۲۰ خواص ملون برای زنان باردار و زیبایی جنین + مضرات آن

۲۰ خواص ملون برای زنان باردار و زیبایی جنین + مضرات آن


23 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص ملون برای زنان باردار

آیا خوردن ملون برای زنان باردار مفید است یا مضر؟ در مورد زنان باردار، رژیم غذایی کمی محتاطانه‌تر است. یعنی این گروه به خاطر شرایط جسمی خود و جنین، برخی محدودیت‌های غذایی را باید در رژیم خود رعایت کنند. ملون از خانواده هندوانه‌ هم یکی از میوه‌های محبوب تابستانی است که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن است. اما آیا ملون برای زنان باردار خوب است یا بد؟ در این مقاله از سرویس سلامت به بررسی خواص و مضرات ملون برای زنان باردار می‌پردازیم و هر آنچه را که باید درباره مصرف ملون در دوران حاملگی بدانید، به شما خواهیم گفت. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ملون چیست؟

 

ملون چیست؟

 

ملون (melon)، در واقع از دسته میوه‌های جالیزی یا صیفی‌جات و با خربزه، گرمک و طالبی هم‌خانواده است. این میوه دارای ظاهری گرد، بافت گوشتی، آبدار و طعم و عطری شیرین است. برگ‌های ملون به صورت سبز دندانه‌دار و پوشیده از کرک‌های ظریف و مویی هستند.

همچنین گل‌های درشت و زرد رنگی دارد که اواسط بهار و تابستان به میوه تبدیل می‌شوند. در مورد شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد ملون، باید بدانید که این گیاه در انواع خاک‌ها می‌روید، اما خاک‌های حاصلخیز و مناطق با آب و هوای خشک که نور آفتاب زیادی دارند، بهترین مکان‌ها برای رشد آن هستند.

در حقیقت، دریافت بیش از حد آب یا پایین آمدن دما، از شرایط نامتعادل هوایی برای رشد ملون است و ممکن است به گیاه و میوه ملون آسیب بزند.

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید طالبی برای سلامت بدن

 

طبع ملون

 

طبع ملون گرم است و به همین دلیل باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شود. گرم‌مزاج‌ها با خوردن ملون ممکن است دچار سوزش و خارش گلو و زخم دهان و زبان شوند. همچنین احتمال بروز سردرد در این افراد زیاد است. ولی افراد سردمزاج، با خوردن ملون نه تنها عوارضی را تجربه نخواهند کرد بلکه بیشترین میزان از خواص آن را دریافت می‌کنند.

 

ارزش غذایی ملون

 

ارزش غذایی ملون

 

یک فنجان آب ملون، معادل ۱۷۷ گرم حاوی مواد معدنی زیر است:

 

• کالری: ۶۰
• چربی: ۰.۳ گرم
• سدیم: ۲۸ میلی گرم
• کربوهیدرات: ۱۴.۴ گرم
• فیبر: ۱.۶ گرم
• شکر: ۱۴ گرم
• پروتئین: ۱.۵ گرم
• ویتامین C: 65 میلی گرم
• ویتامین A: 299.1 میکروگرم
• پتاسیم: ۴۷۲.۶ میلی گرم

حتما بخوانید  7 اصل تغذیه پیش از ماه رمضان برای حفظ سلامت بدن

 

این میوه منبع غنی از کربوهیدرات، ویتامین C، A و پتاسیم است. همچنین مقادیری از منیزیم، ویتامین K، روی و فولات را در خود دارد. ملون یک میوه آبرسان و تقریبا بدون چربی است.

 

خواص ملون برای زنان باردار

 

خواص ملون برای زنان باردار

 

۱- ملون برای زیبایی جنین

 

هر چند برخی افراد بر این باورند که خوردن ملون در زیبایی جنین تاثیرگذار است، ولی بنا بر تحقیقات علمی، چنین چیزی هنوز به اثبات نرسیده است. ظاهر جنین معمولا یک خصوصیت ژنتیکی است و ژن‌های موروثی در زیبایی فرزندان، نقش اول را دارند.

 

۲- ملون برای دیابت بارداری

 

همان‌طور که گفتیم، قند ملون زیاد است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب افزایش قند خون شود و مشکلاتی نظیر دیابت بارداری و افزایش وزن را به همراه داشته باشد. اگر به دیابت بارداری دچار هستید، حتما قبل از مصرف ملون، با پزشک خود مشورت کنید.

 

۳- ملون و یبوست بارداری

 

یکی از خواص ملون برای زنان باردار جلوگیری از عارضه یبوست است. به دلیل وجود فیبر و آب فراوان، خوردن ملون به حرکات روده‌ها کمک می‌کند و مانع از یبوست بارداری می‌شود.

 

۴- رفع کم خونی در بارداری با خوردن ملون

 

رفع کم خونی در بارداری با خوردن ملون

 

وجود آهن، ویتامین C و اسید فولیک موجود در ملون از بروز عارضه کم‌خونی در زنان باردار جلوگیری می‌کند. برای مثال ویتامین C موجود در ملون، به جذب آهن در سیستم گوارشی کمک می‌کند و آن را برای استفاده از بدن در دسترس قرار می‌دهد.

 

۵- تسهیل در زایمان

 

به خاطر وجود کلسیم و منیزیم، خوردن ملون در بارداری در ماه هشتم و ماه آخر بارداری، حرکات ماهیچه‌ها به ویژه در حین زایمان را تسهیل شده و مانع از گرفتگی آنها می‌شود.

 

۶- رفع نواقص لوله عصبی جنین

 

حتما شما هم می‌دانید که فولیک اسید می‌تواند در جلوگیری از بروز هر گونه نقص لوله عصبی در نوزادان موثر باشد. به همین دلیل هم مصرف مکمل آن توصیه می‌شود. البته ملون نیز جزو میوه‌هایی است که چنین خاصیتی را دارد. هر چند نمی‌توان به عنوان جایگزین مکمل اسیدفولیک روی آن حساب باز کرد، اما در کل این میوه می‌تواند در تامین سلامت لوله عصبی جنین و هوش آن موثر باشد.

 

۷- از بین بردن سوزش سر دل

 

«سوزش سر دل» یک مشکل رایج و آزاردهنده در زمان بارداری مادران مخصوصا در سه‌ ماهه دوم و سوم است. یکی از میوه‌های مفیدی که سیستم گوارشی را التیام می‌دهد، ملون است. ویتامین C موجود در ملون، به هضم سریع غذا و جذب آن کمک کرده و علاوه بر این، اسیدیته و سوزش سردل را هم کاهش می‌دهد.

 

۸- ملون، مفید برای بعد از بارداری

 

بدن زن باردار به مقدار زیادی مواد غذایی نیاز دارد تا بعد از زایمان بتواند انرژی خود را به دست آورد. ویتامین A موجود در ملون در کبد و سلول‌های چربی ذخیره می‌شود. این ویتامین‌های ذخیره‌ شده ملون، در طول دوران بارداری مصرف می‌شوند و تا حد زیادی به روند ریکاوری بعد از زایمان هم کمک می‌کند.

 

۹- سلامت استخوان‌های مادر و کودک

 

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی بلوبری با طعم عالی به 6 روش کافی شاپی

سلامت استخوان‌های مادر و کودک با ملون

 

استخوان‌های کودک و دندان‌های شکل گرفته در دوران بارداری، نیازمند کلسیم از طرف مادر هستند. یک مادر باردار برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم، می‌تواند از ملون که سرشار از کلسیم است، هم برای خود و هم برای نوزادی که در شکم دارد، استفاده کند.

 

۱۰‌- افزایش سیستم ایمنی بدن

 

ملون جزو میوه‌های حاوی «کاروتنوئید» است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌ عمل کرده و از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. کاروتنوئید به تشکیل سلول‌های جدید و بهبود سیستم ایمنی مادر و نوزاد کمک می‌کند. همچنین وجود ویتامین ث در این میوه می‌تواند سیستم ایمنی بدن مادر را تقویت کرده و بدن را در مقابل بروز بیماری‌های مختلف، مقاوم‌تر کند.

 

۱۱- رقیق شدن خون با خوردن ملون

 

یکی از مشکلاتی که احتمال بروز آن در دوران بارداری وجود دارد، ایجاد شدن لخته‌‌های خون در بدن مادر است. مصرف ملون به رقیق شدن و جلوگیری از لخته‌های خونی در مادر باردار، کمک می‌کند.

 

۱۲- کاهش مشکل سوءهاضمه با ملون

 

کاهش مشکل سوءهاضمه با ملون

 

بد نیست بدانید که کند شدن حرکات روده‌ها، فشار رحم بر معده و تغییرات هورمونی، مخصوصا در ماه‌های آخر بارداری، باعث می‌شوند تا بارداری با مشکل سوء‌هاضمه، نفخ و سوزش معده در بسیاری از خانم‌ها همراه باشد. ملون با تسریع روند هضم غذا می‌تواند شدت این مشکلات را کاهش دهد.

 

آیا ملون قند دارد؟

 

ملون در مقایسه با سایر میوه‌ها دارای نمره ۶۵ در شاخص گلیسمی است که نسبتا نمره‌ بالایی است. اما به دلیل اینکه بیشتر حجم آن، آب است، یک وعده استاندارد ۱۲۰ گرمی از آن دارای کربوهیدرات و کالری بسیار کمی است. در نتیجه بار گلیسمی بسیار پایینی دارد. یعنی برخلاف این که ملون یک میوه شیرین است، ولی قند آن مضر نیست. البته اگر در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید.

 

مضرات ملون برای بارداری

 

مضرات ملون برای بارداری

 

همه این فواید ملون برای بارداری مربوط به زمانی است که این میوه سرشار از مواد مغذی را در حد تعادل مصرف کنید. زیاده‌روی در مصرف این میوه ‌مثل مضرات و فواید خربزه می‌تواند مشکلات سلامتی را به دنبال داشته باشد. مهم‌ترین عوارض جانبی خوردن ملون در بارداری عبارتند از:

 

*بالا رفتن سطح قند خون: این موضوع مخصوصا در مادران باردار مبتلا به دیابت اهمیت دارد. این افراد باید در بارداری احتیاط بیشتری به خرج دهند.

*افزایش وزن به دلیل قند بالا

* تکرر ادرار

*به هم زدن خواب برای دفع ادرار

* ایجاد اسهال در برخی خانم‌های باردار

*ایجاد مسمومیت در صورت شست‌وشوی نادرست سطح میوه که باعث آلودگی به باکتری‌ها می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات خوردن گوجه سبز در باراداری

 

سوالات متداول

 

آیا ملون برای مبتلایان به دیابت بارداری مفید است؟

 

خوردن ملون به میزان کم، برای زنان بارداری که دیابت بارداری دارند، ضرر ندارد. ولی هرگز نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

 

آیا ملون برای زنان باردار ضرر دارد؟

 

خیر. در صورتی که بیماری خاصی نداشته و از مصرف آن منع نشده باشید، می‌توانید از مزایای مصرف ملون در زمان بارداری بهره ببرید.

 

منیع: verywellfit

 

کالابرگ الکترونیک