۳۳ خواص خربزه و پوست خربزه و مضرات آن + طبع و مصلح خربزه

۳۳ خواص خربزه و پوست خربزه و مضرات آن + طبع و مصلح خربزه


9 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
33 خواص خربزه و پوست خربزه و مضرات آن + طبع و مصلح خربزه

خواص خربزه و پوست خربزه چیست؟ خربزه یکی از آبدارترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستانی است که علاوه بر طعم لذیذی که دارد، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. خواص خربزه و پوست خربزه آنقدر زیاد است که گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به سلامت شما کمک زیادی کند. اما مهم‌ترین خواص خربزه برای بدن چیست؟ آیا چیزی در مورد خواص شگفت‌انگیز خربزه برای مردان می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با دنیای خواص خربزه و پوست خربزه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد همه خواص خربزه و پوست خربزه پاسخ خواهیم داد.

 

 

ارزش غذایی خربزه

 

ارزش غذایی خربزه

 

خربزه دارای طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این میوه تابستانی انواع مختلفی دارد و از خانواده کدوئیان است که در رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز و با شکل‌های مختلف یافت می‌شود.

خربزه سرشار از ویتامین C است و از همین رو مصرف آن می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک زیادی کند. برخی از انواع خربزه حاوی بتاکاروتن و ویتامین A هستند که برای تقویت بینایی و رشد و نمود سلول‌های بدن اهمیت زیادی دارد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خربزه می‌تواند از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد. این میوه شیرین حتی برای افراد دیابتی نیز مفید است و قند آن به آرامی در بدن تجزیه می‌شود و از همین رو موجب افزایش یک باره قند نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی یک لیوان خربزه یا ۱۵۶ گرم از آن آشنا شوید. هر لیوان خربزه حدود ۵۳ کالری دارد.

 

  • کربوهیدرات
  • فیبر
  • پروتئین
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • پتاسیم
  • فولات
  • نیاسین
  • ویتامین B6
  • منیزیم
  • تیامین
  • ویتامین K

 

طبع خربزه و مصلح آن

 

خربزه به طور طبیعی طبع معتدل و تر دارد. هر چقدر طعم خربزه شیرین‌تر باشد، گرمی و تری آن نیز بیشتر است. خربزه بی‌مزه طبعی سرد و تر دارد. در طب سنتی بهترین مصلح خربزه سرکه یا آب انار ترش است. بهتر است افراد سرد مزاج از خربزه در کنار گلاب استفاده کنند و افراد گرم مزاج بعد از خوردن این میوه از سرکه رقیق شده به صورت خوراکی، دهانشویه و یا غرغره کردن استفاده نمایند.

 

خواص خربزه و پوست خربزه

 

خواص خربزه و پوست خربزه

 

خربزه از آن دسته میوه‌هایی است که نه تنها میوه آن بلکه پوست و تخمه آن نیز سرشار از خاصیت است. در ادامه این بخش می‌توانید با خواص خربزه و خواص پوست خربزه بیشتر آشنا شوید.

 

۱- کاهش فشار خون

 

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه‌ها و سبزیجات مفید می‌تواند به کاهش فشار خون بالا و ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک زیادی کند. خربزه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. اضافه کردن خربزه به رژیم غذایی افراد دارای فشار خون کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر فشار بالای خود را تنظیم کنند.

 

۲- سلامت استخوان‌ها

 

خربزه سرشار از مواد معدنی مفیدی است که به ترمیم استخوان‌ها و افزایش استحکام آن‌ها کم می‌کند. فولات، ویتامین K منیزیم، کلسیم، فسفر و روی موجود در خربزه می‌تواند موجب تقویت استخوان‌ها و حفظ سلامت آن‌ها شود.

 

۳- سلامت ریه‌ها

 

از مهم‌ترین خواص خربزه برای ریه این است که موجب جوانسازی ریه‌ها می‌شود و به دلیل داشتن ویتامین A به بهبود وضعیت ریه‌ها و ترمیم آن در افراد سیگاری نیز کمک زیادی می‌کند.

 

۴- درمان بی خوابی

 

درمان بی خوابی از خواص خربزه

 

در خربزه ترکیباتی وجود دارد که می‌تواند اعصاب را آرام کند و اضطراب و استرس را کاهش دهد. مصرف خربزه از بروز اختلالات خواب جلوگیری می‌کند و برای بی‌خوابی نیز بسیار مفید است.

 

۵- درمان مشکلات قاعدگی

 

از خواص خربزه حاوی ویتامین C است و از این طریق به افزایش جذب آهن در دوران قاعدگی کمک می‌کند. از طرف دیگر مصرف خربزه رژیم غذایی دوران قاعدگی موجب کاهش جریان خون و لختگی در دوران قاعدگی می‌شود.

حتما بخوانید  18 مواد غذایی، میوه و آبمیوه که نباید ناشتا مصرف شوند

 

۶- کاهش وزن

 

یکی از مهم‌ترین خواص خربزه کمک به کاهش وزن است. بیشتر از ۹۰ درصد خربزه از آب تشکیل شده و ۱ لیوان از آن تنها حدود ۶۰ کالری دارد. این میوه کم کالری فیبر فراوانی دارد و از همین رو یک گزینه بی‌نظیر برای کاهش وزن است. فیبر موجود در خربزه موجب می‌شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید و از همین رو مصرف این میوه جلوی پرخوری را می‌گیرد.

 

۷- کنترل قند خون

 

کنترل قند خون از فواید خربزه

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم میوه‌هایی مثل خربزه می‌تواند به کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی کمک زیادی کند. مطالعه‌ای که روی ۵۰۰ هزار نفر انجام شد، نشان داد افرادی که در رژیم غذایی خود از میوه به مقدار بیشتر استفاده می‌کنند، ۱۲ درصد کمتر به دیابت مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر این مطالعه نشان داد خوردن میوه و خربزه توسط دیابتی‌ها می‌تواند ۱۳ تا ۲۸ درصد عوارض بیماری دیابت را کاهش دهد و تا ۱۷ درصد جلوی مرگ زودرس این افراد را بگیرد.

هر چند که خربزه حاوی کربوهیدرات است و از همین رو موجب افزایش قند خون به صورت موقتی می‌شود، اما فیبرها و مواد مغذی این میوه می‌تواند در دراز مدت به کنترل قند خون کمک زیادی کند.

 

بیشتر بخوانید: خواص طالبی برای سلامت بدن

 

۸- سلامت قلب

 

خربزه به دلیل وجود ماده‌ای به نام «آدنوزین» دارای خواص ضد انعقادی است و به رقیق شدن خون کم می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خربزه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. این میوه سرشار از پتاسیم است و از همین رو فشار خون را کنترل می‌کند و در سلامت قلب نقش مؤثری دارد.

 

۹- پیشگیری از سرطان

 

پیشگیری از سرطان از خواص خربزه

 

یکی از مهم‌ترین خواص خربزه و خواص پوست خربزه جلوگیری از سرطان و درمان آن است. خربزه دارای مقدار زیادی ویتامین C و بتاکاروتن است. مصرف این میوه می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و مانع رشد سلول‌های سرطانی شود. این میوه هم برای پیشگیری و هم درمان سرطان مفید است. مصرف پوست خربزه به صورت پودر شده می‌تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد.

 

۱۰- مقابله با استرس

 

پتاسیم موجود در خربزه موجب افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز و تنظیم ضربان قلب می‌شود. «سوپراکسید دیسموتاز» در این میوه به کاهش فشار خون و آرامش اعصاب کمک می‌کند و نقش مؤثری در مقابله با استرس دارد.

 

۱۱- سلامت چشم‌ها

 

خربزه سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است و از همین رو می‌تواند به بهبود بینایی و پیشگیری از آب مروارید کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم این میوه در بهبود سلامت چشم‌ها نقش مؤثری دارد.

 

۱۲- تقویت سیستم ایمنی بدن

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص خربزه

 

خربزه میوه‌ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مصرف این میوه موجب تحریک سلول‌های سفید خونی می‌شوند و با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله می‌کنند. ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در این میوه از بدن در برابر تهاجم رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و جلوی بیمار شدن فرد را می‌گیرند.

 

۱۳- درمان آرتریت

 

خربزه دارای خواص ضد التهابی است و از همین رو جلوی اکسید شدن مفاصل و استخوان‌ها را می‌گیرد و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. افرادی که از خربزه استفاده می‌کنند درد و ناراحتی‌های کمتری را در مفاصل و استخوان‌های خود تجربه می‌کنند.

 

۱۴- بهبود گوارش

 

یکی دیگر از خواص خربزه بهبود سیستم گوارش است. خربزه خاصیت خنک کنندگی و آرام بخشی برای معده دارد. این میوه سرشار از فیبر است و به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند و در سلامت سیستم گوارش و بیماری‌های مربوط به روده بزرگ نیز بسیار مؤثر است.

 

۱۵- درمان آفتاب سوختگی پوست

 

درمان آفتاب سوختگی پوست از خواص خربزه

 

یکی از خواص خربزه و فواید پوست خربزه برای پوست این است که درست مثل یک پماد سوختگی قوی آفتاب سوختگی‌های پوست را درمان می‌کند و جلوی تورم و التهاب پوست را می‌گیرد. اگر پوست شما در اثر آفتاب سوخته است، می‌توانید مقداری خربزه را له کنید و روی پوست قرار دهید تا برطرف شود.

 

۱۶- سلامت موها

 

یکی از خواص جالب خربزه این است که می‌تواند جلوی ریزش موها را بگیرد و به سلامت موهای شما کمک زیادی کند. این میوه سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. مصرف این ویتامین در کنار ویتامین B موجود در خربزه می‌تواند موها را تقویت کند و در پیشگیری از ریزش مو موثر باشد.

 

۱۷- درمان لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست

 

از دیگر خواص خربزه برای پوست می‌توان به از بین بردن لکه‌های پوستی اشاره کرد. در واقع یکی از خواص خربزه و خواص پوست خربزه این است که می‌توانید از آن برای زیبایی پوست‌ خود نیز استفاده کنید. برای این کار باید مقداری خربزه را له کنید و یا پوست آن را روی لکه‌ها ماساژ دهید. سپس ۲۰ دقیقه صبر کنید و پوست را با آب سرد بشویید.

حتما بخوانید  بهترین راهکارها و مواد غذایی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

استفاده از خربزه موجب روشن شدن پوست می‌شود و ظاهر زیباتری به پوست شما می‌بخشد.

 

۱۸- سلامت کلیه‌ها

 

از دیگر خواص خربزه و خواص پوست خربزه سلامت کلیه‌ها است. خربزه سرشار از پتاسیم است و مصرف آن موجب افزایش حجم ادرار می‌شود. استفاده از خربزه در رژیم غذایی می‌تواند به دفع سموم و مواد زائد بدن کم کند و مثانه و کلیه‌ها را شستشو دهد. پوست خربزه نیز همانند خربزه ادرار‌آور است و مصرف آن برای سلامت کلیه و مثانه مفید است و به بیماران کلیوی توصیه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی

 

۱۹- درمان چین و چروک‌های پوستی

 

در کنار خاصیت خربزه برای درمان بیماری باید بدانید که این میوه هم به صورت خوراکی و هم موضعی برای پوست شما نیز بسیار مفید است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه می‌تواند چین و چروک‌های پوستی را درمان کند و به جوانسازی پوست شما کمک کند. برای تهیه ماسک خربزه تنها لازم است مقداری از آن را له کنید و روی پوست قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع ماسک هندوانه برای پوست

 

۲۰- درمان دندان درد

 

شاید برایتان جالب باشد اما یکی از مهم‌ترین خواص خربزه و خواص پوست خربزه درمان درد دندان است. برای این کار بهتر است به جای خربزه از پوست آن استفاده کنید. ۶ گرم پوست خربزه را در آب بجوشانید و پس از سرد شدن به عنوان دهانشویه استفاده کنید تا درد دندان شما برطرف شود.

 

۲۱- دفع سنگ کلیه

 

دفع سنگ کلیه از خواص خربزه

 

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید احتمالاً در مورد خواص پوست خربزه برای سنگ کلیه چیزهای زیادی شنیده‌اید. پوست خربزه یک درمان بی‌نظیر برای دفع سنگ کلیه است. برای این کار باید پوست خربزه را خشک کنید و سپس آن را با مقداری آن بجوشانید و برای دفع سنگ کلیه از آن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ ماده غذایی سنگ کلیه‌ساز

 

۲۲- فواید خربزه برای کبد

 

از دیگر خواص خربزه و خواص پوست خربزه می‌توان به بهبود عملکرد کبد و رفع گرفتگی‌های کبد اشاره کرد. مصرف پوست خربزه پودر شده می‌تواند به درمان کبد بیمار کمک کند و میوه خربزه در درمان کبد چرب مؤثر است.

 

۲۳- بهبود عملکرد جنسی در مردان

 

اگر در مورد خواص خربزه برای اسپرم شنیده‌اید، باید بدانید که مصرف این میوه موجب افزایش حجم اسپرم در مردان می‌شود و به بهبود عملکرد جنسی مردان و افزایش باروری آن‌ها کمک زیادی می‌کند. این میوه به خون‌رسانی در اندام‌های جنسی کمک می‌کند و در تولید هورمون‌های جنسی نیز مؤثر است.

 

خواص خربزه در بارداری و شیردهی

 

خواص خربزه در بارداری و شیردهی

 

خربزه سرشار از فولات است و از همین رو هم برای خانم‌های باردار و هم افرادی که قصد دارند در آینده باردار شوند، بسیار مفید است. مصرف این میوه مثل خواص ملون برای زنان باردار از بروز اختلالات لوله عصبی جنین جلوگیری می‌کند و مانع احتباس مایعات در بدن می‌شود. مصرف خربزه موجب افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود و در دروان بارداری به زیباتر شدن و باهوش شدن جنین کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله خواص و مضرات خربزه تلخ را هم مطالعه کنید.

 

عوارض و مضرات خربزه

 

خربزه یک میوه بی‌نظیر برای حفظ سلامت بدن است، اما این به آن معنا نیست که می‌توانید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. مصرف زیاد خربزه موجب سستی معده و روده می‌شود و می‌تواند سردرد ایجاد کند. از همین رو این میوه باید در حد اعتدال مصرف شود.

برخی افراد ممکن است به این میوه آلرژی داشته باشند و از همین رو افراد باردار و شیرده باید با مراقبت آن را مصرف کنند. خربزه نباید با عسل مصرف شود. بهتر است قبل از غذا از خربزه استفاده نکنید، زیرا این کار موجب اسهال و ورم روده می‌شود. افرادی که معده ضعیفی دارند، ممکن است با مصرف خربزه دچار اسهال و خلط شوند. افرادی که طبع گرمی دارد نباید به مقدار زیاد از خربزه استفاده کنند.

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین خواص شگفت‌انگیز خربزه برای مردان چیست؟

 

مصرف این میوه موجب افزایش حجم اسپرم در مردان می‌شود و به بهبود عملکرد جنسی مردان و افزایش باروری آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

 

خواص پوست خربزه چیست؟

 

از مهم‌ترین خواص پوست خربزه می‌توان به بهبود عملکرد کبد، دفع سنگ کلیه، درمان دندان درد و سلامت کلیه‌ها اشاره کرد.

 

خواص خربزه و پوست خربزه به دلیل وجود چه ویتامین‌ها و مواد معدنی است؟

 

خربزه و پوست آن سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، فولات، نیاسین، ویتامین B6، منیزیم، تیامین و ویتامین K هستند.

 

 

منابع: lybrate، healthline

 

کالابرگ الکترونیک