بهترین روش های پاک کردن و رگ گیری میگو

بهترین روش های پاک کردن و رگ گیری میگو


30 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش پاک کردن میگو

پاک کردن میگو یکی از چالش برانگیز ترین بخش های آماده کردن میگو است که خیلی از افراد به دلیل عدم آشنایی با ترفندهای ساده تمیز کردن میگو از این کار امتناع می کنند. این موضوع موجب می شود تا خیلی از افراد از میگوی فریز شده و آماده به جای میگوی تازه استفاده کنند. یا با پرداخت هزینه اضافی، تمیز کردن میگو را به فروشندگان بسپارند. برای تمیز کردن میگو باید پوست و رگ کمر میگو را جدا نمود و انجام این کار باید طبق اصول و به روشی صحیح انجام شود. اگر دوست دارید میگوی تازه بخورید و با بهترین روش پاک کردن و تمیز کردن میگو در خانه آشنا شوید، در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

 

چطور میگوی تازه را تشخیص دهیم؟

 

چطور میگوی تازه را تشخیص دهیم؟

 

چنان چه قصد دارید میگوی تازه خریداری کنید و خودتان آن را آماده کنید باید با چند نکته مهم در مورد تشخیص میگوی تازه آشنا باشید. در ادامه به رایج ترین مشخصات میگوی تازه اشاره شده است.

 

  • میگوی تازه رنگ روشنی دارد و سطح آن درخشان است. کدر بودن رنگ میگو نشانه کهنه بودن آن است.
  • روی بدن میگوی تازه هیچ بخش سیاه یا کدری وجود ندارد.
  • سر، سینه و دم میگوی تازه محکم به بدن آن متصل است.
  • شاخک و پاهای میگوی تازه محکم است.
  • چشم میگوی تازه روشن و براق است.
  • میگوی تازه بوی طبیعی آب دریا می دهد و بوی آن به هیچ عنوان تند و غیر قابل تحمل نیست.
  • گوشت میگوی تازه باید سفید و روشن باشد.
  • رگ کمر میگوی تازه سفت و مقاوم است.
  • رنگ میگوی تازه سفید مایل به صورتی است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگوی پفکی به روش رستورانی

 

 

علت رگ گیری میگو

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

علت رگ گیری میگو

 

یکی از مهم ترین بخش هایی که باید برای تمیز کردن میگو به آن توجه کنید، رگ گیری میگو است. رگ میگو که به آن رگ سیاه نیز گفته می شود، در واقع سیستم گوارش میگو است. اما رگ میگو کجاست؟ این رگ درست در ناحیه پشت کمر میگو قرار دارد. اگر با چاقو یک برش عمودی نسبتاً سطحی روی این بخش بزنید، رگ میگو قابل مشاهده است. وجود این رگ موجب می شود که میگو طعم تلخ و بوی نامطبوعی پیدا کند. از همین رو قبل از استفاده باید این بخش از میگو را جدا نمود.

در پاسخ به این سوال که رگ سیاه میگو حرام است یا خیر نیز باید بدانید که گفته می شود خوردن این رگ حرام است. از همین رو باید قبل از مصرف پاک شود. در مورد مضرات رگ کمر میگو باید بدانید که ماده ای که داخل سیستم گوارش میگو قرار دارد، در واقع مدفوع آن است. به طبع خوردن این مواد آلوده می تواند هم برای سلامت شما مضر باشد و هم طعم و بوی بدی به غذا دهد.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه میگو

 

 

بهترین روش پاک کردن میگو

 

بهترین روش پاک کردن میگو

 

۱- قبل از تمیز کردن میگو آن را بشویید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه میگو پاک شده باید آن را بشویید. برای این کار میگوها را در آبکش بریزید و با آب سرد شستشو دهید. در زمان شستشوی میگوها دقت کنید هر میگویی که بوی بدی دارد یا رنگ آن غیر معمول است از سایرین جدا کنید و آن را دور بریزید.

 

 

۲- سر میگوها را به آرامی جدا کنید

 

سر میگوها را به آرامی جدا کنید

 

بعد از شستن میگوها باید به سراغ تمیز کردن میگو بروید. بهترین روش پاک کردن میگو این است که ابتدا سر میگو را جدا کنید. برای این کار باید سر میگو را بین انگشت اشاره و شست قرار دهید. سپس با دست دیگر بدن میگو را بگیرید. حالا سر میگو را بکشید و کمی بچرخانید تا به راحتی از بدن جدا شود. یک کیسه پلاستیکی کنار دستتان بگذارید و بعد از تمیز کردن میگو بخش های اضافی را داخل کیسه بیندازید.

 

 

۳- پاهای میگو را جدا کنید

 

بهترین روش پاک کردن میگو آن است که سر، پاها و پوسته میگو از آن جدا شوند. برای جدا کردن پاهای میگو باید پاهای میگو را در دست بگیرید و آن ها را به سمت دم میگو بکشید و جدا کنید. معمولاً پای میگو به راحتی جدا می شود اما ممکن است لازم باشد این کار را در چند نوبت انجام دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سالاد میگو به ۵ روش

 

 

۴- پوست روی میگو را جدا کنید

 

پوست روی میگو را جدا کنید

 

در مرحله بعدی تمیز کردن میگو باید پوسته آن را جدا کنید. برای این کار باید با کمک شست دست، پوسته زیر شکم میگو را بردارید. با ترک خوردن پوسته می توانید به راحتی تمام پوسته های میگو را جدا کنید. برای برداشتن پوسته می توانید آن را از بخش اتصال به پاها نیز جدا کنید. سپس پوسته را در امتداد کناره های میگو باز کنید و از آن جدا نمایید.

 

 

۵- دم میگو را جدا کنید

 

در این مرحله از پاک کردن میگو باید دم آن را جدا کنید. بسیاری از افراد دوست دارند میگو را با دم آن درست کنند تا در زمان سوخاری شدن ظاهر جذاب تری داشته باشد. اما اگر جز آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می دهید، میگو به صورت کامل پاک شود، باید دم آن را نیز جدا کنید. برای این کار دم میگو را بگیرید و به آرامی بکشید. برای این کار می توانید با استفاده از چاقوی تیز نیز دم میگو را جدا کنید.

 

 

۶- رگ کمر میگو را تمیز کنید

 

رگ کمر میگو را تمیز کنید

 

بعد از این که پوست میگو را جدا کردید در این مرحله از طرز تهیه میگو پاک شده باید به سراغ رگ کمر میگو بروید. برای این کار با استفاده از یک چاقو برشی عمودی روی امتداد پشتی میگو بزنید. سپس نوک چاقو یا نوک یک خلال دندان را زیر رگ سیاه پشت کمر میگو بیندازید و به آرامی به سمت بیرون بکشید. در صورتی که رگ پاره شد باید آن را با چاقو در همه بخش های جدا کنید و از میگو خارج نمایید. بهترین روش تمیز کردن میگو این است که تمام رگ میگو را به طور دقیق از آن جدا کنید. این کار از بد بو شدن میگو جلوگیری می کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کله جوش بجنوردی با ماست چکیده به روش اصلی

 

 

۷- میگو ها را آب کشی کنید

 

بعد از این که همه میگوها را طبق دستورالعمل بالا تمیز کردید، آن ها را داخل آبکش بریزید. سپس با استفاده از آب سرد میگوها را یک بار دیگر به خوبی آبکشی کنید. توجه داشته باشید که شستن میگو با آب گرم و یا قرار دادن میگوها برای مدت طولانی داخل آب می تواند موجب له شدن میگوها شود. بنابراین آن ها را تنها برای مدتی کوتاه و با آب سرد آبکشی کنید.

 

 

روش نگهداری میگو پاک کرده

 

روش نگهداری میگو پاک کرده

 

بعد از تمیز کردن میگوها و شستن آن ها با آب سرد می توانید تا ۲۴ ساعت میگوها را در یخچال قرار دهید و برای پخت غذا از آن ها استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید میگوها را فریز کنید، باید آن ها را به تعداد مورد نیاز برای هد وعده داخل کیسه های زیپ کیپ یا ظرف مناسب بریزید. سپس درب آن را محکم کنید و در فریزر قرار دهید. برای این که میگوی یخ زده شما طعم بهتری بگیرد و مثل میگوی تازه شود، می توانید میگوها را برای چند دقیقه در آب نمک قرار دهید.

 

 

فواید و مزیت های میگو برای بدن

 

میگو یکی از مفیدترین غذاهای دریایی است که کالری بسیار پایینی دارد و به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنی مفید که دارد، در دسته بهترین غذاها برای سلامت بدن قرار می گیرد. میگو سرشار از پروتئین، ویتامین های گروه ب، آنتی اکسیدان و سلنیوم است. مصرف میگو می تواند به کاهش التهاب در بدن و جلوگیری از پیری کمک کند. از دیگر خواص میگو می توان به رفع خستگی، پیشگیری از افسردگی، استحکام استخوان ها، درمان کم خونی، تنظیم غده تیروئید، تنظیم هورمون های بدن و درمان خشکی پوست و مو اشاره کرد.

 

 

مضرات و عوارض میگو

 

مضرات و عوارض میگو

 

میگو در کنار همه خواص بی نظیری که دارد، باید به اندازه مصرف شود. از طرف دیگر ممکن است برخی افراد به  میگو حساسیت داشته باشند و نتوانند از این غذای دریایی مفید استفاده کنند. میگو کلسترول زیادی دارد و مصرف زیاد آن می تواند موجب افزایش کلسترول بدن شود. از همین رو همیشه از میگو در حد اعتدال استفاده نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ناگت میگو با سس تارتار

 

 

جمع بندی نهایی

 

میگو فواید زیادی برای بدن دارد و از همین رو گنجاندن این غذای دریایی در رژیم هفتگی می تواند به حفظ سلامت بدن کمک زیادی کند. در این مقاله به بهترین روش تمیز کردن میگو اشاره شد. اما با این حال تمیز کردن میگو برای خیلی از افراد همچنان کار سخت و پیچیده ای محسوب می شود. بنابراین اگر به خوردن میگو علاقه دارید و تمیز کردن آن برایتان سخت است، می توانید از میگوی آماده یا یخ زده استفاده کنید.

 

 

منابع: aspicyperspective، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک