۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش

۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش


11 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش
فهرست محتوا پنهان

خیلی از افراد برای شستن فرش دستبافت از قالیشویی کمک می‌گیرند و افراد زیادی نیز ترجیح می‌دهند خودشان در خانه اقدام به شستشوی فرش‌های دستباف کنند. اما روش‌های ایمن قالیشویی برای شستن فرش دستباف در منزل شامل چه نکات مهمی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش ما بهترین روش های شستن فرش دستبافت در خانه به عنوان یکی از نکات نگهداری از فرش را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

۱- مراحل شستن فرش دستبافت در خانه با روش آبکشی

مراحل شستن فرش دستباف در خانه با روش آبکشی

یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین روش های شستن فرش دستباف، روش آبکشی است. در ادامه می‌توانید با جزییات این روش آشنا شوید.

  •  غبارگیری فرش

اگر قصد دارید که فرش دستباف خود را در خانه بشویید، قبل از هر کاری لازم است که گرد و غبار روی فرش را از بین ببرید. برای این کار معمولاً از دو روش غبارگیری معمولی و مکانیکی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید بیشتر با جزئیات غبارگیری فرش به ۲ روش مختلف آشنا شوید.

غبارگیری معمولی فرش

در این روش برای از بردن گرد و خاک، فرش را همانند روش‌های قدیمی که شاید در فیلم‌ها دیده باشید، می‌تکانند. برای این کار معمولاً به وسیله یک چوب به پشت فرش می‌زنند. ضربات چوب موجب می‌شود تا گرد و خاک از فرش خارج شود. اما توجه داشته باشید که ضربه‌هایی که به فرش وارد می‌شود، به هیچ عنوان نباید شدید و سخت باشد، زیرا این کار به بافت فرش آسیب وارد می‌کند.

بعد از اینکه ضربه زدن به فرش تمام شد، سطح فرش با جاروی دستی تمیز می‌شود. امروزه برای راحتی کار از جارو برقی به جای جارو دستی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای شستن فرش در خانه تنها آن را با جارو برقی تمیز می‌کنند و مرحله ضربه زدن به فرش را به طور کلی حذف می‌کنند.

غبارگیری مکانیکی فرش

«غبارگیری مکانیکی» روشی است که برای از بین بردن گرد و خاک فرش در قالیشویی‌ها انجام می‌شود. این کار با استفاده از تجهیزاتی مخصوص انجام می‌شود.

  • تست کردن رنگدهی فرش

تست کردن رنگدهی فرش از مراحل شستن فرش دستباف در خانه

قبل از استفاده از هر نوع شوینده‌ای برای شستن فرش دستباف در خانه ابتدا باید مطمئن شوید که فرش ما رنگ پس نمی‌دهد. برای این کار باید یک دستمال پارچه‌ای سفید را کمی خیس کنید. سپس روی پرز فرش بکشید. اگر دستمال شما رنگی شد، پس فرش شما رنگ می‌دهد. تنها کمی بی‌توجهی در فرایند شستشوی فرش می‌تواند ظاهر فرش را به طور کامل خراب کند.

اگر رنگ فرش خراب شود، باید فرش‌ها را برای ترمیم به قالیشویی‌های متخصص بفرستید. از آن جایی که قیمت رنگ‌برداری فرش دستباف گران است، مجبور به پرداخت هزینه گزافی برای این ترمیم خواهید شد. در صورتی که فرش شما رنگ پس نمی‌دهد، می‌توانید به راحتی مراحل شستشوی فرش دستباف در خانه را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روشهای شستن و تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن

  • خیس کردن فرش

بعد از تست رنگ فرش باید فرش را رو زمین شیب‌دار پهن کنید. سپس جریان آب سرد را روی فرش بگیرید. استفاده از آب گرم برای شستن و برق انداختن فرش دستباف در خانه مناسب نیست و موجب پخش شدن رنگ فرش می‌شود. به علاوه باید بدانید که شستن فرش‌های چله پشم و ابریشم و فرش‌هایی که ابریشم زیادی دارند به روش خیس کردن مناسب نیست و موجب کاهش کیفیت فرش دستبافت می‌شود.

  • استفاده از شوینده مناسب برای شستن فرش دستبافت

بعد از خیس شدن فرش حالا باید عملیات شستشو را با مقداری شوینده مناسب آغاز کنید. بهترین مواد شوینده برای شستن فرش دستبافت، شوینده‌های خنثی و ملایم هستند. می‌توانید مقداری پودر لباسشویی دستی را در آب حل کنید و برای شستن فرش استفاده کنید یا از شامپو فرش حل شده در آب، مقداری پودر صابون حل شده در آب یا مایع ظرفشویی حل شده در آب استفاده نمایید. یادتان باشد شستن فرش دستباف با شوینده‌های قلیایی موجب آسیب به بافت و رنگ فرش دستبافت می‌شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

برای خرید پودر لباسشویی دستی، مایع ظرفشویی و پودر صابون می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

  • شستشو و آبکشی فرش دستباف

برای شستن فرش دستباف نباید فشار زیادی به آن وارد کنید. می‌توانید از یک ابر یا جاروی دسته‌بلند برای پخش کردن کف روی فرش استفاده کنید. بعد از آن شیلنگ آب را روی فرش بگیرید تا کف از داخل فرش خارج شود. برای از بین بردن کف می‌توانید از روش پاروگیری استفاده کنید. جاروی مخصوص یا پارو را به آرامی روی فرش بکشید تا کف و آب اضافی خارج شود. سپس فرش را برای ۱ ساعت در سطح شیب‌دار به حال خود بگذارید تا آب اضافه فرش خارج شود.

  • خشک کردن فرش دستبافت

لول کردن فرش دستباف برای فرش‌هایی که رنگ می‌دهند، موجب پخش شدن رنگ فرش می‌شود. سعی کنید این فرش‌ها را به صورت پهن شده خشک کنید. برای لول کردن سایر فرش‌های دستباف به آرامی آن‌ها را لول کنید و سر جای خود قرار دهید. بعد از لول کردن به هیچ عنوان فرش را آبکشی نکنید. این کار موجب زرد شدن فرش دستباف می‌شود. در نهایت نیز با کمک یک جاروی چوبی یا برس در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا ظاهر فرش دوباره مثل قبل شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خرش حلوای گیلانی خوشمزه با دستور اصیل و سنتی

۲- مراحل شستن فرش دستباف در خانه با شامپو فرش

همه ما در خانه فضا مناسب و وقت زیاد برای شستن فرش دستباف به روش آبکشی را نداریم. این روزها اکثر افراد برای تمیز کردن فر‌ش‌های خود از روش شستن فرش بدون آبکشی استفاده می‌کنند. در ادامه می‌توانید با مراحل شستشوی فرش دستباف بدون آبکشی آشنا شوید.

  • جاروکشی فرش برای از بین بردن گرد و غبار

در اولین مرحله از تمیز کردن فرش دستباف بدون شستن، باید همانند روش قبل ابتدا فرش را جاروکشی کنید. برای این کار باید تمام سطح فرش را با استفاده از جارو برقی تمیز کنید.

  • آماده کردن شامپو فرش

در این مرحله یک تشت بردارید و به اندازه ۱ تا ۲ لیتر آب در آن بریزید. حالا به اندازه ۲ فنجان شامپو فرش به آب اضافه کنید. آب و شامپو فرش را آن قدر هم بزنید تا خوب کف کند.

  • تمیز کردن فرش دستبافت با شامپو فرش

در این مرحله باید با استفاده از یک پارچه توری نرم یا اسفنج فرش را تمیز کنید. برای این کار مقداری از کف روی شامپو فرش را بردارید. سپس آن را به آرامی روی فرش بکشید. این کار را برای تمام سطح فرش انجام دهید. سپس برای حدود ۳۰ دقیقه روی فرش راه نروید.

شامپو فرش و موکت را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

  • تنظیم خواب فرش

بعد از نیم ساعت یک پارچه توری یا دستمال بردارید و آن را در جهت خواب فرش روی آن بکشید. این کار موجب می‌شود تا بافت فرش شما حالتی منظم به خود بگیرد. در نهایت می‌توانید با استفاده از جارو برقی در یک جهت فرش را جاروکشی کنید. اگر بعد از جارو باز هم احساس می‌کنید که پرزهای فرش نامنظم هستند، از یک شانه یا برس برای مرتب کردن آن‌ها استفاده نمایید.

نکات شستشوی فرش با شامپو فرش

  • به هیچ وجه برای شستن فرش، از آب شامپو فرش استفاده نکنید، فقط کف آن را روی فرش بمالید چون در صورت استفاده از آب آن‌، فرش چسبنده شده و دیرتر خشک می‌شود. در ضمن ریشه‌های فرش به خاطر رطوبت موجود در شامپو فرش، به مرور زمان می‌پوسند.
  • کف شامپو فرش، آلودگی روی فرش را در خود حل می‌کند و بعد از گذشت حدود نیم ساعت در مجاورت هوا ناپدید می‌شود. پس در این مدت روی فرش راه نروید.
  • در زمان شامپو فرش کشیدن، کارتان را از قسمت بالای فرش شروع کنید تا مجبور نباشید روی قسمت‌هایی که کف شامپو را مالیده‌اید، راه بروید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرش قسطی و نکات مهمی که باید بدانید

۳- شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از سرکه سفید

برای تمیز کردن فرش دستباف در خانه همیشه لازم نیست که از شامپو فرش یا شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید. شما در صورت نیاز می‌توانید خودتان با استفاده از مواد طبیعی و خانگی شوینده‌ها و لکه‌برهایی بی‌نظیر برای شستن فرش دستباف آماده کنید. استفاده از سرکه سفید یک روش فوق‌العاده برای تمیز کردن فرش های دستباف است. برای این کار باید یک پیمانه سرکه را با ۲ پیمانه آب و ۱ قاشق نمک ترکیب کنید و از آن برای تمیز کردن فرش استفاده نمایید.

برای خرید سرکه سفید و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۴- شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از شیشه پاک کن

شستن فرش دستباف در خانه با استفاده از شیشه پاک کن

استفاده از ترکیب شیشه پاک کن و آب نیز یک روش دیگر برای تمیز کردن فرش دستباف بدون شستن است. برای این کار باید شیشه پاک کن و آب گرم را به مقدار مساوی ترکیب کنید. سپس فرش را با آن تمیز کنید. بهتر است قبل از استفاده حتماً این محلول را در گوشه‌ای از فرش تست کنید. بعد از پاک کردن لکه‌ها، یک پارچه نخی مرطوب روی فرش بکشید و صبر کنید فرش خشک شود.

شیشه پاک کن با برندهای مختلف را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

۵- شستن فرش دستباف با جوش شیرین

شستن فرش دستباف با جوش شیرین

برای تمیز کردن فرش دستباف با جوش شیرین تنها به مقداری جوش شیرین نیاز دارید. برای این کار باید مقداری جوش شیرین روی فرش بپاشید. بعد از ۲۰ دقیقه فرش را با جارو برقی تمیز کنید. این کار موجب از بین رفتن لکه‌های روی فرش دستباف می‌شود و به بافت آن نیز هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. این روش برای از بین بردن بوی بد فرش هم کاربردی است.

برای خرید جوش شیرین می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش شستن فرش دستباف در قالیشویی

روش شستن فرش دستباف در قالیشویی

فرش‌های دستباف ظاهر فوق‌العاده زیبایی دارند و از نظر قیمت نیز در دسته ارزشمندترین فرش‌های دنیا قرار می‌گیرند. از همین رو دقت و توجه در نگهداری و شستشوی این فرش‌ها می تواند دوام و ماندگاری فرش‌های دستباف را افزایش دهد. برخلاف شستن فرش ماشینی در خانه در صورتی که هیچ گونه تجربه‌ای در شستشوی فرش‌های دستباف ندارید، بهتر است تمیز کردن این فرش‌ها را به قالیشویی‌های مطمئن و متخصص بسپارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاناکوتا با سه طعم متفاوت دسرهای دومینو برای شب یلدا

هر چند که مراحل شستن فرش دستباف در خانه آن قدرها هم سخت نیست، اما به هر حال شستن این فرش‌ها ریسک زیادی دارد و می‌تواند به بافت فرش آسیب وارد کند. از همین رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای تمیز کردن فرش‌های خود دستباف خود از قالیشویی استفاده کنند.

در روش شستن فرش دستبافت در قالیشویی، ابتدا بافت و جنس فرش‌ها بررسی می‌شود. سپس از یک شوینده مناسب برای تمیز کردن آن استفاده می‌شود. در اکثر قالیشویی‌های مجهز برای تمیز کردن و شستشوی فرش‌ها تجهیزات و شوینده‌های مخصوصی به کار برده می‌شود. در شستشوی فرش دستی در قالیشویی‌های مجهز دمای آب، نوع شوینده، مقدار مواد شوینده و حتی فشار آب توسط متخصصین کنترل می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا فرش‌ها بدون هیچ آسیبی تمیز شوند.

فرایند خشک شدن فرش‌ها نیز با استفاده از دستگاه‌های خشک‌کن انجام می‌شود و به همین دلیل معمولاً کمتر امکان قاطی شدن رنگ فرش دستباف وجود دارد. هر چند که این موضوع ممکن است در برخی قالیشویی‌ها مورد توجه قرار نگیرد و نتیجه کار بسیار با چیزی که انتظار دارید متفاوت باشد.

برای شستن فرش دستباف حتماً باید از قالیشویی‌های معتبر و مطمئن استفاده کنید و در مورد حساسیت و جنس فرش خودتان نیز با کارشناسان قالیشویی صحبت کنید.

فرش دستی هر چند وقت یک بار نیاز به شستشو دارد؟

فرش دستی هر چند وقت یک بار نیاز به شستشو دارد؟

زمان شستشوی فرش‌های دستباف به این که فرش‌ها در کدام بخش خانه قرار دارند و چقدر در معرض رفت و آمد هستند بستگی دارد. اگر فرش‌های شما در راهرو یا فضای اصلی سالن پهن شده‌اند، حداقل هر دو هفته یک بار باید جارو شوند. از طرف دیگر اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که معمولاً زیاد مهمانی می‌دهید، شاید بهتر باشد بعد از هر مهمانی فرش‌ها را با جارو تمیز کنید.

معمولاً افرادی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی نیز دارند، باید زودتر از سایرین فرش‌های خود را بشویند. جمع شدن گرد و غبار و آلودگی روی فرش‌های دستباف می‌تواند به بافت فرش آسیب برساند و الیاف طبیعی آن را شل کند.

بهتر است برای جلوگیری از لکه شدن فرش‌ها حتماً بعد از کثیف شدن بلافاصله اقدام به تمیز کردن آن کنید. باقی ماندن لکه برای مدت طولانی روی فرش موجب تثبیت آن می‌شود و تمیز کردن لکه را مشکل می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های از بین بردن انواع لکه فرش بدون نیاز به قالیشویی

چرا بلد بودن جزییات و نحوه شستن فرش دستبافت اهمیت زیادی دارد؟

چرا شستن فرش دستباف اهمیت زیادی دارد؟

شستن فرش دستباف در خانه آن هم بدون هیچ دانش و تجربه‌ای می‌تواند موجب آسیب به بافت ظریف این فرش‌ها شود و جلوه زیبای این فرش‌های شکیل را تحت‌تأثیر قرار دهد. زمانی که برای شستشوی فرش دستباف از شوینده نامناسب یا روش شستشوی اشتباه استفاده کنید، فرش کیفیت خود را از دست می‌دهد و ممکن است حتی لکه‌هایی زرد رنگ روی آن ایجاد شود و دیگر درخشش و جذابیت گذشته را نداشته باشد.

سعی کنید قبل از شستن فرش دستباف حتماً از رنگ ندادن آن مطمئن شوید و با توجه به جنس فرش، یک روش ایمن را انتخاب کنید. بهترین کار این است که در صورت تجربه نداشتن فرش خود را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید.

مزیت‌های شستن فرش دستبافت در خانه

مزیت های شستن فرش دستباف در خانه

شستن فرش دستباف در خانه اگر به روش درستی انجام شود، بسیار بهتر از روش شستن فرش در قالیشویی است. در روش شستشوی دستی فرش‌ها به آرامی شسته و تمیز می‌شوند، از همین رو بافت فرش آسیب نمی‌بیند و رنگ آن خراب نمی‌شود. یکی از ویژگی‌های فرش دستبافت رنگ طبیعی و گیاهی آن است. اگر در روش شستن فرش در خانه از شوینده ملایمی استفاده شود، رنگ فرش به هیچ عنوان پخش نخواهد شد و فرش شما در کمترین زمان با بهترین کیفیت تمیز خواهد شد.

با این وجود برخی از انواع فرش دستی حساسیت زیادی دارند و باید تنها به روش‌های تخصصی و به وسیله افرادی ماهر شسته شوند. برای مثال طریقه شستن فرش دستباف ابریشم بسیار مشکل است و تنها کمی بی‌دقتی در شستن و خشک کردن آن می‌تواند ظاهر فرش و تار و پود آن را خراب کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پاک کردن لکه لاک از روی فرش و سطوح

سوالات متداول درباره شستن فرش دستبافت در خانه

چگونه فرش دستباف را بشوییم که رنگ ندهد؟

برای برق انداختن فرش دستباف و شستن آن، ابتدا آزمایش ثبات رنگ فرش را انجام دهید. برای این کار یک دستمال پارچه‌ای سفید را کمی خیس کنید. سپس روی پرز فرش بکشید. اگر دستمال رنگی شد، پس فرش شما رنگ می‌دهد و باید ‌آن را برای شستشو به قالیشویی ببرید ولی اگر رنگ نداد، می‌توانید خودتان مراحل تمیز کردن فرش دستباف را به یکی از روش‌های بالا انجام دهید.

چرا فرش دستبافت بعد از شستن زرد می‌شود؟

در فرش‌هایی که رنگ می‌دهند، لوله کردن فرش بعد از شستشو، موجب پخش شدن رنگ فرش می‌شود. سعی کنید این فرش‌ها را به صورت پهن شده خشک کنید. برای لول کردن سایر فرش‌های دستباف به آرامی آن‌ها را لوله کنید و سر جای خود قرار دهید. بعد از لول کردن به هیچ عنوان فرش را آبکشی نکنید. چون این کار باعث زرد شدن فرش دستباف می‌شود.

 

منابع: gocleanerslondon، farahancarpet، rugsandmore

 

کالابرگ الکترونیک