طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز مجلسی و لذیذ به ۲ روش با آب و شیر

طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز مجلسی و لذیذ به ۲ روش با آب و شیر


21 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

لوز زعفرانی تبریز یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی تبریز برای عید نوروز و پذیرایی است. طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز بسیار ساده است و معمولا برای پخت این شیرینی از ترکیب پودر بادام و زعفران فراوان استفاده می‌شود؛ از همین رو این شیرینی بسیار مقوی و مفید است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه لوز تبریز به ۲ روش با آب و شیر آشنا شوید.

 

مواد لازم تهیه لوز زعفرانی تبریز (روش اول)

 

مواد لازم برای طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز (روش اول)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
بادام ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
پسته کوبیده به مقدار لازم

 

مدت زمان پخت و آماده‌سازی لوز زعفرانی: ۴۰ دقیقه

کالری هر عدد لوز زعفرانی: حدود ۳۶۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریزی

 

مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

 

لوز زعفرانی تبریزی از مواد ساده‌ای تشکیل شده است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز آشنا شوید.

مرحله اول؛ درست کردن پودر بادام

در اولین مرحله از طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز باید پودر بادام را درست کنید. می‌توانید برای تهیه این شیرینی از پودر بادام آماده استفاده کنید، اما قطعا شیرینی که با پودر بادام خانگی درست شود، بسیار لذیذتر خواهد بود. برای تهیه پودر بادام باید بادام خام را برای چند ساعت در آب قرار دهید. سپس پوست بادام را جدا کنید. بادام را ۱ روز در هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس آن را همراه با پودر قند آسیاب کنید و الک کنید تا ذرات درشت بادام جدا شود.

در صورت تمایل می‌توانید قند را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن شربت

بعد از این که آرد بادام را آماده کردید، به سراغ درست کردن شربت بروید. برای تهیه شربت شیرینی، شکر و آب را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا مواد شروع به جوشیدن کنند و غلیظ شوند. در این مرحله باید شربت شما مثل شهد مربا کشدار شود.

برای تهیه شکر به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ میکس کردن شربت و اضافه کردن زعفران

بعد از آماده شدن شربت چند ساعت صبر کنید تا این ترکیب کاملا سرد شود. سپس شربت را با همزن برقی هم بزنید تا تبدیل به یک مایع سفید و کشدار شود. تقریبا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای هم زدن شربت لازم است.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر) درسته و رنده شده با لبو خام و پخته

سپس زعفران را به شربت هم زده اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که برای این شیرینی باید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. بعد از اضافه کردن زعفران دوباره مواد را با همزن ترکیب کنید.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن آرد بادام

بعد از چند دقیقه پودر بادام را در چند مرحله به شربت اضافه کنید و مواد را با کاردک یا قاشق مدام هم بزنید. پودر بادام باید به اندازه‌ای باشد که مایه شیرینی تبدیل به خمیری منسجم شود و به دست نچسبد.

مرحله پنجم؛ ریختن مواد لوز در قالب

در این مرحله از طرز تهیه لوز زعفرانی با پودر بادام باید یک کاغذ روغنی یا سلفون کف قالب مستطیلی قرار دهید. سپس مواد لوز را در قالب بریزید. با پشت قاشق آن را کاملا صاف کنید.

مرحله ششم؛ آماده کردن شیرینی لوز

بعد از این که شیرینی آماده شد، مقداری پودر پسته روی شیرینی‌ها بریزید. با گوشت‌کوب کمی روی شیرینی را فشار دهید تا پسته به شیرینی بچسبد. سپس آن را برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد.

برای تهیه مغز پسته به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله آخر؛ برش زدن شیرینی لوز زعفرانی

بعد از این که شیرینی کاملا سفت شد، به آرامی آن را از قالب خارج کنید. سپس با یک چاقوی تیز، شیرینی‌ها را به اندازه دلخواه و به صورت لوزی برش بزنید.

مواد لازم برای تهیه لوز زعفرانی (روش دوم)

 

مواد لازم برای تهیه لوز زعفرانی (روش دوم)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد بادام ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
خلال پسته به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز با شیر

 

مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

 

برای درست کردن لوز زعفرانی تبریز به یک روش دیگر می‌توانید از شیر نیز استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز با شیر آشنا شوید.

مرحله اول؛ آسیاب کردن شکر

در اولین مرحله از طرز تهیه لوز زعفرانی به این روش باید شکر را در آسیاب بریزید و برای چند دقیقه دستگاه را روشن کنید تا شکر پودر شود و بافت لطیفی پیدا کند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن شیر به شکر

در این مرحله از دستور تهیه لوز زعفرانی بادامی باید شیر و شکر را ترکیب کنید. مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی هم بزنید تا شیر به جوش بیاید. زمانی که شیر شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا ترکیب شکر و شیر سرد شود.

در صورت تمایل می‌توانید شیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله سوم؛ میکس کردن زعفران با ترکیب شیر و شکر

در این مرحله باید ۱ قاشق زعفران غلیظ را با شیر و شکر ترکیب کنید. سپس مواد را برای ۱۵ دقیقه با همزن بزنید تا رنگ آن روشن شود.

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن همه مواد با هم

در این مرحله از روش تهیه لوز تبریز مخصوص عید باید ابتدا ۲ لیوان آرد بادام را به مواد شیرینی اضافه کنید. سپس مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. بعد از حدود ۵ دقیقه در چند مرحله، باقی مانده آرد را هم اضافه کنید. در آخرین مرحله اضافه کردن آرد یک قاشق دیگر زعفران به مایه شیرینی اضافه کنید. سپس مواد را ۲ دقیقه دیگر هم بزنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه انار گلاسه ساده و ژله ای به روش کافی شاپی

مرحله پنجم؛ ریختن خمیر لوز در قالب

در این مرحله از طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز بدون فر باید یک سلفون روی قالب مورد نظرتان بکشید و خمیر لوز را داخل آن بریزید و خوب پهن کنید. روی خمیر را بپوشانید و برای یک شب در یخچال قرار دهید. بعد از آماده شدن لوز آن‌ها را برش دهید و روی لوزها را با خلال پسته تزیین کنید.

خلال پسته را می‌توانید از افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز

 

  • اگر در طرز تهیه لوز زعفرانی تبریز از آرد بادام خانگی استفاده می‌کنید، حتما آن را چند بار الک کنید. پودر بادام باید کاملا نرم و یکدست باشد.
  • خمیر لوز نباید شل و چسبنده باشد. در صورتی که خمیر شما شل بود، می‌توانید از پودر بادام بیشتری برای این شیرینی استفاده کنید.
  • برای این که پوست بادام راحت‌تر جدا شود، بهتر است بادام‌ها را در ظرف آب جوش بریزید و بعد از چند دقیقه پوست آن‌ها را جدا کنید.
  • برای این که بادام راحت‌تر در آسیاب خرد شد، بهتر است از چند حبه قند یا پودر قند استفاده کنید. قند از روغن انداختن بادام جلوگیری می‌کند.
  • در زمان آسیاب کردن بادام به‌هیچ‌عنوان دستگاه را یکسره روشن نکنید. این کار موجب روغن انداختن بادام می‌شود. بهتر است دستگاه را چندین بار روشن و خاموش کنید تا بادام به خوبی آرد شود.
  • رنگ لوز زعفرانی باید کاملا زرد شود، بنابراین زعفران را غلیظ درست کنید و اجازه دهید به خوبی دم بکشد تا شیرینی شما خوشرنگ شود.
  • برای این که مطمئن شوید شربت لوز به غلظت مناسب رسیده است یا نه، باید مقداری از شربت را بین دو انگشت قرار دهید. اگر شربت حالت کشدار و چسبنده داشته باشد، یعنی آماده است.
  • برای این که برش‌های لوز کاملا صاف و یک اندازه شود، می‌توانید از یک سیخ یا خط‌کش استفاده کنید.
  • شیرینی لوز خیلی زود در معرض هوا خشک می‌شود، بنابراین آن را در ظرف در بسته نگهداری و در یخچال کنید.
  • برای اینکه فرآیند پودر کردن بادام سریع‌تر انجام شود، می‌توانید به جای بادام از خلال بادام استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید خلال بادام باکیفیت را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.
  • طرز تهیه لوز نارگیلی کاملا شبیه به لوز بادامی است، تنها برای تهیه این لوز باید بادام را حذف کنید و از پودر نارگیل استفاده کنید.
  • برای تهیه لوز زعفرانی پسته باید از پودر پسته به جای پودر بادام استفاده کنید.
  • برای خوش عطر شدن لوز زعفرانی تبریز می‌توانید از مقداری پودر هل نیز استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید هل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سوالات متداول

علت روغن افتادن پودر بادام در شیرینی لوز چیست؟

اگر در طرز تهیه پود بادام برای تهیه لوز دستگاه را یکسره روشن کنید، پره‌های دستگاه گرم می‌شود و این موضوع موجب به روغن افتادن بادام می‌شود.

طرز تهیه لوز ساده تبریزی چگونه است؟

برای تهیه لوز بادام ساده و سفید باید زعفران را حذف کنید و آن را تنها با شربت و پودر بادام درست کنید.

 

کالابرگ الکترونیک