معرفی و مروری بر خلاصه کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک

معرفی و مروری بر خلاصه کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک

کتاب «بی حد و مرز» اثر «جیم کوییک» راه هایی برای سلامت مغز و بهترین و بیشترین استفاده از آن را در اختیار شما قرار می دهد. این کتاب که جزو پر فروش ترین کتاب ها در نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال محسوب می شود به شما می آموزد که چطور برای تفکر و مغزتان محدودیت ایجاد نکرده و آن را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید. نویسنده کتاب به عنوان بهترین مربی مغز در جهان شناخته شده است. او برخی از آموزه های خود را در قالب این کتاب به مخاطبان ارائه کرده است. نام کامل کتاب «بی حد و مرز: مغزتان را بهبود بخشید، همه چیز را سریع یاد بگیرید و بهترین شکل از زندگی خود را بیابید» است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک انداخته ایم.

درباره نویسنده کتاب بی حد و مرز

 

درباره نویسنده کتاب بی حد و مرز

 

جیم کوییک متخصص مشهور در زمینه بهینه سازی مغز و بهبود یادگیری است. او مدافع سلامت، ذهن و آموزش آن به صورت جهانی است. از همین رو به صورت خیرخواهانه پروژه هایی را در بسیاری از مدارس مناطق محروم دنیا از گواتمالا گرفته تا کنیا برای دانش آموزان ترتیب داده است. او می گوید هیچ مغزی نباید پشت سر گذاشته شود. نویسنده کتاب بی حد و مرز در دوران کودکی تجربه یک آسیب مغزی را داشته است. او دچار مشکلات زیادی در زمینه یادگیری شده، در این دوران سعی کرده است تا راهکارهایی را برای بهبود عملکرد ذهنی خود ایجاد کند. از آن زمان پس از رشد چشمگیر سعی کرده است تا بخشی از زندگی خود را به عنوان مربی صرف کمک به دانش آموزان، کارآفرینان، مربیان و سالمندان کند.

 

مروری بر کتاب بی حد و مرز

 

مروری بر کتاب بی حد و مرز

 

ارزش های ما در زندگی برای خود اولویت هایی دارند. آیا تا به حال از خود سوال کرده اید، مهم ترین چیز در زندگی تان چه چیزی است؟ آیا تا به حال برای رسیدن به آن ارزش تلاش کرده اید؟ نویسنده کتاب بی حد و مرز معتقد است، ارزش و هدف نهایی همان عشق و تعلق هستند. ارزش ها باید اولویت بندی شوند. او رشد، مشارکت، ماجراجویی و عشق را از ارزش های زندگی خود بر می شمارد و می گوید هر ارزش، منجر به بروز ارزش بعدی می شود.
جیم کوییک معتقد است ارزش های هر فرد مدام تغییر نخواهند کرد. تنها با برخی تجربیات بزرگ این ارزش ها جابجا و یا تغییر می کنند. تحولات بزرگی چون از دست دادن یک عزیز، فرزند دار شدن و یا پایان به یک رابطه.

بیشتر بخوانید » معرفی کتاب خون بد، داستان یک کلاهبرداری «

 

 

تشبیه مغز به یک ابر رایانه در کتاب بی حد و مرز

 

تشبیه مغز به یک ابر رایانه در کتاب بی حد و مرز

 

جیم کوییک در کتاب بی حد و مرز مغز انسان را به یک ابر رایانه تشبیه کرده است. رایانه ای که افکار مختلف را برنامه ریزی می کند. او می گوید اگر این برنامه ریزی و اصولی انجام شود، توانایی و قدرت ذهن در درک امور پس از مدتی بالا می رود. همین موضوع باعث می شود تا شما بتوانید تصمیمات درست تری در زندگی تان بگیرید. کوییک معتقد است افراد باید چیزهایی که در زندگی می خواهند، مشخص کنند و در مرحله بعد در مسیر دست یابی به آن قدم بردارند. همین موضوع باعث می شود تا با گذشت زمان تفکرات منفی کنار روند و افکار مثبت جایگزین شوند.

حتما بخوانید  معرفی کامل 9 تا از قدیمی ترین لغت نامه های ایران و جهان

 

۴ خائن مهارت های ذهنی در کتاب بی حد و مرز

 

4 خائن مهارت های ذهنی در کتاب بی حد و مرز

 

در کتاب بی حد و مرز، پیش از معرفی راهکارهای مناسب برای تقویت مهارت های ذهنی از چهار خائن نام برده می شود. خائنانی که توانایی زیادی در تهدید و انحراف ذهن و افکار شما دارند. این خائنان عبارت اند از: اطلاعات دیجیتالی، حواس پرتی های دیجیتالی، فراموشی دیجیتالی و استنتاج دیجیتالی. در فصل های مختلف کتاب نویسنده با ارایه تکنیک های مناسب به مخاطبانشان آموزش می دهد که چطور هر یک از آن ها را در زندگی خود کمرنگ کنند. او معتقد است حضور هر یک از این خائنان در ذهن، باعث عدم تمرکز و توجه و در نتیجه خستگی ذهن خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به کتاب پدر پولدار، پدر بی پول «

 

 

نبوغ متولد نمی شود، بلکه ساخته می شود

 

نبوغ متولد نمی شود، بلکه ساخته می شود

 

جیم کوییک در کتاب بی حد و مرز، می گوید نبوغ چیزی ساخته شدنی است و هرگز به همراه شما متولد نمی شود. او با اشاره به تکنیک های مختلفی، مخاطب را در مسیر پرورش نبوغ خود پیش می برد. نویسنده با اشاره به ۳ تکنیک مهم، به مخاطب کمک می کند تا در گام اول در راستای تقویت حافظه خود قدم بردارد. اولین تکنیک، انگیزه است. او می گوید باید به این موضوع فکر کنید که چرا یاد می گیرید و چه چیزی را یاد می گیرید. کوییک با اشاره به بحث مشاهده می گوید، یکی از نکات مهم در تربیت ذهن، مشاهده است. اینکه در هر شرایطی واقعا حضور داشته باشید. نویسنده کتاب بی حد و مرز در آخر به تکنیک روش ها اشاره می کند. او می گوید شما باید ترفندها و روش هایی را را برای یادگیری سریع تر داشته باشید.

 

ماجرای «ایده اصلی» در کتاب بی حد و مرز

 

ماجرای «ایده اصلی» در کتاب بی حد و مرز

 

نویسنده کتاب بی حد و مرز می گوید: پتانسیل انسانی یکی از تنها منابع واقعا بی نهایت در جهان است. این بدان معنی است که هیچ محدودیتی در خلاقیت، تخیل و توانایی فکری شما وجود ندارد. به جز مواردی که خود برای خود تحمیل کرده اید. کوییک معتقد است باید با تمام توانایی ها روی خود کار کنید تا محدودیت ها آزاد شوند. او محدودیت ها را در سه زمینه معرفی می کند.

 

محدودیت ها از نگاه نویسنده کتاب بی حد و مرز

 

نویسنده کتاب بی حد و مرز، محدودیت پتانسیل انسانی را شامل سه دسته می داند. محدودیت هایی که در ذهن شما وجود دارد. محدودیت هایی که در انگیزه شما وجود دارد و محدودیت هایی که در روش های شما وجود دارد. کوییک معتقد است محدودیت های ذهنی شامل اعتقادات، نگرش ها و پیش فرض های ذهنی نادرست افراد است. اگر دچار محدودیت در انگیزه هستید، این بدان معنی است که شما انگیزه، هدف و یا انرژی لازم برای رفتار بی حد و حصر را ندارید. نویسنده در نهایت می گوید گاهی محدودیت ها در روش ها است که باعث ایجاد محدودیت در شکوفایی پتانسیل انسانی می شود. این که فرآیندهای نادرستی به شما آموزش داده شده است که نتایج مطلوبی را به همراه ندارد. کوییک در نهایت می گوید بهتر است موانع را شناسایی کنید. شما توانایی این را دارید که در هر زمینه ای که برایتان مهم است، بی حد و مرز شوید. می توانید شغلی ایده آل، روابطی رشد یافته و زندگی ایده آلی داشته باشید. کافی است تا ذهن خود را آزاد کنید و مسیر زندگی خود را تغییر دهید.

حتما بخوانید  بیوگرافی و زندگینامه پائولو کوئیلو | نویسنده ای با 39 میلیون فالوئر

 

۴ عنصر یادگیری فعال در کتاب بی حد و مرز

 

4 عنصر یادگیری فعال در کتاب بی حد و مرز

 

در کتاب بی حد و مرز، به چهار عنصر یادگیری فعال اشاره شده است. این چهار عنصر شامل تجسم، ارتباط، احساسات و موقعیت هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب نمی توانی به من آسیب بزنی «

 

 

قدرت تجسم بی حد و مرز

 

نویسنده می گوید قدرت تجسم در زندگی تاثیر شگرفی دارد. به رختخواب خود فکر کنید. آیا یک تخت چوبی با ملحفه های جذاب به ذهنتان خطور می کند، یا تنها کلمه تخت خواب؟! کوییک می گوید ذهن ما بر اساس تصاویر ملموس فکر می کند. یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد. در یادگیری نیز همین مسئله وجود دارد.

 

ارتباطات بی حد و مرز

 

در کتاب بی حد و مرز آمده است برای به خاطر سپردن اطلاعات جدید، باید آن را با چیزی که از قبل می دانید، مرتبط کنید. خواه متوجه شوید یا نه شما این کار را در طول تمام زندگی خود انجام داده اید. یک تست ساده وجود دارد. به یک گیلاس فکر کنید! چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ شاید رنگ قرمز، نام میوه، طعم شیرین، کلمه دانه و یا شکل هندسی دایره. این ها کلمات و تصاویری است که یاد گرفته اید با نام گیلاس به ذهن خود پیوند بزنید.

 

 

احساسات بی حد و مرز

 

در کتاب بی حد و مرز، از ترکیب احساسات و ارتباط، به عنوان ترکیبی با نام «حافظه بلند مدت» یاد شده است. جیم کوییک می گوید با افزودن احساسات به ارتباط، اطلاعات جدید شما در حافظه بلندمدت تان ثبت می شود. صرف نظر از این که چه احساسی می کنید، این احساسات باعث حفظ و ماندگاری بیشتر موضوعات می شود.

 

موقعیت

 

نویسنده کتاب بی حد و مرز معتقد است ما انسان ها در یادگیری مکان ها و موقعیت ها مهارت خوبی داریم. مهارتی که نیاز به یادآوری کلمات و اعداد ندارد. بنابراین بهتر است برای این که بتوانید چیزی را که تازه یاد گرفته اید، بهتر به خاطر بسپارید، بهتر است آن را با مکانی مرتبط کنید.

 

بیشتر بخوانید » درباره سایمون سینک، الهام بخش ترین سخنران جهان «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی کتاب بی حد و مرز

 

کتاب بی حد و مرز از جمله کتاب هایی است که به گفته بسیاری از چهره های شناخته شده، مطالعه آن تاثیر شگرفی در زندگی افراد دارد. دکتر مارک هایمن، رییس دپارتمان نوآوری مرکز پزشکی کلیولند می گوید: هیچ قرص نبوغی وجود ندارد اما جیم کوییک به شما فرآیند باز کردن مغز و ایجاد آینده ای روشن را نشان می دهد. ویل اسمیت معتقد است کوییک در کتاب بی حد و مرز، می داند که چگونه از من به عنوان یک انسان، حداکثر بهره را ببرد. کوییک در این کتاب می گوید، ما برای متحول کردن دنیای خود به جادو نیاز نداریم. برای این کار تمام قدرت لازم در درونمان نهفته است. زندگی هیچ محدودیتی ندارد به جز محدودیت هایی که خود شما برای خودتان تعیین کرده اید.

 

 

منابع: summaries , waiyancan

 

کالابرگ الکترونیک