طرز تهیه مافین لازانیا (مینی کاپ لازانیا) با طعم لذیذ مرحله به مرحله

طرز تهیه مافین لازانیا (مینی کاپ لازانیا) با طعم لذیذ مرحله به مرحله


10 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مافین لازانیا

مافین لازانیا یا کاپ کیک لازانیا یک روش جذاب و لاکچری برای تهیه لازانیا است که به عنوان فینگرفود، ظاهر بسیار جذابی دارد. درست کردن این مافین غذایی هم بسیار ساده است. خیلی‌ها با بریدن لازانیا بعد از پخت مشکل دارند و چون مواد از بین لایه‌های لازانیا بیرون می‌ریزند، ترجیح می‌دهند لازانیا را طوری درست کنند که بعد از پخت، نیاز به برش نداشته باشند. مافین لازانیا مثل یک لقمه خوشمزه کار را هنگام خوردن راحت‌ می‌کند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه مافین لازانیا و نکات پخت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه مافین لازانیا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۵۰ گرم
لازانیا ۱۲ ورقه
قارچ ۵ عدد
سیر (یا مقداری سیر داغ آماده) ۲ حبه
پنیر پیتزا ۳۰۰ گرم
پیاز (یا مقداری پیاز داغ منجمد آماده) ۱ عدد
جعفری خرد و ساطوری خرد شده ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آویشن و پودر فلفل پاپریکا به مقدار دلخواه
روغن مایع سرخ کردنی یا کره به مقدار لازم

 

 

میزان کالری مافین لازانیا: حدود ۲۰۰ کیلوکالری (در هر بار سرو)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت مافین لازانیا: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه مافین لازانیا با قارچ و گوشت

مراحل طرز تهیه مافین لازانیا با قارچ و گوشت

مافین لازانیا را می‌توانید به عنوان یک فینگرفود مدرن برای مهمانی‌ها و دورهمی تهیه کنید. به مواد مافین لازانیا می‌توانید سبزیجات و چاشنی‌های دلخواه خود علاوه بر مواد گفته شده در این دستور تهیه را اضافه کنید.

مرحله اول: مواد مافین را آماده کنید

در اولین مرحله از درست کردن مافین لازانیا فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. اگر پنیر پیتزا در فریزر است آن را از فریزر بیرون بیاورید تا یخ پنیر باز شود. قارچ‌ها را بشویید و بعد از خشک شدن، به صورت خلالی ریز یا ورقه‌ای خرد کنید.

پیاز و سیر را هم پوست بگیرید. پیاز را نگینی ریز خرد کرده و سیر را رنده کنید. یک دسته جعفری تازه را بشویید و بعد از اینکه آب اضافی خود را از دست داد، با چاقوی تیز، روی تخته آشپزخانه ریز و ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید

در یک تابه، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس پیازها را در تابه بریزید و روی حرارت متوسط، حدود ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیرها را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید تا فقط عطر آنها خارج شود. کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها خوشرنگ شوند و طعم خام ادویه‌ها گرفته شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ آماده منجمد، انواع ادویه معطر غذا مثل زردچوبه و فلفل سیاه، روغن مایع سرخ کردنی و انواع کره حیوانی و گیاهی را از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند و کمی با پیاز و ادویه‌ها تفت بخورند و آب بیندازند. مقداری نمک هم اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب تابه را ببندید تا گوشت‌های چرخ شده، ۳ الی ۴ دقیقه با ادویه‌ها و پیاز طعم بگیرند.

برای خرید گوشت چرخ کرده می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: قارچ‌ها را تفت دهید

در یک تابه جدا، مقداری روغن بریزید و قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید. حرارت را متوسط رو به بالا تنظیم کنید تا قارچ‌ها آبشان کشیده شود. قارچ‌های تفت خورده را به تابه گوشت اضافه کنید.

قارچ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: سس لازانیا را درست کنید

قارچ‌ها را که از تابه بیرون آوردید، رب گوجه را در همان تابه، با کمی روغن یا کره تفت دهید تا رنگ باز کند. به رب گوجه، پودر آویشن و فلفل پاپریکا اضافه کنید و هم بزنید. سپس این سس را به تابه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و هم بزنید. بعد به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، آب جوش به تابه اضافه کنید و درب آن را بگذارید تا این آب اضافی سس، کشیده شود و گوشت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خوب بپزد.

رب گوجه فرنگی، پودر آویشن و پودر فلفل پاپریکا را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: لازانیاها را آماده کنید

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی نمک و روغن مایع به آب جوش اضافه کنید. سپس ۱۲ ورقه لازانیا داخل آب جوش بیندازید تا نرم شوند. بر اساس دستورالعمل روی پاکت لازانیا، عمل کنید (حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه). بعد از نرم شدن لازانیا‌ها، آنها را از آب جوش بیرون بیاورید و روی یک پارچه تمیز بچینید. سپس ورقه‌ها را از وسط با چاقو با قیچی برش بزنید که هر ورقه، به ۲ قسمت تبدیل شوند.

برای خرید لازانیا می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: قالب مافین را آماده کنید

قرار دادن مواد مافین لازانیا در قالب

وقتی مایه گوشت و قارچ لازانیا پخت و غلیظ شد، شعله را خاموش کنید تا کمی سرد شود. داخل قالب مافین را با کمی کره یا روغن چرب کنید یا از کپسول کاغذی مافین در کف قالب استفاده کنید. در هر قالب مافین، یک لایه لازانیای نرم شده بگذارید و به کف قالب فشار دهید تا شکل مافین بگیرد. روی لازانیا را یک لایه از مایه گوشت چرخ کرده، کمی جعفری خرد شده و یک لایه پنیر پیتزا بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انبه قرمزی به 2 روش ساده و دو رنگ کافی شاپی

دوباره یک لایه ورق لازانیا روی مواد بگذارید و یک لایه مایه لازانیا، کمی جعفری و یک لایه پنیر پیتزا بریزید تا موادتان تمام شوند و تا لبه قالب مافین پر شوند. لایه آخر پنیر پیتزا باشد.

پنیر پیتزا را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله هفتم: مافین لازانیا را بپزید

قالب مافین لازانیا را در طبقه وسط فری که گرم کرده بودید، بگذارید. به مدت ۲۵ دقیقه صبر کنید تا مافین لازانیا در دمای ۱۸۰ درجه فر بپزد و پنیرها کاملا ذوب شوند. شعله گریل باید در طول مدت پخت خاموش باشد و در یک دقیقه پایانی آن را روشن کنید تا روی پنیر طلایی شود.

سپس قالب را از فر بیرون بیاورید و در محیط آشپزخانه بگذارید تا کمی از دما بیفتد. با یک چاقوی تیز، پنیر پیتزا را از دیواره‌های قالب جدا کنید. مافین‌ها را در ظرف سرو بگذارید و با سس دلخواه سرو کنید.

انواع سس را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مافین گوشت قلقلی

نکات طرز تهیه مافین لازانیا

نکات طرز تهیه مافین لازانیا

  • به جای درست کردن مایه لازانیا، می‌توانید از کنسرو مایه ماکارونی استفاده کنید. کنسرو مایه ماکارونی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.
  • برای طرز تهیه مافین لازانیا و سبزیجات و مناسب گیاهخواران، به جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از سویا، قارچ یا سبزیجاتی مثل هویج، ذرت، نخود فرنگی، اسفناج و … استفاده کنید.
  • برای طرز تهیه مافین لازانیا و مرغ، به جای گوشت چرخ کرده می‌‌توانید از گوشت مرغ آبپز و ریش ریش شده استفاده کنید. گوشت مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.
  • می‌توانید به جای سس گوجه، از سس سفید یا سس بشامل (طرز تهیه سس بشامل یا سس سفید) در مایه لازانیا استفاده کنید.
  • علاوه بر پنیر پیتزا، می‌توانید از پنیر ریکوتا و پنیر پارمزان هم در مافین خود استفاده کنید. پنیر پارمسان را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.
  • برای اینکه قارچ‌های مایه لازانیا تیره نشوند، در زمان سرخ کردن، می‌توانید به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری آبلیمو به تابه اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا قارچ‌ها آب نیندازند و زود نرم شوند.
  • طرز تهیه لازانیا با گوشت چرخ کرده را بلد هستید؟ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن مافین لازانیا

فوت و فن های خوشمزه شدن مافین لازانیا

چرا مافین لازانیا شل می‌شود؟

اگر سس گوجه یا سس بشامل که در مافین استفاده می‌کنید، حجم زیادی داشته باشد و خیلی روان یا آبکی باشد، باعث شل شدن مافین لازانیا و خمیری شدن آن می‌شود. در ضمن میزان مایه لازانیا نباید زیاد باشد.

چرا لازانیا می‌چسبد؟

برای جوشاندن لازانیا، در آبی که آن را می‌جوشانید، چند قطره روغن مایع و کمی نمک اضافه کنید تا از چسبیدن لایه‌های لازانیا به هم جلوگیری شود.

 

کالابرگ الکترونیک