای تزیین چند عدد چوب دارچین روی مربا قرار دهید.

 

 

طرز تهیه مربا کامکوات با آهک

 

معمولاً استفاده از آهک در تهیه مرباهایی مثل کامکوات یا مربای کدو حلوایی موجب می‌شود تا مربای شما حالتی ترد به خود بگیرد. از طرف دیگر آب آهک موجب از بین رفتن تلخی کامکوات می‌شود. در طرز تهیه مربای کامکوات با آهک باید به ازای هر یک کیلوگرم کامکوات، از ۱ قاشق غذاخوری آهک استفاده کنید.

 

آهک را در ۱/۵ لیتر آب حل کنید. سپس اجازه دهید آهک ته نشین شود. بعد از ته نشین شدن آهک، آب زلال روی آهک را روی میوه مورد نظر بریزید (مراقب باشید آهک ته نشین شده روی مربا ریخته نشود). سپس حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت صبر کنید و بعد کامکوات را آبکشی نمایید و مراحل تهیه مربای را طبق روش بالا انجام دهید.

 

 

طرز تهیه مربای کامکوات درسته

 

حتما بخوانید  ۶ طرز تهیه چیپس پرتقال روی شوفاژ و بخاری، در فر، آفتاب و ایرفرایر

طرز تهیه مربای کامکوات درسته کاملا شبیه به کامکوات حلقه‌ای است.  اگر قصد دارید مربای کامکوات را به صورت درسته آماده کنید، باید با خلال دندان یا نوک چنگال چند سوراخ روی پوست میوه ایجاد کنید تا طعم خوب کامکوات بیشتر در مربا پخش شود و تلخی آن نیز برطرف شود.

 

 

کالری مربای کامکوات

 

کالری مربای کامکوات

 

میزان کالری مربای کامکوات معمولاً به مقدار شکری که به مربا اضافه می‌کنید، بستگی دارد. هر قاشق غذاخوری از مربای کامکوات حدود ۳۵ کالری دارد.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای کامکوات

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربای کامکوات

 

  • در طرز تهیه مربای کامکوات مقدار شکر مورد نیاز به میزان ترش بودن یا شیرینی کامکوات ها بستگی دارد. هر چقدر کامکوات شما ترش‌تر باشد باید از شکر بیشتری استفاده کنید. معمولاً برای ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار کامکوات باید از ۱/۸ تا ۲ لیوان شکر استفاده کنید.

 

  • بعد از جوشاندن کامکوات در آب بهتر است آن را برای چند دقیقه در آب یخ قرار دهید.

 

  • برخی افراد برای غلظت بیشتر و مارمالادی شدن آب مربای کامکوات مقداری پودر ژله نیز به آن اضافه می‌کنند. برای این کار باید بعد از اضافه کردن کامکوات ها به شربت مربا، کمی پودر ژله به آن اضافه کنید.

 

  • اضافه کردن هل و زعفران به دستور پخت مربای کامکوات کاملاً اختیاری است. اما این ترکیبات موجب می‌شود تا مربای شما خوش‌طعم‌تر شود و عطر بهتری پیدا کند.

 

  • فراموش نکنید قبل از این که مربا را داخل شیشه بریزید، مربا باید کاملاً به دمای محیط رسیده باشد. از همین رو بهتر است چند ساعت در دمای اتاق بماند و بعد آن را داخل شیشه بریزید.

 

  • برای جلوگیری از شکرک زدن مربا می‌توانید به جای جوهر لیمو از مقداری آب لیمو ترش نیز استفاده کنید.

 

  • برخی افراد در طرز تهیه مربای کامکوات خانگی از پودر زیره سبز، دارچین، گلاب و پودر هل سبز برای عطر و طعم بخشیدن به مربا استفاده می‌کنند. در صورتی که از گلاب در طرز پخت مربای کامکوات خانگی استفاده می‌کنید، باید مقدار آب را کمتر کنید و کمی گلاب به مربا اضافه نمایید.

 

  • به عنوان آموزش مرحله به مرحله مربای کامکوات می‌توانید به جای اضافه کردن آب به مربا از آب پرتقال استفاده کنید.

 

  • اگر دوست دارید طعم مربای کامکوات شما کمی رو به ترش و ملس باشد از شکر کمتر و در صورتی که به طعم شیرینی علاقه بیشتری دارید، از شکر بیشتری استفاده کنید.

 

  • در صورتی که در طرز تهیه مربای کامکوات خانگی از آب پرتقال استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به اضافه کردن آب لیمو ترش یا جوهر لیمو نخواهد بود.

 

  • مهم‌ترین علت سفت شدن مربای کامکوات جوشاندن بیش از حد مربا است. از همین رو سعی کنید مربا را به اندازه بجوشانید.

 

  • مربای کامکوات یکی از خوشمزه‌ترین انواع مربای خانگی است که طعم و مزه آن شباهت زیادی به مربای پرتقال دارد. معمولاً اکثر افراد برای درست کردن مربای کامکوات ابتدا تلخی آن را می‌گیرند، اما اگر مشکلی با تلخی این میوه ندارید، می‌توانید بدون گرفتن تلخی کامکوات هم مربا را آماده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

بهترین طعم‌دهنده‌های مربای کامکوات خانگی چه افزودنی‌هایی هستند؟

 

شما می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن مربای کامکوات خانگی از پودر زیره سبز، دارچین، گلاب، هل سبز و زعفران استفاده کنید.

 

چرا کامکوات را در آب جوش می‌ریزند؟

 

ریختن کامکوات در آب جوش موجب می‌شود تا تلخی کامکوات گرفته شود.

 

چرا کامکوات را بعد از جوشاندن در آب سرد قرار می‌دهند؟

 

در طرز تهیه مربای کامکوات بهتر است کامکوات‌ها را برای حدود ۱ ساعت در آب یخ قرار دهید. این کار موجب می‌شود تا کامکوات‌ها شکل و بافت سفت خود را بعد از جوشاندن از دست ندهند.

 

کالابرگ الکترونیک