طرز تهیه ۱۰ شیرینی‌ معروف و سنتی تبریز برای عید نوروز + فیلم

طرز تهیه ۱۰ شیرینی‌ معروف و سنتی تبریز برای عید نوروز + فیلم


14 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه 10 شیرینی‌ معروف و سنتی تبریز برای عید نوروز + فیلم

معروف ترین شیرینی های تبریز جزو مشهورترین شیرینی های ایرانی برای عید نوروز هستند. اتفاقا تنوع شیرینی‌های سنتی تبریز بسیار زیاد است. اما آیا می‌دانید معروف ترین شیرینی های سنتی تبریز برای عید نوروز و سوغاتی کدام هستند؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن انواع شیرینی خانگی عید در تبریز آشنا شوید.

 

لیست شیرینی‌های سنتی سوغات تبریز

برای تهیه اکثر شیرینی‌های سوغات تبریز و شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز مثل انواع قرابیه و باقلوا از انواع مغزها، گلاب، زعفران، زنجبیل، هل و دارچین استفاده می‌شود. بیشتر شیرینی‌های تبریز با شهد تهیه می‌شود، طبع گرمی دارند و موجب گرم شدن بدن در فصول سرد می‌شوند. در ادامه این بخش می‌توانید با طرز تهیه انواع شیرینی‌های محلی تبریز و شهرهایی مثل مراغه آشنا شوید.

۱- شیرینی قرابیه تبریزی

 

شیرینی قرابیه از معروف ترین شیرینی های تبریز

«شیرینی قرابیه» یا «قورابیه» یک نوع شیرینی سنتی تبریز برای عید و سایر مراسم شادی و ختم است که به دلیل داشتن انواع مغزها، به عنوان یک شیرینی مجلسی و گران‌قیمت و جزو سوغاتی‌های لوکس این شهر تلقی می‌شود. انواع قرابیه بادام تبریز، قرابیه نارگیلی و قرابیه پسته تبریز بسیار مشهورند.

شیرینی قرابیه در مناطق مختلف ایران همچون قزوین، زنجان و حتی در کشورهایی مثل ترکیه نیز طبخ می‌شود و برای عید یک شیرینی ایده‌آل محسوب می‌شود. به هر حال شیرینی قرابیه تبریزی مثل غذای کوفته تبریزی با نام شهر تبریز گره خورده است.

معمولا برای تزیین شیرینی قرابیه از بادام و پسته خرد شده یا خلال بادام و پسته استفاده می‌شود تا شیرینی ظاهر زیباتری داشته باشد. برای خواندن طریقه درست کردن شیرینی قرابیه تبریزی به روشی اصولی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی مراجعه کنید.

برای تهیه شیرینی قرابیه از موادی مثل تخم مرغ، شکر، وانیل، خلال پسته و خلال بادام استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- شیرینی نوقا تبریز

 

شیرینی نوقا از شیرینی های خوشمزه تبریز

 

«نوقا» مثل برخی از انواع باقلوا یک شیرینی اصالتاً ترکی و تبریزی است و شاید در نگاه اول آن را با گز اصفهان اشتباه بگیرید. البته برخی هم معتقدند گز و سوهان هم در اصل نوعی نوقا هستند. نوقا که در کشور ترکیه به آن «لوکا» هم گفته می‌شود، برخلاف گز که بافت خشکی دارد، حالت نرمی دارد و کش می‌آید. همچنین نوقا بین دو تکه نان میکادو قرار می‌گیرد و گاهی هم از میوه‌های استوایی در طرز تهیه شیرینی نوقا استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از طعم‌های شیرینی نوقا نیز وجود دارد که شامل نوقای وانیلی، نوقای پسته‌‌ای، نوقای آجیلی و نوقای شکلاتی می‌شود، البته متداول‌ترین نوع نوقا، نوقا گردویی است. برای خواندن طریقه درست کردن شیرین نوقا ساده و شکلاتی اصل تبریزی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی نوقا تبریز مراجعه کنید.

برای درست کردن شیرینی نوقا از موادی مثل عسل، مغز گردو و کره استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۳- باقلوا تبریزی

 

باقلوا اصل تبریزی خوشمزه

 

«باقلوا تبریز» بدون شک محبوب‌ترین نوع باقلوای ترکی و از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز است. طریقه درست کردن باقلوا تبریزی درست مثل باقلوا استانبولی است و یک گزینه فوق‌العاده برای پذیرایی از مهمان‌های نوروزی محسوب می‌شود. این شیرینی خوشمزه تبریز آن‌قدر مشهور است که در اکثر رستوران‌های معروف این شهر نیز برای پذیرایی همیشه جزو پرفروش‌ترین گزینه‌هاست.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد انبه و چیلی به 4 روش خوشمزه و مجلسی

برای تهیه باقلوا تبریز ابتدا شربت باقلوا را آماده کنید. برای این کار ابتدا آب، شکر و آب لیمو‌ترش را در یک قابلمه کوچک با هم مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی شعله ملایم گاز بگذارید و آن‌قدر هم بزنید تا به جوش بیاید، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید شربت در دمای اتاق خنک شود.

بعد از درست شدن شربت نیز مواد داخل باقلوا را آماده می‌کنید و باقلوا را در فر می‌گذارید تا بپزد. برای خواندن طریقه درست کردن باقلوا تبریزی می‌توانید به مقاله طرز تهیه باقلوا ترکی مراجعه کنید.

برای تهیه باقلوا تبریز از موادی مثل خمیر یوفکا، مغز پسته و آبلیمو استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- شیرینی لطیفه

 

شیرینی لطیفه از شیرینی های معروف تبریز

 

«شیرینی لطیفه» یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های تبریز برای عید نوروز است که در دسته معروف‌ترین شیرینی‌های خامه‌ای قرار دارد و درست کردن آن در خانه بسیار راحت است. برای تهیه این شیرینی سنتی خوشمزه تبریز باید یک نان شیرینی لطیف و نرم درست کنید و سپس در میان دو تکه از این شیرینی نرم، مقداری خامه فرم گرفته بگذارید و آن را با پودر پسته تزیین کنید. برای تهیه شیرینی لطیفه به موادی مثل خامه، آرد سفید و پودر قند نیاز دارید که می‌توانید به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری از افق کوروش تهیه کنید.

برای مطالعه طرز تهیه شیرینی لطیفه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۵- راحت الحلقوم تبریز

 

راحت الحلقوم از شیرینی های تبریز برای عید

برای درست کردن راحت‌الحلقوم ساده با نشاسته ابتدا در یک قابلمه مناسب روی نشاسته آب بریزید و به هم بزنید تا کاملا حل شود. به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید. بعد از ته نشین شدن نشاسته آب روی آن را خالی کنید و مواد دیگر شامل شکر، آب، گلاب و جوهر لیمو را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید و به هم بزنید، آنقدر به هم بزنید تا کاملا سفت و مایه راحت‌الحلقوم مثل ژله شود. در این مرحله قابلمه را از روی گاز بردارید.

سپس روی یک سطح مسطح کمی آرد بریزید و مایه را روی آرد ریخته و صاف کنید و دوباره روی مایه آرد بپاشید. با فشار دست و یا جسم سنگین آن را به صورت لایه ۱ یا ۱٫۵ سانتی‌متری در آورید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه راحت الحلقوم تبریزی روی لینک مطلب کلیک کنید.

برای تهیه راحت الحلقوم موادی به مثل نشاسته و گلاب نیاز دارید که می‌توانید به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۶- لوز زعفرانی تبریز

 

لوز زعفرانی تبریز برای عید

تخفیفات لبنیات افق کوروش

«لوز زعفرانی» یکی از شیرینی های سنتی خوشمزه تبریز و در اصل متعلق به شهر مراغه است. برای درست کردن این شیرینی باید بادام خام را خیس کنید و پوست آن را جدا نمایید. سپس آن را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود. در مرحله بعد بادام خشک را با آسیاب پودر کنید. شکر و آب را ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید. زمانی که ترکیب جوش آمد و غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شیره خنک شود. بعد برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با همزن بزنید تا سفید و کشدار شود.

زعفران را به ترکیب آب و شکر همزده اضافه کنید. سپس پودر بادام و پودر قند را نیز به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریزی روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زیر برنجی (چلو گوشت لری) به روش مجلسی و سنتی

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۷- شیرینی اریس

 

شیرینی اریس تبریز برای عید

 

«شیرینی اریس» را هم به صورت سفید و شیری و هم با طعم کاکائویی درست می‌گنند. برای درست کردن شیرینی اریس یا «شیرینی شیر» تبریز باید شیر را با شکر ترکیب کنید. سپس پودر کاکائو را اضافه نمایید و مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند. مواد را مرتب هم بزنید و بعد از این که غلیظ شد از روی حرارت بردارید و داخل یک سینی که با سلفون پوشانده‌اید بریزید تا تمام سطح سینی را بپوشاند. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی اریس روی لینک مطلب کلیک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شیر و پودر کاکائو مورد نیاز برای تهیه شیرینی اریس را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۸- شیرینی پفکی گردویی (پیچ انگشتی)

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

شیرینی پفکی گردویی (پیچ انگشتی) تبریز برای عید

 

«شیرینی پفکی گردویی» یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز است که درست کردن آن در خانه هم بسیار ساده است و طعم لذیذی دارد. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را تنها با چند ماده اولیه ساده و در دسترس درست کنید. شیرینی پفکی ساده و گردویی از قدیم‌الایام جزو شیرینی‌های خانگی سنتی عید در تبریز محسوب می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خانگی باید فر را روی دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. سپس زرده‌های تخم مرغ‌ را جدا کنید و برای ۱ دقیقه به وسیله همزن برقی بزنید. سپس پودر قند را الک کنید و آرام آرام به زرده تخم مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را با همزن هم بزنید و به ترتیب سایر مراحل درست کردن شیرینی پیچ انگشتی گردویی را انجام دهید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی مراجعه کنید.

۹- شیرینی کنجدی تبریز

 

شیرینی کنجدی تبریز

برای درست کردن این شیرینی تبریزی خانگی مخصوص عید که به آن «سوهان کنجدی» هم می‌گویند باید ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس شکر قهوه‌ای و سفیده تخم مرغ را با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند. وانیل و کنجد را به مواد اضافه کنید و دوباره ترکیب را هم بزنید و بعد با استفاده از قاشق یا اسکوپ مایه شیرینی را داخل سینی فر بریزید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سوهان کنجدی روی لینک مطلب کلیک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید کنجد را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱۰- سوت شیرینی سی

 

مراحل طرز تهیه سوت شیرینی سی

 

برای درست کردن این شیرینی سنتی تبریز مخصوص عید نوروز که اصالتا برای شهر مراغه است و به «بستنی خشک» هم معروف است ابتدا باید شیر را داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا آنقدر بجوشد که به انداز ۱ لیوان از شیر باقی بماند. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. شکر را اضافه کنید و مدام شکر را هم بزنید تا کاملا در شیر حل شود. اجازه دهید ترکیب شیر و شکر آنقدر بجوشد تا در حد فرنی سفت شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه سوت شیرینی سی روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوال متداول

معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز کدامند؟

اسامی شیرینی‌های سنتی تبریز بسیار متنوع و گسترده است. اما باقلوا، لوز زعفرانی، قرابیه، نوقا و اریس از معروف‌ترین شیرینی‌های تبریز محسوب می‌شوند.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک