مراحل شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه بدون آسیب و تغییر رنگ

مراحل شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه بدون آسیب و تغییر رنگ


11 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه

چطور فرش و قالیچه ماشینی را در خانه بشوییم؟ با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال احتمالا شما هم مثل خیلی از افراد دیگر در فکر تمیز کردن فرش و قالیچه ماشینی در خانه هستید. برای شستن فرش ماشینی در منزل روش‌های متعددی وجود دارد و توجه به برخی نکات قالیشویی در خانه به شما کمک می‌کند تا فرش‌ها را به صورتی کاملا اصولی و بدون مشکل تمیز کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش شستشوی فرش ماشینی در منزل به عنوان یکی از نکات اصولی نگهداری از فرش آشنا شوید.

بهترین روش شستن فرش ماشینی در منزل

روش شستن فرش ماشینی در منزل

شستن فرش موجب می‌شود تا فرش شما جلوه‌ای نو پیدا کند و از طرفی عمر فرش و ریشه‌های آن بیشتر شود. برای شستن فرش ماشینی در خانه لازم است از روش درستی استفاده کنید تا بافت فرش شما آسیب نبیند. در ادامه می‌توانید شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه را مرحله به مرحله دنبال کنید.

۱- مکان مناسبی را برای شستن فرش یا قالیچه انتخاب کنید

در اولین مرحله از شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه باید فرش را در یک مکان مناسب پهن کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از پهن کردن فرش در مکان مورد نظر، ابتدا آنجا را با آب فراوان بشویید تا کاملا تمیز شود. سطحی که قرار است فرش را روی آن قرار دهید باید صاف باشد و برآمدگی و تو رفتگی در آن وجود نداشته باشد.

بهتر است برای شستن فرش از یک سطح شیب‌دار استفاده کنید. فراموش نکنید که سطح آسفالت شده برای شستن فرش به هیچ عنوان مناسب نیست.

۲- فرش را به دقت بررسی کنید

قبل از این که پروسه شستشوی فرش ماشینی را آغاز کنید، لازم است تمام بخش‌های فرش را با دقت بررسی کنید. کناره‌ها و ریشه فرش را نیز با دقت نگاه کنید. در صورتی که فرش دچار پارگی، سوختگی یا آسیب شده، بهتر است دست از شستشوی فرش بردارید و ابتدا آن را تعمیر کنید. شستن فرشی که آسیب دیده، موجب تشدید محل آسیب دیده می‌شود و ظاهر فرش را خراب می‌کند.

۳- فرش را با جارو تمیز کنید

بعد از بررسی فرش از نظر آسیب و پارگی، باید فرش را با جارو برقی تمیز کنید.. این کار موجب از بین بردن گرد و غبار روی فرش می‌شود. به خاطر داشته باشید که جارو را در تمام جهات روی فرش بکشید تا تمام ذرات به جا مانده در تار و پود فرش خارج شوند. می‌توانید برای تمیز کردن فرش به جای جارو برقی فرش را کمی بالا بگیرید و به آرامی با یک چوب پشت آن ضربه بزنید تا گرد و غبار و ذرات به جا مانده در فرش خارج شوند.

حتما بخوانید  8 خطر مواد شوینده در خانه تکانی عید که جان شما را تهدید می‌ کنند

۴- شوینده مناسب برای شستن فرش را انتخاب کنید

شوینده مناسب برای شستن فرش را انتخاب کنید

مثل شستن فرش دستبافت استفاده از بهترین مواد شوینده برای شستن فرش یا قالیچه ماشینی به شما کمک می‌کند تا فرش را بدون آسیب تمیز کنید. برای این کار باید بررسی کنید که جنس فرش ماشینی شما چیست. فرش‌های ماشینی معمولا جنس‌های مختلفی مثل ابریشم مصنوعی، آکریلیک و مواد پلاستیکی دارند و شستن هر کدام از این فرش‌ها باید با مواد شوینده متفاوتی انجام شود.

به علاوه برای شستن فرش‌هایی که الیاف آن‌ها از مواد پلاستیکی است، بهتر است از آب داغ استفاده نکنید. شستن فرش با آب داغ موجب از بین رفتن نرمی و لطافت فرش می‌شود و به بافت آن آسیب وارد می‌کند.

استفاده از شامپو فرش معمولا برای شستن انواع فرش ایمن است. بهترین ترکیب برای شستن فرش ماشینی، استفاده از ترکیب مقداری شامپو فرش و مقداری پودر دستی با آب است. اگر فرش شما روشن یا سفید تک رنگ است، می‌توانید برای شستن فرش روشن از مقدار کمی کلر نیز برای تمیز کردن فرش استفاده کنید، اما در استفاده از کلر زیاده‌روی نکنید.

شامپو فرش و پودر دستی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

۵- فرش را خیس کنید

در این مرحله از تمیز کردن فرش ماشینی باید فرش را به طور کامل خیس کنید. برای این کار باید از شلنگ آب استفاده کنید و آب را با فشار به صورت رفت و برگشت در تمام طول فرش بریزید.

۶- شروع به شستن فرش کنید

شروع به شستن فرش کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

همان‌طور که گفتیم برای شستن فرش ماشینی بهتر است مقداری شامپو فرش را با کمی پودر دستی و آب ترکیب کنید و در یک سطل بریزید. مواد را خوب هم بزنید و بعد روی سطح فرش بپاشید. سپس با یک برس یا فرچه نرم شروع به تمیز کردن فرش کنید. در این مرحله باید فرچه را از بالا به سمت پایین (در جهت خواب الیاف فرش) بکشید و به هیچ عنوان فشار زیاد به پرزهای فرش وارد نکنید. بعد از شستن فرش ریشه‌های آن را مرتب کنید و آن‌ها را نیز با فرچه تمیز کنید.

۷- فرش را آبکشی کنید

بعد از تمیز کردن فرش با شوینده مناسب، باید آب را با فشار به سمت فرش بگیرید تا کف موجود در آن شسته شود. برای آبکشی فرش باید فشار آب را در جهت خواب فرش بگیرید. برای این که کف به خوبی از فرش خارج شود، باید از پارو یا یک عدد جاروی دستی استفاده کنید. پارو را در جهت خواب قالی بکشید تا آب به داخل فرش نفوذ کنید و کف به خوبی خارج شود.

۸- فرش را خشک کنید

بعد از این که شستشوی فرش به پایان رسید، باید آن را به آرامی لول کنید و پشت فرش را نیز با آب بشویید. بعد از لول کردن، فرش را بلند کنید و روی یک سطح شیب دار قرار دهید. اجازه دهید فرش یک شب به همین شکل بماند تا آب اضافه آن خارج شود و فرش بوی نم نگیرد. سپس فرش را در یک محیط باز پهن کنید تا خشک شود.

حتما بخوانید  ۵ روش شستن فرش دستباف در خانه بدون آسیب به فرش

به خاطر داشته باشید که اگر نور آفتاب شدید است، نباید فرش را به مدت طولانی در مقابل نور خورشید بگذارید، زیرا این کار موجب تغییر رنگ فرش می‌شود. اگر شدت نور خورشید زیاد است، می‌توانید یک پارچه سفید روی فرش بیندازید تا فرش شما آسیب نبیند. بعد از چند روز که فرش کاملا خشک شد، آن را در خانه پهن کنید.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های فرش ماشینی خوب و درجه یک

نکاتی که باید برای شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه بدانید

نکاتی که باید برای شستن فرش و قالیچه ماشینی در خانه بدانید

  • برای شستن فرش ماشینی به هیچ عنوان از پودر دستی به تنهایی استفاده نکنید، زیرا این کار موجب زبر شدن بافت فرش می‌شود.
  • برای شستن فرش ماشینی به هیچ عنوان از «وایتکس» استفاده نکنید، زیرا موجب پوسیده شدن بافت فرش می‌شود.
  • در زمان شستشوی فرش ماشینی حتما شستشو را در جهت خواب فرش انجام دهید تا پرزهای فرش بدفرم نشوند و ریشه‌ها زرد نشود.
  • اگر لکه تیره‌ای روی فرش ایجاد شده، بهتر است قبل از شستن فرش با استفاده از اسپری‌های لکه‌بر فرش آن را تمیز کنید و بعد فرآیند شستشوی فرش را انجام دهید.
  • در زمانی که فرش در حال خشک شدن است، به هیچ عنوان نباید روی آن راه بروید، زیرا این کار موجب آسیب به بافت فرش و کدر شدن رنگ آن می‌شود.
  • برای شستن فرش با بخارشوی می‌توانید فرش را با جارو تمیز کنید و بعد مقداری جوش شیرین و نمک را ترکیب کنید و روی فرش بپاشید. حالا می‌توانید با بخارشوی فرش را تمیز کنید.
  • برای شستن فرش ماشینی و موکت در اتاق و بدون آبکشی می‌توانید مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید و سپس با برس نرم کف روی آب را بردارید و فرش را با آن تمیز کنید. مزایای استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش را می‌دانید؟ روی لینک مطلب کلیک کنید.
  • قبل از شستن فرش با هر نوع ماده شوینده‌ای ابتدا آن را روی بخش کوچکی از فرش امتحان کنید و بعد از گذشت یک روز اگر مشکلی ایجاد نشد، از آن برای تمیز کردن کل فرش استفاده کنید.
  • تکنیک‌های استفاده صحیح از شامپو فرش برای شستن فرش را بلد هستید؟ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های رفع بوی بد و نم فرش

سوالات متداول

علت زرد شدن فرش بعد از شستن چیست؟

در صورتی که آب کثیف حاصل از شستن فرش به خوبی از آن خارج نشود یا فرش به خوبی خشک نشود، ممکن است لکه‌هایی زرد روی فرش ظاهر شود.

بهترین مواد شوینده برای شستن فرش در خانه چیست؟

برای شستن فرش در خانه بهتر است از ترکیب شامپو فرش و مقداری پودر دستی و آب استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک