طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) به ۲ روش در ۲۰ دقیقه

طرز تهیه بستنی نیتروژنی (دودی) به ۲ روش در ۲۰ دقیقه


12 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بستنی دودی (نیتروژنی) به 2 روش در 20 دقیقه

بستنی نیتروژنی یا بستنی دودی یک نوع بستنی جذاب است که در زمان سرو کردن و خوردن آن بستنی شما غرق در دود می‌شود. طرز تهیه بستنی نیتروژنی که این روزها خیلی طرفدار پیدا کرده، آنقدرها هم سخت نیست. اما اصلاً بستنی نیتروژنی چیست و طرز تهیه بستنی دودی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه بستنی نیتروژن و هر آن چیزی که لازم است در مورد بستنی دودی بدانید، آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بستنی دودی یا نیتروژنی پاسخ خواهیم داد.

 

 

بستنی نیتروژنی چیست؟

 

بستنی نیتروژنی چیست؟

 

بستنی نیتروژنی یا بستنی دودی یک نوع بستنی جدید و جذاب است که برای درست کردن آن از «نیتروژن مایع» استفاده می‌شود و از همین رو زمانی که آن را می‌خورید، بخار سردی از دهانتان خارج می‌شود که لذت خوردن بستنی را چند برابر می‌کند.

ترکیب چربی خامه در کنار نیتروژن مایع سبب ایجاد قوام بستنی نیتروژنی می‌شود و از ایجاد کریستال‌های یخ در بستنی جلوگیری می‌کند. استفاده از نیتروژن موجب می‌شود تا بستنی شما سریع‌تر خنک و منجمد شود و بخشی از نیتروژن نیز به عنوان گاز در بستنی باقی می‌ماند و در زمان خوردن بستنی بخار سرد به شکل دود ایجاد می‌کند.

بافت بستنی نیتروژنی بسیار نرم‌تر و لطیف‌تر از بستنی‌های معمولی است و به سرعت و بعد از چند دقیقه کوتاه آماده می‌شود و به هیچ عنوان حالت یخی ندارد و طعمی غلیظ و خوش طعم به بستنی دودی می‌بخشد.

 

آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد؟

 

آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد؟

 

سوالی که ذهن خیلی از افراد را درگیر کرده است این است که آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد یا خیر؟ حقیقت این است که خوردن بستنی نیتروژنی هیچ ضرری ندارد و تنها یک ایده جدید برای جذابیت بیشتر بستنی است.

نیتروژن یک نوع گاز خنثی است که مصرف محدود آن هیچ اثر مضری برای بدن ندارد. درواقع هوایی که تنفس می‌کنیم، نیز حاوی نیتروژن یا ازت است. این نیتروژن برای پر کردن پاکت‌های مواد غذایی مثل چیپس و پفک نیتروژنی استفاده می‌شود. جدیداً در بسیاری از بستنی فروشی‌های سراسر دنیا از نیتروژن مایع نیز برای ایجاد بخار سرد و تهیه بستنی دودی استفاده می‌شود.

 

طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی میوه‌ای

 

طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی میوه‌ای

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

 

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی گیلاس به ۳ روش خوشمزه خانگی با طعم بازاری

مواد لازم برای تهیه بستنی دودی

 

  • شیر پرچرب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خامه سنگین: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • وانیل: ۲ قاشق غذاخوری
  • میوه خرد شده: ۱ تا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نیتروژن مایع: حداقل ۲ لیتر

 

مراحل طرز تهیه بستنی نیتروژن میوه‌ای

 

مراحل طرز تهیه بستنی نیتروژنی میوه‌ای

 

درست کردن بستنی نیتروژنی میوه‌ای که این روزها بسیار طرفدار پیدا کرده یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توانید در خانه انجام دهید. اگر تا به حال تجربه درست کردن بستنی خانگی را داشته باشید، پس فرآیند تهیه این بستنی با نیتروژن مایع نیز برایتان بسیار راحت خواهد بود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه بستنی دودی میوه‌ای آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن مواد بستنی نیتروژنی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی نیتروژنی میوه‌ای باید شیر، خامه، شکر و وانیل را همراه با میوه‌های خرد شده مورد علاقه‌تان در مخلوط‌کن بریزید و خوب با هم میکس کنید تا کاملاً یکدست شوند.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن نیتروژن به بستنی

 

در این مرحله از طرز تهیه بستنی دودی میوه‌ای باید قبل از اضافه کردن نیتروژن دستکش به دست کنید و عینک مخصوص بزنید. سپس به آرامی نیتروژن مایع را به مخلوط بستنی اضافه کنید.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن بستنی نیتروژنی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

همانطور که نیتروژن مایع را به بستنی اضافه می‌کنید، باید آن را با مخلوط‌کن ترکیب کنید. عدم ترکیب به موقع مواد بعد از اضافه کردن نیتروژن مایع موجب سفت شدن بستنی در برخی قسمت‌ها می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید در این مرحله از یک قاشق چوبی برای هم زدن استفاده کنید، اما باید به طور مداوم مواد بستنی را هم بزنید و نیتروژن مایع را طی چند مرحله به آرامی اضافه کنید.

باید مخلوط کردن بستنی را تا زمانی که بستنی دودی شما کاملاً غلیظ شود ادامه دهید. سپس می‌توانید آن را سرو کنید و از طعم لذیذ این بستنی منحصر به فرد لذت ببرید.

 

طرز تهیه بستنی دودی با بستنی آماده

 

طرز تهیه بستنی دودی با بستنی آماده

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه

 

  • بستنی آماده با طعم دلخواه: ۱ لیوان
  • نیتروژن مایع: حدود ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی

 

مراحل طرز تهیه بستنی دودی یا نیتروژنی

 

اگر در خانه بستنی آماده دارید و یا اصلاً زمان و حوصله درست کردن بستنی خانگی را ندارید، می‌توانید با استفاده از بستنی‌های پاستوریزه بیرونی نیز یک بستنی نیتروژنی جذاب آماده کنید. طعم بستنی نیتروژنی بسیار نرم‌تر و لذیذتر از بستنی‌های عادی است و درست کردن آن نیز بسیار ساده است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن بستنی نیتروژنی با بستنی آماده آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ میکس کردن بستنی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بستنی دودی با بستنی آماده باید بستنی مورد نظرتان را در مخلوط‌کن بریزید و با درجه پایین شروع به میکس کردن بستنی کنید. در این مرحله می‌توانید هر نوع میوه و یا مغزی که دوست دارید را به بستنی اضافه کنید.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن نیتروژن مایع به بستنی

 

در این مرحله باید دستکش به دست کنید و یک عینک مخصوص به چشم‌هایتان بزنید. سپس نیتروژن مایع را به آرامی به بستنی میکس شده اضافه کنید. سپس دوباره مخلوط‌کن را روی درجه کم روشن کنید تا نیتروژن و بستنی به خوبی با هم ترکیب شوند. در صورت نیاز می‌توانید از مقدار بیشتری نیتروژن مایع استفاده کنید تا بافت بستنی شما کاملاً غلیظ شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کوکی قهوه و کوکی ساده با شکر قهوه‌‌ای

 

مرحله سوم؛ آماده شدن بستنی دودی

 

به آرامی نیتروژن را به بستنی اضافه کنید تا بستنی غلیظ شود و به قوام مورد نظر برسد. در تمام مراحلی که نیتروژن اضافه می‌شود، باید دستگاه همزن شما روشن باشد تا نیتروژن کاملاً با بستنی ترکیب شود و تکه‌های جامد و یخی در بستنی ایجاد نشود.

 

مرحله چهارم؛ سرو کردن بستنی

 

همانطور که می‌دانید بستنی‌های نیتروژنی نیازی به فریزر کردن ندارند و بعد از اضافه کردن نیتروژن به حالت انجماد درمی‌آیند. بعد از این که بستنی دودی شما آماده شد می‌توانید آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و همراه با میوه‌های تازه و مغزهای مورد علاقه تان تزیین کنید و میل نمایید.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی نیتروژنی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بستنی نیتروژنی

 

*بستنی دودی یا نیتروژنی بافت کشسانی و خمیری‌تری نسبت به سایر بستنی‌ها دارد و از همین رو بسیار خوشمزه هستند.

*استفاده از نیتروژن مایع در بستنی‌های نیتروژنی موجب می‌شود تا بستنی در عرض چند دقیقه منجمد شود و سریع‌تر از تصور شما آماده شود.

*بستنی‌های نیتروژنی سنگین‌تر از بستنی‌های معمولی هستند و در دمای اتاق دیرتر ذوب می‌شوند.

*برای ساخت بستنی با نیتروژن مایع از دست زدن به نیتروژن مایع به صورت مستقیم اجتناب کنید.

*در طرز تهیه بستنی نیتروژنی میوه‌ای می‌توانید از میوه‌هایی مثل هلو، توت فرنگی، تمشک و هر میوه دیگری که دوست دارید استفاده کنید.

*در آموزش ساخت بستنی نیتروژنی می‌توانید به بستنی دودی خانگی‌تان مقداری مغز گردو و مغز پسته خرد شده اضافه کنید.

*بستنی نیتروژنی بافت نرم و کشداری دارد و برای تهیه بستنی سنتی مناسب نیست.

*برای ریختن نیتروژن مایع به هیچ عنوان از ظرف شیشه‌ای و فلزی استفاده نکنید، ظروف پلاستیکی بهترین گزینه برای نیتروژن مایع محسوب می‌شود.

*برای درست کردن بستنی دودی حتماً باید در فضای باز یا محیطی با تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

*توجه داشته باشید که نیتروژن مایع نباید در ظروف درب بسته قرار بگیرند. برای نگهداری این گاز مایع باید از ظروف مخصوصی که مقداری گاز از آن خارج می‌شود، استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد بستنی نیتروژنی

 

فریز کردن بستنی با نیتروژن مایع چگونه است؟

 

اضافه کردن نیتروژن مایع به بستنی موجب می‌شود که بدون نیاز به قرار دادن مواد بستنی در فریزر بستنی شما بافتی سرد و غلیظ پیدا کند. در واقع در دستور تهیه بستنی دودی نیازی به قرار دادن بستنی در فریزر نیست و بستنی بعد از اضافه کردن نیتروژن مایع و ترکیب شدن، آماده می‌شود.

 

آیا بستنی نیتروژنی ضرر دارد؟

 

خوردن بستنی نیتروژنی هیچ ضرری ندارد و از این روش برای جذابیت بیشتر، خوش طعم شدن بستنی و سرعت بیشتر برای آماده کردن بستنی استفاده می‌شود.

 

منابع: thoughtco، savorthebest

 

کالابرگ الکترونیک