۳ طرز تهیه شیرینی لطیفه ساده و رنگی به روش قنادی

۳ طرز تهیه شیرینی لطیفه ساده و رنگی به روش قنادی


9 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه شیرینی لطیفه ساده و رنگی به روش قنادی

شیرینی لطیفه یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پرطرفدار است که به عنوان یک شیرینی مجلسی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به کار می‌رود. مخصوصا در ایام عید نوروز، شیرینی لطیفه از جمله شیرینی‌های محبوب در تبریز است. درست کردن شیرینی لطیفه در خانه اصلا کار سختی نیست و می‌توانید با قیمت بسیار کمتری نسبت به قنادی آن را تهیه کنید. این مقاله از سرویس آشپزی را به طرز تهیه شیرینی لطیفه، طرز تهیه خامه قنادی برای شیرینی لطیفه، شیرینی لطیفه رنگی و طرز تهیه شیرینی لطیفه در مایکروفر اختصاص داده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه در فر

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه در فر

 

میزان کالری در ۱ عدد شیرینی لطیفه: حدود ۸۰ کالری
مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه در فر

 

• آرد سفید: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری سرصاف
• شکر: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• تخم مرغ: ۳ عدد
• بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• وانیل: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
• نمک: نوک قاشق
• پودر قند و پودر بسته: به میزان دلخواه برای تزیین
• خامه فرم گرفته: به میزان لازم برای بین شیرینی‌ها

 

 

مراحل طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی

 

مراحل طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی

 

برای درست کردن شیرینی لطیفه در ابتدا باید شیرینی آن را بپزید و بعد خامه فرم گرفته بین آن را درست کنید. برای این که شیرینی لطیفه بافت نرم و پفکی بگیرد، بهتر است از فر یا مایکروفر برای پختن شیرینی‌ها استفاده کنید. بعد از آماده کردن شیرینی‌ها، داخل آن‌ها را با خامه پر کنید.

 

 

مرحله اول: مواد شیرینی لطیفه را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی لطیفه، از قبل مواد را به مدت ۳۰ دقیقه در خارج از یخچال قرار دهید تا با محیط هم دما شوند. نشاسته ذرت، نمک و بیکینگ پودر را با هم ترکیب و سه بار الک کنید.

 

 

مرحله دوم: سفیده تخم مرغ و شکر را هم بزنید

 

سفیده و زرده تخم مرغ‌ها را در دو ظرف جدا بریزید. سفیده را با همزن بزنید و به تدریج نضف شکر را به آن اضافه کنید. همزمان سفیده‌ها را بزنید تا بافت سفتی بگیرد تا جایی بزنید که اگر ظرف را برگرداندید، سفیده نریزد. ظرف حاوی سفیده و شکر زده شده را در یخچال قرار دهید.

 

 

مرحله سوم: زرده را با شکر هم بزنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین مرغ و پیازچه مرحله به مرحله با طعم عالی

داخل ظرف حاوی زرده‌های تخم مرغ، نصف دیگر شکر را بریزید و با همزن به مدت ۵ دقیقه بزنید تا وقتی که مایه مورد نظر رنگ کرمی بگیرد و کشدار شود. سپس سفیده تخم مرغ را که در یخچال گذاشته بودید، بیرون بیاورید و به زرده‌های فرم گرفته اضافه کنید. با لیسک مواد را به صورت دورانی و به آرامی با هم ترکیب کنید. نیاز به همزدن زیاد نیست. همین که مواد با هم مخلوط شوند، کافی است.

 

 

مرحله چهارم: آرد را به مایه شیرینی لطیفه اضافه کنید

 

به آرامی و طی چند مرحله مخلوط آرد را که الک کرده بودید، به زرده و سفیده تخم مرغ اضافه کنید. مواد را با لیسک به هم بزنید تا مایه شیرینی لطیفه شکل خمیری و یکدست به خودش بگیرد.

 

 

مرحله پنجم: مایه شیرینی لطیفه را قالب بزنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید تا گرم شود. داخل سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید. مایه شیرینی لطیفه (خمیر شیرینی) را در قیف بریزید. ماسوره‌ای که برای سر قیف استفاده می‌کنید، بهتر است ساده باشد. مایه شیرینی را با فاصله، به شکل دایره‌ای روی کاغذ روغنی قالب بزنید.

 

 

مرحله ششم: شیرینی‌ لطیفه را در فر بپزید

 

سینی را در به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید و درب فر را تا پختن شیرینی‌ها باز نکنید تا بافت پفکی خود را حفظ کنند. در این فاصله شیرینی‌های لطیفه می‌پزند و قسمت زیرین آن‌ها طلایی می‌شود. سپس سینی را خارج کنید و کنار بگذارید تا شیرینی‌ها از دما بیفتند و سرد شوند.

 

 

مرحله هفتم: بین شیرینی‌های لطیفه را خامه بریزید

 

در فاصله‌ای که شیرینی‌ها خنک می‌شوند، خامه فرم گرفته را درست کنید یا اگر خامه فرم گرفته را به صورت آماده تهیه می‌کنید، در قیف بریزید. شیرینی‌ های خنک شده را از کاغذ جدا کنید و بین هر جفت از آن‌ها را به اندازه کافی و دلخواه، خامه فرم گرفته بریزید. بهتر است از ماسوره شکوفه‌ای برای سر قیف خامه فرم گرفته استفاده کنید.

 

 

مرحله هشتم: شیرینی‌های لطیفه را آماده و سرو کنید

 

بعد از این‌که همه شیرینی‌ها آماده شدند، دور شیرینی‌ لطیفه پفکی را کپسول کاغذی بگذارید و در یک ظرف به صورت مرتب بچینید. روی شیرینی‌ها را پودر قند و پودر پسته بپاشید و بعد از اتمام کار، در(ب) ظرف را ببندید و در یخچال بگذارید.

 

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه در مایکروفر

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه در مایکروفر

 

برای طرز تهیه شیرینی لطیفه بدون فر و در مایکروفر، بعد از درست کردن مایه یا خمیر شیرینی، آن‌ها را مانند روش قبل در سینی فر قالب بزنید. دمای مایکروفر را روی دمای ۱۶۰ تا ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و ۵ دقیقه صبر کنید تا محیط داخل مایکروفر گرم شود.

 

سپس سینی را به مدت ۱۰ دقیقه در مایکروفر بگذارید تا کف و روی شیرینی‌ لطیفه در مایکروفر طلایی شود. بعد از آماده شدن شیرینی‌ لطیفه پفکی، بین دو تکه هر شیرینی را با خامه فرم گرفته پر کنید. (مثل تصویر بالا).

 

 

طرز تهیه خامه قنادی برای شیرینی لطیفه

 

برای درست کردن خامه قنادی برای بین شیرینی‌های لطیفه، ۲۰۰ گرم خامه صبحانه را با ۵۰ گرم پودر قند الک شده و ۱/۳ قاشق چای‌خوری وانیل کنار بگذارید. خامه در یک کاسه بزرگ بریزید و با همزن بزنید تا وقتی که حجم آن زیاد شود.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید و لیست غذاهای غیرمجاز

بعد از هم زدن ممکن است خامه آب بیندازد. این آب را حتما دور بریزید و پودر قند را به کاسه خامه اضافه کنید. دوباره با همزن خامه را بزنید تا شکر و خامه بافت پفکی بگیرند. کاسه را در فریزر بگذارید.

بعد از ۱ ساعت، ظرف را بیرون بیاورید و با همزن به مدت ۲ دقیقه با دور کند، خامه را بزنید. ۸ تا ۱۰ دقیقه دیگر هم با دور تند خامه را بزنید تا فرم بگیرد. از این خامه قنادی و سبک برای بین شیرینی‌های لطیفه می‌توانید استفاده کنید.

 

نکته: برای این‌که خامه شما رنگی شود، می‌توانید از پودر رنگ خوراکی در خامه استفاده کنید. این پودر را با رنگ دلخواه، همزمان با هم زدن خامه اضافه کنید.

 

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی

 

طرز تهیه شیرینی لطیفه در مایکروفر

 

برای تنوع دادن به شیرینی لطیفه می‌توانید آن‌ها را به صورت رنگی هم درست کنید. به شیرینی لطیفه رنگی، ماکارون یا شیرینی فرانسه هم گفته می‌شود. می‌توانید از رنگ‌های خوراکی برای رنگی کردن شیرینی‌ها به میزان دلخواه استفاده کنید.

 

برای این کار از هر رنگی که می‌خواهید به اندازه ۱۰ قطره به مواد خمیر شیرینی لطیفه اضافه کنید و هم بزنید. برای طرز تهیه شیرینی لطیفه کاکائویی، به مواد به کار رفته در طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی خانگی، به اندازه یک قاشق یا بیشتر (به دلخواه) پودر کاکائو اضافه کنید.

 

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه شیرینی لطیفه

 

*حتما تخم مرغ‌ها و دیگر مواد را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا خمیرتان در نهایت یکدست شود.

 

*همه ظرف‌ها و وسایلی را که در طرز تهیه شیرینی لطیفه استفاده می‌کنید باید خشک و تمیز باشند.

 

*برای این‌که شیرینی لطیفه پفکی شود، به سفیده تخم مرغ، چند قطره آبلیمو اضافه کنید تا بافت آن پوک شود.

 

*برای قالب زدن شیرینی لطیفه، موقع قالب زدن شیرینی از قیف با ماسوره ساده و موقع خامه زدن از قیف با ماسوره شکوفه‌ای استفاده کنید تا ظاهر کار زیباتر شود.

 

*انواع مختلفی از شیرینی لطیفه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها شیرینی لطیفه رنگی است ولی شیرینی لطیفه گردویی آن هم بسیار محبوب است. برای درست کردن شیرینی لطیفه گردویی، به خمیر شیرینی، پودر نرم شده گردو اضافه کنید.

 

*به جای استفاده از خامه فرم گرفته برای بین شیرینی‌های لطیفه می‌توانید از شکلات و کاکائو استفاده کنید. البته این کار به سلیقه خودتان بستگی دارد و نوع خامه‌ای آن متداول‌تر است.

 

*شیرینی لطیفه به مدت ۳ روز در یخچال قابل نگهداری است. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری شیرینی لطیفه را نگه دارید، خامه را به آن اضافه نکنید و قبل از هر بار استفاده خامه فرم گرفته بین شیرینی‌ها بریزید.

 

 

سوالات متداول

 

علت پف نکردن شیرینی لطیفه چیست؟

 

علت پف نکردن شیرینی لطیفه چیست؟

 

اگر در هنگام پخت شیرینی‌ها در فر، در(ب) فر را باز کنید، پف شیرینی لطیفه می‌خوابد و بافت آن سفت و سخت می‌شود.

 

 

چرا شیرینی لطیفه ترک می‌خورد؟

 

دلیل ترک خوردن شیرینی لطیفه طول کشیدن بیش از حد مراحل تهیه شیرینی است. اگر مایه شیرینی لطیفه به خاطر معطل شدن آب بیندازد، پف سفیده‌‌های تخم مرغ از بین می‌رود و شیرینی لطیفه بعد از پخت، ترک می‌خورد.

 

 

کالابرگ الکترونیک